Annons

Sony Pellix A33 och A55

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag trodde att det fiffiga som Sony gjort är att återupptäcka en gammal teknik som inte lämpar sig för optiska sökare och implementerat den med EVF då bara pyttelite ljus behöver dirigeras om till AF-sensorerna. Trodde det rörde sig om rent försumbara mängder, typ 1/20-del eller så och därför reagerade jag när dom skrev att hälften av ljuset försvann från sensorn. Det är ju helt oacceptabelt, som att sätta på ett 50% ND-filter, blir ju inga bra bilder då.
Riktigt så illa som med ett 50% ND-filter blir det ju inte. Det tar 1 steg, medan spegeln tar 0,5 steg som du skrev. Ett halvt steg tycker jag inte är mycket. Det motsvarar ungefär att du behöver använda ISO 1100, när du med en annan kamera utan fast spegel skulle kunna använda ISO 800.

Olle

---
Var förresten inne på Sony.se och läste specen för A580 för att jämföra med A550 som jag känner till väl. Märkligt att de anger seriebildstagnng till bara 3 bps i LV-läge. A550 klarade ju 4,5, så vad är det som gjort den försämringen?
---
Nä, A550 var aldrig specad till att klara 4,5 bilder per sekund i LV-läge. Den vara "bara" specad till att klara UPP TILL 4 bilder/sek, beroende på inställningar och belysningsförhållanden. Att jag sätter "bara" inom citationstecken beror på att 4 bilder/sekund ändå är cirka 15 ggr snabbare än vad de snabbaste av Nikons, Canons, Pentaxs eller Olympus kameror klarar i LV-läge...

Det är inte säkert att A560/A580 är lite långsammare här än A550 - det kan också vara så att "upp till 4 bilder/sek" beroende på omständigheterna många gånger blev 3 till 3,5 bilder/sek, och därför specade Sony för säkerhets skull om detta till 3 bilder/sek. Vid jämförelser har jag tidigare kunnat konstatera att Sony vanligen specar konservativt (dvs att specen skall MINST uppfyllas vid olika förhållanden), medan Canon är den som mest excellerar i glädjesiffror. Nikon är lite noggrannare, men inte riktigt lika konservativ som Sony.

Men givetvis KAN det också vara så att A550 faktiskt är lite snabbare i Quick LV-läget än vad A560/A580 är.

---
Sen anger dom burstläget 7 bps med slutarprioritet endast. Så var det inte på A550, där funkade det i A-läge med, fast med AF urkopplat. Nu verkar det istället använda löpande kontrast-AF i den inställningen. Nån som vet? Kontrast-AF används väl också i MF Check-LV läget (eller vad det heter nuförtiden).
---
Nä, jag är rätt säker på att detta är ett översättningsfel. På engelska står det "Speed Priority", vilket bör översättas med "Hastighetsprioritering". Innebörden är att man prioriterar hög seriebildshastighet (7 bilder/sek), och inte fokusering för varje bild.

AF:en är INTE urkopplad i A-läge på A550 - den mäter vid första bilden i serien, och jag är rätt säker på att samma sak gäller för A560/A580.

Kontrast detekt AF används enbart vid "Focus Check LV" (observera funktionens namnbyte - A560/A580 klarar ju numera även AF ihär, till skillnad från A450/A500/A550). Kontrast detekt AF används INTE vid 7 bps-läget. Där är det förstås den snabba fas detekt AF:en som används.

Hastighetsprioriteringsläget passar mig personligen alldeles förträffligt - bättre än fokusering för varje bild, faktiskt. Jag är ingen sportfotograf, men nu när jag fått tillgång till denna snabba seriebildtagningsmöjlighet, så hamnar jag plötsligt i mängder av situationer där det händer någonting kvickt på i stort sett samma fläck...

Då är det förstås värdefullt med hög bildhastighet, och det är nästan alltid BÄTTRE att jag kan se till att AF:en låser på den första bilden, och att jag sedan kan komponera om, och att både jag och motiv kan vela omkring utan att jag behöver bekymra mig om var AF:punkterna råkar ligga någonstans. Har förstås provat med 5 bilder/sek också, där ju fokusering sker mellan varje bild, men för MINA fotosituationer ger detta NÄSTAN ALLTID betydligt fler oskarpa bilder, eftersom jag inte riktigt hinner följa med och hålla AF-punkterna på rätt ställe under hela förloppet. Och ifall objektet ifråga skulle råka ta några steg ifrån eller emot mig, så släpper jag bara upp slutarknappen ett ögonblick och trycker sedan ner igen. Då fokuserar kameran om till den nya positionen och fortsätter sedan direkt med 7 bps igen. Så FÖR MIG är "Hastighetsprioritering" en Gudagåva!

---
Känner nån till om Sony kommer att släppa ett vertikalgrepp den här gången till A560/A580 och även göra de tillgängliga?
---
Batterigreppet VG-B50AM står uppsatt som tillberhör till A560/A580. Detta är detsamma som redan finns till A500/A550, vilket ju är tacknämligt.

Senast ändrad:
Första generationen av något helt nytt innebär ju alltid lite av ett äventyr. Det kan alltid dyka upp diverse fenomen av typen "tänkte inte på det" efter ett år eller så. Men "inte färdigutvecklad" låter lite orättvist i mina öron, jag skulle snarare säga "ett spännande experiment" (vilket väl bara är ett mer optimistiskt sätt att säga samma sak :) ...

...Men i grund och botten handlar det om vad du vill få ut av din komplementkamera: Skall du videofilma mycket och ofta fotografera snabba sekvenser? Ja, då är nog A33/A55 ett smart val. Använder du sällan full framerate, inte är så intresserad av video och gillar optisk sökare - ja, då är nog A560/A580 ett smartare val.

Ok, "färdigutvecklad" är väl inte rätt ord. Produkten är ju faktiskt satt i produktion så den är ju klar och Sony har ju tidigare visat hög kvalité på sina produkter och jag skulle tro att de testat grundligt för att en flopp i det här läget skulle kunna vara ödesdigert för Sony som på allvar vill komma in på Canons och Nikons spelplan. Trots detta känns det som att det finns mycket utvecklingspotential kvar på den nya tekniken och är ett lite osäkert kort med version 1.0.

A580 lär dock definitivt kännas hemtam då jag använt en A550 mycket flitigt under drygt 1,5 år.
Det jag vill ha är en smidig snabb kamera med den suveräna LV-funktioen och bra videofunktion som funkar med hela min uppsättning av alpha-objektiv. Det gjorde att NEX gick bort.

A55 är tilltalande för det smidiga formatet och fasdetect AF i video, men då det sker på bekostnad av så stor ljusförlust har jag blivit tveksam. Även om det "bara" är drygt 30% tycker jag det är fruktansvärt mycket. Kan inte ursäktas med att prestandan blivit bättre så att det ändå blir +/- 0 jämfört med tidigare modeller, bättre då istället att dra full nytta av förbättringen.

Visst är det bra med 10 bps, men bildkvalitén väger tyngre, men jag skulle gärna vilja se hur video funkar på A580.

Har också en känsla av att det blir lite problem med första generationens "translucent". Har t.ex. nyss råkat få in damm i min andra kamera som är lite störande, men det är ju bara på sökarbilden. Får man det i en A55 så hamnar det på bilden.

Nä, det är inte lätt, men A55 verkar inte riktigt så bra som jag först fick uppfattningen om.

/Mats

...
Men givetvis KAN det också vara så att A550 faktiskt är lite snabbare i Quick LV-läget än vad A560/A580 är.

Nä, jag är rätt säker på att detta är ett översättningsfel. På engelska står det "Speed Priority", vilket bör översättas med "Hastighetsprioritering". Innebörden är att man prioriterar hög seriebildshastighet (7 bilder/sek), och inte fokusering för varje bild.

AF:en är INTE urkopplad i A-läge på A550 - den mäter vid första bilden i serien, och jag är rätt säker på att samma sak gäller för A560/A580.

Vad jag menar med urkopplad är just att det bara är på startbilden, liksom även exponeringsmätningen, men det senare kan ju ha ändrats om det är slutartidsprioritet, men det kan ju som sagt vara översättningsfel bara.

Håller med dig om burst-läget. Funkade väldigt bra för mig också. Duger alldeles utmärkt och verkar bättre än 10bps på A55 som inte riktigt verkar hänga med i takten.

Märkligt ändå att specen för LV är lägre än på A550 om det är precis samma funktion.
Kan egentligen inte förstå varför det skulle vara långsammare än med OVF.

Batterigreppet VG-B50AM står uppsatt som tillberhör till A560/A580. Detta är detsamma som redan finns till A500/A550, vilket ju är tacknämligt.

Jo, jag såg också det strax efter att jag skrev. VG-B50AM var ju bara en pappersprodukt, ingen kunde levera den. Försökte handla en till min A550, men köpte istället ett 3:e-parts grepp. Kanske finns tillgängligt nu till slut. Bra att det är samma i allafall, då kan man ju handla Meike för 400 kr. istället. Just den här varianten är ju väldigt lika då det inte finns så många extrakontroller på greppet till skillnad från det till A900.

/Mats

Hej! Jag velade oxå, denna, D90, 50D etc, behöver också snabb och bra AF men även intressanta teleobjektiv. Blev ett demoex av 7D tillslut, känns rätt. Men finns så mkt bra val idag!

Här har du en till som velar kring detta!!!
Tycker också det känns som om a55 får vänta för mig och att a580 är intressantare. Dock undrar jag om det är värt att uppgradera från a550 till a580??????
Faktum är att jag också funderar på ett systembyte ,kanske 7d??
Ja, det är en djungel detta.
Jag vill ha en snabb kamera med BRA AF !! Det känns som det viktigaste för mig som ofta fotar hundar i rörelse.

Lär vara väldigt små skillnader mellan A55 och D90 på dom höga ison och i 100% corp och i praktiken så har den lilla skillnaden som finns/kan ses där ingen som helst betydelse för slutresultatet....man kommer inte se denna skillnaden i slutresultatet om nu inte den ena visar ett betydligt bättre resultat i 100% corp ....personligen har jag inte nått emot 100% corp men när skillnaderna som ses där är så små som dom är mellan dagens kameror så blir det nästan lite löjligt att hävda att den ena är såååå mycket bättre än den andra bara för att det syns en liten skillnad i 100% men i praktiken så kan man inte se dessa små skillnader.

Stämmer det du skriver så är det i så fall en rejäl förbättring, även om en del ser 100% som ett sorts ultimat urskillning mellan dom bästa högisokamerorna, för mig personligen och fotografering som jag gör så klarar mig nog utan att kika i 100%, men på något sätt är det också en sorts koll på hur duktiga vissa fabrikanter är med sina märken. som jag kan sammanfatta dom olika tester som gjorts under några år nu, så är inte Sony riktigt lika duktig ännu som Nikon/Canon, någonstans i isostädningen så förlorar Sony detaljer, DPR nämner det med A55 men att det syns mest först vid 100% om jag tolkar DPR rätt, men helt klart så har Sony kommit närmare, om nu inte Nikon dräper till igen med sin nya genaration. Annars håller jag med dig om att går lite för långt i bland, en del stannar inte vid 100% heller utan tar även 200%.

Hittills har det varit "självklart" för mig att skaffa en A55, men nu börjar det luta åt 580 istället.
Alltså, det är ju bra om utvecklingen går framåt och sensor/mjukvaruprestanda ökar, men om hela förbättringen "äts upp" av att spegelkonstruktionen stjäl massa ljus så är det inte så kul.

A580 har väl samma sensor, men utan dimridåer, så då borde prestandan istället vara bättre ju och det överväger tycker jag.

Nä, känns mer och mer som att A55 inte är riktigt färdigutvecklad. Kanske om nån generation till så är det bra, men jag tror jag hoppar denna och satsar på en vanlig DSLR istället. A580 har också samma batteri som A900, vilket är bra och bättre lösning för skärmvikningen enligt min åsikt även om den inte går att vrida i sidled. Och "ghosting" verkar ju inge bra alls och med mörk nederdel. Sen är det väl också känsligare att få in damm i kameran som då syns även på bildresultatet.

Sålde min A550 lagom tills den skulle blivit iskall och rasat i pris när de nya lanseras. Har annars varit supernöjd med den och önskade egentligen en lite uppdaterad sådan med Video, 3-bilders hdr osv. Nu verkar A580 leverera precis detta. Dessutom så är toppkåpan svart och enligt uppgift är känslan mer robust och inte lika plastig. Nån som klämt och känt i verkligheten och kan verifiera?

Finns det någon test av video på A580?
Den använder väl kontras-AF vid video och därmed lite sämre än A55, men resultatet borde väl bli ganska likvärdigt med NEX-5 då, eller?

Såg jämförelsefilmen mellan A55 och Canon EOS 550D och det kändes rätt övertygande för Sonys del, men med A580 borde det väl vara som Canonen då.

Var förresten inne på Sony.se och läste specen för A580 för att jämföra med A550 som jag känner till väl. Märkligt att de anger seriebildstagnng till bara 3 bps i LV-läge. A550 klarade ju 4,5, så vad är det som gjort den försämringen?

Sen anger dom burstläget 7 bps med slutarprioritet endast. Så var det inte på A550, där funkade det i A-läge med, fast med AF urkopplat. Nu verkar det istället använda löpande kontrast-AF i den inställningen. Nån som vet? Kontrast-AF används väl också i MF Check-LV läget (eller vad det heter nuförtiden).

Allt fokus verkar ha hamnat på A33 och A55, men jag tycker A560/A580 är de riktigt bra nyheterna. inte lika revolutionerande dock.

Känner nån till om Sony kommer att släppa ett vertikalgrepp den här gången till A560/A580 och även göra de tillgängliga?

Nä, det lutar mer åt en A580 som komplement till 900:an.
Synpunkter på det? Hu resonerar ni andra om valet och kvalet mellan dessa?

/Mats

För min del så lockas jag av A55 vad var det 28% mindre kropp och det gedigna intrycket, och av dpr mycket fina recention, och att man kan få upp väldig mycke information i EVF:n. det som gör mig ängslig är om dom släpper en A60 om 6 månader och A55 förlorar för mycke av sitt värde.

Hej! Jag velade oxå, denna, D90, 50D etc, behöver också snabb och bra AF men även intressanta teleobjektiv. Blev ett demoex av 7D tillslut, känns rätt. Men finns så mkt bra val idag!

Joakim hade ju en ide om att använda överdelen på solskyddet som ett sikte, rikta mot hunden och tryck ner knappen 10 bilder/sek kolla sedan skärmen, man kanske kan klistra dit ett litet plastsikte sen kör man.

Hehe, skulle kunna funka! Men 7D kändes som ett säkert val, jag får dessutom det objektivsortiment jag helst ville ha. Canons teleobjektiv tilltalar mig som skådare väldigt mkt..

Joakim hade ju en ide om att använda överdelen på solskyddet som ett sikte, rikta mot hunden och tryck ner knappen 10 bilder/sek kolla sedan skärmen, man kanske kan klistra dit ett litet plastsikte sen kör man.

Sony verkar ju att ha startat en större lavin av kamerasläpp, där en del tyvärr blir begravda, medans Nexar och A55:0r klarar kanske en tövinter till, en A99:a kan nog snart krypa fram i höstsolen.

Vilka är det som blir begravda?? Det ända dom har gjort är att dom har breddat sin linje vilket jag personligen tycker är riktigt trevligt för konsumenten......det finns dom billiga instegsmodellerna för den som vill ha en liten billig systemkamera...Nex för den som vill ha en "kompaktkamera på steorider", A560/580 för den som vill är ute en lite dyrare/avancerad systemkamera med vanlig sökare, A850/900 för den som vill ha fullformat och A33/55 som erjuder det senaste i teknik(evf,pellix mm) från Sony i ett litet och kompakt systemkamerahus...det enda jag personligen saknar just nu är efterföljaren till A700...alltså en semiprokamera.

En A99 lär vi knappast få se till hösten.

Senast ändrad:
Min kommentar om hårkors på motljusskyddet var både på skoj och på allvar. Vill man ha riktigt skarpa panorerade bilder MÅSTE man vara noga med följning. Lättaste sättet att göra detta med A55 var att låsa armbågarna och följa målet med en linje över motljusskyddet.

Storleken på A55/A33 var annars det som intresserade mig, att de kan ta bilder med 10fps var mindre intressant.

Sen tyckte jag faktiskt om känslan i kameran, den kändes faktisk betydligt stabilare byggd än t.ex 550.

För min del så lockas jag av A55 vad var det 28% mindre kropp och det gedigna intrycket, och av dpr mycket fina recention, och att man kan få upp väldig mycke information i EVF:n. det som gör mig ängslig är om dom släpper en A60 om 6 månader och A55 förlorar för mycke av sitt värde.

Varför ängslig??? Det kommer nytt hela tiden...om det nu kommer någon pellix kamera med högre/bättre spec än A33/55 så lär den komma i samband med att efterföljaren till A700 kommer och då kommer den att ha en helt annan prislapp än vad dagens A33/55 ha.

Det enda som stör mig är att jag VET att den kommer vara 3000kr billigare om bara ett halvår, och jag vill ha en mer kompakt systemkamera NU.

Så egentligen hade det fungerat lika bra för mig att köpa en Nikon D60 begagnad för 3000kr, ha den fram tills A55 sjunkt i pris, köpa den då, och sedan ha två kompletta system med en stor FF/FX och en liten nätt crop/DX av varje märke. Hm.

Attans vad snål man föddes :)

Stämmer det du skriver så är det i så fall en rejäl förbättring, även om en del ser 100% som ett sorts ultimat urskillning mellan dom bästa högisokamerorna, för mig personligen och fotografering som jag gör så klarar mig nog utan att kika i 100%, men på något sätt är det också en sorts koll på hur duktiga vissa fabrikanter är med sina märken. som jag kan sammanfatta dom olika tester som gjorts under några år nu, så är inte Sony riktigt lika duktig ännu som Nikon/Canon, någonstans i isostädningen så förlorar Sony detaljer, DPR nämner det med A55 men att det syns mest först vid 100% om jag tolkar DPR rätt, men helt klart så har Sony kommit närmare, om nu inte Nikon dräper till igen med sin nya genaration. Annars håller jag med dig om att går lite för långt i bland, en del stannar inte vid 100% heller utan tar även 200%.

Bengt...det är bara till att gå in på image-resource och ladda ner RAW-filer från dom olika kamerorna/modellerna och jämföra själv.

Spelar väl ingen roll om Nikons nya generation är lite bättre är Sonys senaste om man sitter på ett Sony-system?? Varför denna strävan efter det absolut senaste/bästa hela tiden?? Sitter man o vänta på det senaste o bästa hela tiden så kan man aldrig köpa en kamera...det kommer nytt hela tiden.

Jag personligen bryr mig inte ett skit...det är så små skillnader i bildkvalite på dagens kameror att det spelar mindre roll för ens fotograferande/slutresultatet så jag tycker det finns andra faktorer som är viktigare att kolla på vid val av kamera/kamerasystem så som objektiv,blixt,tillbehör mm...vilket system som har det utbud som passar en själv bäst för det man fotar.

Bengt...det är bara till att gå in på image-resource och ladda ner RAW-filer från dom olika kamerorna/modellerna och jämföra själv.

Spelar väl ingen roll om Nikons nya generation är lite bättre är Sonys senaste om man sitter på ett Sony-system?? Varför denna strävan efter det absolut senaste/bästa hela tiden?? Sitter man o vänta på det senaste o bästa hela tiden så kan man aldrig köpa en kamera...det kommer nytt hela tiden.

Jag personligen bryr mig inte ett skit...det är så små skillnader i bildkvalite på dagens kameror att det spelar mindre roll för ens fotograferande/slutresultatet så jag tycker det finns andra faktorer som är viktigare att kolla på vid val av kamera/kamerasystem så som objektiv,blixt,tillbehör mm...vilket system som har det utbud som passar en själv bäst för det man fotar.

Men Peter, 500-serien försvinner på mindre än ett år, konstiga greppet-serien försvann fortare än vi byter kalsonger, visserligen finns det partier kvar i affärerna, hur bra än Nex3-5 är så tyder mycke på Att Nex7 blir en större kamera för att få plats med mera direktknappar vilket i och för sig är mycket bra. men det får inte gå för fort, jag håller med dig helt och fullt för övrigt, men hux flux går det ruskigt fort. jag förstår nu varför nya A700 dröjer, A55-33 tyder på en helt annan typ av kamera där en A77 blir en form av hybrid mellan pellix och dslr bara vad jag tror. dom måste ha anat och funderat på Sony om en ny generation en ny epok helt enkelt, förmodlingen är nikon också inne på nya spår, nu gäller det att få till det med EVF händer nog en hel del på ritbordet tror jag nu. precis som du säger så får Nikon visst vara något bättre det spelar ingen roll. jag vill gärna snurra i väg och tänka lite brett i bland, A55 ser ut att passa mig jättebra men den faen är några tusen billigare om några månader så klart.

Men Peter, 500-serien försvinner på mindre än ett år, konstiga greppet-serien försvann fortare än vi byter kalsonger, visserligen finns det partier kvar i affärerna, hur bra än Nex3-5 är så tyder mycke på Att Nex7 blir en större kamera för att få plats med mera direktknappar vilket i och för sig är mycket bra. men det får inte gå för fort, jag håller med dig helt och fullt för övrigt, men hux flux går det ruskigt fort. jag förstår nu varför nya A700 dröjer, A55-33 tyder på en helt annan typ av kamera där en A77 blir en form av hybrid mellan pellix och dslr bara vad jag tror. dom måste ha anat och funderat på Sony om en ny generation en ny epok helt enkelt, förmodlingen är nikon också inne på nya spår, nu gäller det att få till det med EVF händer nog en hel del på ritbordet tror jag nu. precis som du säger så får Nikon visst vara något bättre det spelar ingen roll. jag vill gärna snurra i väg och tänka lite brett i bland, A55 ser ut att passa mig jättebra men den faen är några tusen billigare om några månader så klart.

500serien finns kvar och kommer att finnas kvar...tror knappast dom kommer skrota dom nya A560/580 inom ett år då dom inte ens har hittat ut till butik än.

Instegsmodellerna med det udda/konstiga greppet byttes ut mot nya kameror i samma klass och med samma prestanda fast med ett bättre grepp...inte speciellt konstigt då greppet på dessa kameror va en rejäl miss av Sony och som dom dessutom själva insåg och klokt nog åtgärdade.

Nex-3/5 lär inte försvinna/bytas ut inom det närmast och kommer det en Nex-7 så kommer det säkerligen att vara en kamera mer likt Panasonics G1...alltså en spegellös systemkamera med inbyggd EVF...men som sagt allt rörande Nex-7 är bara rykten och spekulationer.

A77 en hybrid mellan pellix och DSLR...skulle den genomskinliga spegeln vara rörlig då som på en DSLR då eller vad skulle göra att det blev en hybrid?? Om det kommer en A77 så tror jag personligen den kommer att fungera precis som A33/55 fast i metallchassi, vassare spec, större formfaktor och med möjlighet till batterigrepp.

Jag är nyfiken på vad Canon och Nikon skall komma med för kombatanter till Sonys Nex-3/5 och A33/55.....tror faktiskt dåde Canon och Nikon har blivit överraskade av dessa två kameraserier från Sony.

Nä, A550 var aldrig specad till att klara 4,5 bilder per sekund i LV-läge. Den vara "bara" specad till att klara UPP TILL 4 bilder/sek, beroende på inställningar och belysningsförhållanden. Att jag sätter "bara" inom citationstecken beror på att 4 bilder/sekund ändå är cirka 15 ggr snabbare än vad de snabbaste av Nikons, Canons, Pentaxs eller Olympus kameror klarar i LV-läge...

Nu pratar du goja, du har samma seriebildtagningsförmåga såväl med som utan live view på konkurrenternas kameror. Till exempel Canons 550D ger 3,7 bilder/sekund såväl med som utan live view, Canon 1D Mk4 ger på samma vis 10 bilder/sekund. Förvisso bägge med låst fokus (men det var ju närmast en fördel skrev du just).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar