Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det så, men jag menade att just den här egenskapen är vad A77 får vänta sig att mätas emot när den recenseras i ett mer omfattande test. Och där håller jag med Mats att A77 kan få det svårt och det skulle i så fall dra ned "betyget" vilket i sin tur påverkar försäljningen.

Att förbeställa nu vore enl min mening en smula förhastat innan man vet hur AF kommer att fungera på snabba motiv och följa dem samt hur de verkliga lågljusegenskaperna är beskaffade.

Själv tror jag inte jag skulle ha några som helst problem med en A77 då jag mest är inne på mer lugna och detaljerade motiv. Med bra glugg kan den i bra ljus mäta sig med en FF ganska bra, men inte riktigt fullt ut. Det är vad jag vet idag.

Men så länge de övriga egenskaperna ej har testats/redovisats skulle jag dra mig för att köpa A77 eftersom jag redan har en FF. Skulle jag köpa den så vore det just för att få en AF som presterar som en Canon 7D och fixade lågljus bra. Så det är vad jag väntar på att se utfallet av.

//Lennart

I dessa tidiga reviewer pratar dom om att A77 har AF-tracking, verkar vara i samband med monitorn och Live View, man skall kunna se hur den följer och byter punkter efter hur motivet rör sig, om det sker det samma genom sökaren har jag inte hittat ännu.

Även om A77 till och med skulle få lite bättre Följande AF än 7D och D300 så tror jag inte att någon av dessa ägare skulle byta kameramodell i alla fall, speciellt Canon/Nikon har så fina objektiv till sina kameror + att eventuella skillnader i bildkvalitet är så små att det är inte någon ide, och sedan är det tydligare mer och mer att bra Raw-program är vad som gäller för att göra en högisobild riktigt njutbar.

Självklart så skulle en likvärdig AF som 7D alldrig vara fel, men för närvarande så har 7D världens bästa AF inom DSLR-segmentet, Canons paradgren så att säga, Pentax, olympus, Fuji och Panasonic och vad nu mer kan finnas, kan inte heller matcha Canons AF. Men såg att A77 har det finurliga infraröda ljuset som gör det möjligt att fota i totalt mörker.

Kollade intervjun med Agfors. Ömsom vin, ömsom vatten. Håller vi oss till framrate vid följande AF tar dte bara en dryg sek att fylla bufferten. 13 raw-bilder. Konstigt nog fixar A77 inte mycket mer i jpeg. Eos 7D kan köra 130 bilder innan bufferten är full.

Klart minus för A77 i den här grenen, men som sägs i intervjun kanske en mjukvarufix kan ordna bufferten vad gäller jpeg.

Vidare minus för den 3D-liknande igenkänningen för att följa ett motiv. D v s att det fordrar ett antal knapptryckningar smat kollning i menyn för att växla till detta läge.

Annars verkar inte EVF ställa till de problem som först befarades, men Agfors noterade att man inte ser i realtid. Dock verkade han impad av EVF:n jämfört med den som sitter i A55.

Men testare kommer nog att anmärka på A77:s tillkortakommanden vs Eos 7D. Tyvärr.

//Lennart

Ja men vad händer om man skjuter i 8fps istället...kanske går att skjuta längre serie då utan att man slår i bufferttaket så snabbt för kameran verkar skyffla bilderna till minneskortet riktigt snabbt...räcker bara att snabbt lyfta fingret från avtryckaren så är en full buffert tömd o man kan på nytt skjuta en ny serie i 12fps...i 8fps kanske man till o med kan skjuta längre serie med RAW än 7D om nu kameran skickar bilderna till minneskortet så snabbt som det verkar.

JPEG bufferten är dock väldigt dåligt och lika märkligt..borde vara mycket bättre än så.

Finns ju många knappar som går att programera på A77 så knappast ett problem med att 3D-igenkänningen ligger långt ner i menyn...använder man den ofta så programmerar man självklart en knapp för det eller programera en inställning för det o sparar i MR-banken.

Ja man ser inte i realtid vid seriebildstagning men han sa att man är väldigt när...tittar man bara genom sökaren utan att ta bilder så ser man i realtid.

Senast ändrad:
Ponera att man stoppar in en 24Mpix FF sensor i A77. Det enda som blir större är då sensorns yta och den finns det ju plats för. Resten av kameran är ju redan förberedd för 24Mpix så den behöver ju inte förändras. Eftersom elektroniken i övrigt blir mer integrerad så kommer kamerorna bli mindre oavsett om pixlarna ökar i antal. Samma sak borde kunna göras med Nex7:an. Kanske är en av de förmodade tre FF-husen som Sony släpper nästa år en FF? :O)

Kan lika gärna stoppa in en 48 megapixel FF, eller sansa sig kring 36.
Visst, blir lite mer data att skyffla, men om knapt ett år när det är dags så har väl även BIONZarna massa extra megahertz och lite mer ännu snabbare buffert blir det inget problem att hantera det heller.

Tack vare den fasta spegeln så tar en FF inte så mycket större plats pga spegelupfällningen, så de kan mycket väl stoppa in den i ett till det yttere likadant hus.

FF NEX vet jag inte däremot. E-objektiven tecknar väl inte ut full bildcirkel på FF? Att "bara" ha det för adapter är väl inte så stor vits.

/Mats

Nä, de var väldigt tidiga med systemkameror, men då hette kamerorna Minolta.

Många intressanta finesser har de varit först med på systemkameror, t.ex. autofokus och trådlös blixtstyrning.

Ja, Minolta var väldigt tidiga med systemkameror. Dåvarande Sony var det icke :) Att de sen köpt Konica Minolta sen dess är en helt annan femma. Dessutom var det ju Konica som var först med AF om vi ska vara petiga, inte Minolta ;)

Jag är flugfiskare och brukar provkasta utan rulle ibland. Så jag vet vad du jämför med:). Sedan har jag inte skrivit tunga kamerahus. Menar att storleken bör vara proportionerlig. Du har nästan ingenting att hålla i med en ljusstark zoom på en FF som börjar närma sig storleken på en A33/A55.
Jag missförstod dig. Vi är tydligen överens om både flugspön och kameror :)

Olle

Ja, Minolta var väldigt tidiga med systemkameror. Dåvarande Sony var det icke :) Att de sen köpt Konica Minolta sen dess är en helt annan femma.
Poängen är att Sony skulle ha haft en mycket brantare uppförsbacke om man inte hade haft Minoltasystemet att bygga vidare på.

Man ska inte förringa Sonys prestationer när det gäller innovation inom systemkamerateknik, men man ska inte heller glömma bort att de bygger vidare på en gigant inom området (Minolta, alltså). Den största fördelen med det för Sony var (och kanske fortfarande är) kundbasen som de fick i och med köpet av Konica-Minolta.

Dessutom var det ju Konica som var först med AF om vi ska vara petiga, inte Minolta ;)

På systemkameror? Vilken/vilka modeller?

Ja, Minolta var väldigt tidiga med systemkameror. Dåvarande Sony var det icke :) Att de sen köpt Konica Minolta sen dess är en helt annan femma. Dessutom var det ju Konica som var först med AF om vi ska vara petiga, inte Minolta ;)

Häpp!

Den första A-SLR, som kom i produktion, med AF, kom redan 1985, namnet hade ingen bokstav i närheten av Konica, samarbetet inte heller ännu aktuellt, - först av alla med AF, MINOLTA 7000 med A-bajonett!

Contax, Västtyskland, hade också en färdig konstruktion av AF, men trodde inte att proffsen skulle gilla den funktionen, Contax var för dyr för amatörer, vände sig i första hand till yrkesfotografen/proffsen.
Segt i början med intro av AF, - lekfunktion bara för amatörer tyckte yrkesfotografen.

Numera har väl det accepterats med AF …..

Såg ju lovande ut med Martin Agfors snabbtitt på kameran (bortsett från bufferten då), så det ska bli spännande att se hur de riktiga testerna faller ut.

Att den inte buffrar fler bilder ens med lägre kvalitet på jpg-filerna tycker jag är mysko, men det är som sagt kanske något som går att åtgärda i firmware. I praktiken kanske det inte heller är något större problem då det nog är vanligast att ta några få exponeringar i taget och då hinner kanske kameran skriva klart mellan exponeringarna.

Frågan är också hur bra EVF:en fungerar i sämre ljus - om den är lika snabb då.

Onekligen en spännande kamera för den marknad den är tänkt för (entusiastsegmentet).

Frågan är också hur bra EVF:en fungerar i sämre ljus - om den är lika snabb då.

Nej det kommer den inte vara...lagg/eftersläpningar blir betydligt påtagligare när det är mörkt och ökar mer o mer ju mörkare det blir...det är nog den största nackdelen/svagheten med en EVF....men förhoppningsvis så har den även blivit märkbart förbättrad även på den punkten jämfört med A55:an mfl.

Du har rätt, Contax blev senare billigare att tillverka i Japan, men vid år 1985 var Contax fortfarande kvar med sin tillvekning i Västtyskland, vad jag vet, - men vet de tyska fotograferna om denna luring?

Den sista tysktillverkade Contax-systemkameran gjordes någon gång i mitten av 1960-talet.

1975 började Yashica (senare Kyocera) tillverka kameror i Japan som såldes under namnet Contax.

Nej det kommer den inte vara...lagg/eftersläpningar blir betydligt påtagligare när det är mörkt och ökar mer o mer ju mörkare det blir...det är nog den största nackdelen/svagheten med en EVF....men förhoppningsvis så har den även blivit märkbart förbättrad även på den punkten jämfört med A55:an mfl.

Jag tänkte att det kanske inte var fullt så påtagligt med en OLED som med LCD, fast det kanske inte har med det att göra. För de flesta är det förmodligen inget större problem, men för sportfotografer kan det förstås vara värre då en del sport tyvärr utövas inomhus i hallar med tämligen usel belysning. I och för sig är det nog mest de som fotograferar för dagspress som ägnar sig åt dylikt, och de väljer kanske ändå inte i första hand en kamera med 24 megapixlar.

Segt i början med intro av AF, - lekfunktion bara för amatörer tyckte yrkesfotografen.

Numera har väl det accepterats med AF …..

Så verkar vissa/många yrkesfotografer resonera idag också, just nu aktuellt SLT/EVF...

Bara att nu är konkurrensen hårdare på en friare global marknad där det kommer en hel del uppstickare som inte är så osäkra som människor att de måste ha något av de två etablerade professionella märkena och ha skägg, manchesterkajav med mocka på armbågarna och glasögon hängande i senilsnoddar för att bygga upp sin image.

Dessa nya fräscha fotografer väljer de bästa tillgängliga verktygen helt förutsättningslöst och levererar bättre bilder tack vare nya smartare finesser och möjligheter som t.ex. blixtsnabb AF även i Live View över huvuden i en folkmassa och annat i de nya bättre och mer kostnadseffektiva kamerorna.från bastard-märkena ;-)

/Mats

??? Är det verkligen så?
Sämre kvalitet med grynigare bild blir det definitivt, men varför skulle det bli långsammare?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av A55 annat än att jag provkört den i butiker och på mässor.

/Mats

Den sista tysktillverkade Contax-systemkameran gjordes någon gång i mitten av 1960-talet.

1975 började Yashica (senare Kyocera) tillverka kameror i Japan som såldes under namnet Contax.

Jag visste, att Yashica var inkopplad i tillverkningen, men att det var så tidigt, som i mitten av 60-talet, - ja, tiden går fort, - måste lägga in det huvudets HD.

Yes men då kör vi vidare här....A77 verkar ruskigt fin.
Personligen har jag velat ett tag fram o tillbaka om jag ska köpa A77 eller Nex-7....just nu lutar det mest åt Nex-7an(då den i princip innehåller allt som A77) har plus den nya adaptern istället för A77 som komplement till min A900 då jag får ett betydligt flexiblare system....hmm svårt val detta.

Jag kommer att följa bådaq trådarna om det skrivs mer i den gamla förståss.
Man vill ju ha all information innan köpet.
Och när man fått klämma på den lite så töms plånboken.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Det är inte så himskans vanligt att yrkesfotografer behöver fotografera med kameran på utsträckta armar i folkmassor (utom på film, där de ofta fotograferar på det viset utan att någon ens står i vägen). När det behövs så används oftast vidvinklar och det är inga större problem att få skärpan rätt oavsett AF - däremot är det förstås lättare att sikta på motivet om man har en vinklingsbar skärm att titta på. Problemet med den vinklingsbara skärmen i sådan trängsel där man behöver fotografera så är att man riskerar att fastna med skärmen i trängseln och bryta av den ;)

Den vinklingsbara skärmen skulle nog för mig mest komma till användning när kameran sitter på stativ, och vid sådana tillfällen kan det vara mycket användbart. Tror det kan vara bra för barnfotografering också för att slippa slita på mina stackars manchesterknän :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar