Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, gärna. Hur stor är omfattningen av problemen med A77? :)

100% !!!! Baserat på det enda insända bidraget (innehållande 2 bilder) från en som äger A77 på denna tråd. Det såg inte vackert ut. Kan vara 0% om det rör sig om handhavandefel alternativt kan den avfotograferade personen vara en superbt snabb öronviftare:):).

//Lennart
 
Nej, AF jobbar väl även vid 8 bilder/sekund på Canon EOS 7D?

Jo, så är det. Trodde det var två lägen och att det fanns en sån begränsning i High Continous Mode, men det är redan utrett. Jag har redan fått på skallen för det minst tre gånger tidigare i tråden och gjort avbön. Var inte avsiktligt att sprída fel om Canon, det var en liten bisats i det långa inlägget för att ge lite historisk bakgrund och skillnaden i teknik mellan SLT och DSLR eftersom det efterfrågades.

Canon 7D är en riktigt bra kamera. Var nyss inne på MM och klämde och kände på bl,a, Sony A65, A77 och Canon 7D. Canonkameran ger ett bättre intryck.

/Mats
 
Canon EOS 1D X ska "lanseras" först i april 2012 och kommer nog inte heller finnas tillgänglig att köpa då.

Verkar lite desperat av Canon att så långt i förväg släppa ut så detaljerad information.

Det är ganska normalt när det gäller Canons proffsmodeller (i brist på bättre ord ...). Lanseringen skedde häromdagen, och det finns alltså ett antal förserieexemplar ute för visning. Försäljningen börjar i april nästa år. Det är lite längre tid än det brukar gå mellan lansering och försäljningsstart för den här typen av kameror (men inte jättemycket längre). Att det är lite längre än vanligt nu beror antagligen på att produktionsapparaten är lite låghalt för tillfället.
 
Synd bara att den är så förbaskat ful.

Det är ungefär samma utseende som den första EOS-1 från 1989. Då var det en jättehipp design (som hade sina rötter i Canon T90, designad av Luigi Colani).

Menar du alltså att modet från 1989 inte är lika inne nu? Vilken konstig inställning. :)

(Nä, nu slutar vi att prata om Canon här, tycker jag.)
 
100% !!!! Baserat på det enda insända bidraget (innehållande 2 bilder) från en som äger A77 på denna tråd. Det såg inte vackert ut. Kan vara 0% om det rör sig om handhavandefel alternativt kan den avfotograferade personen vara en superbt snabb öronviftare:):).
Dessa exempel visade bara ett handhavandefel. Blixt plus slutartid på 1/5 sekund. Det skulle se lika "vackert" ut även med en Canon.
 
Helt riktigt - se bara på Canons jättegamble en gång i tiden när de övergav FD-fattningen och satsade på EF-fattningen och Eos-systemet. Det tog nog många år innan de betalat igen den enorma investeringen i att bygga upp det stora systemet av objektiv och kameror. Och det var ju inte alldeles säkert att de skulle lyckas heller.

Även Minolta gjorde så, och det gick väl rätt bra i det fallet också? Canon hade kanske större fallhöjd och tog därmed en större risk.

I Canons fall (och antagligen MInoltas också) så handlade det inte om att fullständigt bygga upp en ny objektivserie. Många av EF-objektiven i början av EOS-systemets liv var gamla FD-gluggar som konstruerades om till EF-objektiv. Dvs den optiska konstruktionen var densamma, medan den mekaniska till ganska stor del (men inte helt) var ny. Gissningsvis gjorde Minolta på ett liknande sätt, men det har jag ingen riktig kunskap om.
 
Dessa exempel visade bara ett handhavandefel. Blixt plus slutartid på 1/5 sekund. Det skulle se lika "vackert" ut även med en Canon.

Ja det är en jäkla tur att A77 inte är en människa, den kraftfulla mobbingen som den får utstå, skulle förmodlingen lett till Döden, men A77 kanske snart börjar att ryka och förinta sig själv.
 
Jag ställer mig lite tveksam till att alla ägare av Canon EOS 7D finns på Fotosidan ...

Nä, det gör de såklart inte, men alla som har fokusfel finns inte heller på FS.

Tänk på procenten Per, procenten!

Alltså, räkna ut i trådarna hur många som haft problem med sina 7D och dela med antalet ägare här. Då kan man gissa att samma förhållande också gäller generellt.


/Mats
 

Ja precis. Såsom ALL statistik görs, fast man brukar använda andra benämningar än gissa, t.ex. posunera, anta, presumera osv. Är snarare rätt märkligt om man skulle "gissa" att det inte finns ett likartat samband annars, är ju rätt osannolikt att just de personer på FS haft mer otur än andra att just deras kameror skulle ha högre felprocent. Du går in i en affär för att köpa en kamera. Expediten frågar: "Är du medlem på Fotosidan?" Om du då svarar Ja får du en Canon-kamera från hylla X där de dåliga finns, annars från hylla Y. Klart att du har all rätt att gissa så, men jag tror det är ganska fel.


/Mats
 
Om du läser igenom mina inlägg i det här underärendet så märker du nog att jag inte har några större invändningar mot det tillvägagångssättet. Jag har protesterat mot tvärsäkerhet.
 
Tolkar detta som att du inte tycker att A900:an och/eller NEX:arna är snygga? Är förstås helt OK, det är heller ingen som kräver nåt sånt av dig...
.

Du bör nog snarare tolka det som att Per regerade på att du först skrev att tjejer gillar A900 och tycker den är snygg och sen att du själv gillar den och tycker den är snygg. Är du tjej Gunnar :)
(Fast jag gillar den också :) )


/Mats
 
Det var ju upplagt för en smasch. :)

I sakfrågan (-:) tycker jag att A900 är en rätt så vacker kamera. Den har klassiska ESR-drag, vilket jag gillar. Pentax Spotmatic är urtypen för den sortens utseende jag gillar hos ESR:er och Pentax har ju hittat dit igen med K5 och K7. Minoltas SRT-modeller tycker jag att man kan se lite spår av hos A900 också.

A77 tycker jag är lite brutalt fulsnygg. Inte alls tråkig att se på.

(Fast som man brukar säga: en bra häst har ingen färg.)
 
Har idag fått hem min splitter nya A77.Har bara hunnit testa lite grann ännu men den känns väldigt bra än så länge.Fördröjningen på EVF uppfattar jag som försumbar, absolut inget som stör mig i alla fall.Hoppas hinna med att ta lite bilder i helgen så jag kan lägga upp några exempel!Måste läsa manualen o sätta mig in i kameran lite först.
 
Snabbtest av A77

Tänkte bara dela med mig av mina egna "erfarenheter" av 10 min med A77.
Mina största farhågor inför testet var följande:
1. EVF vs OVF
2. Växling mellan skärm och EVF
3. Responsen i reglage.
4. Bildkvaliteten

På Scandinavian Photo i Stockholm finns ett exemplar inne om man vill klämma och känna lite. Mycket trevlig och tillmötesgående personal som alltid.

Så vad kom jag fram till?
1. EVF kan jag nog vänja mig vid. Den är bra, riktigt bra. Personligen hade jag nog föredragit en OVF, men den är verkligen bra nog. Det finns ju en del fördelar med EVF också...
2. Växlingen är inte ögonblicklig. Mycket irriterande. Fördröjningen är inte lång, men precis så lång att man irriterar sig på det. Jag vet inte om det är en "dealbreaker", men irriterande är det.
3. Jag fotograferar nästan uteslutande i manuellt läge för att snabbt kunna anpassa mig till olika situationer som t.ex. motljus o.s.v. Av den anledningen måste responsen i reglagen vara ögonblicklig. Men framförallt när det gäller justering av bländare/slutare släpar inställningarna efter. Helt oacceptablet tycker jag! I övrigt är avtrycket mycket snabbt, men en del annan hantering upplevs som lite långsam. Kan det fixas med framtida firmwares? Jag vet inte jag.
4. Bildkvaliteten ska jag undersöka så snart jag hinner. Jag tog ett antal bilder med 16-50 2.8 satt till bländare fyra med både min A700 och A77 på samma objekt för att se hur de står sig. Jag fokserade på ISO 100 och 1600 då 1600 är max vad jag normalt fotograferar i. För att kolla det beryktade dynamiska omfånget tog jag en bild med ISO 50 också.

Bilderna jag tog är tagna i båda JPEG och RAW. Så det ska bli intressant att se hur de står sig.

En annan sak som jag var tvungen att kolla var möjligheterna att panorera med objekt och där kommer inte EVF:en ställa till problem alls. Ska bli intressant att se hur väl autofokusen hänger med.

Så... sammantaget finns både ris och ros. Bildkvaliteten kommer vara helt avgörande för min del, men slöheten i responsen är oerhört irriterande.

Jag återkommer!

/Jordan
 
Har idag fått hem min splitter nya A77.Har bara hunnit testa lite grann ännu men den känns väldigt bra än så länge.Fördröjningen på EVF uppfattar jag som försumbar, absolut inget som stör mig i alla fall.Hoppas hinna med att ta lite bilder i helgen så jag kan lägga upp några exempel!Måste läsa manualen o sätta mig in i kameran lite först.

Lycka till med en fin kamera, Jag tror att A77 mera löpande kommer attt få nya Firmware, precis som Canon och Nikon fått under åren, så även om ett år är jag säker på att förbättringar kommer att ske. Det är vad tror i alla fall.

//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.