Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Oftast får fotografen ändra sig, lära om, köra in sig på kameran, då faller allt säkert på plats, - om man använder kameran praktiskt, vill säga, inte genom ”torrfotografering”, som det ofta är på FS Forum, visst trevlig läsning, men ibland jävligt segt, samma påpekanden, inlägg efter inlägg, skitkul, jovisst.

Har kapat ditt i övrigt ganska självklara inlägg som innehöll en del roliga saker, men också vissa av "samma påpekanden" som kanske platsar i samma genré som "Farsan berättar lumparminnen" (för 235745:e gången. Alltså repriser.

Jag gillade uttrycket "torrfotografering", men va fasiken ska vi göra under tiden vi väntar på mer omfattande tester? Strunta i att skriva? Eller rapa upp samma litania "Vänta och se-ge kameran en chans-testa först och skriv sedan? Hur kul skulle trådarna vara då? Dum fråga, men faktiskt precis samma sak som du skriver. Citat:" men ibland jävligt segt, samma påpekanden, inlägg efter inlägg".

Enligt min åsikt handlar det faktiskt om ett par praktmissar som tagits upp här och som skulle kunnat undvikas om just vanliga sketna FS-fotografer tillfrågats innan konstruktörerna började med att sluta tänka och därmed ägnade sig åt "blötfotogfrafering" kanske efter för stort sakéintag.

Varför ska vi "ändra oss" p g a saker som från början är fel och till stora delar inte kan åtgärdas med FW-uppgraderingar ens. För liten minnesbuffert, lag innan sökaren går att titta igenom m fl helt rudimentära saker som borde vara självklara i en kamera med så hög bps att den ska kvala in i gruppen bland actionkameror också. Lita på att många testare kommer att "slakta" kameran för detta.

Visst jag förstår ditt övriga resonemnag att man kanske tänkt "- vi har inte tid, att vänta tills allt är ok, vi måste visa vad vi kan, så att vi inte missar tåget, - så kan snacket ha gått! ". Men kunderna behöver för den skull inte vara glada över att kameran släpps för tidigt. Typ: -Äh, fan låt kunderna få köpa bilen nu i november så ger vi ut en ny modell med ratt nästa år. De får vänja sig vid styrstång så länge.
Att släppa sig vid fel tidpunkt kan innebära att man skiter ned sig:)

//Gonatt önskar

Lennart
 
Varför hugga så in i fasen på en alldeles nylanserad produkt, som ändå A77:n är, har det inte alltid blivit en bättre produkt, vad det än är, efter att produktionen har stabiliserat sig, även efter uppdateringar av mjukvaran?
Köp aldrig en split ny konstruktion, avvakta, brukar inte det vara bäst?

Några personer, jag-kan-konstruera-bäst, har önskemål hur kameran skulle ha kunnat fungera, om de hade varit med vid utvecklingen av kameran, om Sony hade insett deras kunskaper, dolda talanger långt från Japan, tänk om Sverige hade legat bredvid Japan, då hade de kunniga från FS Forum kunnat avhjälpa alla missar på A77:n snabbt, eller hur, bara ta bussen till företaget?
Skulle inte ett så stort företag som Sony, med mängder av tekniker och säkert även inkopplade pro-fotografer själva kunna bemästra en intrimning av A77:n, - säkert är redan alla åtgärder på gång.

Oftast får fotografen ändra sig, lära om, köra in sig på kameran, då faller allt säkert på plats, - om man använder kameran praktiskt, vill säga, inte genom ”torrfotografering”, som det ofta är på FS Forum, visst trevlig läsning, men ibland jävligt segt, samma påpekanden, inlägg efter inlägg, skitkul, jovisst.

Felet med några personer på FS Forum, de har höga förväntningar ställda alldeles för tidigt, ge kameran en tid av några månader, tyvärr få prylar är perfekta från första stund, - vem vet, kanske marknadsavdelningen ville släppa kameran långt innan konstruktionsavdelningen hade tänkt sig det, - vi har inte tid, att vänta tills allt är ok, vi måste visa vad vi kan, så att vi inte missar tåget, - så kan snacket ha gått!

Typexempel:
Konica Minolta Maxxum 7D / Dynax 7D, kom ut för sent på marknaden, hösten 2004, en väl genomtänkt kamera, - men kunderna hade väntat för länge på lanseringen, bytte system, så kan det gå, sedan vet vi alla hur det gick, tidigt 2006 …

Nästan 6 år senare är Sony i tätklungan, vem trodde det 2006?

Men snälla nån. Om ingen skrev något om något vore det väl inte mycket till forum? Stör du dig så fruktansvärt på vad andra skriver är det väl bara att låta bli att läsa inläggen? Jag vore tacksam om inläggen handlade mer om kameran och mindre om själva inläggen!

Själv är jag väldigt trött på produkter som lovar guld och gröna skogar och sen inte håller. Jag tänker skriva vad jag upplever av kameran. Alltid hjälper det någon. Eller inte. Men det är ju upp till var och en, eller hur?

Testa kameran själv och skriv vad du upplever att den levererar så får vi läsa något vettigt istället.

Ledsen att ni andra måste läsa ännu ett meningslöst inlägg. Jag ber om ursäkt.

Suck!

/Jordan
 
Har kapat ditt i övrigt ganska självklara inlägg som innehöll en del roliga saker, men också vissa av "samma påpekanden" som kanske platsar i samma genré som "Farsan berättar lumparminnen" (för 235745:e gången. Alltså repriser.

Jag gillade uttrycket "torrfotografering", men va fasiken ska vi göra under tiden vi väntar på mer omfattande tester? Strunta i att skriva? Eller rapa upp samma litania "Vänta och se-ge kameran en chans-testa först och skriv sedan? Hur kul skulle trådarna vara då? Dum fråga, men faktiskt precis samma sak som du skriver. Citat:" men ibland jävligt segt, samma påpekanden, inlägg efter inlägg".

Enligt min åsikt handlar det faktiskt om ett par praktmissar som tagits upp här och som skulle kunnat undvikas om just vanliga sketna FS-fotografer tillfrågats innan konstruktörerna började med att sluta tänka och därmed ägnade sig åt "blötfotogfrafering" kanske efter för stort sakéintag.

Varför ska vi "ändra oss" p g a saker som från början är fel och till stora delar inte kan åtgärdas med FW-uppgraderingar ens. För liten minnesbuffert, lag innan sökaren går att titta igenom m fl helt rudimentära saker som borde vara självklara i en kamera med så hög bps att den ska kvala in i gruppen bland actionkameror också. Lita på att många testare kommer att "slakta" kameran för detta.

Visst jag förstår ditt övriga resonemnag att man kanske tänkt "- vi har inte tid, att vänta tills allt är ok, vi måste visa vad vi kan, så att vi inte missar tåget, - så kan snacket ha gått! ". Men kunderna behöver för den skull inte vara glada över att kameran släpps för tidigt. Typ: -Äh, fan låt kunderna få köpa bilen nu i november så ger vi ut en ny modell med ratt nästa år. De får vänja sig vid styrstång så länge.
Att släppa sig vid fel tidpunkt kan innebära att man skiter ned sig:)

//Gonatt önskar

Lennart

Bra att du är på hugget, så är även jag, på lördagskvällen, ha-ha!

Visst, det är kul, att läsa många trevliga inlägg, men ofta blir det bara skott i luften, det har ingen verkan.

En svensk fototidning har redan testat A77:n, kommer inte ihåg vilken, det var inte FOTO, kolla i en välsorterad tidningsaffär, runt hörnet, - de ansåg kameran hade mängder med finesser, tydligen var EVF inte deras bag, testaren föredrog en OVF, bildfilerna var inte i klass med A580, bara nästan lika bra, i övrigt en fint verktyg, denna A77!

Helt rätt, att släppa något, vid fel tidpunkt och plats, ger eko under lång tid!
 
Men snälla nån. Om ingen skrev något om något vore det väl inte mycket till forum? Stör du dig så fruktansvärt på vad andra skriver är det väl bara att låta bli att läsa inläggen? Jag vore tacksam om inläggen handlade mer om kameran och mindre om själva inläggen!

Själv är jag väldigt trött på produkter som lovar guld och gröna skogar och sen inte håller. Jag tänker skriva vad jag upplever av kameran. Alltid hjälper det någon. Eller inte. Men det är ju upp till var och en, eller hur?

Testa kameran själv och skriv vad du upplever att den levererar så får vi läsa något vettigt istället.

Ledsen att ni andra måste läsa ännu ett meningslöst inlägg. Jag ber om ursäkt.

Suck!

/Jordan

Jag stör mig inte på inläggen, däremot när det ständigt påpekas fel på en kamera, som troligen släpptes för tidigt, innan produktionen är intrimmad optimalt, med mjukvaran på topp!

Inläggen handlar om kameran, vad trodde du?

Du har ju köpt kameran, då så, bättre än så kan man väl inte begära, en praktisk koll, kan inte göras bara med ett tangentbord på pc:n, som de flesta så här långt har gjort, med bara funderingar efter att ha sett ett demo ex. på Sony Center?

Guld och gröna skogar, vill tillverkaren att vi skall tro, skriver du, - ingen är väl tvungen att köpa något som kan visa sig vara ett bländverk?

Nu är jag säker på att din A77:a är ett perfekt verktyg, när uppdatering av mjukvaran är i topp!

Har testat A77:n, på Sony Center, de var ganska trötta på några personer, som tidigare hade varit på plats, - eftersom de fick ständigt påpeka, - denna A77 är inte helt färdig, produktionsexen kommer senare i oktober, such.

Eftersom A77:n har en APS-C sensor är den inte intressant, för mig i alla fall, jag höll inne med mina åsikter vid besöket på Sony Center.

Sökaren kommer ännu inte upp till den kvalité (=storlek), som en FF D-SLR har, likt min A900, jag klarar mig utan en ny kamera, flera år till!
 
Det tidigare långa inlägget av Mats är på många sätt helt klockrent, han nämner inlåsning ( många sitter med en drös av minoltaoptik ) Vi är några stycken tror jag som under många år har väntat på en konkurent till dom stora elefanterna C/N. Vi några är kanske inte så himla jätteneutrala så att det inte spelar någon roll vad vi håller i händerna, hammaren köpt på Lidl för 49 Kr går också att slå i en spik med så var nöjd med den.

Det är också jäkligt tröttsamt att hela tiden få höra att åsikter passar inte om du inte använt hela jäkla arsenalen av Nikons och Canons samtliga modeller, inte heller använder dyra bildbehandlingsprogram, och sitter 6 timmar på din kammare och trimmar bilder tills ögona blöder.

Att det förekommer mindre genomtänkta inlägg på våra fotosidor ( inte menat just denna tråd nu ) skiljer sig väl inte från andra forum, dessa finns alltid.

Jag vill tro att vi är några som önskar att Sony kunde röra om i fotogrytan eller att Pentax får göra det. C/N totala dominans är förbaskat tröttsamt, deras förmåga att hela tiden släppa modeller för 60-70000 Kr, där i princip mer än hälften redan är förbokade av världens redaktioner, det är lätt att slå sig för bröstet då.

Vad kul skulle det vara om alla körde Volvo och att alla har en Labradorhund, vilka mäktiga hundträffar det bli i alla fall, 5000 labbar på gärdet i Stockholm, inte en Tax eller västgötaspets så lång ögat når.

Det är konstigt att inte Canon tillverkar Cyklar, jäklar på vätternrundan med 15000 Canoncyklar, den på en rostig monark blir utskrattad. Nu skall någon bestämma att vi inte skall prata A77 vi måste direkt gå och köpa den och ta tusen bilder om dagen, innan vi säger något, men observera det är förbjudet att jämföra den med C/N för då måste man ha använt D90-D300. man måste ha använt 40D-50D och 7D. och nåde dig om du nämner en FF, och för guds skull nämn inte Mk4:an den kostar 60000 Kr för man måste nog ha den ett par år innan du vet vad du pratar om. man behöver nog bli bankrånare för att hänga med.

Att några upplever Nex 7 som totalt överlägsen vid Iso 1600 gentimot A77 måste väl betraktas som ett rejält bakslag i så fall, att en 1/3 ljusbortfall har sådan stor effekt trodde jag inte var möjligt, Nu 2012 bör nog en mordern kamera kunna leverera helt rena Iso 3200 bilder, den bör kunna ge Iso 6400 bilder som tas upp i A3+ och kunna printas ut med bara en aning lite brus som inte stör, flera modeller klarar detta, och A77 kommer ju hela tiden att bli jämförd med dessa Iso-tal, vilket är rimligt tycker jag. Sonys tekniker måste så klart vara medvetna om detta eller är dom inte det, David Kilpatrick trixade med DRO-läget och fick fram hyggliga Iso 3200 bilder med jpeg, kanske mera kunskap om kameran kan ge vissa öppningar trots allt. Hade också varit roligt om den kunnat vara mer lik en A850 vad gäller detaljer, då A850 tillhör en äldre generation och var Sonys första FF.

Vänl.//Bengt.
 
Men snälla nån. Om ingen skrev något om något vore det väl inte mycket till forum? Stör du dig så fruktansvärt på vad andra skriver är det väl bara att låta bli att läsa inläggen? Jag vore tacksam om inläggen handlade mer om kameran och mindre om själva inläggen!

Själv är jag väldigt trött på produkter som lovar guld och gröna skogar och sen inte håller. Jag tänker skriva vad jag upplever av kameran. Alltid hjälper det någon. Eller inte. Men det är ju upp till var och en, eller hur?

Testa kameran själv och skriv vad du upplever att den levererar så får vi läsa något vettigt istället.

Ledsen att ni andra måste läsa ännu ett meningslöst inlägg. Jag ber om ursäkt.

Suck!

/Jordan

Skriv på för hundra gubbar, ingen bestämmer över vad du vill ha sagt, alla inlägg behöver inte svaras på om det inte passar för alla, upplever man felaktigheter med sin dyra kamera så är ju detta forum man skall använda och ventilera sina synpunkter, det är den perfekta mötesplatsen där man absolut kan skälla och gorma lite. Vi har haft en tråd som kallades något i stil med negativa tråden, där det gavs tillfälle att träta över egenskaper på sin kamera som man inte var nöjd med, vissa regler fanns att man inte skulle prata skit om andra märken bara sin egen kamera, men mycke tillåtet att önska sig bra egenskaper från andra märken, en möjlighet att skriva av sig blir mera fördomsfull, kunna skrapa av sig märkesfanatism om man hade det, helt enkelt bjuda lite på sig själv. Komma med önskemål som kan vara mycket värdefulla att ventilera.

Tråden fick en bra start, där alla möjliga kameraanvändare kom till tals, till ock med Hasselbladsägare var inne och skällde, ett lite antal häcklade så klart tråden med korkade tillmälen som allt jag har är bara skit och så vidare, även kända redaktörer var inne och berömde tråden. så kvalteten var ofta mycket hög, tråden bevisade i ett slag att ovasett märke så finns det tokigheter med alla modeller som kom upp i ljuset på ett bra sätt. Detta bara att kunna berömma ett annat märke än sitt eget, började att lösas upp efter en tid, vilket gjorde tråden lite ovanlig men mycket trevligt att läsa. Chansen att skaka hand med andra märkesägare och säga att den finessen du har på din kamera vill jag ha i min. Det är stort att säga så, kan bara hoppas att tråden väcks till liv igen någongång.

MVH./Bengt.
 
De där marknadsförarna har blandat ihop rejält. Det är datorprogram och inte kameror, som skall prövas och utvärderas av kunder. Sedan kommer buggfix och en stabilare version. När den där kameran nu kommer ut på marknaden, så finns det olika versioner i hyllorna. Kameror med föråldrad mjukvara, kameror med äldre komponenter. Längst bak finns de sk. perfekta kamerorna. Inte så besynnerligt med en kritisk kund. Förresten, nu fattar jag innebörden av Alpha Sony-fotografernas grupp. Helt normalt med ett alfa stadium.
 
Jag stör mig inte på inläggen, däremot när det ständigt påpekas fel på en kamera, som troligen släpptes för tidigt, innan produktionen är intrimmad optimalt, med mjukvaran på topp!

Inläggen handlar om kameran, vad trodde du?

Du har ju köpt kameran, då så, bättre än så kan man väl inte begära, en praktisk koll, kan inte göras bara med ett tangentbord på pc:n, som de flesta så här långt har gjort, med bara funderingar efter att ha sett ett demo ex. på Sony Center?

Guld och gröna skogar, vill tillverkaren att vi skall tro, skriver du, - ingen är väl tvungen att köpa något som kan visa sig vara ett bländverk?

Nu är jag säker på att din A77:a är ett perfekt verktyg, när uppdatering av mjukvaran är i topp!

Har testat A77:n, på Sony Center, de var ganska trötta på några personer, som tidigare hade varit på plats, - eftersom de fick ständigt påpeka, - denna A77 är inte helt färdig, produktionsexen kommer senare i oktober, such.

Eftersom A77:n har en APS-C sensor är den inte intressant, för mig i alla fall, jag höll inne med mina åsikter vid besöket på Sony Center.

Sökaren kommer ännu inte upp till den kvalité (=storlek), som en FF D-SLR har, likt min A900, jag klarar mig utan en ny kamera, flera år till!

Jag har INTE köpt kameran. Åtminstone inte än. Vet inte vad du fått det ifrån. Jag testade dessutom kameran på Scandinavian Photo och den var till salu precis som alla andra kameror de hade inne. Därav min reaktion. Läs mina tidigare inlägg lite nogare istället för att tjafsa som du gör nu.

/Jordan
 
Själv är jag väldigt trött på produkter som lovar guld och gröna skogar och sen inte håller.

Här är det väl snarare så att alla rykten har hypat upp kameran så in i h@#%te och fått alla att tror att det är frälsaren som skulle komma o sedan så visar det sig att det inte va så....vad jag vet så har Sony inte lovat guld och gröna skogar....visst kameran brister på några punkter men i övrigt tycker jag nog den håller vad dom lovat.
 
Här är det väl snarare så att alla rykten har hypat upp kameran så in i h@#%te och fått alla att tror att det är frälsaren som skulle komma o sedan så visar det sig att det inte va så....vad jag vet så har Sony inte lovat guld och gröna skogar....visst kameran brister på några punkter men i övrigt tycker jag nog den håller vad dom lovat.

Det är absolut en bra kamera. Snabbheten i avtrycket och autofokusen är helt klart bra. Bildkvaliteten är också klart bättre i A77 än min A700 både vad gäller detaljering och brus. EVF/OVF har ju diskuterats och har både för och nackdelar. Seriebildtagningen är extrem. Filmning med kameran lär vara fantastisk jämfört med konkurrensen så den brydde jag mig inte ens om att testa. Greppet och byggkvaliteten är hög. Den känns faktiskt som A700, men optimerad. Mycket bra tycker jag! På de flesta punkter så motsvarar den eller överträffar den mina förväntningar.

Det är väl det som gör att bristerna är så irriterande och faktiskt till stora delar märkliga. Jag hoppas verkligen att en snabb FW uppdatering kommer som fixar det värsta så snabbt som möjligt. 2.0 kan ev. vara på gång under november, jag hoppas det!

Själv ser jag fram mot mässan där man kommer kunna klämma på fler exemplar och prata med Sonypersonal på plats. Då kommer mina funderingar få ett svar som gör att jag kan bestämma mig för vilken kamera jag ska byta till. Min A700 börjar bli opålitlig och jag har ett bröllop att fotografera i vinter.


/Jordan
 
Det tidigare långa inlägget av Mats är på många sätt helt klockrent, han nämner inlåsning ( många sitter med en drös av minoltaoptik ) Vi är några stycken tror jag som under många år har väntat på en konkurent till dom stora elefanterna C/N.

Jag vill tro att vi är några som önskar att Sony kunde röra om i fotogrytan eller att Pentax får göra det. C/N totala dominans är förbaskat tröttsamt, deras förmåga att hela tiden släppa modeller för 60-70000 Kr, där i princip mer än hälften redan är förbokade av världens redaktioner, det är lätt att slå sig för bröstet då.

Att några upplever Nex 7 som totalt överlägsen vid Iso 1600 gentimot A77 måste väl betraktas som ett rejält bakslag i så fall, att en 1/3 ljusbortfall har sådan stor effekt trodde jag inte var möjligt, Nu 2012 bör nog en mordern kamera kunna leverera helt rena Iso 3200 bilder, den bör kunna ge Iso 6400 bilder som tas upp i A3+ och kunna printas ut med bara en aning lite brus som inte stör, flera modeller klarar detta, och A77 kommer ju hela tiden att bli jämförd med dessa Iso-tal, vilket är rimligt tycker jag. Sonys tekniker måste så klart vara medvetna om detta eller är dom inte det, David Kilpatrick trixade med DRO-läget och fick fram hyggliga Iso 3200 bilder med jpeg, kanske mera kunskap om kameran kan ge vissa öppningar trots allt. Hade också varit roligt om den kunnat vara mer lik en A850 vad gäller detaljer, då A850 tillhör en äldre generation och var Sonys första FF.

Vänl.//Bengt.

Bengt under dom åren du har väntat så borde du ha sett vilken väg Sony har tagit...dom har tagit en annan väg och att dom är tyvärr inte riktigt framme/uppe på samma nivå som Canon och Nikon på alla plan ännu....dock är A77an helt klart en konkurrent....för du ska inte tro att Nikon D300s eller Canon 7D efterföljare kommer ligga på några 12000sek(Canon 60D hade ett rek-pris på 12500sek när den släpptes) när dom släpps.....visst dom kommer med all säkerhet vara vassare på några punkter som kan vara avgörande för många men då till ett högre pris...och när dom väl släpps så kanske A77 har gått ner i pris och då ligger runt 10000sek vilket i såfall måste anses som väldigt billigt och väldigt mycket kamera för pengarna.

Om du inte tror att Sony har rört om i grytan så tror du fel...det kanske inte är så uppenbart för oss användare men jag tror verken Nikon eller Canon hade trott att Sony skulle blir så framgångsrika och på så kort tid komma så långt som dom gjort samtidigt som dom har tagit marknadsandelar....stora marknadsandelar i vissa länder.

Nex-7an må vara ett snäpp vassare när det gäller bildkvalitén men A77 är vassare på andra punkter och många gånger ett mycket bättre verktyg på vissa områden....A77an kanske inte är lika bra som dom bästa på höga ison men skillanden är väldigt liten i praktiken...det skall till väldigt stora ytskrifter/printar innan man kommer se någon märkbar skillnad.
 
Senast ändrad:
Det är absolut en bra kamera. Snabbheten i avtrycket och autofokusen är helt klart bra. Bildkvaliteten är också klart bättre i A77 än min A700 både vad gäller detaljering och brus. EVF/OVF har ju diskuterats och har både för och nackdelar. Seriebildtagningen är extrem. Filmning med kameran lär vara fantastisk jämfört med konkurrensen så den brydde jag mig inte ens om att testa. Greppet och byggkvaliteten är hög. Den känns faktiskt som A700, men optimerad. Mycket bra tycker jag! På de flesta punkter så motsvarar den eller överträffar den mina förväntningar.

Det är väl det som gör att bristerna är så irriterande och faktiskt till stora delar märkliga. Jag hoppas verkligen att en snabb FW uppdatering kommer som fixar det värsta så snabbt som möjligt. 2.0 kan ev. vara på gång under november, jag hoppas det!

Själv ser jag fram mot mässan där man kommer kunna klämma på fler exemplar och prata med Sonypersonal på plats. Då kommer mina funderingar få ett svar som gör att jag kan bestämma mig för vilken kamera jag ska byta till. Min A700 börjar bli opålitlig och jag har ett bröllop att fotografera i vinter.


/Jordan

Visst är det så...alla önskar vi väl att en kameran skall vara perfekt men tyvärr så är det ingen kamera som är det...men som du säger så blir det ju lite extra irriterande när allt är bra o sedan så "faller" det på några simpla saker som egentligen inte borde ha inträffat.
 
Har testat A77:n, på Sony Center, de var ganska trötta på några personer, som tidigare hade varit på plats, - eftersom de fick ständigt påpeka, - denna A77 är inte helt färdig, produktionsexen kommer senare i oktober, such.

Bl.a. jag var ju där och det var min första reaktion när jag tog upp kameran, hann nog ta ner den igen innan sökaren släcktes och jag sa att det måste vara fel på den för att sökaren är svart.

Jo, visst kn man hänvisa till att det var ett pre-prod exemplar, men nu finns ju de riktiga exemplaren ute, med uppdaterad firmware dessutom och de beter sig exakt likadant!

Så jag tycker inte det "argumentet" riktigt håller, eller hur?


/Mats
 
Jag har INTE köpt kameran. Åtminstone inte än. Vet inte vad du fått det ifrån. Jag testade dessutom kameran på Scandinavian Photo och den var till salu precis som alla andra kameror de hade inne. Därav min reaktion. Läs mina tidigare inlägg lite nogare istället för att tjafsa som du gör nu.

/Jordan

Tjafs?

Det får du själv stå för, bara för att jag inte har hunnit läsa hela denna enormt långa tråd, där det tydligen framgår, att du INTE har köpt kameran!
Sitter inte vid datorn, knappast inne i det fina vädret, mobiltelefon och två kameror, A900 samt en liten HX9V, gör sällskap, även några andra personer bredvid mig, - de hälsar glatt med ett leende, åt ditt tidigare inlägg, - märkligt hur ett speciellt verktyg kan skapa en speciell atmosfär, bara ett verktyg ändå!
 
Följer detta forum med stort intresse. Är/har varit en Nikon-fan sedan många år men har nu börjat titta på Sony. Sony har ju bl.a. bidragit till Nikons framgångar. Valet står mellan A77 och Nex-7. Det var någon som refererade till en test i en svesk fototidning angående A-77. Kan vara denna han menade?
http://www.kamerabild.se/tester/sys...ncerad-varsting-som-vill-mycket-1.488128.html
DXOmark har också testat den. http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Sony/SLT-Alpha-77
Dessa tester är ingen nyhet för flera av er men de kan vara av intresse för någon liksom jag velar hit och dit. Även Cyberphoto har testad A-77.
 
Bl.a. jag var ju där och det var min första reaktion när jag tog upp kameran, hann nog ta ner den igen innan sökaren släcktes och jag sa att det måste vara fel på den för att sökaren är svart.

Jo, visst kn man hänvisa till att det var ett pre-prod exemplar, men nu finns ju de riktiga exemplaren ute, med uppdaterad firmware dessutom och de beter sig exakt likadant!

Så jag tycker inte det "argumentet" riktigt håller, eller hur?


/Mats


Tusentals fotografer, runt världen, har säkert upptäckt det du även upptäckte, visst, - men säkert inväntar de flesta en mjukvara, med senaste bästa uppdatering!

Som alltid, köp aldrig en vara ur den första serien, - invänta tills de välkända sk. barnsjukdomarna är lösta.
 
Följer detta forum med stort intresse. Är/har varit en Nikon-fan sedan många år men har nu börjat titta på Sony. Sony har ju bl.a. bidragit till Nikons framgångar. Valet står mellan A77 och Nex-7. Det var någon som refererade till en test i en svesk fototidning angående A-77. Kan vara denna han menade?
http://www.kamerabild.se/tester/sys...ncerad-varsting-som-vill-mycket-1.488128.html
DXOmark har också testat den. http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Database/Sony/SLT-Alpha-77
Dessa tester är ingen nyhet för flera av er men de kan vara av intresse för någon liksom jag velar hit och dit. Även Cyberphoto har testad A-77.


Exakt, i fototidningen Kamera & Bild var den test jag hade läst!

Deras åsikt, var ungefär, - nästan perfekt!

Min tro, - uppdatering av mjukvaran gör kameran A77 perfekt, när den mjukvaran kommer, vill säga, - alltid bäst med ett avvaktande på ett nytt verktyg!
 
Jag blir inte riktigt klok på bufferten när det gäller JPEG i A77an...man verkar inte ens vinna något i antal bilder på att gå ner från Large till tex Medium...dock så saktar kameran inte ner lika mycket när man valt tex Medium.

Tycker det är väldigt märkligt för när det gäller bufferten för RAW så skulle jag säga att A77 är lika bra(med tanke på filstorleken) som tex Canon 7D....7D klarar av ca 24 RAW-bilder...visst det är fler än A77an som klarar ca 15st(vid 8fps) men då är också filerna större....skjuter man RAW+JPEG så klarar 7D bara av ca 7 bilder medans A77an klarar av ca 14st(vid 8fps)....med detta i åtanke så borde A77an klara av betydligt fler JPEG än vad den gör innan bufferten är full....vad kan det beror på...dålig komprimering av JPEG filerna eller vad?? För det borde inte vara internminnet som är den stora flaskhalsen då den klarar av fler RAW+JPEG än Canon 7D....som sagt bufferten för JPEG bete sig väldigt märkligt.
 
Jag blir inte riktigt klok på bufferten när det gäller JPEG i A77an...man verkar inte ens vinna något i antal bilder på att gå ner från Large till tex Medium...dock så saktar kameran inte ner lika mycket när man valt tex Medium.

Tycker det är väldigt märkligt för när det gäller bufferten för RAW så skulle jag säga att A77 är lika bra(med tanke på filstorleken) som tex Canon 7D....7D klarar av ca 24 RAW-bilder...visst det är fler än A77an som klarar ca 15st(vid 8fps) men då är också filerna större....skjuter man RAW+JPEG så klarar 7D bara av ca 7 bilder medans A77an klarar av ca 14st(vid 8fps)....med detta i åtanke så borde A77an klara av betydligt fler JPEG än vad den gör innan bufferten är full....vad kan det beror på...dålig komprimering av JPEG filerna eller vad?? För det borde inte vara internminnet som är den stora flaskhalsen då den klarar av fler RAW+JPEG än Canon 7D....som sagt bufferten för JPEG bete sig väldigt märkligt.

Detta är något jag inte heller får att gå ihop. Också en framtida FW uppdatering?


/Jordan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.