Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var en rätt märklig attityd hos Sonymannen tycker jag. Visst kanske en och annan köper ett originalobjektiv (eller en CZ) för att det finns risk för att objektiv från andra tillverkare inte fungerar, men det torde vara ännu större risk att köparen i stället köper ett kamerahus från en tillverkare som inte är fullt så omedgörlig ...

Själv är jag väldans sugen på att prova NEX 7 - den med diverse manuella objektiv är förmodligen en trevlig bekantskap om peakingfokusen funkar så bra som det sägs, förutsatt att övriga kontroller fungerar bra och EVF:en är anständig. A77 känns mest som en uppvisning i ny teknik som kanske fungerar... ibland .. :)
 
Riktigt så enkelt är det inte, faktum är att de stora tillverkarna så vitt jag känner till aldrig säljer några kompletta "officiella specifikationer" till någon tredjepartstillverkare. En del har viss publik info, som SDK:er och liknande, men mycket håller man hårt i. Det möjliga undantaget är väl om det finns ett sådant samarbete mellan Tamron och Sony som ju har en nära relation. Men i stort sett alla tredjepartstillbehör - objektiv, blixtar, batterigrepp osv - från i stort sett alla tredjepartsleverantörer är byggda utifrån reverse engineering. Det här gäller inte bara Sigma. Inget av orginalmärkena släpper ifrån sig några specifikationer.

Jag gjorde under förra Photokina en intervju för Proffsfoto med Mr. Kazuto Yamaki, COO på Sigma (och son till grundaren :) som bland mycket annat berättade en hel del kring hur de jobbar med reverse engineering.

Sedan varierar attityderna till tredjepartstillbehör lite mellan märkena och Sony hör inte till de samarbetsvilliga, för att citera Mr Kazuto Yamaki: "Sony can be particularily difficult". Han nämnde som kontrast att t.ex. Nikon och Pentax var "far more open". Jag har även hört en svensk Sony-representant med illa dold glädje berätta hur svårt det var för tredjepartstillverkare att få objektiv att fungera fullt ut på Sony-kameror, attityden var "så kunderna köper originalobjektiv istället". Jag blev så förvånad över det yttrandet att jag faktiskt frågade om han verkligen menade så; jo, det tyckte han var bra. Det vi konkret diskuterade var att stabiliseringen i kameran har stor nytta av att känna till objektivets brännvidd, något som i alla fall på den tiden (det här var vid lanseringen av A700) tydligen bara fungerade fullt ut med Sonys egna objektiv.

Det där lät mycket märkligt från Sony måste jag säga. Tror inte att det är någon oficiell hållning från Sony, eller ens att Sony avsiktligt skulle göra det svårt för tredjepartare.

Jag skulle som kund nte reagera "vad bra, då köper jag originaloptiken", utan istället "vad puckat, då köper jag ett annat kameramärke där det finns tredjeparts utbud".

Tror snarare att det gynnar Sony starkt med tredjeparts objektivtillverkar. Sigma gör idag mycket bra objektiv, och även en del kassa iofs, men de kompletterar Sonys eget utbud bra. Många fler makron, mer att välja på på telesidan, bra porträttobjektiv som inte kostar så sjukt mycket som Sonys Zeiss-objektiv osv.

Vet inte hur hårt Sony håller i specifikationerna för alpha, men visst kan man licensiera det väl?

När det gäller E-fattningen till NEX så har ju Sony tom. släppt det fritt utan kostnad. Förmodligen för att få fart på objektivtillverkningen så att systemet kan få en kickstart, så att Sony skulle vara extra svåra att ha att göra med tycker jag inte stämmer.

Fast, de är ju Japaner, så det kanske har låst sig nång gång långt tillbaka i tiden som inte går att lösa upp..


/Mats
 
Peter, visst har vi haft höga förväntningar. Åtminstone en del av oss, men förväntningar in absurdum är det inte.

Med de förutsättningarna så skulle Sony kunnat leverera mycket bättre, men har gjort ett par stora tabbar med den här kameran. Alltså, varför i h-e konstruerar men en kamera med de här specarna som bara kan ta serietagning i drygt en sekund när konkurrenterna kan smattra på i en halv minut?

Hur kan man göra så att sökaren är svart när man tar upp den till ögat för att fotografera? Visst, det går att lösa med en tejpbit över eye-sensorn, men hallååå?

Finns en del småsaker till och vissa saker är helt enkelt superbra istället, men det väger knappast upp.

Jag är besviken på Sony. De tar ledningen och drar ifrån, men sen snubblar de precis innan målsnöret. IGEN!

Alltså, de har tidigare gjort helt otroliga grejer, men klantat till det på någon viktig detalj.

A900 - när den kom var det en helt otrolig kamera (och är fortfarande). Totalt överlägsen kvalitet och känsla, snabbast i världen bland FF, högsta upplösningen och otrolig bildkvalitet jämförbar med Hasselblad/Mamyia/OhaseOne för flera hundratusen kronor.

Men, den var brusig så fort man ökade ISO lite. Nu i efterhand har det visat sig att det inte är så när bättre RAW-program och profiler kommit, men prgramvara i kameran och det som Sony skickar med höll inte måttet. Nu är det fortfarande det som alla förknippar den med och den blev en flopp istället för det stora lyftet för Sony.

A700 kom tidigare och var bra, men med tiden så höll den inte måttet. Till slut släpper Sony A550, fast utan video vilket alla konkurrenter har. Trots en asbra kamera så är den gjord i plast och räcker inte till. Hade de släppt den i magnesiumchassi och kallat den för A750 och stoppat in video hade de definitivt varit med i matchen för den hade snabbhet och finesser i världsklass.

Sen med lite mellanmodeller, en förbilligad A900 (A850) som inte är nån skillnad alls egentligen och pyttekameran A55, samt uppdatering av A550 = A580.

Till slut kommer A77 efter två års spekulation som bygger upp förväntningarna. Tro inget annat att det varit Sonys avsikt att läcka ut all sån information.

Sen kommer kameran till slut, ytterligare försenad, mer än 4 år efter A700 som den ersätter. Funkar väl inte att ha dubbellt så långa produktcykler än konkurrenterna. Såklart förväntar sig alla tålmodiga Sony-fans nånting speciellt och tänker återigen "NU, den här gången slår Sony igenom på stort" och så är det några skitsaker som gör att det inte funkar. Alltså skitsaker i bemärkelsen att de är onödig och inte hade behövt vara där, men absolut inte skitsaker för att det är nyckelfunktioner för exakt det som den här kameran är specad för.

Nu tänker alla, ok det ärckte inte ända fram den här gången, men i vår kommer sjukt bra FF-kameror som ska skaka om hela branschen. Visst, men om de dabbar sig då också?

Möjligt att sony kan fixa problemen med A77 genom att smyga in en uppdaterad serie och förbättra mjukvaran. Större buffert som hade kostat 50 kr att peta in kommer dock inte såklart.

Räcker inte med att vara superbra och överlägsen på 17 punkter och sen usel på två. Då är det platt fall. Hoppas som sagt att de får till det mesta med ny firmware.


/Mats

Jo jag tycker det...jag har aldrig varit med om att en kamera har hypats så som A77 har gjorts i forum/på siter som tex fotosidan.

Visst kameran har några småmissar men för dom flesta så är dessa småmissar inte avgörande för valet av kamera. Men visst det finns några som fått sin kamera och inte tycker att kameran fungerar fullt tillfredställande på grund av dessa småmissar och känner därför sig lite besvikna men dom flesta som fått sina kameror är faktiskt väldigt nöjda och tycker det är en ruskigt bra kamera o stör sig inte på småmissarna. Här på FS verkar det faktiskt vara du Mats som stör dig mest på småmissarna trotts att du själv inte äger kameran eller är säker på att du ska köpa en.

Inte heller tror jag dessa småmissar är speciellt avgörande för dom flesta för A77 verkar sälja riktigt bra...riktigt bra även i Sverige...kamerahuset ligger redan rankad på 16:e plats på prisjakt...min kompis hade tänkt o köpa A77an på Cyberphoto men deras exemplar som dom fick in tog slut på en dag så han fick vända sig till en annan återförsäljare.

Ja när det gäller bufferten för JPEG så är det märkligt men tyvärr inget som går att göra något åt...Sony har konstruerat kameran på detta viset...när det gäller RAW-bufferten så är den trotts allt inte så långt efter.

Nej jag tror faktiskt ingen av dom kamerorna hade blivit någon större succé även om dom hade varit lite vassare o haft tex kamerahus byggt av magnesium...A55an få man nog säga vara lyckad...den har sålt betydligt bättre än någon av Sonys andra DSLR-kameramodeller....likså blev Nex en stor framgång trotts många småmissar i hanteringen som upprörde många o som gjorde att den fick "stryk" i vart enda test.

Mycket av den informationen som hägrade på diverse ryktessiter visade ju sig inte vara sann så det är ju inte så konstigt att folk blir besvikna.

Nej jag tänker inte så...varför?? Jo jag vet redan nu att Sonys kommande FF inte kommer vara "sjukt" bra jämfört med konkurrenterna och skaka om hela fotovärlden...inte heller kommer den krossa konkurrenterna...den kommer säkerligen vara vassare på många saker men också sämre på några och ha småmissar precis som alla andra kameror ha.

Ähh inte ens en proffskamera är perfekt...tex Canons 1Dx....varför inget hörlursuttag när dom har UV-mätare?? Varför ingen inbyggd GPS...då det bara är jobbigt med externa tillbehör som dessutom går sönder lättare. Canon tog bort ett av deras signum...att deras proffskameror kunde fokusera med f8 om man tex använde ett 600mm/f4 med 2x konverter...nu går det inte längre vilket många är grymt besvikna på....varför blev kameran ca 300gram tyngre...ingen vill väl att en redan stor och tung kamera ska blir ännu tyngre?? Varför ens ha med 14fps läget då det i princip är obrukbart??
 
Jo jag tycker det...jag har aldrig varit med om att en kamera har hypats så som A77 har gjorts i forum/på siter som tex fotosidan.

Visst kameran har några småmissar men för dom flesta så är dessa småmissar inte avgörande för valet av kamera. Men visst det finns några som fått sin kamera och inte tycker att kameran fungerar fullt tillfredställande på grund av dessa småmissar och känner därför sig lite besvikna men dom flesta som fått sina kameror är faktiskt väldigt nöjda och tycker det är en ruskigt bra kamera o stör sig inte på småmissarna. Här på FS verkar det faktiskt vara du Mats som stör dig mest på småmissarna trotts att du själv inte äger kameran eller är säker på att du ska köpa en.

Inte heller tror jag dessa småmissar är speciellt avgörande för dom flesta för A77 verkar sälja riktigt bra...riktigt bra även i Sverige...kamerahuset ligger redan rankad på 16:e plats på prisjakt...min kompis hade tänkt o köpa A77an på Cyberphoto men deras exemplar som dom fick in tog slut på en dag så han fick vända sig till en annan återförsäljare.

Ja när det gäller bufferten för JPEG så är det märkligt men tyvärr inget som går att göra något åt...Sony har konstruerat kameran på detta viset...när det gäller RAW-bufferten så är den trotts allt inte så långt efter.

Nej jag tror faktiskt ingen av dom kamerorna hade blivit någon större succé även om dom hade varit lite vassare o haft tex kamerahus byggt av magnesium...A55an få man nog säga vara lyckad...den har sålt betydligt bättre än någon av Sonys andra DSLR-kameramodeller....likså blev Nex en stor framgång trotts många småmissar i hanteringen som upprörde många o som gjorde att den fick "stryk" i vart enda test.

Mycket av den informationen som hägrade på diverse ryktessiter visade ju sig inte vara sann så det är ju inte så konstigt att folk blir besvikna.

Nej jag tänker inte så...varför?? Jo jag vet redan nu att Sonys kommande FF inte kommer vara "sjukt" bra jämfört med konkurrenterna och skaka om hela fotovärlden...inte heller kommer den krossa konkurrenterna...den kommer säkerligen vara vassare på många saker men också sämre på några och ha småmissar precis som alla andra kameror ha.

Ähh inte ens en proffskamera är perfekt...tex Canons 1Dx....varför inget hörlursuttag när dom har UV-mätare?? Varför ingen inbyggd GPS...då det bara är jobbigt med externa tillbehör som dessutom går sönder lättare. Canon tog bort ett av deras signum...att deras proffskameror kunde fokusera med f8 om man tex använde ett 600mm/f4 med 2x konverter...nu går det inte längre vilket många är grymt besvikna på....varför blev kameran ca 300gram tyngre...ingen vill väl att en redan stor och tung kamera ska blir ännu tyngre?? Varför ens ha med 14fps läget då det i princip är obrukbart??

Här känner jag att jag måste försvara Mats. Han upplevs som mer kritisk bara för att han gärna diskuterar, men jag lovar att det finns väldigt många som irriterar sig på "småmissarna" som du uttrycker det. Tycker man det är helt ok att EVF väcks efter en halv sekund eller att justeringar av bländare/slutare laggar så kanske man inte använder kameran som en actionkamera?
Jag fotograferar barn (mina och andras), bröllop och annat som kräver mycket snabb respons. A77 som jag testade med FW 1.03 levde absolut inte upp till förväntningarna på dessa punkter. När man försöker lansera kameran som en actionkamera så är dessa saker inte småmissar. Sen finns det de hårdvarurelaterade missarna som är ännu mer idiotiska. Så det är självklart att man blir besviken. Jag tänker på avsaknad av 2 kortplatser och den lilla bufferten t.ex.

Jag hade tänkt satsa på A77 då jag tidigare har en A700, men med dessa missar så vet jag verkligen inte. Kan jag få tag på ett exemplar som inte laggar i kontrollerna så kanske det blir affär i alla fall, annars kommer jag byta märke, alternativt stanna med Sony en tid och i så fall med en A900. Vi får se. Fotomässan närmar sig och då kommer det sannolikt bli köp av en ny kamera. Om det blir en Sony beror på hur de exemplaren fungerar under mässan samt vilket pris de kommer ha på A900.

/Jordan
 
Det där lät mycket märkligt från Sony måste jag säga. Tror inte att det är någon oficiell hållning från Sony, eller ens att Sony avsiktligt skulle göra det svårt för tredjepartare.

Jag tror nog många från olika företag tänker så (vilket i sig är fel), men jag har aldrig förut (eller senare) hört någon säga det högt. Det var därför jag blev så förvånad när jag hörde det.

Jag skulle som kund nte reagera "vad bra, då köper jag originaloptiken", utan istället "vad puckat, då köper jag ett annat kameramärke där det finns tredjeparts utbud".

Tror snarare att det gynnar Sony starkt med tredjeparts objektivtillverkar. Sigma gör idag mycket bra objektiv, och även en del kassa iofs, men de kompletterar Sonys eget utbud bra. Många fler makron, mer att välja på på telesidan, bra porträttobjektiv som inte kostar så sjukt mycket som Sonys Zeiss-objektiv osv.

Håller helt med. Och det gäller alla kameramärken. Sigma, Tamron, Tokina, Zeiss, Samyang och flera andra bidrar till att gör alla kameramärkena bättre genom att de får mer kompletta system.

Vet inte hur hårt Sony håller i specifikationerna för alpha, men visst kan man licensiera det väl?

Det är nog mycket sällan företag är beredda att fullt ut licensiera sin teknik till en tredjepartstillverkare. Tänk på att det i vissa sammanhang skulle kunna leda till ett medansvar när tredjepartsprodukter inte fungerar som de ska.

Hela proceduren kring reverse engineering är väletablerad och ger så att säga bägge sidor vissa fördelar: tredjepartstillverkaren behöver inte betala något till originaltillverkaren och originaltillverkaren behöver inte ta något ansvar för funktionen hos tredjepartstillverkarens produkter.

När det gäller E-fattningen till NEX så har ju Sony tom. släppt det fritt utan kostnad. Förmodligen för att få fart på objektivtillverkningen så att systemet kan få en kickstart, så att Sony skulle vara extra svåra att ha att göra med tycker jag inte stämmer.

Du sätter nog fingret på en viktig punkt här - "utan kostnad". Så länge de inte tar betalt för att andra använder deras teknik kan de antagligen skydda sig från medansvar för funktionaliteten. Men att däremot ta betalt för det ...

Samma sak gäller ju 4/3 och i (i alla fall delvis) m4/3 som brukar sägas vara en "öppen standard". Jag frågade Mr Kazuto Yamaki på Sigma om sådant inte gjorde livet enklare för dem (Sigma). Han log lite och sa "Open ... Well, its more like semi-open". Det är inte all info som är tillgänglig, jag misstänker att även Sony behåller en del information för sig själva.

Fast, de är ju Japaner, så det kanske har låst sig nång gång långt tillbaka i tiden som inte går att lösa upp..

Jag tror inte det här är något unikt japansk fenomen, däremot har olika företag lite olika kultur kring samarbete med andra. Sony är ju på det sättet ganska likt Canon och Epson - alla tre är utpräglade "kan själv"-företag som vill ha full kontroll över hela tekniken i sina produkter (ett svenskt exempel har ju varit vårt kära Ericsson som i alla fall förr ofta har haft samma attityd). Det här leder nog lätt till en lite allmän misstänksamhet mot att låta utomstående bygga produkter som skall fungera ihop med deras prylar.

Om vi ser till konsekvenserna för den som vill köra Sigma-objektiv på nya kameror som A77 så kan ni trösta er med att Sigma har väldigt starka skäl att lösa sådana problem så snabbt som möjligt. Att de däremot inte kunnat lösa dem i förväg beror nog på att de nog inte fått tag i de nya kamerorna (som troligen har små uppdateringar i kommunikationen kamera - objektiv) mycket före någon annan.
 
Här känner jag att jag måste försvara Mats. Han upplevs som mer kritisk bara för att han gärna diskuterar, men jag lovar att det finns väldigt många som irriterar sig på "småmissarna" som du uttrycker det. Tycker man det är helt ok att EVF väcks efter en halv sekund eller att justeringar av bländare/slutare laggar så kanske man inte använder kameran som en actionkamera?
Jag fotograferar barn (mina och andras), bröllop och annat som kräver mycket snabb respons. A77 som jag testade med FW 1.03 levde absolut inte upp till förväntningarna på dessa punkter. När man försöker lansera kameran som en actionkamera så är dessa saker inte småmissar. Sen finns det de hårdvarurelaterade missarna som är ännu mer idiotiska. Så det är självklart att man blir besviken. Jag tänker på avsaknad av 2 kortplatser och den lilla bufferten t.ex.

Jag hade tänkt satsa på A77 då jag tidigare har en A700, men med dessa missar så vet jag verkligen inte. Kan jag få tag på ett exemplar som inte laggar i kontrollerna så kanske det blir affär i alla fall, annars kommer jag byta märke, alternativt stanna med Sony en tid och i så fall med en A900. Vi får se. Fotomässan närmar sig och då kommer det sannolikt bli köp av en ny kamera. Om det blir en Sony beror på hur de exemplaren fungerar under mässan samt vilket pris de kommer ha på A900.

/Jordan

Som jag sa....för dom flesta så är dessa "små missar" inte avgörande...inte heller speciellt irriterande.
Självklart finns det även dom som tycker dessa "små missar" är helt avgörande och väldigt irriterande....o jag förstår att folk som tillhör denna gruppen är besvikna.

Visst kan man diskutera saker o ting men att ständigt sitta o klaga på saker som inte går att ändra på som tex minnesbufferten o spy galla över hur dålig kameran är e rätt meningslöst...byt system då om den är så dålig och inte uppfyller kraven/behoven....dock är det märkligt att A77an inte mäktar med fler JPEG-bilder än vad den gör....även om det inte är en snygg och försvarbar lösning så går det som sagt att sätta en liten tejpbit över eyestart-sensor för att komma runt "problemet" med uppstarten av EVF:en dom gångerna man vet med sig att man behöver snabbast möjliga respons...vilken annan kamera i denna prisklassen har två minneskortsplatser förrutom D300s som har både CF och SD kortplats??....ang responsen på kontrollerna så tror jag detta kommer att rättas till via firmware framöver....V1.03 va nog rätt snabbt framjobbad för att få bukt med dom värsta felen och buggarna.

A900 kan nog blir svår att få tag i framöver om man inte hittar en handlare som har den i lager alt beg med tanke på översmäningarna och att den bara ska finnas i lager fram till December sen utgår den ur Sonys sortiment.....men som sagt om inte Sony uppfyller ens krav så är det bara till bita i det sura äpplet o byta system....att köpa en kamera som man inte trivs med o som inte uppfyller kraven/behoven är bara dumt.
 
Som jag sa....för dom flesta så är dessa "små missar" inte avgörande...inte heller speciellt irriterande.
Självklart finns det även dom som tycker dessa "små missar" är helt avgörande och väldigt irriterande....o jag förstår att folk som tillhör denna gruppen är besvikna.

Visst kan man diskutera saker o ting men att ständigt sitta o klaga på saker som inte går att ändra på som tex minnesbufferten o spy galla över hur dålig kameran är e rätt meningslöst...byt system då om den är så dålig och inte uppfyller kraven/behoven....dock är det märkligt att A77an inte mäktar med fler JPEG-bilder än vad den gör....även om det inte är en snygg och försvarbar lösning så går det som sagt att sätta en liten tejpbit över eyestart-sensor för att komma runt "problemet" med uppstarten av EVF:en dom gångerna man vet med sig att man behöver snabbast möjliga respons...vilken annan kamera i denna prisklassen har två minneskortsplatser förrutom D300s som har både CF och SD kortplats??....ang responsen på kontrollerna så tror jag detta kommer att rättas till via firmware framöver....V1.03 va nog rätt snabbt framjobbad för att få bukt med dom värsta felen och buggarna.

A900 kan nog blir svår att få tag i framöver om man inte hittar en handlare som har den i lager alt beg med tanke på översmäningarna och att den bara ska finnas i lager fram till December sen utgår den ur Sonys sortiment.....men som sagt om inte Sony uppfyller ens krav så är det bara till bita i det sura äpplet o byta system....att köpa en kamera som man inte trivs med o som inte uppfyller kraven/behoven är bara dumt.

Vilken kamera som har två kortplatser? Tja, vad sägs om föregångaren A700? Sen är ju t.ex D300s en direkt konkurrent och den har ju precis som du skrev två kortplatser.

Kom ihåg att detta är ett forum med skriven text. Varken jag eller Mats "spyr galla" över kameran. Det är det nog ytterst få som gör. Skriven text tolkas och tonläget avgörs till stor del av den som läser. Om du uppfattar att jag hatar kameran så ligger det nog mer hos dig än hos mig. Den blev bara inte det självklara val jag hoppades att den skulle bli. Tro mig, jag har inga problem att byta system om det inte går att lösa åtminstone lagget i reglagen. Den som lever får se, som det brukar heta.

Vad gäller A900 så har Sony meddelat att den ska finnas i lager fram till årsskiftet. Den fanns till mycket bra pris på mässan förra året så med lite tur fixar försäljarna fram några exemplar till årets mässa också. Vi får väl se.

/Jordan
 
Vilken kamera som har två kortplatser? Tja, vad sägs om föregångaren A700? Sen är ju t.ex D300s en direkt konkurrent och den har ju precis som du skrev två kortplatser.

Kom ihåg att detta är ett forum med skriven text. Varken jag eller Mats "spyr galla" över kameran. Det är det nog ytterst få som gör. Skriven text tolkas och tonläget avgörs till stor del av den som läser. Om du uppfattar att jag hatar kameran så ligger det nog mer hos dig än hos mig. Den blev bara inte det självklara val jag hoppades att den skulle bli. Tro mig, jag har inga problem att byta system om det inte går att lösa åtminstone lagget i reglagen. Den som lever får se, som det brukar heta.

Vad gäller A900 så har Sony meddelat att den ska finnas i lager fram till årsskiftet. Den fanns till mycket bra pris på mässan förra året så med lite tur fixar försäljarna fram några exemplar till årets mässa också. Vi får väl se.

/Jordan

Ja det stämmer visst det är ett plus att ha två minneskortsplatser men det blir samtidigt lite omständigt när det rör sig om två olika format...att jag endast angav D300s är för att det är den enda med två minneskortsplatser idagsläget.

Visst är det så...och det är mycket möjligt att jag tolkar era inlägg felaktigt men jag tycker fortfarnde det är meningslöst att hela tiden ta upp o älta/ta upp samma brister gång på gång o påpeka hur dåligt det är när det är som det är....man få helt enkelt ta ställning till om man kan "lev" med dessa "brister" eller inte....A77 är helt enkel sämre än konkurrenternas likvärdiga modeller på dessa punkter.
 
Vilken kamera som har två kortplatser? Tja, vad sägs om föregångaren A700? Sen är ju t.ex D300s en direkt konkurrent och den har ju precis som du skrev två kortplatser.

Kom ihåg att detta är ett forum med skriven text. Varken jag eller Mats "spyr galla" över kameran. Det är det nog ytterst få som gör. Skriven text tolkas och tonläget avgörs till stor del av den som läser. Om du uppfattar att jag hatar kameran så ligger det nog mer hos dig än hos mig. Den blev bara inte det självklara val jag hoppades att den skulle bli. Tro mig, jag har inga problem att byta system om det inte går att lösa åtminstone lagget i reglagen. Den som lever får se, som det brukar heta.

Vad gäller A900 så har Sony meddelat att den ska finnas i lager fram till årsskiftet. Den fanns till mycket bra pris på mässan förra året så med lite tur fixar försäljarna fram några exemplar till årets mässa också. Vi får väl se.

/Jordan

Pluspoäng för att du nämner en viktig sak här. Tonläget avgörs till stor del av den som läser den skrivna texten. Jag tycker absolut att man har rätt att reagera när man upplever vissa saker som konstiga, jag såg ju nyligen hur blixtsnabbt Nex 7 reagerade vid ändringen av bländare, men har inte sett hur snabbt sökaren tänder på Nex 7, Att vissa självklart bryr sig mindre än andra kan så vara, det finns dom som går i träskor året runt så då får dom väl göra det, men att tycka att alla kan gå i träskor är nog lite illa.

Dålig jpeg buffert är inte bara märkligt utan jättekonstigt, modellen är ingen instegsmodell för 6000 kr, utan den proliferar sig som en actionkamera, speeden och höga bildserier är tongivande i reklamen om A77. självklart så ställs väl A77 mot 7D och D300s som också snart kommer med nya modeller. lika självklart så tittar väl varenda sund tänkbar köpare av A77 på vad C/N kan och inte kan.

David Kilpatrick länken visade på att bufferten tömdes duktigt snabbt. Det måste bara vara så A77 kommer med flera nya firmware längre fram, kan inte vara möjligt annars.
 
Har varit ute och testat min a77 idag och jag är mer än nöjd.
Har sedan tidigare K/M D7D, a700 och a850 och visst är dom olika varandra. Seriebildtagningen, eller rättare sagt, buffert tömnings tiden, är inte no 1 för mig (finns 2 hastigheter) och att EVF'n "dröjer" 0,6 sec stör inte heller. Har använt den med 24-70 z för medföljande objektivet 18-55 inte gör kameran rättvis.
Som jag tidigare skrivit så brusar obeh. rawfilen märkbart mer än jpg med brusred låg så ryktena om att det även brusreduseras i rawfilen ser ut att vara just ett ryckte.
Den är snabb i fokus och även i följande fokus (var på BMX banan) och visst missade den med ibland.
Håller fortfarande a850 högt för att detaljeringen är högre men a77 ÄR en snabb kamera. Så sluta bekymra er så mycket och köp den...........det kommer alltid att finnas "värre" kameror runt hörnet.


Glatt och bekymersfritt Nisse
 
Har varit ute och testat min a77 idag och jag är mer än nöjd.
Har sedan tidigare K/M D7D, a700 och a850 och visst är dom olika varandra. Seriebildtagningen, eller rättare sagt, buffert tömnings tiden, är inte no 1 för mig (finns 2 hastigheter) och att EVF'n "dröjer" 0,6 sec stör inte heller. Har använt den med 24-70 z för medföljande objektivet 18-55 inte gör kameran rättvis.
Som jag tidigare skrivit så brusar obeh. rawfilen märkbart mer än jpg med brusred låg så ryktena om att det även brusreduseras i rawfilen ser ut att vara just ett ryckte.
Den är snabb i fokus och även i följande fokus (var på BMX banan) och visst missade den med ibland.
Håller fortfarande a850 högt för att detaljeringen är högre men a77 ÄR en snabb kamera. Så sluta bekymra er så mycket och köp den...........det kommer alltid att finnas "värre" kameror runt hörnet.


Glatt och bekymersfritt Nisse

Fint att du delar med dig av din intryck! Att detaljeringen borde vara högre på A850/A900 är ju ingen direkt överraskning. Skulle du inte kunna vara så snäll och lägga upp en jämförelse här i tråden? Räcker att visa hela bilden i tillåten skala 400 punkter) och vilket delutsnitt du valt. Utsnittet bör vara 400x400 pixlar i 100%. Motivet detsamma från resp kamera i statisk belysning. Stativ.
Välj gärna iso 200, men ta tidsvärdet från den kamera som indikerar kortast slutartid och ställ kamerorna manuellt. Använd samma glugg och resp helbild bör rymma samma yta. Innebär att du får flytta A77 bakåt, alternativt använda 35mm på A850 och drygt 50mm på A77. Dra i spakarna på rawkonverteraren så bilderna blir så lika i valör som möjligt. Kör du Photoshop och ACR så använd default inställning utan extra skärpning. Skulle vara intressant att se jämförelsen.

24-70/2.8 SSM bör vara en bra glugg för båda kamerorna.

Mvh//Lennart
 
Har varit ute och testat min a77 idag och jag är mer än nöjd.
Har sedan tidigare K/M D7D, a700 och a850 och visst är dom olika varandra. Seriebildtagningen, eller rättare sagt, buffert tömnings tiden, är inte no 1 för mig (finns 2 hastigheter) och att EVF'n "dröjer" 0,6 sec stör inte heller. Har använt den med 24-70 z för medföljande objektivet 18-55 inte gör kameran rättvis.
Som jag tidigare skrivit så brusar obeh. rawfilen märkbart mer än jpg med brusred låg så ryktena om att det även brusreduseras i rawfilen ser ut att vara just ett ryckte.
Den är snabb i fokus och även i följande fokus (var på BMX banan) och visst missade den med ibland.
Håller fortfarande a850 högt för att detaljeringen är högre men a77 ÄR en snabb kamera. Så sluta bekymra er så mycket och köp den...........det kommer alltid att finnas "värre" kameror runt hörnet.


Glatt och bekymersfritt Nisse

Är det en fördröjning när du ändrar bländare/slutare på ditt exemplar?


/Jordan
 
Jo jag tycker det...jag har aldrig varit med om att en kamera har hypats så som A77 har gjorts i forum/på siter som tex fotosidan.

Visst kameran har några småmissar men för dom flesta så är dessa småmissar inte avgörande för valet av kamera. Men visst det finns några som fått sin kamera och inte tycker att kameran fungerar fullt tillfredställande på grund av dessa småmissar och känner därför sig lite besvikna men dom flesta som fått sina kameror är faktiskt väldigt nöjda och tycker det är en ruskigt bra kamera o stör sig inte på småmissarna. Här på FS verkar det faktiskt vara du Mats som stör dig mest på småmissarna trotts att du själv inte äger kameran eller är säker på att du ska köpa en.

Peter, vi diskuterar ju om kameran. Då är det väl knappast fel att uttrycka ens åsikter.
Jag har väl definitivt inte spytt galla över kameran.

"Köp kameran och var glad, eller håll tyst och byt märke om det inte passar", är det det du menar?
Jag hade långt innan klart bestämt mig för att köpa den här kameran. Nu är jag inte lika säker.
(Har försökt sälja min A580, men samtidigt som jag fck svar på annonsen så sänker Rajala priset på den till 5 800 och om jag då ska sälja min för under 4 000 och betala 8 000 ytterligare för en A77 så känns det inte prisvärt.)

Men, jag har i alla fall provat den vid tre tillfällen, tagit egna bilder, noga gått igenom alla menyinställningar, provat med olika objektiv och jämfört med min A580, kört den med min egen F58-blixt på kameran och trådlöst osv. Provat hur AF-systemet fungerar, filmat med den osv. Visst, det är långt ifrån samma sak som att äga den och sätta sig in i den ordentligt. Men, får jag då inte utttala mig om vad jag tycker? Du som försvara den så mycket och säger att det är "småmissar som inte gör så mycket", har du ens hållit kameran i handen?

Det du kallar småmissar är det i bemärkelsen att de varit relativt enkla att åtgärda utan större kostnad. Däremot är det definitivt inte småmissar i funktionalitet för de är ju direkt avgörande för det som kameran specifikt är byggd för.

En småsak som att eftersläpning av uppdatering av värden när man snurrar på kontrollrattarna är inget annat än en direkt felaktighet. Det utlovades att fixas med ny firmware, men det är ju precis samma på v. 1.03. En skitsak kanske, men förbaskat irriterande.

At sökaren är svart när man ska använda den är väldigt allvarligt faktiskt för en actionkamera att den inte är redo att användas när man tar upp den till ögat. Sony envisas med att inte lägga in ett menyval för det, men det finns kanske en anledning till det?

Alltså, det är inte ett ickeproblem bara för att man kan sätta dit en bit tejp över eye-sensorn.
Tänk om OLED-sökaren inte funkar om den är på kontinuerligt, blir varm eller nåt och får förvrängningar. Det vet du ju inte.

Buffertstorleken är inget att göra åt, om det inte hjälper med förbättrad programvara som hanterar den effektivare. Likväl är det en småmiss i bemärkelsen att de enkelt kunde stoppat in mer minne i kameran, men det är absolut inte en småmiss för den som vill kunna använda kameran för praktiskt fotograferande av snabba förlopp, sport osv.

Vi är faktiskt trogna lojala kunder som köpt in oss i Sonys kamerasystem, med en uppsjö av objektiv, blixtar och andra tillbehör. Vi betalar för det och är deras kunder, inte obetalda marknadsförare. Varför får man då inte uttrycka missnöje när de gör något mindre bra?

Jag har tidigare uttryck mig väldigt positivivt över saker som jag tycker Sony har gjort fantastiskt bra. Då får jag på skallen för det och blir anklagad för att jag bara boostar Sony och snackar skit om Canon och Nikon. Så jäkla fel vet alla om som känner mig.

Nu är A77 en förbaskat bra kamera ändå! En av de allra bästa som Sony gjort och förhoppningsvis kan de här skavankerna åtgärdas genom uppdaterad programvara.

Förmodligen blir det en A77 ändå för min del, eller så står jag över och inväntar nästa FF-modell. Tycker dock att Sony ska göra kameran klar och färdig innan de börjar sälja den till ordinarie pris. Jag skulle visst kunna tänka mig att vara testare för kameran om jag fick den till kraftigt subventionerat pris för att hjälpa till att komma med feedback och utveckla den. Men att sälja ofärdiga produkter som inte funkar som de ska till fullt pris är inte acceptabelt och det ska vi som kunder reagera emot tycker jag. Det handlar om förtroende och det finns konkurrenter och sköter man sig dåligt så får man stå sitt kast. Just när det gäller kamerasystem så finns det en inlåsningseffekt och det är inte alldeles enkelt att bara byta när man är inkörd på ett märke. Därför är det viktigt också att vi som kunder säger ifrån när det inte är bra, precis som vi kan visa uppskattning när det är bra.

Sony får helt enkelt visa att de lyssnar på kunderna och tar de här sakerna på allvar. Om vi då gör som du säger att sitta still i båten och inte säga nåt negativt så skickar vi helt fel signaler.

Det verkar också som att det är ojämn kvalitet med spridning mellan exemplaren. Det demo-ex som finns hos MM i Heron City har inte alls någon bra sökare, den hackar och hoppar när man panorerar. Tror inte att t.ex. David Kilpatrick hade gett kameran så mycket ros om det varit det exemplaret man testat.

Till sist det där med dubbla kortplatser så har t.ex. A550 och A580 detta på ett mycket smidigt sätt med en switchknapp. Hade varit betydligt bättre än den där kombo-platsen som man kan sätta antingen SD eller MS-kort i.

Nä, skärpning Sony!
A77 har potential att vara en fantastisk kamera och kanske kan det mesta räddas med förbättrad programvara, men bristerna den har är inte småmissar när det kommer till vilka konsekvenser de får för den som använder den som action-kamera, vilket den primärt är konstruerad för och marknadsförs som.

Ledsen Peter, jag kommer fortsättta säga vad jag tycker, även om det inte är positivt.
Ledsen ni andra som klagat på mig tidigare, jag kommer att fortsätta att säga vad jag tycker även om det ÄR positivt.


/Mats
 
Pluspoäng för att du nämner en viktig sak här. Tonläget avgörs till stor del av den som läser den skrivna texten. Jag tycker absolut att man har rätt att reagera när man upplever vissa saker som konstiga, jag såg ju nyligen hur blixtsnabbt Nex 7 reagerade vid ändringen av bländare, men har inte sett hur snabbt sökaren tänder på Nex 7, Att vissa självklart bryr sig mindre än andra kan så vara, det finns dom som går i träskor året runt så då får dom väl göra det, men att tycka att alla kan gå i träskor är nog lite illa.

Dålig jpeg buffert är inte bara märkligt utan jättekonstigt, modellen är ingen instegsmodell för 6000 kr, utan den proliferar sig som en actionkamera, speeden och höga bildserier är tongivande i reklamen om A77. självklart så ställs väl A77 mot 7D och D300s som också snart kommer med nya modeller. lika självklart så tittar väl varenda sund tänkbar köpare av A77 på vad C/N kan och inte kan.

David Kilpatrick länken visade på att bufferten tömdes duktigt snabbt. Det måste bara vara så A77 kommer med flera nya firmware längre fram, kan inte vara möjligt annars.

Visst är det så Bengt men här på FS klagas det mer högljudt från folk som inte ens äger kameran på dessa saker än vad det gör på tex Dpreview ,Dyxum mfl där det är väldigt många som faktiskt äger kameran och har använt den mycket i praktiken...om det nu hade varit av sådan stor/avgörande betydelse och irriterande i praktiken så hade det varit översvämmat med högljuda klagomål på tex Dpreview men det är det inte..visst det finns dom som klaga men faktiskt relativt få sett till antalet användare av kameran....givet vis ska man det o men med all rätt ska man påpeka saker som inte är bra/som man upplever som dåligt men att älta det om och om igen leder ingen vart utan blir bara tröttsamt....inte heller kommer det leda till en bättre kamera...A77an är vad den är.

Ja att den inte klarar mer JPEG i bufferten är konstigt och visst kommer den ställas mot efterföljaren av Nikons D300s mfl och dom kommer garanterat vara bättre på denna punkten och även andra..

Vad det gäller bufferten så skulle jag tror att det är en kombination av lite för litet internminne och att dagens snabbaste SD minneskort faktiskt inte mäktar med att skriva så snabbt som behövs för att klara av all data som skickas....skjuter man i 3fps så kan man med marknadens snabbaste SD-kort skjuta av ca 38 JPEG large Extra fine innan kameran saktar ner...går man ner på JPEG large fine så saktar kameran aldrig ner....går man upp på 8fps så klarar den bara av ca 16 JPEG Extra fine innan kameran saktar ner...går man ner på JPEG large fine med samma inställning så klarar kameran av ca 24bilder innan den saktar ner...går man sedan upp på 12fps så klarar den bara av ca 14-16 bilder ovs om det är JPEG large extra fine eller JPEG large fine.....dock om man kör i 12fps och går ner på JPEG large Standard istället så klarar den då ca 20 bilder innan den saktar ner o saktar då "bara" till ca 4-5fps
 
Senast ändrad:
"Köp kameran och var glad, eller håll tyst och byt märke om det inte passar", är det det du menar?

Nej det är inte det jag säger men jag tror vi alla i detta forumet/tråden är fullt medvetna om bristerna som A77an "lider" av vid detta laget då det har varit på tapeten väldigt många gånger nu...det är samma saker som tas upp gång på gång.

Givetvis ska du fortsätta disskutera och framföra dina åsikter Mats...det behövs här i forumet plus att det är både lärorikt och roligt trotts att det ibland blir lite munhugg(ofast beror det nog på missförståd/fel tolkningar).
 
Har varit ute och testat min a77 idag och jag är mer än nöjd.
Har sedan tidigare K/M D7D, a700 och a850 och visst är dom olika varandra. Seriebildtagningen, eller rättare sagt, buffert tömnings tiden, är inte no 1 för mig (finns 2 hastigheter) och att EVF'n "dröjer" 0,6 sec stör inte heller. Har använt den med 24-70 z för medföljande objektivet 18-55 inte gör kameran rättvis.
Som jag tidigare skrivit så brusar obeh. rawfilen märkbart mer än jpg med brusred låg så ryktena om att det även brusreduseras i rawfilen ser ut att vara just ett ryckte.
Den är snabb i fokus och även i följande fokus (var på BMX banan) och visst missade den med ibland.
Håller fortfarande a850 högt för att detaljeringen är högre men a77 ÄR en snabb kamera. Så sluta bekymra er så mycket och köp den...........det kommer alltid att finnas "värre" kameror runt hörnet.


Glatt och bekymersfritt Nisse

Härligt Nisse!

Sånt där vill jag höra. Vet att du också var lite tveksam innan då vi diskuterat detta.

Att detaljering är lite bättre med A850 är inte konstigt, men det gör heller inget. de kamerorna kompletterar snarare varandra. A850 är fantastiskt bra med mycket ljus och lugna motiv och vidvinkel, men med telefoto, snabba förlopp i bristande ljus, filmning osv. ska A77 vara bättre, så jag tycker inte det är så meningsfullt att göra den jämförelsen.

Tror att A77 kräver att man gör den till "sin egen" för att få rättvisa av kameran. Alltså fårstår sig på den och ställer in den för att kunna utnyttja den maximalt. Ungefär som A850 faktiskt, fast på ett annat sätt. Den kräver också att man sätter sig in i den ordentligt för att den ska ge stor utdelning, och då gör den också det.

Gör man rätt så kan säker också den lilla bufferetn funka med 12 fps om man tar korta tajmade skurar. Tycker fördelarna med SLT-tekniken överväger tappet man får i bildkvalitet. Helst skulle jag vilja ha både en A850 och en A77, men har tyvärr inte någon. Inte omöjligt att det för min del blir en A900 eller A850 först. Har haft bägge dessa och saknar dem stort.


/Mats
 
Är det en fördröjning när du ändrar bländare/slutare på ditt exemplar?


/Jordan

Mycket liten fördröjning, inget som stör.

Alla kameror oavsett märke har brister och fördelar. Jag skriver det för alla vet detta men alla har olika önskemål.
Jag kör en volvo xc 70 för den passar mig (där jag bor, dåliga vägar, mycket snö och hästtransport.)
Funderar på att köpa en Lotus men den passar inte in i denna miljö.
Lotusen är sportigare men volvon är....kan räkna upp massor den är bättre på men o andra sidan så är Lotusen t.ex axsnabbare, toppfart, coolare (i mina ögon) snyggare o.s.v.
Köp en kamera oavsett märke som fyller just dina behov, och finns det ingen som gör det så köp den som nästan gör det.
 
Det är klart att man ska kritisera och komma med anmärkningar när produkterna inte lever upp till berättigade krav. Och det behöver nog göras upprepade gånger så att tillverkarnas represntanter tar det på allvar och för det vidare till tillverkarna. Dåliga lösningar eller dåliga injusteringar är inte roligt att råka ut för. Det kan ju bli lite diskusioner mellan olika ägare vilket mycket väl kan bero på att den ene fått ett perfekt exemplar medan den andres har defekter. Klagar ingen eller endast någon enstaka görs det tyvärr inte så mycket åt problemen.
 
Det är klart att man ska kritisera och komma med anmärkningar när produkterna inte lever upp till berättigade krav. Och det behöver nog göras upprepade gånger så att tillverkarnas represntanter tar det på allvar och för det vidare till tillverkarna. Dåliga lösningar eller dåliga injusteringar är inte roligt att råka ut för. Det kan ju bli lite diskusioner mellan olika ägare vilket mycket väl kan bero på att den ene fått ett perfekt exemplar medan den andres har defekter. Klagar ingen eller endast någon enstaka görs det tyvärr inte så mycket åt problemen.

Vem avgör "berättiga krav"?
Tycker inte att det är "defekter" som diskuteras här.
 
Varför hugga så in i fasen på en alldeles nylanserad produkt, som ändå A77:n är, har det inte alltid blivit en bättre produkt, vad det än är, efter att produktionen har stabiliserat sig, även efter uppdateringar av mjukvaran?
Köp aldrig en split ny konstruktion, avvakta, brukar inte det vara bäst?

Några personer, jag-kan-konstruera-bäst, har önskemål hur kameran skulle ha kunnat fungera, om de hade varit med vid utvecklingen av kameran, om Sony hade insett deras kunskaper, dolda talanger långt från Japan, tänk om Sverige hade legat bredvid Japan, då hade de kunniga från FS Forum kunnat avhjälpa alla missar på A77:n snabbt, eller hur, bara ta bussen till företaget?
Skulle inte ett så stort företag som Sony, med mängder av tekniker och säkert även inkopplade pro-fotografer själva kunna bemästra en intrimning av A77:n, - säkert är redan alla åtgärder på gång.

Oftast får fotografen ändra sig, lära om, köra in sig på kameran, då faller allt säkert på plats, - om man använder kameran praktiskt, vill säga, inte genom ”torrfotografering”, som det ofta är på FS Forum, visst trevlig läsning, men ibland jävligt segt, samma påpekanden, inlägg efter inlägg, skitkul, jovisst.

Felet med några personer på FS Forum, de har höga förväntningar ställda alldeles för tidigt, ge kameran en tid av några månader, tyvärr få prylar är perfekta från första stund, - vem vet, kanske marknadsavdelningen ville släppa kameran långt innan konstruktionsavdelningen hade tänkt sig det, - vi har inte tid, att vänta tills allt är ok, vi måste visa vad vi kan, så att vi inte missar tåget, - så kan snacket ha gått!

Typexempel:
Konica Minolta Maxxum 7D / Dynax 7D, kom ut för sent på marknaden, hösten 2004, en väl genomtänkt kamera, - men kunderna hade väntat för länge på lanseringen, bytte system, så kan det gå, sedan vet vi alla hur det gick, tidigt 2006 …

Nästan 6 år senare är Sony i tätklungan, vem trodde det 2006?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.