Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, utökat ner till ISO 50 har det stått på ett flertal ställen tidigare. Vet inte ifall det blev så även i den slutliga versionen (vilket jag också hoppas), men vi lär väl snart få klarhet i detta.

Såg detta sen därför tog jag bort mitt inlägg...mycket välkommet för min personliga del då jag fotar mycket landskap...även användbart när man vill använda stora bländare i bra ljusförhållanden.

Nikon Sony

Nikon kommer säkert med en kamera, som innehåller denna bildplatta. då de brukar använda sig av Sony´s. Pixelracet ej över, är ju annars att ta ad notam.

Det är lite förvånande att när imaging-resource vill jämföra A77:s bildkvalité så väljer de att göra det med tre FF-hus, EOS-1Ds Mark III, Nikon D3X, Sony A850, och en mellanformatare - Pentax 645D !
Det kanske kan anses smickrande, men jag tycker det hade varit mer spännande att få den jämförd med 7D, D7000, K-5 och A580.

Lite förvirrande med två olika trådar. Detta hamnade först i den "gamla".

Det är lite förvånande att när imaging-resource vill jämföra A77:s bildkvalité så väljer de att göra det med tre FF-hus, EOS-1Ds Mark III, Nikon D3X, Sony A850, och en mellanformatare - Pentax 645D !
Det kanske kan anses smickrande, men jag tycker det hade varit mer spännande att få den jämförd med 7D, D7000, K-5 och A580.

Lite förvirrande med två olika trådar. Detta hamnade först i den "gamla".

Reagerade också på detta..hade hellre sett att dom hade jämfört med APS-C kamerorna i samma klass.

För att komma med i nya så. roligt att EVF:n förbättrades en hel del. trevlig kille som även berättade om finesserna som är tack vare EVF-systemet, och inte bara relaterade till vissa nackdelar, han sökte en balance där, som är viktigt att förmedla. nyhet att vid 8b/s så ändrar sig även bländaren vid varje skott om jag uppfattade rätt.

Mycket att läsa och greppa på en gång, han hänsvisar till flera specialavsnitt för ytterligare detaljer, kommer att ta hela kvällen för att smälta en del i alla fall.

Oj vad A77 verkar intressant, att dom fått ner vikten så pass, trots magnesium och vädertätning, hoppas att greppet är något större än K5. Snygg kamera A77.

/Bengt.

För att komma med i nya så. roligt att EVF:n förbättrades en hel del. trevlig kille som även berättade om finesserna som är tack vare EVF-systemet, och inte bara relaterade till vissa nackdelar, han sökte en balance där, som är viktigt att förmedla. nyhet att vid 8b/s så ändrar sig även bländaren vid varje skott om jag uppfattade rätt.

Mycket att läsa och greppa på en gång, han hänsvisar till flera specialavsnitt för ytterligare detaljer, kommer att ta hela kvällen för att smälta en del i alla fall.

Oj vad A77 verkar intressant, att dom fått ner vikten så pass, trots magnesium och vädertätning, hoppas att greppet är något större än K5. Snygg kamera A77.

/Bengt.

Ja den nya EVF:en verkar vara ett lyft.
Nej men i 8fps så har du full manuell kontroll över bländare/slutartid mm vilket man inte har i 12fps.
Viktmässigt skiljer det inte så mycket jämfört med A700...men visst ca 40gram lättare är A77:an.
A77 är ju i samma storlek som A700 o greppet ser ut till att vara minst lika bra om inte bättre(lite kraftigare urgröpningar och mer gummi) så om det är bättre än K-5 är ju personligt.

Det blir ju intressant också att se hur det som en del kallar "kompaktkamerafinesser" slår igenom. Jag har med Sonykompakter, särskilt den senaste, tagit bilder som jag inte skulle fått med stora DSLR:en. Jag uppskattar panoramor, HDR-funktioner med multiexponeringar, de 10 bilder på en sekund i TX5:an som hånats av de som inte har fantasi nog att de hur man kan använda det som ett kreativt instrument... Och så vidare. Att ha tillgång till dessa kreativa instrument i en systemkamera är i alla fall för mig guld värt, då kan jag t ex ta de där superläckra bilderna på dottern, snygga panoramor osv som annars kräver att jag måste sitta och fibbla på datorn eller helt enkelt inte varit möjliga. Tro mig, inte varit möjliga!!! EVF ska vi inte tala om..

Undrar hur månfa häftiga bilder jag missat om jag kört med min Praktica Super Nova II som jag köpte begagnad 1970...

Jaja, nu har jag precis bytt till ett annat system och vill inte ha en stor tung kamera igen, men om NEX kan få lite smidiga objektiv som inte ser ut som kanonrör på en tändsticksask kanske jag tänker om igen...

Ja den nya EVF:en verkar vara ett lyft.
Nej men i 8fps så har du full manuell kontroll över bländare/slutartid mm vilket man inte har i 12fps.
Viktmässigt skiljer det inte så mycket jämfört med A700...men visst ca 40gram lättare är A77:an.
A77 är ju i samma storlek som A700 o greppet ser ut till att vara minst lika bra om inte bättre(lite kraftigare urgröpningar och mer gummi) så om det är bättre än K-5 är ju personligt.

Okej, jna for efter när Sara talade om att MK4:an ändrar bländare automatiskt under sina 10b/s om så behövdes. Men MK4 är en dyrare typ av kamera som sagt. tänkte ett tag att A77 fått det samma.

Vart bara så förvånad när jag första gången kände på K5, att den var så liten i greppet, men ser ut som att A77 är lite större, bredden 81mm, 4mm smalare än A580, var dom nu mäter någonstans.

Känslan att hålla i kameran, gillade både tysken och den andre så den är säkert mycket bra.
/Bengt.

När jag tar upp startsidan för fotosidan, och klickar läs mer om A77-A65 så kommer det nere i vänstra hörnet en text, Javascript:void 0 och jag kan inte rulla med sidan, har någon annan samma problem.
/Bengt.

Rekommenderade priser:

SLT-A65V (endast hus) 8 900 kr
SLT-A65VK (18-55 mm) 10 000 kr
SLT-A65VY (18-55 + 55-200 mm) 11 400 kr
SLT-A77V (endast hus) 12 500 kr
SLT-A77VK (18-55 mm) 13 700 kr
SLT-A77VQ (16-50 mm) 17 700 kr

Måste säga att det är jäkligt bra priser med tanke på att det är riktpriser...

A65 har ett riktpris som ligger i samma prisklass som Canon 60D och Nikon D7000 som funnits på marknaden ett tag.

A77 har ett riktpris som ligger i samma prisklass som Canon 7D och Nikon D300s som har funnits på marknaden i två år.

SLT-A77VQ (16-50 mm) är verkligen ett konkurrenskraftigt pris...tex Rajala tar 21999kr för Canon 7D med 17-55mm/f2,8 IS

Mats Lillnor, vart tog du vägen förresten den här dagen??

Jag har missat allting!

Vad fasiken, här är man engagerat ett helt år och sen när det äntligen händer försover man sig och har superhektiskt på jobbet. ;-(

Försökt läsa lite nu, men det är rörigt. Går det att se presskonferensen nu i efterskott? Hittar den inte på t.ex. Youtube.

Sen verkar alla tycka EVFen vara "stunning" och allt möjligt, men det är bara kommentarer om hur fint det är att titta i den, vilket ju är sekundärt, men hittar ingenting om hur snabb den är avseende eftersläpning, vilket ju är det allra allra viktigaste med hela kamerans framgång eller flopp som jag ser det. Någon om sett något om detta alls?

Sen att den öht. säljs med 18-55 är lite trist faktiskt, men kanske vettigt ändå för de som vill köpa kameran i steg och komplettera med bättre optik senare. 18-55 kostar 100 kr mer tillsammans med a77 än med a65. Vi får väl se var priserna hamnar på MMs melandagsrea då jag inhandlar min...

De publicerade reviews som finns är ju såklart gjorda med förserieexemplar och publiceras nu, mn de redovisar ju inget om bildkvalitet osv.

/Mats

Lider med dig Mats, och förstår precis!

Även jag försov mig idag, fast inte lika mycket...

Det finns en hel del kommentarer om EVF:ens eftersläpning jämfört med A55:ans. Förbättringen sägs vara väsentlig, så fördröjningen verkar knappast vara något problem längre.

Jag har missat allting!

Vad fasiken, här är man engagerat ett helt år och sen när det äntligen händer försover man sig och har superhektiskt på jobbet. ;-(

Försökt läsa lite nu, men det är rörigt. Går det att se presskonferensen nu i efterskott? Hittar den inte på t.ex. Youtube.

Sen verkar alla tycka EVFen vara "stunning" och allt möjligt, men det är bara kommentarer om hur fint det är att titta i den, vilket ju är sekundärt, men hittar ingenting om hur snabb den är avseende eftersläpning, vilket ju är det allra allra viktigaste med hela kamerans framgång eller flopp som jag ser det. Någon om sett något om detta alls?

Sen att den öht. säljs med 18-55 är lite trist faktiskt, men kanske vettigt ändå för de som vill köpa kameran i steg och komplettera med bättre optik senare. 18-55 kostar 100 kr mer tillsammans med a77 än med a65. Vi får väl se var priserna hamnar på MMs melandagsrea då jag inhandlar min...

De publicerade reviews som finns är ju såklart gjorda med förserieexemplar och publiceras nu, mn de redovisar ju inget om bildkvalitet osv.

/Mats

Image resource har den rejälaste och mest detaljerade hands on testen....en hel sida om bara EVF:en

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA77/AA77A.HTM

Sony har defenetivt en vinnare i A77...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar