Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste erkänna... att jag inte riktigt fattar poängen med den genomskinliga spegeln på A33/55/77.

Till nackdelarna finns ju
*ingen optisk sökare
*försämrad ljusstyrka (ytterst lite, visst)
*försämrad bildkvalitet (ytterst lite, visst)

Vad finns det för fördelar?
*"riktig" autofokus i LV läge, dvs från huvudsensorn (normalt känns det inte som om man behöver så snabb af då)?
*Samma i film (finns det inte tom risk att snabbare af i filmläge gör att fokusen hoppar fram och tillbaka om man inte hela tiden har fokuspunkte där man vill ha den, dvs långsammare af kan vara en fördel då)?
*möjlighet till något mindre hus (men är det så, A77 verkar ju rätt stor och tung)?
*en rörlig del mindre som kan gå sönder (vet inte om speglar brukar gå sönder men rörliga delar är ju aldrig bra)?
*något fler bilder i sekunden (behövs mer än de 8 som konkurrenterna har)?
*något tystare (kan ju vara bra inte minst då Sony är rätt ljudliga jmf med konkurrenterna)?

Det känns inte för mig som att fördelarna överväger nackdelen i att inte ha en riktig sökare, eller?

NEX serien å andra sidan har ju en enorm fördel i sin litenhet även om det är som någon tidigare skrev "ett kanonrör på en tändsticksask".

Du växlar rekordmycket mellan hausse och baisse, Mats. Skönt i landet lagom :)

Jag tror faktiskt, all-in-all, att Sony a77 är en vinnare. Inte för alla, men för många. Inte för de mest krävande actionfotograferna - men handen på hjärtat, hur många procent är de av målgruppen? Inte så många tror jag.

Kombinationen bra video + multum megapixel + bra kvalitetskänsla + ett faktiskt bra varumärke + okej pris + unikt vinklingsbar skärm (som många vant sig vid) talar för kameran.

En nyckelfråga i sammanhanget tror jag inte är kameran per se, utan snarare att man måste vinna återförsäljarledet. Vilket kan vara nog så utmanande...

Nä, inte alls egentligen. Jag är mycket konsekvent, bara att gå tillbaka och läsa.
Tycker A77 är fantastisk på många sätt och för väldigt många är detta issue inte hela världen och då överväger fördelarna.

Däremot så är just eftersläpningen i sökarbilden jämfört med verkligheten en verklig showstopper och enligt det test som jag läste så verkar detta vara det värsta tänkbara scenariot. Det är sas akilleshälen och räkna med att på detta område kommer Sony att bli hårt åtsatta, så mycket tom. att det kommer att överskugga allting annat. Katastrof helt enkelt för Sony.

Nu är allt så hypat kring häftiga specar på andra områden ,men när det lugnat ner sig så kommer detta att få fokus. Det spelar ingen roll hur överbra kameran är på andra sätt, funkar den inte att följa och fotografera snabba förlop med så går den bort totalt för de som behöver precis den egenskapen.

/Mats

Nä, inte alls egentligen. Jag är mycket konsekvent, bara att gå tillbaka och läsa.
Tycker A77 är fantastisk på många sätt och för väldigt många är detta issue inte hela världen och då överväger fördelarna.

Däremot så är just eftersläpningen i sökarbilden jämfört med verkligheten en verklig showstopper och enligt det test som jag läste så verkar detta vara det värsta tänkbara scenariot. Det är sas akilleshälen och räkna med att på detta område kommer Sony att bli hårt åtsatta, så mycket tom. att det kommer att överskugga allting annat. Katastrof helt enkelt för Sony.

Nu är allt så hypat kring häftiga specar på andra områden ,men när det lugnat ner sig så kommer detta att få fokus. Det spelar ingen roll hur överbra kameran är på andra sätt, funkar den inte att följa och fotografera snabba förlop med så går den bort totalt för de som behöver precis den egenskapen.

/Mats

Absolut, för de som behöver den funktionen. Frågan är hur många det är...

---
Priser har jag bara sett i dollar ännu, såg att det fanns svenska riktpriser i den här tråden, var lyckades ni hitta dem?
---

Dessa prisuppgifter... :

********************************************************************************

Till A77 och A65 finns två nya matchande tillbehör:
den vädertätade blixten HVL-F43AM som kom i början av sommaren och
en ljusstark vädertätad normalzoom 16-50/2,8 SSM (rekpris 6.500 kronor).
Till A77 finns även ett vädertätat batterigrepp kallat VGC77AM.

I oktober börjar leveranserna av A77 och A65.
Rekommenderade priser:

SLT-A65V (endast hus) 8 900 kr
SLT-A65VK (18-55 mm) 10 000 kr
SLT-A65VY (18-55 + 55-200 mm) 11 400 kr

SLT-A77V (endast hus) 12 500 kr
SLT-A77VK (18-55 mm) 13 700 kr
SLT-A77VQ (16-50 mm) 17 700 kr

********************************************************************************

... finner du här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-a77-och-a65-satsar-pa.htm
.

Märkligt Peter, innan release var du rätt ljum, men nu skriver du vinnare, medan jag var rätt förhoppningsfull, men nu inte så glad över rapporten.

Förutom EVF verkar kameran vara exakt så som spekulerats innan, inte minsta överraskning.

När det gäller EVF så snackar nästan alla om hur stor, ljus och fin bildkvalitet den har. Inte mycket om eftersläpningen.

Nä, efter att ha läst det där om EVFen tycker jag inte alls det är en vinnare, snarare precis tvärtom.
Det är ju värsta farhågan som slagit in och precis det som Elbe skrev tidigare varför kameran skulle gå bort. Fasiken, en bildruta efteråt i sökaren vid serietagning är ju en rent diskvalificerande egenskap. Blir ju i praktiken värdelöst för de som ska följa snabba förlopp inom t.ex. sport i jämförelse med Canon 1D och 7D m.fl. sen spelar annat ingen roll. Räkna med att det här kommer gå hårt åt Sony.

Kameran kommer nog sälja en hel del ändå, men inte till den målgruppen den är designad för och som har behov av de andra attributen. Rejäl flopp helt enkelt!

Nu vet vi inget om fördröjningen innan första skottet iofs. Om det är bra och den här egenheten vid serietagning beror på att Sony inte vill visa sökarbild som hackar av slutarrörelsen så kanske katastrofen går att åtgärda med firmware-update.

/Mats

Naee du Mats...kanske va jag ljum i dina och andras ögon men jag försökte dämpa och ge en mer verklighetstrogen syn på hur A77 skulle blir till skillnad från vissa som hypade A77 till absurdum...kameran skulle vara i princip vara helt befriad från lagg, fördröjning mm i EVF och den skulle vara lika klar mm som en FF-sökare, skulle ha iso över hundratusen, tre minneskortsplatser , 39 AF-punkter, skulle inte kosta mer än 1000dollar mm
Det mesta jag argumenterade för/påpekade visade sig blir sant...fortfarande viss lagg och fördröjning mm i EVF:en men förbättrad jämfört med A55 mfl...två minneskortsplatser...färre AF-punkter...högre pris mm.
A77 blev i princip allt det jag förväntade mig den skulle blir och jag ser A77 som en vinnare då den totalt sett är en riktigt bra och kompetent kamera...jag tror inte den kommer blir en flopp snarare tvärt om.

Ja en ruta efter i 12fps men inte ens väldigt snabba motiv hinner flytta/rör på sig speciellt mycket mellan varje ruta i 12fps...skjuter man istället skurar i 12fps läget..kanske 6fps åt gången så är innebär det att 6fps går på en halv sekund...hur mycket/långt efter är man motivet då vid varje ruta/efter en skur på 0,5sek och 6fps?? Ser inte att det är nått stort problem eller svårt att fota sport/djur med denna kamera så vida det inte gäller extremt snabba sporter,djur som tex en snabba o små svalor eller andra motiv som rör på/förflyttar sig extremt snabbt.
Dom kommer inte kunna göra något åt fördröjningen,lagg i mörker mm som är EVF:ens nackdelar/barnsjukdomar i dagsläget på A77 genom en firmware-uppdatering.

Senast ändrad:

/Mats

Tror också det! Kan A77 inte följa och pricka snabbare förlopp så är kameran i praktiken "bara" en mycket bra kamera för lugnare motiv (jag lämnar filmegenskapen åt sidan) och för de som också vill ha hög upplösning. Och för den målgruppen hägrar sannolikt mer en högupplöst FF med bra OVF.

Den andra gruppen som efterlyser snabb följande och säker AF (exv fågelfotografer) kommer att peka på bristen och jämföra med Canon 7D/Nikon D300s (samt dess ev efterföljare).

Även om nu A77 fixar bilder som kan konkurrera med alla marknadens FF-kameror i många situationer blir den knappast någon kisoskvältare. Men hade jag ingen FF skulle den vara intressant som substitut.
Med bra objektiv och finjustering av fokus via förstorad sökarbild vid MF-assist samt en bra LV.

Är däremot AF-följningen vid snabbare förlopp i klass med Canon 7D vad gäller pricksäkerhet så kan A77 bli en stor framgång. Vi har inte sett något prov på kamerans lågljusegenskaper heller.

Så personligen håller jag mig ganska sval tills vi sett prov på detta. Inte för att vara "mot strömmen" utan just för det som Mats nämner att testare och konsumenter kommer att slå ned stenhårt på. Snabb följande AF med pricksäkerhet och bra lågljusegenskaper samt DR är väldigt tungt vägande faktorer i sådana här sammanhang.

//Lennart

Märkligt Peter, innan release var du rätt ljum, men nu skriver du vinnare, medan jag var rätt förhoppningsfull, men nu inte så glad över rapporten.

Förutom EVF verkar kameran vara exakt så som spekulerats innan, inte minsta överraskning.

När det gäller EVF så snackar nästan alla om hur stor, ljus och fin bildkvalitet den har. Inte mycket om eftersläpningen.

Nä, efter att ha läst det där om EVFen tycker jag inte alls det är en vinnare, snarare precis tvärtom.
Det är ju värsta farhågan som slagit in och precis det som Elbe skrev tidigare varför kameran skulle gå bort. Fasiken, en bildruta efteråt i sökaren vid serietagning är ju en rent diskvalificerande egenskap. Blir ju i praktiken värdelöst för de som ska följa snabba förlopp inom t.ex. sport i jämförelse med Canon 1D och 7D m.fl. sen spelar annat ingen roll. Räkna med att det här kommer gå hårt åt Sony.

Kameran kommer nog sälja en hel del ändå, men inte till den målgruppen den är designad för och som har behov av de andra attributen. Rejäl flopp helt enkelt!

Nu vet vi inget om fördröjningen innan första skottet iofs. Om det är bra och den här egenheten vid serietagning beror på att Sony inte vill visa sökarbild som hackar av slutarrörelsen så kanske katastrofen går att åtgärda med firmware-update.

/Mats

En bildruta efter, kan man då räkna att om man tar med 10b/s så får man en eftersläpning på 1/10 sek inte så himla tokigt ändå, eller är det fel sätt att räkna.

Tror också det! Kan A77 inte följa och pricka snabbare förlopp så är kameran i praktiken "bara" en mycket bra kamera för lugnare motiv (jag lämnar filmegenskapen åt sidan) och för de som också vill ha hög upplösning. Och för den målgruppen hägrar sannolikt mer en högupplöst FF med bra OVF.

Den andra gruppen som efterlyser snabb följande och säker AF (exv fågelfotografer) kommer att peka på bristen och jämföra med Canon 7D/Nikon D300s (samt dess ev efterföljare).

Även om nu A77 fixar bilder som kan konkurrera med alla marknadens FF-kameror i många situationer blir den knappast någon kisoskvältare. Men hade jag ingen FF skulle den vara intressant som substitut.
Med bra objektiv och finjustering av fokus via förstorad sökarbild vid MF-assist samt en bra LV.

Är däremot AF-följningen vid snabbare förlopp i klass med Canon 7D vad gäller pricksäkerhet så kan A77 bli en stor framgång. Vi har inte sett något prov på kamerans lågljusegenskaper heller.

Så personligen håller jag mig ganska sval tills vi sett prov på detta. Inte för att vara "mot strömmen" utan just för det som Mats nämner att testare och konsumenter kommer att slå ned stenhårt på. Snabb följande AF med pricksäkerhet och bra lågljusegenskaper samt DR är väldigt tungt vägande faktorer i sådana här sammanhang.

//Lennart

Ett problem även med den bästa följande AF:en som skall ta bilder på riktigt kvicka fåglar som rusktigt snabbt rör sig kors och tvärs över himmelen, är väl användaren själv, hur skall han hinna med att behålla motivet kvar i sökaren. har vid flera tillfällen kastat ut denna fråga om höga bildhastigheter, och det sammanslagna svaret är att dom flesta väljer 3 till 4 bilder i skurar, att i dessa täta skurar hinna uppfatta att motivet gör något speciellt ovanligt, upptäcks först vid tittandet på monitorn eller Datorn senare på kvällen. om 10 bilder går på en sekund hur fort går då 3-4 bilder i skurar, 0,3 sek. kanonbilden väljs ut i datorn.

Jag måste erkänna... att jag inte riktigt fattar poängen med den genomskinliga spegeln på A33/55/77.

Till nackdelarna finns ju
*ingen optisk sökare
*försämrad ljusstyrka (ytterst lite, visst)
*försämrad bildkvalitet (ytterst lite, visst)

Vad finns det för fördelar?
*"riktig" autofokus i LV läge, dvs från huvudsensorn (normalt känns det inte som om man behöver så snabb af då)?
*Samma i film (finns det inte tom risk att snabbare af i filmläge gör att fokusen hoppar fram och tillbaka om man inte hela tiden har fokuspunkte där man vill ha den, dvs långsammare af kan vara en fördel då)?
*möjlighet till något mindre hus (men är det så, A77 verkar ju rätt stor och tung)?
*en rörlig del mindre som kan gå sönder (vet inte om speglar brukar gå sönder men rörliga delar är ju aldrig bra)?
*något fler bilder i sekunden (behövs mer än de 8 som konkurrenterna har)?
*något tystare (kan ju vara bra inte minst då Sony är rätt ljudliga jmf med konkurrenterna)?

Det känns inte för mig som att fördelarna överväger nackdelen i att inte ha en riktig sökare, eller?

NEX serien å andra sidan har ju en enorm fördel i sin litenhet även om det är som någon tidigare skrev "ett kanonrör på en tändsticksask".

Efter en stunds funderande så kom jag fram till följande för och nackdelar.

Fördelar med optisk sökare:

Bättre upplösning (än så länge då den inte heller är oändlig pga mattskivan. Det dröjer nog visserligen innan EVF:en springer om)
Bättre kontrast (Ganska mycket bättre men det borde gå att lösa med mjukvara.)
Drar mindre ström i vila
Ingen fördröjning vid panorering el snabba förlopp (om 1-2 generationer märks detta inte längre)

Fördelar med Pellix + EVF:

100% visning
Visar exponering och vitbalans innan avtryck.
Riktigt stor sökare
Antiskak i huset syns även i sökaren (ett av de stora klagomålen från de som gillar stabilisering i objektiven)
Man kan förstora bilden för exaktare fokus
Medger plats för inbyggd blixt även på FF (troligtvis)
Äkta skärpedjup, inte runt F4.5 som på optiska sökare.
Man blir inte bländad av solen
Man kan titta på bilder även i fullt solljus via sökaren då vanliga skärmen inte orkar med.
Ljus sökare även vid mörker
Man får färdiga bilden presenterad i sökaren direkt efter avtrycket
Man kan byta "mattskiva" när man vill. Lägga till stödlinjer osv.
Livehistogram i sökaren
Obegränsat med overlay-info överhuvudtaget. Även menyvisning.
Billigare
Extra fördelar vid kontrastfokusering:
Man kan placera fokussensorn var man vill och se detta i sökaren.
Snabbare AF då AF är aktiv även under exponeringen.
betydligt snabbare AF vid liveview!
Betydligt snabbare AF vid filmning. Med mjukvara kan man styra hur snabb förflyttning och reaktion.
Snabbare seriebildstagning
Mindre antal strålgångar som kan kalibreras fel
Mindre vibrationer vilket stör vid halvlånga exponeringar.
Avmaskad sökare vid andra bildformat (finns i "vanliga" kameror men är fördyrande)

Senast ändrad:
En bildruta efter, kan man då räkna att om man tar med 10b/s så får man en eftersläpning på 1/10 sek inte så himla tokigt ändå, eller är det fel sätt att räkna.

Om för mycket eftersläpning sker på ruta 1 där kameran ska registrera "målet" som AF sedan ska följa låter det inte så bra.

Jag tror att vi bör sluta spekulera samt sluta försöka räkna ut hur stor betydelsen är intill dess vi sett någon form av test fördröjningen betyder i praktiken.

Vissa funktioner vid en rad olika kameralanseringar (gäller alla märken) har när man läst om dem verkat vara mindre välbetänkta bara för att sedan i praktiken visa sig vara riktigt bra. Samt givetvis funktioner man tyckt "toppen" om som visat sig vara en flopp.

Så jag vill inte räkna på något sätt, utan detta ämne kommer att förbli en gråzon för mig intill dess någon test visat funktionen i praktiken.

Även om jag befarar vissa saker känns det bäst för mig att hålla mig neutral tills dess. Hoppas vi i mellantiden får se någon lågljustest.

//Lennart

Jo, allt jag räknade upp är ju bara teori. Sen får man ju se hur väl tillverkaren har lyckats. Jag kan snabbt konstatera att mitt efterlängtade kvadratiska format inte finns än. :O(

Grattis

till fina kameror, A77 är hetast nu och kameraägare med 12-16 Mp
känner nog av den sämre upplösningen i magtrakten....
NEX familjen har nu blivit "rumsren" med 7an, mer komplett.
"24" sensorn verkar leverera, så småbildsformatet kanske
ifrågasätts mer nu?

Ja du Lars, man kan vara marknadsledande bara på namnet och gamla meriter ett bra tag men inte för evigt. Det finns en viss korrelation mellan teknisk utvecklingstakt och nydanande även i en utpräglad materialbransch som kameravärlden. De som inte orkar hänga med i innovationstakten som råder hänger snart på repen, så Canon och Nikon kommer snart att behöva lägga i en växel och visa vart de är på väg. Inga träd växer till himlen och exv. HP som dominerat PC-marknaden i Sverige och i många andra länder under många år hänger just nu ordentligt på repen och vill göra sig av med sin PC-division. Efter en del felsatsningar och konstiga uttalanden har bolaget rasat i värde och orkar helt enkelt, enligt egen utsago, heller inte längre med den snabba takt med vilken nya modeller och teknik fasas in och ut. De har inte längre råd att satsa som de skulle vilja utan är nu öppna för fientliga uppköp genom att företaget helt plötsligt ligger ute till reapris..

...................

Sålde inte HP PC-divisionen till Kina för ett par år sen och fick mångmiljard
i $ + ca 40% i bolaget?

Canon kavlar säkert upp ärmarna, kanske med ny sensor.
Nikon (och Pentax) hänger på, om dom får använda "24" sensorn,
men Pentax K5 lär inte få en uppföljare förrän nästa år.

Dom som kan skrälla är väl Samsung och Panasonic,
samt jokern Sigma. Gissar att Samsung och Panasonic
jobbar stenhårt med sensorer och Sigma kan oxå
skrälla om dom får till det riktigt med sin sensor,
objektiv har dom och kameror kan dom ju tillverka.
Fuji kommer nog in på systemmarknaden så smått
och frågan är om Leica möjligen är intresserade av
instegs DSL.

Men Sony, efter en tveksam start med DSLR,
A100 kom ett halvår efter Minolta köpet och sen
dröjde det bra länge...
Men nu har Sony fått upp ångan ordentligt med tex 24 sensorn.
Så frågan är, kommer Sony ifatt Canikon.

Men är det slut med optisk sökare nu?
Eller kommer det en A680?

//Lennart

Långt ifrån alla som köper tex Canon 7D och D300s köper dom för att primärt fota sport och djur...skulle faktiskt inte förvåna mig om det är fler som faktiskt använder dessa kameror primärt för andra saker/motiv.

En FF med A77ans spec skulle kosta minst det dubbla och det är det få som är villiga att betala eller ens har råd med....jag tror det är betydligt fler som köper/väljer en ny A77 över en beg,sämre specad o högupplöst FF med OVF som han/hon får betala mer för.

Tror AF kommer att fungera alldeles utmärkt för rörliga motiv men kanske inte riktigt når upp till dom bästa...DR och lågljusegenskaper tror jag kommer vara bra dom också o inget som kommer att vara ett problem men att Nikon och Pentax kommer vara ett strå vassare om dom använder sig av samma sensor.

Med tanke på hur hypad,efterlängtad och hur stort intresset är för denna kameran är så tvivlar jag inte på att det inte blir en kisoskvältare.

Fördröjning

12b/s är en bild var 83 ms, om då slutaren skymmer lika lång tid som den exponerar bilden säg 1/250 del så är det ca 4ms så då har du 79 ms fördröjning som max om du är en frame efter, hinner man reagera på det?

Jag vet inte hur snabbt spegeln rör sig på en vanlig kamera, och hur lång tid man har 'fritt' synfält, men spegeln lär ju inte röra sig upp och ner på 4ms direkt...

Långt ifrån alla som köper tex Canon 7D och D300s köper dom för att primärt fota sport och djur...skulle faktiskt inte förvåna mig om det är fler som faktiskt använder dessa kameror primärt för andra saker/motiv.

En FF med A77ans spec skulle kosta minst det dubbla och det är det få som är villiga att betala eller ens har råd med....jag tror det är betydligt fler som köper/väljer en ny A77 över en beg,sämre specad o högupplöst FF med OVF som han/hon får betala mer för.

Tror AF kommer att fungera alldeles utmärkt för rörliga motiv men kanske inte riktigt når upp till dom bästa...DR och lågljusegenskaper tror jag kommer vara bra dom också o inget som kommer att vara ett problem men att Nikon och Pentax kommer vara ett strå vassare om dom använder sig av samma sensor.

Med tanke på hur hypad,efterlängtad och hur stort intresset är för denna kameran är så tvivlar jag inte på att det inte blir en kisoskvältare.

Här tror jag det samma, Många 7D ägare vill också ta fina landskapsbilder, trots DR på 11,8 ( A35 har 12,7 ). A77 lär också ha fått utökade bildstilar och fler inställnings möjligheter än A55. därimot så funderar jag på anledningen till att nya 16-50/2,8 redan vid f/8 tappar skärpa när den sitter på A77, förlorar man skärpedjup här.

12b/s är en bild var 83 ms, om då slutaren skymmer lika lång tid som den exponerar bilden säg 1/250 del så är det ca 4ms så då har du 79 ms fördröjning som max om du är en frame efter, hinner man reagera på det?

Jag vet inte hur snabbt spegeln rör sig på en vanlig kamera, och hur lång tid man har 'fritt' synfält, men spegeln lär ju inte röra sig upp och ner på 4ms direkt...

Exakt det jag menar...man ligger så jäklar lite efter "verkligheten" så det är inga jätteproblem eller speciellt svårt att panorera...det handlar mer om att vänja sig o lära sig kameran...sen om det skulle det hända något oförutsägbart under den ytterst korta fördröjningen man har så tvivlar jag på att man skulle hinna med o korrigera/rikta om mitt i panoreringen även om man tittade genom en OVF.

Om för mycket eftersläpning sker på ruta 1 där kameran ska registrera "målet" som AF sedan ska följa låter det inte så bra.

Jag tror att vi bör sluta spekulera samt sluta försöka räkna ut hur stor betydelsen är intill dess vi sett någon form av test fördröjningen betyder i praktiken.

Precis, det är för första skottet som det är viktigt för att fånga precis rätt ögonblick. När sprutan sedan går i ett par tiondelar är det inte lika viktigt.

Sluta spekulera?
Vad fasen! Vi har spekulerat friskt i ett år, varför sluta nu? ;-)

Konstigt egentligen att alla testare gått förbi just den här egenskapen, då det faktiskt är en av de allra viktigaste punkterna. Kamerans bygge och funktioner i övrigt och Sonys eget statement "världens snabbaste kamera" håller ju inte riktigt om det inte är det på den här punkten. Verkar som om alla är så förblindade av det andra häftiga att det här inte nagelfars.

Visst duger kameran till annat. Visst använder de som har Canon 7D och Nikon D300 till annat, men det här är vad kameran bl.a. är specifikt konstruerad för och positionerar sig som och då är det viktigt att den levererar.

(Det sista inte riktat till dig Lennart som verkar vara den enda som förstår mitt resonemang).

Nåja, vi får se. Ett riktigt test av någon som både har den erfarenheten och dessutom är opartisk är vad som behövs. Vet inte om den kombon är kompatibel...

/Mats

Här tror jag det samma, Många 7D ägare vill också ta fina landskapsbilder, trots DR på 11,8 ( A35 har 12,7 ). A77 lär också ha fått utökade bildstilar och fler inställnings möjligheter än A55. därimot så funderar jag på anledningen till att nya 16-50/2,8 redan vid f/8 tappar skärpa när den sitter på A77, förlorar man skärpedjup här.

Inget specifikt för just Sony 16-50 i kombination med Sony A77an..objektivet kommer börja tappa skärpa vid f8 även på en A700 ...samma sak sker/ses på Canons 17-55/f2,8 IS och Nikon 17-55/f2,8 mfl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar