---
Var förresten inne på Sony.se och läste specen för A580 för att jämföra med A550 som jag känner till väl. Märkligt att de anger seriebildstagnng till bara 3 bps i LV-läge. A550 klarade ju 4,5, så vad är det som gjort den försämringen?
---
Nä, A550 var aldrig specad till att klara 4,5 bilder per sekund i LV-läge. Den vara "bara" specad till att klara UPP TILL 4 bilder/sek, beroende på inställningar och belysningsförhållanden. Att jag sätter "bara" inom citationstecken beror på att 4 bilder/sekund ändå är cirka 15 ggr snabbare än vad de snabbaste av Nikons, Canons, Pentaxs eller Olympus kameror klarar i LV-läge...
Det är inte säkert att A560/A580 är lite långsammare här än A550 - det kan också vara så att "upp till 4 bilder/sek" beroende på omständigheterna många gånger blev 3 till 3,5 bilder/sek, och därför specade Sony för säkerhets skull om detta till 3 bilder/sek. Vid jämförelser har jag tidigare kunnat konstatera att Sony vanligen specar konservativt (dvs att specen skall MINST uppfyllas vid olika förhållanden), medan Canon är den som mest excellerar i glädjesiffror. Nikon är lite noggrannare, men inte riktigt lika konservativ som Sony.
Men givetvis KAN det också vara så att A550 faktiskt är lite snabbare i Quick LV-läget än vad A560/A580 är.
---
Sen anger dom burstläget 7 bps med slutarprioritet endast. Så var det inte på A550, där funkade det i A-läge med, fast med AF urkopplat. Nu verkar det istället använda löpande kontrast-AF i den inställningen. Nån som vet? Kontrast-AF används väl också i MF Check-LV läget (eller vad det heter nuförtiden).
---
Nä, jag är rätt säker på att detta är ett översättningsfel. På engelska står det "Speed Priority", vilket bör översättas med "Hastighetsprioritering". Innebörden är att man prioriterar hög seriebildshastighet (7 bilder/sek), och inte fokusering för varje bild.
AF:en är INTE urkopplad i A-läge på A550 - den mäter vid första bilden i serien, och jag är rätt säker på att samma sak gäller för A560/A580.
Kontrast detekt AF används enbart vid "Focus Check LV" (observera funktionens namnbyte - A560/A580 klarar ju numera även AF ihär, till skillnad från A450/A500/A550). Kontrast detekt AF används INTE vid 7 bps-läget. Där är det förstås den snabba fas detekt AF:en som används.
Hastighetsprioriteringsläget passar mig personligen alldeles förträffligt - bättre än fokusering för varje bild, faktiskt. Jag är ingen sportfotograf, men nu när jag fått tillgång till denna snabba seriebildtagningsmöjlighet, så hamnar jag plötsligt i mängder av situationer där det händer någonting kvickt på i stort sett samma fläck...
Då är det förstås värdefullt med hög bildhastighet, och det är nästan alltid BÄTTRE att jag kan se till att AF:en låser på den första bilden, och att jag sedan kan komponera om, och att både jag och motiv kan vela omkring utan att jag behöver bekymra mig om var AF
unkterna råkar ligga någonstans. Har förstås provat med 5 bilder/sek också, där ju fokusering sker mellan varje bild, men för MINA fotosituationer ger detta NÄSTAN ALLTID betydligt fler oskarpa bilder, eftersom jag inte riktigt hinner följa med och hålla AF-punkterna på rätt ställe under hela förloppet. Och ifall objektet ifråga skulle råka ta några steg ifrån eller emot mig, så släpper jag bara upp slutarknappen ett ögonblick och trycker sedan ner igen. Då fokuserar kameran om till den nya positionen och fortsätter sedan direkt med 7 bps igen. Så FÖR MIG är "Hastighetsprioritering" en Gudagåva!
---
Känner nån till om Sony kommer att släppa ett vertikalgrepp den här gången till A560/A580 och även göra de tillgängliga?
---
Batterigreppet VG-B50AM står uppsatt som tillberhör till A560/A580. Detta är detsamma som redan finns till A500/A550, vilket ju är tacknämligt.