Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menade snarare hur jag upplever upplever sökarens upplösning, kontrast, färgåtergivning......... Täckning och förstoringsgrad är ju helt OK.

Jag vill ha en någorlunda bra fårgåtergivning i sökaren. Om jag förstod dig rätt så tycker du inte att det behövs. Det innebär att det är en smaksak. Viktigt för vissa, inte för andra.

Om det är en smaksak, och det inte faller DIG i smaken är det alltså inte viktigt? :) Verkar lite väl självupptaget tycker jag iaf. Jag hade inga problem att använda sökaren (förutom "tearing"-problemen när man rör antingen kameran eller ögat) - men visst reagerade jag på färgskillnaden mellan verklighet och sökare.

Tyvärr för många användare verkar Sony ha gjort en del icke aviserade förändringar i kommunikationsprotokollen mot objektivet.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/info_100910.htm

Om det är en smaksak, och det inte faller DIG i smaken är det alltså inte viktigt? :) Verkar lite väl självupptaget tycker jag iaf. Jag hade inga problem att använda sökaren (förutom "tearing"-problemen när man rör antingen kameran eller ögat) - men visst reagerade jag på färgskillnaden mellan verklighet och sökare.

Tyvärr för många användare verkar Sony ha gjort en del icke aviserade förändringar i kommunikationsprotokollen mot objektivet.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/info_100910.htm

Som jag förstått så hade det inte varit något problem om Sigma betalt licenspengar till Sony och inte "reverse engineered" vad som händer mellan objektiv och kamera för tamron funkar fortf. bra.

Sony´s intåg med dom nya pellix-kamerorna, är på många sätt väldigt spännade och lovande, man kan uttrycka sig positivt som nydanade och nytänkande. Men så lite jag visste om detta med EVF:en att man inte genom sökaren kan följa rörliga föremål utan att det uppstår eftersläpningar, spontant känns det som min gamla Sonykompakt som hade en form av burstläge, där man kunde välja in 100 b/s eller mindre och sedan då titta i datorn och välja ut bilder. Nu är det väl kanske inte riktigt så med nya A33-A55. med dom vanliga dslr-modellerna så visste man mera vad man kunde förvänta sig av nya modeller, men som också har påtalats av många kloka på trådarna, där ofta Canons 20D fått vara en referens som trots sin höga ålder fortfarande levererar bilder som utan problem hänger med dagens modeller. Jag menar då, hur mycke nybörjarteknik är det i tex. A33:ans EVF, är det så att om ett år kommer det en modell som har en EVF som är 3ggr bättre än dagens, utvecklngen inom detta nya sigment är bara i sin linda vilket innebär att om bara två år så är en A33 totalt omordern, kan det bli så undrar jag, hur mycke kan EVF:n utvecklas Jocke kanske har bra hum om den nya tekniken.

Undrar hur det är att beställa den från tyska Amazon, kostar 749 euro där vilket idag är runt 6900 kr (bara för huset, exkl frakt).
Som jag förstått det så har man väl europagaranti vilket innebär att man borde kunna lämna in den i Sverige ifall det är något fel på den.

http://www.amazon.de/Sony-SLT-A55V-...=sr_1_1?ie=UTF8&s=ce-de&qid=1283773343&sr=1-1

Hörde att de inte levererade kameror/elektronik utanför landet för några år sedan, men hörde att folk beställt spelkonsoler och annat utan problem så jag vet inte om detta gäller fortfarande...(någon som vet?).

SJag menar då, hur mycke nybörjarteknik är det i tex. A33:ans EVF, är det så att om ett år kommer det en modell som har en EVF som är 3ggr bättre än dagens, utvecklngen inom detta nya sigment är bara i sin linda vilket innebär att om bara två år så är en A33 totalt omordern, kan det bli så undrar jag, hur mycke kan EVF:n utvecklas Jocke kanske har bra hum om den nya tekniken.

Så snabbt lär inte utvecklingen gå så att nästa generations EVF skulle vara 3ggr bättre än den som sitter i A33/55.....totalt omodern om två är lär dom inte vara men självklart så har dom tappat i värde o ses lite omoderna när nästa generation kommer...precis som med dagens DSLR och all övrig elektronik.

Som jag förstått så hade det inte varit något problem om Sigma betalt licenspengar till Sony och inte "reverse engineered" vad som händer mellan objektiv och kamera för tamron funkar fortf. bra.

Det kan vara så, men jag har också hört saker från flera olika håll som tyder på att Sony inte alltid är speciellt samarbetsvilliga mot tredjepartsleverantörer. Som en person (inte från Sigma, utan en annan tredjepartstillverkare) sa "it was much easier in the Minolta days".

Sedan kan det helt enkelt vara så att Sony infört en ändring som inte påverkar hur deras egna äldre objektiv arbetar. Det gör att de kanske inte tänker på eller helt enkelt glömmer bort att berätta för andra att det ändrat något. Sådana problem har uppstått då och då även hos andra kamerafabrikat. Det blir så att säga, i dubbel mening, en miss i kommunikationen ...

Det kan vara så, men jag har också hört saker från flera olika håll som tyder på att Sony inte alltid är speciellt samarbetsvilliga mot tredjepartsleverantörer. Som en person (inte från Sigma, utan en annan tredjepartstillverkare) sa "it was much easier in the Minolta days".

Sedan kan det helt enkelt vara så att Sony infört en ändring som inte påverkar hur deras egna äldre objektiv arbetar. Det gör att de kanske inte tänker på eller helt enkelt glömmer bort att berätta för andra att det ändrat något. Sådana problem har uppstått då och då även hos andra kamerafabrikat. Det blir så att säga, i dubbel mening, en miss i kommunikationen ...

Nu är ju inte sådana här problem nått specifikt för just Sony....Sigma hade tex problem med att HSM inte fungerade på Nikon D200 när den kom vilket krävde en uppdatering av alla objektiv med HSM.

Senast ändrad:
Det torde vara helt klart att Sigma inte betalar några licenspengar till Sony för att få tillgång till objektivfattningsprotokollet. Vet inte hur det ligger till med Tamron, men där har det väl i princip inte varit några problem alls. Anledningen till detta kan t.ex. vara:

1) Tamron är MYCKET duktigare när det gäller "reverse engineering" än Sigma.
2) Tamron betalar licenspengar till Sony för detta.
3) Sony äger ju en del av Tamron (har hört uppgiften 10%, kanske lite mer). Tamron tillverkar också linselementen till vissa Sony-objektiv. Det är fullt tänkbart att man clearar här på något sätt, och att Tamron i den uppgörelsen får tillgång till de senaste protokollen.

Sedan måste jag säga att jag inte är särskilt förvånad över Sonys s.k. "bristande samarbetsvilja", vilket i detta fall innebär att Sony inte är särskilt villigt att helt gratis lämna ut sina egna protokoll till alla tredjepartstillverkare, som givetvis vill ha tillgång till dessa för att kunna profitera på en marknad som Minolta/Sony har skapat, men däremot inte ge Sony tillbaka ett enda rött öre för detta... Kan man verkligen begära att Sony ska avstå från en märkbar del av sin marknad till alla dessa tredjepartstillverkare att fritt förfoga över?

Att det var "Mycket lättare på Minolta-tiden" kan ju bero på att Minolta inte alls hade den styrka som Sony har, och därför helt enkelt kanske var tvunget att vara lite ödmjukare.

När det gäller de ändringar som Sony har infört i och med introduktionen av A33 och A55 så verkar ju detta inte ha gett några problem med Tamron-objektiv, utan enbart med Sigmas. Hur det ligger till med Tokina är det väl ingen som vet ännu - de har ju under en period inte tillverkat några objektiv till Alpha-systemet, men de har ju nyligen börjat göra detta igen - först ut är deras ljusstarka vidvinkelzoom AT-X 116 Pro DX 11-16/2,8.

Sigmas objektiv har problem med bländarstyrningen, en helt mekanisk koppling i A-objektiv. Hur Sigma har lyckats med detta spekuleras det i på nätet, men jag har inte sett någon förklaring.

Att Sigma skulle få problem med nya kameror var inte förvånande. Det har hänt tidigare flera gånger, även med objektiv till andra tillverkare. Det som är förvånande är att problemet rör styrningen av bländaren och att ALLA SIgma-objektiv för A-fattning är drabbade.

Nu är ju inte sådana här problem nått specifikt för just Sony....Sigma hade tex problem med att HSM inte fungerade på Nikon D200 när den kom vilket krävde en uppdatering av alla objektiv med HSM.

Jepp, det var just sådant jag menade med "Sådana problem har uppstått då och då även hos andra kamerafabrikat. " :)

Huvudproblemet är ju detsamma som vi ideligen springer in i i datorvärlden. Olika program eller drivrutiner jobbar tillsammans, ett av dem ändras på ett sätt som "inte borde" påverka något annat, men som visade sig göra just det.

Dagens kameror, objektiv, blixtar och andra tillbehör är rätt avancerade prylar som behöver utbyta en massa information för att kunna jobba optimalt ihop. Att det ibland blir lite problem mellan en kamera och ett objektiv behöver inte betyda att någon av de inblandade har gjort något direkt fel - bara att de valt att jobba lite olika internt.

Sony ÄR erkänt besvärliga med sådana saker. Det har inte ens varit säkert att videodelen av företaget "släpper" sina objektivstyrningsprotokoll till kameradivisionen. Så styvnackade har de en gång i tiden iaf varit!

Jag tror att Tamron har tillgång till protokollen (eftersom de tillverkar objektiv(en) åt Sony!), och att Sigma inte har det (reverse engineering). I detta fallet kvittar det egentligen, eftersom felet högst antagligen är av arten att protokollet ändrats, men fortfarande ligger inom någon obskyr yttre funtionsram som för bara något år sedan var högst osannolik.

Canon och Nikon kommer ganska snart hamna i samma sorts problem om de vill överföra mer videoteknik till sina DSLR-kameror - objektivkommunikationsprotokollen är helt enkelt inte tillräckligt flexibla (och de har bara EN kommunikationslinje att arbeta i!). Kanske att de kör en Minolta och bara lägger till ett par linjer till i kontakterna. Exakt hur den "andra" linjen i Sonys "G-fattning" används vet jag inte.

Det som behövs är en dedikerad linje mot fokus-styrningen - så att kameran kan ha kontinuerlig kontroll över fokusmotorn, och inte behöver vänta på andra signalers prioritet då och då. Tiden mellan kommando>återkoppling måste ner till bara ett par procent av vad den är idag.

Sättet Sony/Minolta tidigare har gjort detta har tydligen involverat en viss "all clear"-signal som gör att kameran går vidare med att blända ner och ta bild. Om en viss del av denna signal nu saknas, eller har ändrats iom pellix-kamerorna kan det mycket väl bli så att kameran tar bilden utan att blända ner. Högst säkerligen återfinns samma typ av kommunikationskoppling mellan E-fattningen och NEX-husen.

3) Sony äger ju en del av Tamron (har hört uppgiften 10%, kanske lite mer). Tamron tillverkar också linselementen till vissa Sony-objektiv. Det är fullt tänkbart att man clearar här på något sätt, och att Tamron i den uppgörelsen får tillgång till de senaste protokollen.

Det är nog lite mer än så. För att citera från en pressrelease om Tamron helt nyligen där de i beskrivningen av sig själva bland annat skrev så här:

"Tamron Co., Ltd. är en japansk tillverkare av fotografiska objektiv, optiska komponenter och industriell optik. Sony är en betydande aktieägare i företaget, och de båda företagen har gemensamt utvecklat en rad Sony-objektiv för Sonys digitala (D)-SLR-kameror."

Som jag har förstått det samarbetar dessutom Tamron med flera av de andra tillverkarna, och skall enligt envisa rykten ibland ha fungerat som underleverantör för i alla fall delar av objektiv till både Canon, Nikon och andra.

Det är inte alls ovanligt att japanska företag samtidigt är både konkurrenter och har överraskande långtgående samarbeten med varandra.

Sedan måste jag säga att jag inte är särskilt förvånad över Sonys s.k. "bristande samarbetsvilja", vilket i detta fall innebär att Sony inte är särskilt villigt att helt gratis lämna ut sina egna protokoll till alla tredjepartstillverkare, som givetvis vill ha tillgång till dessa för att kunna profitera på en marknad som Minolta/Sony har skapat, men däremot inte ge Sony tillbaka ett enda rött öre för detta... Kan man verkligen begära att Sony ska avstå från en märkbar del av sin marknad till alla dessa tredjepartstillverkare att fritt förfoga över?

Jag har hört ungefär liknande saker sägas av människor inom Sony, så jag du kan nog vara på rätt spår. Däremot är jag personligen inte så säker på att de tänker affärsmässigt rätt där. Om det finns fler objektiv till Sonys kameror så tror jag ärligt talat att Sony i slutändan också tjänar på saken. Det är roligt att jämföra med till exempel Nikon där jag hört både svenska och japanska representanter uttrycka motsatt syn på det hela - ungefär "allt som gör vårt system större är positivt". Nu är Nikon ett mindre företag som har en lång historia av att samarbeta med andra företag, som just Sony kring sensorer eller när de låtit Kodak och Fujifilm köpa hela kamerahus (med autofokus, blixtsystem och annat på köpet) från dem för att bygga egna kameror. Eller som när Nikon byggde objektiv till Canons första kameror en gång i forntiden :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar