** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis, det är för första skottet som det är viktigt för att fånga precis rätt ögonblick. När sprutan sedan går i ett par tiondelar är det inte lika viktigt.

Sluta spekulera?
Vad fasen! Vi har spekulerat friskt i ett år, varför sluta nu? ;-)

Konstigt egentligen att alla testare gått förbi just den här egenskapen, då det faktiskt är en av de allra viktigaste punkterna. Kamerans bygge och funktioner i övrigt och Sonys eget statement "världens snabbaste kamera" håller ju inte riktigt om det inte är det på den här punkten. Verkar som om alla är så förblindade av det andra häftiga att det här inte nagelfars.

Visst duger kameran till annat. Visst använder de som har Canon 7D och Nikon D300 till annat, men det här är vad kameran bl.a. är specifikt konstruerad för och positionerar sig som och då är det viktigt att den levererar.

(Det sista inte riktat till dig Lennart som verkar vara den enda som förstår mitt resonemang).

Nåja, vi får se. Ett riktigt test av någon som både har den erfarenheten och dessutom är opartisk är vad som behövs. Vet inte om den kombon är kompatibel...

/Mats

Första bilden är precis lika viktig med OVF...hinner du inte med i starten är du efter i hela racet ;)

Nää då jag förstår vad du menar men jag tvivlar på att släpet/fördröjningen på första bilden skulle vara mycket längre än vad det är mellan övriga bilder i 12fps så att det resulterar i att man ligger så långt efter att det blir ett problem och väldigt svårt att panorera.

Duger?? Skulle blir mycket förvånad om den inte fungerade till allt annat lika bra som övriga kameror på markanden.
Visst är dom gjorda med action i tanken men knappast specifikt gjorda/framtagna för det utan mer att det är vad som förväntas finnas/erbjudas i denna klassen...menar tex Nikon D7000 som tillhör mellansegmentet mäktar med 6fps, har fler AF-punkter och nästan lika avancerad AF som Canon 7D men inte är den specifikt framtagen för kräsna actionfotografer för det....det är en naturlig utveckling av produkten.

Senast ändrad:
En riktigt bra sammanfattning, Grimmer!

Finns helt säkert mer, men din lista är såpass utförlig att det är svårt att direkt komma på något mer. Man behöver ju klura längre och längre ju fullständigare listan är och ju färre egenskaper det finns kvar att hitta...
.

Precis, det är för första skottet som det är viktigt för att fånga precis rätt ögonblick. När sprutan sedan går i ett par tiondelar är det inte lika viktigt.

Sluta spekulera?
Vad fasen! Vi har spekulerat friskt i ett år, varför sluta nu? ;-)

Konstigt egentligen att alla testare gått förbi just den här egenskapen, då det faktiskt är en av de allra viktigaste punkterna. Kamerans bygge och funktioner i övrigt och Sonys eget statement "världens snabbaste kamera" håller ju inte riktigt om det inte är det på den här punkten. Verkar som om alla är så förblindade av det andra häftiga att det här inte nagelfars.

Visst duger kameran till annat. Visst använder de som har Canon 7D och Nikon D300 till annat, men det här är vad kameran bl.a. är specifikt konstruerad för och positionerar sig som och då är det viktigt att den levererar.

(Det sista inte riktat till dig Lennart som verkar vara den enda som förstår mitt resonemang).

Nåja, vi får se. Ett riktigt test av någon som både har den erfarenheten och dessutom är opartisk är vad som behövs. Vet inte om den kombon är kompatibel...

/Mats[/QUO

Blir inte bilden tagen i alla fall även om EVF:n har en mindre eftersläpning, ser man inte motivet i EVF:n förrän bilden är tagen, fungera EVF:n på det viset. EVF:n vid högra ögat det vänstra hjälper till att se mera av motivet, man väljer in 3b/s för att öka chanserna att fånga oväntad händelse som tex barnet kan tänkas vara på väg att utföra. 7D har visserligen världens snabbaste AF 0,17 sek på kontrastrik upplyst tavla. jag vet inte hur den beter sig när det är mörkare ute. men vi får vänta till ordentliga tester av AF:n A900 köptes av dom som inte var intresserade av fågelfotografering, jag tror att A77 är lite bättre på det, även om den nu inte når ända fram mot AF-kungen 7D

Mycket bra sammanfattning, men:

Fördelar med optisk sökare:
Bättre upplösning (än så länge då den inte heller är oändlig pga mattskivan. Det dröjer nog visserligen innan EVF:en springer om)
Jag är inte så säker, är mattskivans upplösning verkligen bättre?

Fördelar med Pellix + EVF:
Peaking! Mina M42-objektiv kommer äntligen att få förnyat liv!

/Lennart L

Dessa prisuppgifter... :

********************************************************************************

Till A77 och A65 finns två nya matchande tillbehör:
den vädertätade blixten HVL-F43AM som kom i början av sommaren och
en ljusstark vädertätad normalzoom 16-50/2,8 SSM (rekpris 6.500 kronor).
Till A77 finns även ett vädertätat batterigrepp kallat VGC77AM.

I oktober börjar leveranserna av A77 och A65.
Rekommenderade priser:

SLT-A65V (endast hus) 8 900 kr
SLT-A65VK (18-55 mm) 10 000 kr
SLT-A65VY (18-55 + 55-200 mm) 11 400 kr

SLT-A77V (endast hus) 12 500 kr
SLT-A77VK (18-55 mm) 13 700 kr
SLT-A77VQ (16-50 mm) 17 700 kr

********************************************************************************

... finner du här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-a77-och-a65-satsar-pa.htm
.
Tack. Har uppdaterat trådstarten på minhembio.com med dessa uppgifter.

Jag är inte så säker, är mattskivans upplösning verkligen bättre?
Nu vet jag inte om detta gäller för alla mattskivor, men jag såg någonstans på nätet att Minoltas acute-matte mattskiva består av 2 500 000 mikrolinser, vilket väl motsvarar 2 500 000 pixlar. Jag har inte klart för mig hur många pixlar EVF i A77 verkligen består av, men är det inte 1 eller kanske 0,8 Mp? Rätta mig gärna ni som vet bättre. Om mina siffror stämmer skulle det innebära att Minoltas acute-matte har ca 30% högre upplösning. Om det sen har så stor betydelse vet jag inte.

Olle

Verkar som om Sony angett lite i underkant angående batteritiden.
Följande citat är från en review.

"However, the most impressive feature has to be its battery, as the Engadget team were able to shoot 858 images and 30 minutes of HD video, while also playing with a few of the camera settings on one charge."

Som en A700 då ca : )

Långt ifrån alla som köper tex Canon 7D och D300s köper dom för att primärt fota sport och djur...skulle faktiskt inte förvåna mig om det är fler som faktiskt använder dessa kameror primärt för andra saker/motiv.

Visst är det så, men jag menade att just den här egenskapen är vad A77 får vänta sig att mätas emot när den recenseras i ett mer omfattande test. Och där håller jag med Mats att A77 kan få det svårt och det skulle i så fall dra ned "betyget" vilket i sin tur påverkar försäljningen.

Att förbeställa nu vore enl min mening en smula förhastat innan man vet hur AF kommer att fungera på snabba motiv och följa dem samt hur de verkliga lågljusegenskaperna är beskaffade.

Själv tror jag inte jag skulle ha några som helst problem med en A77 då jag mest är inne på mer lugna och detaljerade motiv. Med bra glugg kan den i bra ljus mäta sig med en FF ganska bra, men inte riktigt fullt ut. Det är vad jag vet idag.

Men så länge de övriga egenskaperna ej har testats/redovisats skulle jag dra mig för att köpa A77 eftersom jag redan har en FF. Skulle jag köpa den så vore det just för att få en AF som presterar som en Canon 7D och fixade lågljus bra. Så det är vad jag väntar på att se utfallet av.

//Lennart

Nu vet jag inte om detta gäller för alla mattskivor, men jag såg någonstans på nätet att Minoltas acute-matte mattskiva består av 2 500 000 mikrolinser, vilket väl motsvarar 2 500 000 pixlar. Jag har inte klart för mig hur många pixlar EVF i A77 verkligen består av, men är det inte 1 eller kanske 0,8 Mp? Rätta mig gärna ni som vet bättre. Om mina siffror stämmer skulle det innebära att Minoltas acute-matte har ca 30% högre upplösning. Om det sen har så stor betydelse vet jag inte.

Olle

2,5Mpix på FF skulle bli ca 1,25 på aps-c. Inte så mycket mer än de 0,8 som A77 har. Men så tror jag att det är svårt att räkna en mattskiva i exakta pixlar/mikrolinser. Troligtvis så finns det mer info än så i en analog mattskiva. Sen så tror jag att A900, som jag hellre jämför med, har högre upplösning än så. Sammanfattningsvis så inser jag nu att det inte är så långt kvar på den punkten som jag först trodde. Det ska bli mycket intressant att ta sig en titt i A77:s sökare. Tråkigt nog så är det ju nästan aldrig någon ström i varuhusens visningsex.

Första bilden är precis lika viktig med OVF...hinner du inte med i starten är du efter i hela racet ;).

Med OVF där det inte finns någon fördröjning så beror det på fotografen som det ska göra. Om EVF visar ögonblicet efter (och säärskilt om det är så hiskeligt långt efter som 1/12s) så missar man alltid tillfället, oavsett hur skicklig man är och har snabb reaktionstid. Är man bara lite efter så förstärks det av kamerans delay.

Nää då jag förstår vad du menar men jag tvivlar på att släpet/fördröjningen på första bilden skulle vara mycket längre än vad det är mellan övriga bilder i 12fps så att det resulterar i att man ligger så långt efter att det blir ett problem och väldigt svårt att panorera.

Jag tycker du borde förstå, men som du skriver blir jag tveksam till om du gör det.

" jag tvivlar på att släpet/fördröjningen på första bilden skulle vara mycket längre än vad det är mellan övriga bilder i 12fps "
Huga! Det får vi VERKLIGEN hoppas!
"Inte mycket längre än"? Längre lär det knappast vara, så katastroft är nog inte läget i alla fall. Självklart är den kortare, bara det att den måste vara avsevärt kortare för att det ska vara bra.

1/12 s är INTE någon försumbar tid, utan på tok för långt, även om det är en tredjedel av andra EVF som t.ex. A55. Det förbättras en del tack vare att inte slutaren måste stängas först och speglar vippas, samt att avtrycket kan påbörjas med redan buffrad information, men för att vara lika snabb som en DSLR måste det ned till hälften skulle jag uppskatta det till.

Möjligt att de fixat det. Är tiden ännu kortare kan det totalt sett bli snabbare än en DSLR.

Duger?? Skulle blir mycket förvånad om den inte fungerade till allt annat lika bra som övriga kameror på markanden.
Visst är dom gjorda med action i tanken men knappast specifikt gjorda/framtagna för det utan mer att det är vad som förväntas finnas/erbjudas i denna klassen...menar tex Nikon D7000 som tillhör mellansegmentet mäktar med 6fps, har fler AF-punkter och nästan lika avancerad AF som Canon 7D men inte är den specifikt framtagen för kräsna actionfotografer för det....det är en naturlig utveckling av produkten.

Kan duga hur mycket som helst och tom vara über-bra för vissa saker, men Sony själva går ut med att det är världens snabbaste systemkamera och skulle det vara så lång eftersläpning som 1/12 s. så kommer det att drabba Sony riktigt hårt när smekmånaden är över och alla nite är lika impade av allt annat lullull. Det är ingen semester-knäppar-kamera, utan riktar sig till en annan målgrupp Sen tror jag att vid förutsebara händelseförlopp så skulle det även duga med den långsammare A55 och liknande om fotografen lär in sig på systemet först.

Nu tror/hoppas jag ändå att det inte är så farligt, då skulle folk ha reagerat vid panoreringar osv. First electronic shutter hjälper också till en del.

Förhoppnigsvis beror "en bildruta efter" vid serietagning på att de vill ha en sökarbild utan störande moment där slutaren syns, eller att det har med utläsningen att göra. Det är ok, bara det som sagt inte gäller första skottet också.

Tester får utvisa, men lite märkligt att just denna aspekt inte uppmärksammats av någon testare.

/Mats

Blir inte bilden tagen i alla fall även om EVF:n har en mindre eftersläpning, ser man inte motivet i EVF:n förrän bilden är tagen, fungera EVF:n på det viset. EVF:n vid högra ögat det vänstra hjälper till att se mera av motivet, man väljer in 3b/s för att öka chanserna att fånga oväntad händelse som tex barnet kan tänkas vara på väg att utföra. 7D har visserligen världens snabbaste AF 0,17 sek på kontrastrik upplyst tavla. jag vet inte hur den beter sig när det är mörkare ute. men vi får vänta till ordentliga tester av AF:n A900 köptes av dom som inte var intresserade av fågelfotografering, jag tror att A77 är lite bättre på det, även om den nu inte når ända fram mot AF-kungen 7D

Bilden tas när du trycker av. Om EVFen vid det tillfäller något som hände nyss istället för nu så fotograferar du inte det som du ser i sökaren.

Visst går det att fotografera med ena ögat i sökaren och det andra bredvid, speciellt vid normalbrännvidder. på min A850 (som jag hade) och ett fast 70 mm. så blev förstoringen EXAKT, samma i och utanför kameran och det var rätt häftigt att fota poå det viset. Körde det rätt mycket.

Det upplevs nog som jobbigt om inte sökaren och det utanför är i synk tidsmässigt, så att samma scen utspelas 1/10 s. efter på högerögat.

Dessutom är det heller inte så himla enkelt om förstoringarna skiljer sig åt mycket och man t.ex. använder teleobjektiv.

A77 skiljer sig lite från andra kameror med EVF. på t.ex. A55 ser du löpande det som händer i sökaren, fast med en liten fördröjning. Sedan när du trycker av så stängs först slutaren och sedan tas bilden. Det gör att du går miste om hela fördröjningen.

På A77 är dels uppdateringen snabbare, men bilden börjar tas direkt med det data som registreras av sensorn och sedan stängs slutaren efter den inställda exponeringstiden. Det gör att man vinner lite och tom kan använda buffrad data så att bilden tas ögonblicket innan avtryck och så vinner man lite tid på att det inte behövs någon tid alls för att vinkla spegeln ur vägen.

Jag ska sluta måla fan på väggen. Vi får väl se när riktiga tester kommer.
Tror inte det kan vara så illa. Sony skulle nog förhoppningsvis aldrig släppa igenom något sådant, men farhågan finns där...

/Mats

Med OVF där det inte finns någon fördröjning så beror det på fotografen som det ska göra. Om EVF visar ögonblicet efter (och säärskilt om det är så hiskeligt långt efter som 1/12s) så missar man alltid tillfället, oavsett hur skicklig man är och har snabb reaktionstid. Är man bara lite efter så förstärks det av kamerans delay.

Jag tycker du borde förstå, men som du skriver blir jag tveksam till om du gör det.

" jag tvivlar på att släpet/fördröjningen på första bilden skulle vara mycket längre än vad det är mellan övriga bilder i 12fps "
Huga! Det får vi VERKLIGEN hoppas!
"Inte mycket längre än"? Längre lär det knappast vara, så katastroft är nog inte läget i alla fall. Självklart är den kortare, bara det att den måste vara avsevärt kortare för att det ska vara bra.

1/12 s är INTE någon försumbar tid, utan på tok för långt, även om det är en tredjedel av andra EVF som t.ex. A55. Det förbättras en del tack vare att inte slutaren måste stängas först och speglar vippas, samt att avtrycket kan påbörjas med redan buffrad information, men för att vara lika snabb som en DSLR måste det ned till hälften skulle jag uppskatta det till.

Möjligt att de fixat det. Är tiden ännu kortare kan det totalt sett bli snabbare än en DSLR.

Kan duga hur mycket som helst och tom vara über-bra för vissa saker, men Sony själva går ut med att det är världens snabbaste systemkamera och skulle det vara så lång eftersläpning som 1/12 s. så kommer det att drabba Sony riktigt hårt när smekmånaden är över och alla nite är lika impade av allt annat lullull. Det är ingen semester-knäppar-kamera, utan riktar sig till en annan målgrupp Sen tror jag att vid förutsebara händelseförlopp så skulle det även duga med den långsammare A55 och liknande om fotografen lär in sig på systemet först.

Nu tror/hoppas jag ändå att det inte är så farligt, då skulle folk ha reagerat vid panoreringar osv. First electronic shutter hjälper också till en del.

Förhoppnigsvis beror "en bildruta efter" vid serietagning på att de vill ha en sökarbild utan störande moment där slutaren syns, eller att det har med utläsningen att göra. Det är ok, bara det som sagt inte gäller första skottet också.

Tester får utvisa, men lite märkligt att just denna aspekt inte uppmärksammats av någon testare.

/Mats

Ja men bara för att du inte se första bilden i evf:en samma stund som du tar den så innebär det ju inte att bilden tas långsammare.....första bilden tas precis lika snabbt med en kamera som har evf som en med ovf och man påbörjar oftast panoreringen innan första bilden tas eller i samband med första bilden så en liten fördröjning innan den visas i evf:en är inte speciellt avgörande utan handlar mer om att vänja sig...har testat o fota en del motorsport med A55an o det va verken lättare eller svårare o panorera/följa bilar o motorcyklar än vad det är med A900an.
Ja det är världens snabbaste kamera men bara för det inte sagt att den måste vara uberbra och bättre än konkurrenterna för action för det...Nex-7 har med den nya SLT a-adaptern 15 af-punkter och mäktar med 10fps...betyder det per automatik att den måste vara en grym kamera för action?? Naee utvecklingen går framåt o liksom ökande antal pixlar mm så måste fps mm öka för varje ny generation oavsett om det blir mycket bättre eller ej eftersom det är bra säljargument o som lockar köpare.

Senast ändrad:
Hur fungerar denna peaking funktion tro?

WOW!!!! Kolla in denna film!
http://www.youtube.com/watch?v=HGPF375-2rA

Vilken grym funktion!

Riktigt bra funktion faktiskt. Jag kan justera bländaren så att det jag vill är i fokus. Med peaking funktionen slipper man för små bländare som gör bilden sämre. Man bländar precis lagomt hela tiden.
Just sånt som gamla rävar finner oseriöst.... Vi som gillar teknik tycker att det är kul med bra hjälpmedel, såsom denna peaking funktion, vikbar skärm med äkta liveview(bara ett fåtal kameror har det upplysningsvis), ställbar HDR mm. Nej, de som "kan" fotografera sitter i stället i timtal framför PS...

7D har visserligen världens snabbaste AF 0,17 sek på kontrastrik upplyst tavla...

Vad får du det ifrån att Canon 7D skulle ha världens snabbaste AF?
Möjligen att den hade det fram till i förrgår, men jag tvivlar starkt på att den har det nu :)
Rätt säker på att A77 är kvickare faktiskt och till råga på det mer exakt så att det inte blir "fort och fel".

/Mats

Nej, så är det inte. På en sådan kamera är det exakt precis det är. I princip en av de allra viktigaste aspekterna för en professionell fotograf. Duger absolut inte med A55-prestanda eller liknande i det avseendet.

/Mats

Få professionella actionfotografer som använder Sony så jag tror inte det är så många proffs som kommer se det som ett problem ;) Tycker du förstorar problemet en del...du får det nästan att låta som att det är omöjligt att tex fota racing,cykling,tennis,fotboll,skidsport mm med kameror som har EVF pgr av den lilla fördröjningen.

Få professionella actionfotografer som använder Sony så jag tror inte det är så många proffs som kommer se det som ett problem ;).

Nej, det är just det som är grejen, de väljer ett annat märke, så det är inte för dem det är ett problem, utan det är för Sony det är ett problem. Tror definitivt avsikten är att få fler proffs och andra krävande fotografer och nu har man gjort en kamera för det, men tråkigt om den inte skulle räcka till helt enkelt.

/Mats

............................Sålde inte HP PC-divisionen till Kina för ett par år sen och fick mångmiljard
i $ + ca 40% i bolaget?

Canon kavlar säkert upp ärmarna, kanske med ny sensor.
Nikon (och Pentax) hänger på, om dom får använda "24" sensorn,
men Pentax K5 lär inte få en uppföljare förrän nästa år.

Dom som kan skrälla är väl Samsung och Panasonic,
samt jokern Sigma. Gissar att Samsung och Panasonic
jobbar stenhårt med sensorer och Sigma kan oxå
skrälla om dom får till det riktigt med sin sensor,
objektiv har dom och kameror kan dom ju tillverka.
Fuji kommer nog in på systemmarknaden så smått
och frågan är om Leica möjligen är intresserade av
instegs DSL.

Men Sony, efter en tveksam start med DSLR,
A100 kom ett halvår efter Minolta köpet och sen
dröjde det bra länge...
Men nu har Sony fått upp ångan ordentligt med tex 24 sensorn.
Så frågan är, kommer Sony ifatt Canikon.

Men är det slut med optisk sökare nu?
Eller kommer det en A680?

Vi får vänta och se. Blir nog en intressant höst och vinter.

Tänker du inte på IBM Lars? De sålde sin PC division (dock inte servrarna) till kinesiska Lenovo för ca tre-fyra år sedan kanske men de fick använda IBM-loggan ett tag till så folk vdet väl knappt vad Lenovo är antar jag..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar