Snabbtest av A77
Tänkte bara dela med mig av mina egna "erfarenheter" av 10 min med A77.
Mina största farhågor inför testet var följande:
1. EVF vs OVF
2. Växling mellan skärm och EVF
3. Responsen i reglage.
4. Bildkvaliteten
På Scandinavian Photo i Stockholm finns ett exemplar inne om man vill klämma och känna lite. Mycket trevlig och tillmötesgående personal som alltid.
Så vad kom jag fram till?
1. EVF kan jag nog vänja mig vid. Den är bra, riktigt bra. Personligen hade jag nog föredragit en OVF, men den är verkligen bra nog. Det finns ju en del fördelar med EVF också...
2. Växlingen är inte ögonblicklig. Mycket irriterande. Fördröjningen är inte lång, men precis så lång att man irriterar sig på det. Jag vet inte om det är en "dealbreaker", men irriterande är det.
3. Jag fotograferar nästan uteslutande i manuellt läge för att snabbt kunna anpassa mig till olika situationer som t.ex. motljus o.s.v. Av den anledningen måste responsen i reglagen vara ögonblicklig. Men framförallt när det gäller justering av bländare/slutare släpar inställningarna efter. Helt oacceptablet tycker jag! I övrigt är avtrycket mycket snabbt, men en del annan hantering upplevs som lite långsam. Kan det fixas med framtida firmwares? Jag vet inte jag.
4. Bildkvaliteten ska jag undersöka så snart jag hinner. Jag tog ett antal bilder med 16-50 2.8 satt till bländare fyra med både min A700 och A77 på samma objekt för att se hur de står sig. Jag fokserade på ISO 100 och 1600 då 1600 är max vad jag normalt fotograferar i. För att kolla det beryktade dynamiska omfånget tog jag en bild med ISO 50 också.
Bilderna jag tog är tagna i båda JPEG och RAW. Så det ska bli intressant att se hur de står sig.
En annan sak som jag var tvungen att kolla var möjligheterna att panorera med objekt och där kommer inte EVF:en ställa till problem alls. Ska bli intressant att se hur väl autofokusen hänger med.
Så... sammantaget finns både ris och ros. Bildkvaliteten kommer vara helt avgörande för min del, men slöheten i responsen är oerhört irriterande.
Jag återkommer!
/Jordan