Dannegr
Aktiv medlem
Och kolla sökaren. Är rädd för att den inte "håller måttet". Då blir det nog en a580 i stället.
...eller vänta ett par månader...tills nästa "släpp"..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och kolla sökaren. Är rädd för att den inte "håller måttet". Då blir det nog en a580 i stället.
A55 1,1x 100%Och kolla sökaren. Är rädd för att den inte "håller måttet". Då blir det nog en a580 i stället.
Är t.ex. färgåtergivning viktigt i en sökare?Jag menade snarare hur jag upplever upplever sökarens upplösning, kontrast, färgåtergivning......... Täckning och förstoringsgrad är ju helt OK.
Alltså inte viktigt.Det är en smaksak.
Om det är en smaksak, och det inte faller DIG i smaken är det alltså inte viktigt? Verkar lite väl självupptaget tycker jag iaf. Jag hade inga problem att använda sökaren (förutom "tearing"-problemen när man rör antingen kameran eller ögat) - men visst reagerade jag på färgskillnaden mellan verklighet och sökare.
Tyvärr för många användare verkar Sony ha gjort en del icke aviserade förändringar i kommunikationsprotokollen mot objektivet.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/info_100910.htm
SJag menar då, hur mycke nybörjarteknik är det i tex. A33:ans EVF, är det så att om ett år kommer det en modell som har en EVF som är 3ggr bättre än dagens, utvecklngen inom detta nya sigment är bara i sin linda vilket innebär att om bara två år så är en A33 totalt omordern, kan det bli så undrar jag, hur mycke kan EVF:n utvecklas Jocke kanske har bra hum om den nya tekniken.
Som jag förstått så hade det inte varit något problem om Sigma betalt licenspengar till Sony och inte "reverse engineered" vad som händer mellan objektiv och kamera för tamron funkar fortf. bra.
Det kan vara så, men jag har också hört saker från flera olika håll som tyder på att Sony inte alltid är speciellt samarbetsvilliga mot tredjepartsleverantörer. Som en person (inte från Sigma, utan en annan tredjepartstillverkare) sa "it was much easier in the Minolta days".
Sedan kan det helt enkelt vara så att Sony infört en ändring som inte påverkar hur deras egna äldre objektiv arbetar. Det gör att de kanske inte tänker på eller helt enkelt glömmer bort att berätta för andra att det ändrat något. Sådana problem har uppstått då och då även hos andra kamerafabrikat. Det blir så att säga, i dubbel mening, en miss i kommunikationen ...
Sigmas objektiv har problem med bländarstyrningen, en helt mekanisk koppling i A-objektiv. Hur Sigma har lyckats med detta spekuleras det i på nätet, men jag har inte sett någon förklaring.Tyvärr för många användare verkar Sony ha gjort en del icke aviserade förändringar i kommunikationsprotokollen mot objektivet.
Nu är ju inte sådana här problem nått specifikt för just Sony....Sigma hade tex problem med att HSM inte fungerade på Nikon D200 när den kom vilket krävde en uppdatering av alla objektiv med HSM.
3) Sony äger ju en del av Tamron (har hört uppgiften 10%, kanske lite mer). Tamron tillverkar också linselementen till vissa Sony-objektiv. Det är fullt tänkbart att man clearar här på något sätt, och att Tamron i den uppgörelsen får tillgång till de senaste protokollen.
Sedan måste jag säga att jag inte är särskilt förvånad över Sonys s.k. "bristande samarbetsvilja", vilket i detta fall innebär att Sony inte är särskilt villigt att helt gratis lämna ut sina egna protokoll till alla tredjepartstillverkare, som givetvis vill ha tillgång till dessa för att kunna profitera på en marknad som Minolta/Sony har skapat, men däremot inte ge Sony tillbaka ett enda rött öre för detta... Kan man verkligen begära att Sony ska avstå från en märkbar del av sin marknad till alla dessa tredjepartstillverkare att fritt förfoga över?