Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Skälig tid är ju ett relativt begrepp.

Jag köpte för länge sen en mobiltelefon som fungerade rätt uselt. Den tappade kontakt med GSM-nätet lite då och då, men inte förutsägbart. Säljaren ville inte återta den utan jag fick lämna in den på reparation, men efter det tredje misslyckade reparationsförsöket fick jag pengarna tillbaka. Det tog någon månad eller två.
 
jepp:) har brusigare bilder i raw än i ex.fine med brusred. low. betyder förhoppningsvis att rawfilen är utan brusred.
 
Hmmm, har tråden stannat, eller?
(Gissar att Aspman är upptagen med Photoshop)

/Mats

Nääh! Ser på hockey på TV efter att varit ute och promenerat samt ätit kvällsmat. Var fan har du gjort av resten av håret. Min päls ser ju skabbig ut.

Kul idé, Hämnden är dock ljuv. Den kommer när du minst anar det!;)

//Lennart
 
nej....det hoppas jag inte. jag har fullt upp med att utforska min a77'a. kan säga så mycket att bildkvaliteten är högre med a850..............no suprise
 
Jag får väl för ovanlighets skull lägga till något för att hålla den högt på listan.
(Glömde svara med citat, men Mats L tyckte det blev stiltje i tråden några inlägg upp)

I går, fredag, var jag en sväng till huvfudstaden och passade på att slinka in på Sonycenter för att kolla om det fanns något intressant tillgängligt. Hade hoppats få testa 16-50, men ingen sådan i hyllorna. Men där stod en A77, som plockades fram på min begäran.

Min första reflektion var att den kändes så lätt! Det kan ju bero på att det var 18-55 som satt på. Men den var skön att hålla i, Någon har skrivit någonstans om att framhjulet satt lite felplacerat, och det kan jag hålla med om.

Annars då?
Den unge mannen i Sonytröja pratade så mycket att jag hade svårt att koncentrera mig på mötet med kameran.
Sökaren fungerar alldeles utmärkt för mig. Det gick att skruva på dioptriinställningen så att jag fick skärpa utan glasögon = mycket bra för mig som helst tittar in i sökaren över glasögonkanten. Tändningsfördröjningen var märkbar, men inget som kommer störa mig i de allra flesta av mina vanliga fotosituationer. När det stör får jag väl sätta dit en tejpbit.

Autofokusen gillade jag också, även om jag bara kollade på det läge som var inställt. Jag tycker mycket om att det tydligt visas vilka fokuspunkter som används. Men hur är det med manuellt fokus? Har den samma peakingfunktion som finns beskrivet för de nya nexarna?

Som sagt, koncentrationen var inte på topp, så jag kan inte påstå att jag fick någon känsla för hur rapp den var när jag provade att ändra inställningar.
Slutsatsen är att jag vill ha! Det kanske dröjer, men det kommer bli en så småningom. Är ganska avundsjuk på er som redan har den hemma.
Kom nu med lite bildexempel.

/Mats P
 
Ja, a77 har funktionen för "peaking" - alltså visar maxkontrast-områdena för att underlätta fokusering.
Visas i röd, gul eller vit färg (valbart), och både i sökaren och på LCD:n.
Jag hoppas kunna dra stor nytta av det vid fokusering vid närbilds-foto där ögonen numera sviker mig en del.

F.ö. väntar jag på beställda SDHC-kort med skrivhastighet 95 MB/sek.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650186

I morron blir första gången i fält med a77. Ska köra med trådlösa utlösaren som följde med a700. Denna trådlösa utlösaren gav INTE spegeluppfällning vid 2 sek timern på a700, men nu finns ingen spegel att fälla upp.... Dock vill man inte rubba huset vid avtryckning i kritiska lägen, så jag avser att fortsätta att använda 2 sek timern.
 
Tack för hjälpen

Ni som svarade på mina frågor för några sidor sedan.
1 sak man kan konstatera är att den kanske är lite väl hypad, den är inte svaret på alla fotofrågor men den är nog ganska nära och kanske bäst i sin prisklass.

Efter massa velande och ytterligare massa frågor så har jag nu beställt och hoppas den kommer i början på nästa vecka.
Det blev inkl den lite finare kit-zomen.
Minneskortet på 95mb/s fanns inte än så fick hålla mig till det snabbast till dags dato.
Ytterligare nått med zoom får komma runt jul , den egna tomten pyntar nog 7-10tkr men vad är lämpligt ?
Gillar verkligen att röra mig i naturen och det är där merparten av skotten kommer att tagas.

Jag är helt grön på att pilla med en så här avancerad maskin så ska försöka skriva nått vettigt från en nybörjares ögon, för proffs har vi redan här ;-)

Ber att få återkomma.
//Marcus
 
Tjenare!

Ny i denna tråden! Men har följt den ett bra tag.

Är själv sugen på en A77 med 16-50 gluggen.
Jag sålde min gamla A300 som varit mig trogen i många år och förväntar mig en fin uppgradering.

Någon nämnde något om Sigmas gluggar och att dem inte fungerade med A77:an ? Följde inte hela den diskussionen och undrar lite mer sammanfattande om vad det var för problem.
Äger nämligen ett Sigma Ex 70mm, som jag tänkt använda tillsammans med A77:an.

Men en till sak jag undrar över är ifall man kan begränsa seriebild-tagningen? Går det att ställa in på lägre b/s? T.ex. 7 bilder/sekund ?
Inte sett några specifikationer för det men för mig vore det en enastående funktion då buffertminnet inte blir fyllt lika snabbt ? .

Vänligen
Johan.
 
Ni som svarade på mina frågor för några sidor sedan.
1 sak man kan konstatera är att den kanske är lite väl hypad, den är inte svaret på alla fotofrågor men den är nog ganska nära och kanske bäst i sin prisklass.

Efter massa velande och ytterligare massa frågor så har jag nu beställt och hoppas den kommer i början på nästa vecka.
Det blev inkl den lite finare kit-zomen.
Minneskortet på 95mb/s fanns inte än så fick hålla mig till det snabbast till dags dato.
Ytterligare nått med zoom får komma runt jul , den egna tomten pyntar nog 7-10tkr men vad är lämpligt ?
Gillar verkligen att röra mig i naturen och det är där merparten av skotten kommer att tagas.

Jag är helt grön på att pilla med en så här avancerad maskin så ska försöka skriva nått vettigt från en nybörjares ögon, för proffs har vi redan här ;-)

Ber att få återkomma.
//Marcus

Blir ju tyvärr så när alla skruvar upp förväntningarna till absurdum.....i slutändan när väl det väl börjar dyka upp fler användarintryck och användarna lärt känna kameran riktigt mm så tror jag utan tvekan det kommer visa sig att det är en riktigt bra .

Grattis till kameran...hoppas du blir nöjd och att kameran kommer ge dig många minnesvärda och fina bilder....ang en kompletterande zoom till det fina kitobjektivet så blir mitt råd att vänta lite o spara ihop lite mer och köp Sonys 70-400 om det är mycket natur du fotar...grymt bra allroundzoom med bra bild och byggkvalité...nackdelen är väl tyngden och storleken.
 
Blir ju tyvärr så när alla skruvar upp förväntningarna till absurdum.....i slutändan när väl det väl börjar dyka upp fler användarintryck och användarna lärt känna kameran riktigt mm så tror jag utan tvekan det kommer visa sig att det är en riktigt bra .

Grattis till kameran...hoppas du blir nöjd och att kameran kommer ge dig många minnesvärda och fina bilder....ang en kompletterande zoom till det fina kitobjektivet så blir mitt råd att vänta lite o spara ihop lite mer och köp Sonys 70-400 om det är mycket natur du fotar...grymt bra allroundzoom med bra bild och byggkvalité...nackdelen är väl tyngden och storleken.

Nackdelen är väl också lite priset och den korta längden på telesidan.
Helt klart ett bra objektiv, men för halva priset får man ett Sigma 150-500/5-6,6 APO OS HSM.

Kan vara ute och cykla, för jag har inte kört Sonys 70-400G, men vet att mitt Sigma är helt fantastiskt. Har svårt att tro att det är nån större skillnad. Kommer säkert att bli emotsagd och jag hade nog sagt samma när jag hade mitt tidigare Sigma 150-500 utan OS so inte var skarpt på längsta brännvidderna eller utan att blända ner. det jag har nu upplever jag helt kanon även på längsta tele och max bländare! Tror också att objektiv-OS är bättre i objektivet på så långa brännvidder, men A77ans SSS kanske är ännu bättre.

(Jag säger alltså inte att Sony 70-400G är dåligt på något sätt, bara att det finns alternativ)


/Mats
 
Tjenare!

Ny i denna tråden! Men har följt den ett bra tag.

Är själv sugen på en A77 med 16-50 gluggen.
Jag sålde min gamla A300 som varit mig trogen i många år och förväntar mig en fin uppgradering.

Någon nämnde något om Sigmas gluggar och att dem inte fungerade med A77:an ? Följde inte hela den diskussionen och undrar lite mer sammanfattande om vad det var för problem.
Äger nämligen ett Sigma Ex 70mm, som jag tänkt använda tillsammans med A77:an.

Men en till sak jag undrar över är ifall man kan begränsa seriebild-tagningen? Går det att ställa in på lägre b/s? T.ex. 7 bilder/sekund ?
Inte sett några specifikationer för det men för mig vore det en enastående funktion då buffertminnet inte blir fyllt lika snabbt ? .

Vänligen
Johan.

Sigma har klantat til det lite.
De har inte köpt oficiella specifikationer från Sony för A-mount systemet, utan gjort reverse engineernig och råkat ut för kompatibilitetsproblem.

För A77 och A65 gäller det programstyrningen för objektiv med inbyggt AF-motor, alltså alla HSM.
http://www.sigmaphoto.com/news/noti...pha65-owners-using-sigmas-sony-fitting-lenses

Om det är 70/2,8 EX Macro du har (f.ö. skitbra objektiv, totalt knivskarpt.Har ett likadant själv. Fast motljusskyddet är uset), så är det inte HSM och drabbas av det här.

DÄREMOT så är det inte första gången som Sigma råkat ut för liknande. När A55 släpptes visade det sig att alla Sigma-objektiv hade problem med bländarstyrningen och inte funkade med dessa kameror. Möjligt att de funkar med A77, men dumt att chansa.
http://www.sigmaphoto.com/news/noti...d-alpha55-owners-using-sigmas-sony-fit-lenses

Skicka ditt objektiv till Tura Scandinavia så får du det åtgärdat utan kostnad förutom frakten dit.
Om inte annat är det bra att ha detta dokumenterat om du skulle sälja det i framtiden och dels är risken stor att det inte funkar med A77 heller.


/Mats
 
Sigma har klantat til det lite.
De har inte köpt oficiella specifikationer från Sony för A-mount systemet, utan gjort reverse engineernig och råkat ut för kompatibilitetsproblem.

För A77 och A65 gäller det programstyrningen för objektiv med inbyggt AF-motor, alltså alla HSM.
http://www.sigmaphoto.com/news/noti...pha65-owners-using-sigmas-sony-fitting-lenses

Om det är 70/2,8 EX Macro du har (f.ö. skitbra objektiv, totalt knivskarpt.Har ett likadant själv. Fast motljusskyddet är uset), så är det inte HSM och drabbas av det här.

DÄREMOT så är det inte första gången som Sigma råkat ut för liknande. När A55 släpptes visade det sig att alla Sigma-objektiv hade problem med bländarstyrningen och inte funkade med dessa kameror. Möjligt att de funkar med A77, men dumt att chansa.
http://www.sigmaphoto.com/news/noti...d-alpha55-owners-using-sigmas-sony-fit-lenses

Skicka ditt objektiv till Tura Scandinavia så får du det åtgärdat utan kostnad förutom frakten dit.
Om inte annat är det bra att ha detta dokumenterat om du skulle sälja det i framtiden och dels är risken stor att det inte funkar med A77 heller.


/Mats

Fan vad surt! Där gick Sigma ner en aning i mitt personliga betyg.
Älskar det objektivet för skärpan och det naturtrogna ljuset det återger.
Om man skickar iväg det? vad är det som blir åtgärdat? Kan det användas till övriga Sony modeller?
Och varför skulle Tura Scandinavia åtgärda det utan kostnad?

Lite nybörjarfrågor kanske, men jag anser att utan frågor uppnår man ingen kunskap.

EDIT: Upptäckte att länken du bifogade hade svar på många av mina frågor redan. Är det Tura Scandinavia man ska vända sig till för att få detta löst?

Vänligen
Johan
 
Blir ju tyvärr så när alla skruvar upp förväntningarna till absurdum......

Peter, visst har vi haft höga förväntningar. Åtminstone en del av oss, men förväntningar in absurdum är det inte.

Med de förutsättningarna så skulle Sony kunnat leverera mycket bättre, men har gjort ett par stora tabbar med den här kameran. Alltså, varför i h-e konstruerar men en kamera med de här specarna som bara kan ta serietagning i drygt en sekund när konkurrenterna kan smattra på i en halv minut?

Hur kan man göra så att sökaren är svart när man tar upp den till ögat för att fotografera? Visst, det går att lösa med en tejpbit över eye-sensorn, men hallååå?

Finns en del småsaker till och vissa saker är helt enkelt superbra istället, men det väger knappast upp.

Jag är besviken på Sony. De tar ledningen och drar ifrån, men sen snubblar de precis innan målsnöret. IGEN!

Alltså, de har tidigare gjort helt otroliga grejer, men klantat till det på någon viktig detalj.

A900 - när den kom var det en helt otrolig kamera (och är fortfarande). Totalt överlägsen kvalitet och känsla, snabbast i världen bland FF, högsta upplösningen och otrolig bildkvalitet jämförbar med Hasselblad/Mamyia/OhaseOne för flera hundratusen kronor.

Men, den var brusig så fort man ökade ISO lite. Nu i efterhand har det visat sig att det inte är så när bättre RAW-program och profiler kommit, men prgramvara i kameran och det som Sony skickar med höll inte måttet. Nu är det fortfarande det som alla förknippar den med och den blev en flopp istället för det stora lyftet för Sony.

A700 kom tidigare och var bra, men med tiden så höll den inte måttet. Till slut släpper Sony A550, fast utan video vilket alla konkurrenter har. Trots en asbra kamera så är den gjord i plast och räcker inte till. Hade de släppt den i magnesiumchassi och kallat den för A750 och stoppat in video hade de definitivt varit med i matchen för den hade snabbhet och finesser i världsklass.

Sen med lite mellanmodeller, en förbilligad A900 (A850) som inte är nån skillnad alls egentligen och pyttekameran A55, samt uppdatering av A550 = A580.

Till slut kommer A77 efter två års spekulation som bygger upp förväntningarna. Tro inget annat att det varit Sonys avsikt att läcka ut all sån information.

Sen kommer kameran till slut, ytterligare försenad, mer än 4 år efter A700 som den ersätter. Funkar väl inte att ha dubbellt så långa produktcykler än konkurrenterna. Såklart förväntar sig alla tålmodiga Sony-fans nånting speciellt och tänker återigen "NU, den här gången slår Sony igenom på stort" och så är det några skitsaker som gör att det inte funkar. Alltså skitsaker i bemärkelsen att de är onödig och inte hade behövt vara där, men absolut inte skitsaker för att det är nyckelfunktioner för exakt det som den här kameran är specad för.

Nu tänker alla, ok det ärckte inte ända fram den här gången, men i vår kommer sjukt bra FF-kameror som ska skaka om hela branschen. Visst, men om de dabbar sig då också?

Möjligt att sony kan fixa problemen med A77 genom att smyga in en uppdaterad serie och förbättra mjukvaran. Större buffert som hade kostat 50 kr att peta in kommer dock inte såklart.

Räcker inte med att vara superbra och överlägsen på 17 punkter och sen usel på två. Då är det platt fall. Hoppas som sagt att de får till det mesta med ny firmware.


/Mats
 
Fan vad surt! Där gick Sigma ner en aning i mitt personliga betyg.
Älskar det objektivet för skärpan och det naturtrogna ljuset det återger.
Om man skickar iväg det? vad är det som blir åtgärdat? Kan det användas till övriga Sony modeller?
Och varför skulle Tura Scandinavia åtgärda det utan kostnad?

Lite nybörjarfrågor kanske, men jag anser att utan frågor uppnår man ingen kunskap.

EDIT: Upptäckte att länken du bifogade hade svar på många av mina frågor redan. Är det Tura Scandinavia man ska vända sig till för att få detta löst?

Vänligen
Johan

Det är ingen fara, annat än att det är lite besvär att skicka och få det fixat. Det de byter ut är metallpinnen som styr bländaren och som A55 trycker aningen längre än andra Sony/Minolta kameror har gjort och då kan den fastna på Sigmaobjektiven.

Inte nån stor grej egentligen. Det är fortfarande ett superbra objektiv.
Sigma har genom åren haft motsvarande problem med objektiv till både Canon och nikon när de släppt nya kameramodeller.

Det är Sigma som åtgärdar detta kostnadsfritt. Tura Scandinavia är Sigmas generalagent och serviceställe i Sverige, så det är dit du ska skicka det.

Skicka det till:
Tura Scandinavia AB
Energigatan 15B
434 37 Kungsbacka

Hänvisa till länken jag postade tidigare.

så här svarade Tura när jag mailade dem om det:

"Bifoga beskrivning om vad du vill ha gjort, returadress samt mobilnummer."


/Mats
 
Sigma har klantat til det lite.
De har inte köpt oficiella specifikationer från Sony för A-mount systemet, utan gjort reverse engineernig och råkat ut för kompatibilitetsproblem.

Riktigt så enkelt är det inte, faktum är att de stora tillverkarna så vitt jag känner till aldrig säljer några kompletta "officiella specifikationer" till någon tredjepartstillverkare. En del har viss publik info, som SDK:er och liknande, men mycket håller man hårt i. Det möjliga undantaget är väl om det finns ett sådant samarbete mellan Tamron och Sony som ju har en nära relation. Men i stort sett alla tredjepartstillbehör - objektiv, blixtar, batterigrepp osv - från i stort sett alla tredjepartsleverantörer är byggda utifrån reverse engineering. Det här gäller inte bara Sigma. Inget av orginalmärkena släpper ifrån sig några specifikationer.

Jag gjorde under förra Photokina en intervju för Proffsfoto med Mr. Kazuto Yamaki, COO på Sigma (och son till grundaren :) som bland mycket annat berättade en hel del kring hur de jobbar med reverse engineering.

Sedan varierar attityderna till tredjepartstillbehör lite mellan märkena och Sony hör inte till de samarbetsvilliga, för att citera Mr Kazuto Yamaki: "Sony can be particularily difficult". Han nämnde som kontrast att t.ex. Nikon och Pentax var "far more open". Jag har även hört en svensk Sony-representant med illa dold glädje berätta hur svårt det var för tredjepartstillverkare att få objektiv att fungera fullt ut på Sony-kameror, attityden var "så kunderna köper originalobjektiv istället". Jag blev så förvånad över det yttrandet att jag faktiskt frågade om han verkligen menade så; jo, det tyckte han var bra. Det vi konkret diskuterade var att stabiliseringen i kameran har stor nytta av att känna till objektivets brännvidd, något som i alla fall på den tiden (det här var vid lanseringen av A700) tydligen bara fungerade fullt ut med Sonys egna objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.