Jo jag tycker det...jag har aldrig varit med om att en kamera har hypats så som A77 har gjorts i forum/på siter som tex fotosidan.
Visst kameran har några småmissar men för dom flesta så är dessa småmissar inte avgörande för valet av kamera. Men visst det finns några som fått sin kamera och inte tycker att kameran fungerar fullt tillfredställande på grund av dessa småmissar och känner därför sig lite besvikna men dom flesta som fått sina kameror är faktiskt väldigt nöjda och tycker det är en ruskigt bra kamera o stör sig inte på småmissarna. Här på FS verkar det faktiskt vara du Mats som stör dig mest på småmissarna trotts att du själv inte äger kameran eller är säker på att du ska köpa en.
Peter, vi diskuterar ju om kameran. Då är det väl knappast fel att uttrycka ens åsikter.
Jag har väl definitivt inte spytt galla över kameran.
"Köp kameran och var glad, eller håll tyst och byt märke om det inte passar", är det det du menar?
Jag hade långt innan klart bestämt mig för att köpa den här kameran. Nu är jag inte lika säker.
(Har försökt sälja min A580, men samtidigt som jag fck svar på annonsen så sänker Rajala priset på den till 5 800 och om jag då ska sälja min för under 4 000 och betala 8 000 ytterligare för en A77 så känns det inte prisvärt.)
Men, jag har i alla fall provat den vid tre tillfällen, tagit egna bilder, noga gått igenom alla menyinställningar, provat med olika objektiv och jämfört med min A580, kört den med min egen F58-blixt på kameran och trådlöst osv. Provat hur AF-systemet fungerar, filmat med den osv. Visst, det är långt ifrån samma sak som att äga den och sätta sig in i den ordentligt. Men, får jag då inte utttala mig om vad jag tycker? Du som försvara den så mycket och säger att det är "småmissar som inte gör så mycket", har du ens hållit kameran i handen?
Det du kallar småmissar är det i bemärkelsen att de varit relativt enkla att åtgärda utan större kostnad. Däremot är det definitivt inte småmissar i funktionalitet för de är ju direkt avgörande för det som kameran specifikt är byggd för.
En småsak som att eftersläpning av uppdatering av värden när man snurrar på kontrollrattarna är inget annat än en direkt felaktighet. Det utlovades att fixas med ny firmware, men det är ju precis samma på v. 1.03. En skitsak kanske, men förbaskat irriterande.
At sökaren är svart när man ska använda den är väldigt allvarligt faktiskt för en actionkamera att den inte är redo att användas när man tar upp den till ögat. Sony envisas med att inte lägga in ett menyval för det, men det finns kanske en anledning till det?
Alltså, det är inte ett ickeproblem bara för att man kan sätta dit en bit tejp över eye-sensorn.
Tänk om OLED-sökaren inte funkar om den är på kontinuerligt, blir varm eller nåt och får förvrängningar. Det vet du ju inte.
Buffertstorleken är inget att göra åt, om det inte hjälper med förbättrad programvara som hanterar den effektivare. Likväl är det en småmiss i bemärkelsen att de enkelt kunde stoppat in mer minne i kameran, men det är absolut inte en småmiss för den som vill kunna använda kameran för praktiskt fotograferande av snabba förlopp, sport osv.
Vi är faktiskt trogna lojala kunder som köpt in oss i Sonys kamerasystem, med en uppsjö av objektiv, blixtar och andra tillbehör. Vi betalar för det och är deras kunder, inte obetalda marknadsförare. Varför får man då inte uttrycka missnöje när de gör något mindre bra?
Jag har tidigare uttryck mig väldigt positivivt över saker som jag tycker Sony har gjort fantastiskt bra. Då får jag på skallen för det och blir anklagad för att jag bara boostar Sony och snackar skit om Canon och Nikon. Så jäkla fel vet alla om som känner mig.
Nu är A77 en förbaskat bra kamera ändå! En av de allra bästa som Sony gjort och förhoppningsvis kan de här skavankerna åtgärdas genom uppdaterad programvara.
Förmodligen blir det en A77 ändå för min del, eller så står jag över och inväntar nästa FF-modell. Tycker dock att Sony ska göra kameran klar och färdig innan de börjar sälja den till ordinarie pris. Jag skulle visst kunna tänka mig att vara testare för kameran om jag fick den till kraftigt subventionerat pris för att hjälpa till att komma med feedback och utveckla den. Men att sälja ofärdiga produkter som inte funkar som de ska till fullt pris är inte acceptabelt och det ska vi som kunder reagera emot tycker jag. Det handlar om förtroende och det finns konkurrenter och sköter man sig dåligt så får man stå sitt kast. Just när det gäller kamerasystem så finns det en inlåsningseffekt och det är inte alldeles enkelt att bara byta när man är inkörd på ett märke. Därför är det viktigt också att vi som kunder säger ifrån när det inte är bra, precis som vi kan visa uppskattning när det är bra.
Sony får helt enkelt visa att de lyssnar på kunderna och tar de här sakerna på allvar. Om vi då gör som du säger att sitta still i båten och inte säga nåt negativt så skickar vi helt fel signaler.
Det verkar också som att det är ojämn kvalitet med spridning mellan exemplaren. Det demo-ex som finns hos MM i Heron City har inte alls någon bra sökare, den hackar och hoppar när man panorerar. Tror inte att t.ex. David Kilpatrick hade gett kameran så mycket ros om det varit det exemplaret man testat.
Till sist det där med dubbla kortplatser så har t.ex. A550 och A580 detta på ett mycket smidigt sätt med en switchknapp. Hade varit betydligt bättre än den där kombo-platsen som man kan sätta antingen SD eller MS-kort i.
Nä, skärpning Sony!
A77 har potential att vara en fantastisk kamera och kanske kan det mesta räddas med förbättrad programvara, men bristerna den har är inte småmissar när det kommer till vilka konsekvenser de får för den som använder den som action-kamera, vilket den primärt är konstruerad för och marknadsförs som.
Ledsen Peter, jag kommer fortsättta säga vad jag tycker, även om det inte är positivt.
Ledsen ni andra som klagat på mig tidigare, jag kommer att fortsätta att säga vad jag tycker även om det ÄR positivt.
/Mats