Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte bara dela med mig av mina egna "erfarenheter" av 10 min med A77.
Mina största farhågor inför testet var följande:
1. EVF vs OVF
2. Växling mellan skärm och EVF
3. Responsen i reglage.
4. Bildkvaliteten

På Scandinavian Photo i Stockholm finns ett exemplar inne om man vill klämma och känna lite. Mycket trevlig och tillmötesgående personal som alltid.

Så vad kom jag fram till?
1. EVF kan jag nog vänja mig vid. Den är bra, riktigt bra. Personligen hade jag nog föredragit en OVF, men den är verkligen bra nog. Det finns ju en del fördelar med EVF också...
2. Växlingen är inte ögonblicklig. Mycket irriterande. Fördröjningen är inte lång, men precis så lång att man irriterar sig på det. Jag vet inte om det är en "dealbreaker", men irriterande är det.
3. Jag fotograferar nästan uteslutande i manuellt läge för att snabbt kunna anpassa mig till olika situationer som t.ex. motljus o.s.v. Av den anledningen måste responsen i reglagen vara ögonblicklig. Men framförallt när det gäller justering av bländare/slutare släpar inställningarna efter. Helt oacceptablet tycker jag! I övrigt är avtrycket mycket snabbt, men en del annan hantering upplevs som lite långsam. Kan det fixas med framtida firmwares? Jag vet inte jag.
4. Bildkvaliteten ska jag undersöka så snart jag hinner. Jag tog ett antal bilder med 16-50 2.8 satt till bländare fyra med både min A700 och A77 på samma objekt för att se hur de står sig. Jag fokserade på ISO 100 och 1600 då 1600 är max vad jag normalt fotograferar i. För att kolla det beryktade dynamiska omfånget tog jag en bild med ISO 50 också.

Bilderna jag tog är tagna i båda JPEG och RAW. Så det ska bli intressant att se hur de står sig.

En annan sak som jag var tvungen att kolla var möjligheterna att panorera med objekt och där kommer inte EVF:en ställa till problem alls. Ska bli intressant att se hur väl autofokusen hänger med.

Så... sammantaget finns både ris och ros. Bildkvaliteten kommer vara helt avgörande för min del, men slöheten i responsen är oerhört irriterande.

Jag återkommer!

/Jordan

Här ligger en hund begraven.
Det måste finnas olika varianter av A77 i omlopp som beter sig helt annorlunda.

Fick info från "säker källa" (sorry, så är det) när jag berättade om mina erfarenheter att han nu provat precis nyskeppade kameror i Danmark som beter sig helt annorlunda. Rappa och bra ,utan lag osv. Kan mycket väl tro att även Scandinavian Photo fått just ett sådant ex.

Samma sak med David kilpatricks test på Photoclub alpha.

Finns inte en chans att Kilpatrick, Martin Agfors, Patrik Jordan och Urban Kallin har hanterat "samma" kamera som jag.

Var idag ute på Media Markt i Heron City där de har både A65 och A77 och jag testade båda.
De var hemska!

När jag provade A77 redan i september hos Sony Center som var firmware 0.99 så upplevde jag laget i bläddring med hjulen osv., men sökaren var bra och i övrig kändes kameran mycket bra.

De exemplar de har på MM beter sig skitkonstigt. Det är firmware 1.03 i dem, men ändå laggar bländarvärden och sånt, men framförallt så är EVF riktikt kass. När man tittar i sökaren och panorerar så hackar bilden med vertikala ränder och hela kameran kändes bara kass helt enkelt. Svårt att förklara, men det var alls inte bra. Sökaren startade ännu långsammare på den här upplevde jag det som. Det är inget issue för mig, jag kommer att vilja ha den alltid på och det går att snyggt sätta en bit tejp under ögonmusslan och använda växlingsknappen om man vill köra på displayen.

MMs A77a var i kit med gamla 18-55. Kanske det är så att de skickar citronerna i 18-55 kiten till grosshandlarna (MM, Elgiganten osv), medan fotobutikerna med kiten med det fina objektivet får de schyssta grejerna.

Patrik, kan inte du ta en tur bort till MM och klämma lite på det exemplaret så åker jag in till Scandinavian och gör samma. Det jag läser från er och på tester kan helt enkelt inte vara samma kamera.


/Mats
 
Lovade förresten att återkomma angående hur Tura sköter åtgärdena med att få Sigma-objektiven justerade för kompatibilitetsproblemen med A77.

Mailade Tura och frågade.

Fick svar "skicka det till oss och lägg med en lapp vad du vill ha fixat så åtgärdar vi det".

Ingen adress, RMA-nummer eller nåt sånt. Inget inlindat "ber om ursäkt för besväret", eller ett "hej, vänliga häsningar" eller nåt sånt. Märkligttycker jag, men strunt samma.

Jag letade upp en adress och mailade den igen till dem och frågade om det var korrekt adress utan annan märkning och att jag hade förväntat mig ett lite proffsigare svar och att de skickar mig en fraktsedel osv.

Fick svar att det var rätt adress och att jag betalar frakten till dem och de betalar returfrakten.

Har i alla fall skickat objektiven. 265 kr. är väl iofs. inte hela världen, men "gratis" blir det ju inte då.
Skulle ta c:a en vecka.


/Mats
 
Mats:
Jag får nog svårt att åka till MM tyvärr. Den kamera de har på Scandinavian Photo är ingen demo modell. Den är till salu med 16-50 som kitoptik. De hade ett exemplar på JapanPhoto (Fleminggatan) den gick imorse.
Får jag tag på en modell som inte laggar eller har andra problem är den högintressant för min del, men som det känns just nu är den lite av en besvikelse måste jag säga.

Det kan mycket väl vara så att de tidiga modellerna som säljs idag fungerar annorlunda än de som kommer senare. I så fall får jag kolla på dem då. Jag har ingen panik att köpa en ny kamera.

/Jordan
 
Ja, som vanligt ska man inte vara först med att inhandla den senaste tekniken! Så här illa har det dock aldrig varit för mig förr (det rycker ofta i köpfingret, yrkesskada).

Jag snackade med Sonys support idag och rabblade upp en lång lista med saker jag inte accepterar. Det här med den slöa fokuseringen i klippen jag laddat upp på Youtube (och som supportkillen kollade på) tyckte han var väldigt märkligt. Han har hört av sig "uppåt" och jag ska få besked från högre Sony-makter inom några dagar (förhoppningsvis).

Sen skickade jag ett mail Sony Center i Helsingborg och gnällde lite också, helt befogat tycker jag. Jag kan ju inte använda kameran till det jag tänkt. Det här snacket om "ja, men det kommer ju att komma uppdateringar av programvaran" håller inte. Det är ungefär som att köpa ett paket mjölk som inte går att öppna. Först 4 dagar senare skickar Skånemejerier ett verktyg som gör att man kan öppna förpackningen och dricka mjölken. Ovanligt bra liknelse tycker jag :)
 
De exemplar de har på MM beter sig skitkonstigt. Det är firmware 1.03 i dem, men ändå laggar bländarvärden och sånt, men framförallt så är EVF riktikt kass. När man tittar i sökaren och panorerar så hackar bilden med vertikala ränder och hela kameran kändes bara kass helt enkelt.

Den A77 jag provade på MM i Växjö laggade inte i skärmen. Bländarna tänkte jag ej på körde i A läge. Men inget jag reagerade på. fw 1.03
Tyckte skärmen var bra. När jag bländade ner till bl 9 med DOF intryckt började skärme lagga. Men då var exponeringen nere på typ 1/10 och högt iso. Bl 8 var OK. I MM belysning.
Det var med 18-55 kitet
 
Ja, som vanligt ska man inte vara först med att inhandla den senaste tekniken! Så här illa har det dock aldrig varit för mig förr (det rycker ofta i köpfingret, yrkesskada).

Jag snackade med Sonys support idag och rabblade upp en lång lista med saker jag inte accepterar. Det här med den slöa fokuseringen i klippen jag laddat upp på Youtube (och som supportkillen kollade på) tyckte han var väldigt märkligt. Han har hört av sig "uppåt" och jag ska få besked från högre Sony-makter inom några dagar (förhoppningsvis).

Sen skickade jag ett mail Sony Center i Helsingborg och gnällde lite också, helt befogat tycker jag. Jag kan ju inte använda kameran till det jag tänkt. Det här snacket om "ja, men det kommer ju att komma uppdateringar av programvaran" håller inte. Det är ungefär som att köpa ett paket mjölk som inte går att öppna. Först 4 dagar senare skickar Skånemejerier ett verktyg som gör att man kan öppna förpackningen och dricka mjölken. Ovanligt bra liknelse tycker jag :)

Alltså. här gäller det att ha lite hår på bröstet och ryta ifrån ordentligt. Det är faktiskt bara att säga: "Jag accepterar inte den här produkten eftersom den inte fungerar som den ska och kräver som kund min rätt att häva köpet samt få pengarna tillbaks såvida ni inte omedelbart ger mig ett bättre fungerande exemplar".

Det finns något som heter ångervecka och din kamera verkar inte riktigt frisk. Och även om den tillfrisknar efter diverse ingrepp och FW-uppgraderingar tycker jag man ska vara så tuff att men begär kompensation för tiden man inte kunnat använda kameran.

Det är sådant som sänder signaler uppåt. Jag köper ALDRIG en kamera av vilket märke det vara månde utan att gjort ett avtal med ÅF att jag har rätt till omedelbar retur om jag upptäcker fel momentant. Det gjorde att jag under en och samma vecka kunde returnera 3 exemplar av Canon 7D som felfokuserade.

//Lennart
 
Alltså. här gäller det att ha lite hår på bröstet och ryta ifrån ordentligt. Det är faktiskt bara att säga: "Jag accepterar inte den här produkten eftersom den inte fungerar som den ska och kräver som kund min rätt att häva köpet samt få pengarna tillbaks såvida ni inte omedelbart ger mig ett bättre fungerande exemplar".
Ett företag med serviceanda accepterar förstås det och låter kunde lämna tillbaka produkten mot pengarna tillbaka, men konsumentköplagen ger säljaren tre försök att avhjälpa felet (eller felen) innan köpet måste gå tillbaka. Hur snabbt felet ska avhjälpas tror jag inte står närmare beskrivet utan det står någonting i stil med "inom skälig tid", om jag minns rätt.

Det finns något som heter ångervecka och din kamera verkar inte riktigt frisk.
Ångerveckan gäller distansköp. Inte köp i butik.

En del butiker tillämpar förstås öppet köp i en vecka eller två, ibland en hel månad, men då ska man inte blanda in fel på produkten. De flesta butiker kräver också att produkten ska också vara oanvänd för att öppet köp ska gälla.

Jag köper ALDRIG en kamera av vilket märke det vara månde utan att gjort ett avtal med ÅF att jag har rätt till omedelbar retur om jag upptäcker fel momentant.

Klokt. Det borde vi ta efter.
 
Snabbhet och respons har ju inte varit det issue som vi diskuterat här, utan att en stor del av de sålda kamerorna fokuserar fel. Efter justering blir de bra, men det verkar ha slarvats i kvalitetskontrollen.


/Mats

Ingen felfokusering ingick i min "fungerar perfekt". Sen har jag till skillnad från många andra bemödat mig lära mig hur AFen funkar istället för att klaga på att den inte gör som man vill.

Har inte KM 7D rätt många år på nacken. Det var kanske bättre förr eller ju förr destu bättre ;)

Eftersom det pratats mycket om Canon 7D i tråden utelämnade jag tillverkarens namn. Den är gjord av Canon.
 
Alltså. här gäller det att ha lite hår på bröstet och ryta ifrån ordentligt. Det är faktiskt bara att säga: "Jag accepterar inte den här produkten eftersom den inte fungerar som den ska och kräver som kund min rätt att häva köpet samt få pengarna tillbaks såvida ni inte omedelbart ger mig ett bättre fungerande exemplar".

//Lennart

Ja det var ju lätt för dig att säga som har hår överallt men jag har ju inget hår på bröstet trots att jag väl borde det som 60+.

Kan inte du skicka några "skott" till mig så jag kan börja odla? :)
 
Ja det var ju lätt för dig att säga som har hår överallt men jag har ju inget hår på bröstet trots att jag väl borde det som 60+.

Kan inte du skicka några "skott" till mig så jag kan börja odla? :)

Se dig som en modern 60+. Man ska ju numera helst inte ha något kroppshår enl föreliggande mode. Visar jag mig naken så hamnar jag enl samma mode i kategorin neanderthal, eller i alla fall grottmänniska.

När jag la mig till med helskägg så kom givetvis den högkulturella svenska/småländska humorn till amvändning: " Vaffö sa han odla hår i ansiktet när de´ växer vilt i röven?". Sagt av då jämnårig småländsk politiker som numera sitter i riksdagen.

Jag kan inte se honom på TV utan att tänka: Jag vet hur du ser ut i arlslet!!!" Förvisso växer det väl lite hår där på mig också. Ska jag skicka upp några så får du maila mig adressen:). De duger inte till flugbindning. Fisken ratar slika hår av någon anledning.

//Lennart
 
Ett företag med serviceanda accepterar förstås det och låter kunde lämna tillbaka produkten mot pengarna tillbaka, men konsumentköplagen ger säljaren tre försök att avhjälpa felet (eller felen) innan köpet måste gå tillbaka. Hur snabbt felet ska avhjälpas tror jag inte står närmare beskrivet utan det står någonting i stil med "inom skälig tid", om jag minns rätt.


Ångerveckan gäller distansköp. Inte köp i butik.

En del butiker tillämpar förstås öppet köp i en vecka eller två, ibland en hel månad, men då ska man inte blanda in fel på produkten. De flesta butiker kräver också att produkten ska också vara oanvänd för att öppet köp ska gälla.



Klokt. Det borde vi ta efter.


Jo, enl gällande konsumentlag har du naturligtvis rätt. Det är bra att du påpekar det. Fast många fysiska affärer tillämpar ångerveckan i alla fall. Skälig tid är ju ett relativt begrepp. Här tror jag det mesta beror på hur man lägger fram reklamationen och om man är känd i affären samt är vänlig men bestämd och verkligen sakligt kan påvisa fel.
Jag har själv använt mig av ångervecka hos ett erkänt bra svenskt nätföretag som säljer kameror. Inga problem alls där inte. Hos andra har det dock varit ett gnällande.
Det är därför jag jag alltid helst gör ett avtal med ÅF i fysisk affär. Alternativt ber jag att få provskjuta just den kamera (om det är en sådan det gäller) med eget bra kalibrerat objektiv i affären. Man kan då i alla fall se om kameran fokuserar och exponerar rätt.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.