Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Nu har jag i princip bestämt mig för att köpa en Nex-5 (och förbannar såklart min ingen reklam tack-skylt på dörren som innebar att jag missade kanonerbjudandet på Elgiganten).

Vad jag undrar är vad ni anser, ska jag välja med pannkaksobjektivet eller med standardobjektivet?

Och jag märker även att ni andra har köpt adaptrar, är detta prisvärt och något som behövs? Åker nämligen till USA i vår och tänkte i så fall kanske kolla på adapter + något nytt objektiv där, om det är billigare. Vad ska jag i så fall leta efter?

Mitt personliga råd: Köp kitet med normalzoom 17-55. Pancakeobjektivet är faktiskt ingen höjdare. 17mm-området på standardzoomen är bara ett halvt steg ljussvagare men tecknar bättre och sedn har du ju de andra brännvidderna i zoomen att tillgå.

Ang adapter: har du redan andra objektiv som du tycker är bra så varför inte? Men annars kommer det fler objektiv till NEX framöver. De är redan aviserade.

Råd: Avvakta med adapter tills du bekantat dig med kameran och se vilka ytterligare behov du kan tänkas ha..

Själv skaffade jag en adapter för Sonys andra objektiv (A-mount) därför att de är ljusstarka och det fungerar bra med att sätta exempelvis en 50/1.4 (som dock måste fokuseras manuellt) på NEX utan att den blir överlastad. Vidare kan den använda Sonys andra objektiv med SAM och SSM-drift med AF.
Du har dock alltid s k MF-assist så du kan ställa skärpan manuellt via förstorad sökarbild..
 
Nu har jag i princip bestämt mig för att köpa en Nex-5 (och förbannar såklart min ingen reklam tack-skylt på dörren som innebar att jag missade kanonerbjudandet på Elgiganten).

Vad jag undrar är vad ni anser, ska jag välja med pannkaksobjektivet eller med standardobjektivet?

Och jag märker även att ni andra har köpt adaptrar, är detta prisvärt och något som behövs? Åker nämligen till USA i vår och tänkte i så fall kanske kolla på adapter + något nytt objektiv där, om det är billigare. Vad ska jag i så fall leta efter?

Det är ditt val, men jag föreslår 18-55 zoom-objektivet. Det blir mycket flexiblare än att bara ha ett vidvinkel, men det beror på hur man fotograferar och använder kameran för att det är ju trots allt betydligt större.

Adapter är inget du behöver om du inte sedan tidigare har en massa objektiv som du även vill kunna använda på din NEX. Om du inte har det så är det ingen idé att hålla på med det och sen komplettera med objektiv som inte är gjorda för NEX. Det blir en del begränsningar, bl.a. helt manuell skärpeinställning och exponering om det inte är Sonys adapter för Alpha-objektiv, då får du automatisk exponeringsmätning och en begränsad AF-möjlighet med vissa objektiv, men bara den adaptern kostar nästan 2000 kronor och sen behöver du objektiv också till det. Dessa är normalt mycket klumpigare än NEX-objektiven

Andra manuella adaptrar till andra objektivmärken kostar bara ett par hundra och kan vara lite kul om man har en uppsättning objektiv hemma. Jag har kvar en gammal konica-utrustning från sjuttiotalet med 4 objektiv som jag aldrig använder, men köpte en NEX-adapter för 150 kr. på Ebay. Väldigt kul att prova och en hel del nostalgi, men det var bara för att jag råkade ha detta. Finns ingen anledning att skaffa adapter om man inte är i liknande situation.

För att bygga vidare på NEX är det bästa att i så fall skaffa riktiga NEX-objektiv. Finns tyvärr inte så stort utbud i dagsläget, men det kommer garanterat att bli ändring på det snart framöver. Det finns ett superzoom 18-250 mm som gör kameran ännu mer flexibel, men det är rejält mycket större än 18-55 objektivet och tar bort en del av tjusningen med NEX, dess litenhet.

Det som överhuvud taget gör att det finns adaptrar och att det blivit så populärt är att eftersom kameran inte har någon spegel som ska fällas upp mellan slutaren och objektivet så kan objektivet placeras närmare kamerakroppen, vilket Sony har utnyttjat då de tagit fram en helt ny objektivstandard för NEX. Det gör att det finns utrymme att sätta dit en adapter mellan kamera och objektiv utan att för den skulle objektivet kommer längre bort från sensorn än det avstånd det är designat för. En manuell adapter blir då väldigt billig att tillverka, bara en rörbit med NEX-koppling i ena änden och en fattning för det andra märket på den andra. Det gör att det finns adaptrar för i princip vilket kameramärke som helst för en billig peng och som sagt är kul om man råkar ha en uppsättning objektiv redan, men det innebär så mycket begränsningar att det inte är lönt att skaffa det för att bygga något från grunden. Adaptern för Sonys DSLR-objektiv är lite mer avancerad med automatisk exponering och bländarstyrning och AF på objektiv som har inbyggd fokusmotor, men AF blir segt då dessa är gjorda för en annan teknisk AF-lösning och du får heller ingen bildstabilisering.

Objektiv kan du mycket väl handla på plats i USA då det är billigare där, t.ex. 18-250 eller pannkaksobjektivet och några försättslinser som finns för att få mer vidvinkel. Köp däremot inte själva kameran där, det finns inte svenska menyer och den filmar i NTSC 60i istället för PAL 50i och detta går inte att ställa om i kameran. Garantin gäller heller inte här hemma.


/Mats
 
Tack så mycket för era detaljerade svar!

Jag förstår att det då inte är lönt att jag köper adapter, då jag inte har några gamla objektiv som bara ligger och skräpar.

Väldigt tacksam Mats att du upplyste mig om de negativa aspekterna av att köpa själva kameran i USA, hade nämligen funderat på det tack vare den gynnsamma dollarkursen. Men det verkar ju då inte alls vara en bra idé.

Får hoppas på att det framöver kommer något nytt erbjudande på Nex som gör den lite billigare, tycker egentligen att 6500 kronor är lite väl saftigt.
 
Angående garanti i USA så säljs den med internationell garanti så gäller även den i Sverige under 1 år. Borde gälar nex också,bara att fråga sony
Har köpt två kantor där varav fått bckfocus och trasig af sensor fixad gratis av sånt även när garantitiden gått ut. Efter c.à. 1.5år.
Men det är bara engelska menyer och video i NTSC (Newer The Same Color) låter inte så roligt

Går ju köpa i England också, tror pundet är lågt.....
 
Köp Mats NEX5á... Han använder inte sin då han ju har andra kameror....

Va nu!?!
Först så övertalar du mig att köpa en och sen försöker du få mig att sälja den igen.
Tror du att jag är en sån som hela tiden köper och säljer grejer, eller vad? ;-)

Sälj din egen istället vetja, du är ju så himla nöjd med din fina Canon-kamera!


/Mats
 
Va nu!?!
Först så övertalar du mig att köpa en och sen försöker du få mig att sälja den igen.
Tror du att jag är en sån som hela tiden köper och säljer grejer, eller vad? ;-)
Sälj din egen istället vetja, du är ju så himla nöjd med din fina Canon-kamera!
/Mats

Njet.. Är så förbannat nöjd med den såsom en smidig kamera med ändå den riktiga systemkamerans prestanda.. Den blir finfin ut på sommarens upptåg... Och kommer ge mig betydande fler fina roliga bilder / minnen än någon kamera jag ägt gjort därför den kommer hänga med ut och inte ligga hemma därför jag ej orkar släpa med en stor klump i en ännu större väska.... :)
 
---
men vill veta lite hur man ställer in för o kunna ta kort på tex en blomma o fokusera på just blomman så allt annat runt om blir lite suddigt eller hur man ska förklara det...

hoppas någon förstår va ja menar o kanske skulle vilja skriva lite tip o inställningar så man kan få lite hjälp på vägen...

mvh robin
Hej, och välkommen till Fotosidan!

Tolkar dig som att du vill ha huvudmotivet skarpt och sedan ha oskärpa i för- och bakgrund för att isolera/framhäva huvudmotivet. Det finns några olika parametrar som man spelar med för att åstadkomma detta.
1) Välj en stor bländare (1:2,8 är en stor bländare, 1:11 är en liten - det är bråktal, som du ser).
2) Välj lång brännvidd och kort fotograferingsavstånd (egentligen - välj en stor avbildningsskala).

NEX:arna har ett läge man kan ställa in som kallas för "Background blurr", B'kground defocus" eller något liknande. Du får kika i manualen. Denna funktion är till för den (förmodligen rätt stora) grupp av människor som inte är intresserade av att lära sig något om bländare och slutare och hur dessa påverkar bildresultatet, utan helst bara vill trycka på en knapp, och då "få så fina bilder som möjligt".


Rekommenderar också varmt, i likhet med Mats Lillnor, att du köper Gary Friedmans NEX PDF-bok. Säker på att du kommer att finna den vara värd varenda krona. Gary är den mest begåvade fotopedagog jag för min del någnsin har stött på!
 
Typ hela presskonferensen var ju om 3D-TV. Blev knappt nåt annat (jo, 3D-vidokamera, 3D-Playstation, 3D-goggles)

NEX7 nämndes inte alls. Fel mässa för det.

Bara rykten helt utan substans. Verkar vara bland de mest lösa ryktesspridinngarna av alla. Den här siten www.sonyalpharumors.com sysslar specifikt med rykten om sony systemkameror om du är intresserad, men det är mycket snack och sällan att det stämmer (förrän typ 1 vecka innan eller så).

Du bör definitivt börja planera för vad du ska göra. Det kommer garanterat INTE att släppas någon A77 till mars. NEX5 är inte dålig. Elgiganten reade ut den i mellandagarna för 4500 kr. inkl. 18-55 zoom. De kan möjligen fortfarande ha det priset, såg en annons om deras "januarirea" som dem kallar det, men vet inte säkert. Värt att kolla i alla fall.

/Mats

NEX-4? A77? Nu är jag förvirrad. Ska dessa komma (enligt rykterna) före eller efter NEX-7?

Det står:
So it sounds like our rumored roadmap could be true: Nex-4 soon, A77 by mid 2011 and NEX-7 at PMA. FF? maybe early 2012…

Vad betyder "at PMA" och "FF"? Låter som NEX-4 ska komma snart (före NEX-7)?

Vad påstås det vara för skillnader mellan NEX-4, A77 och NEX-7? Är A77 en NEX-kamera? Jag väntar inte på någon A77 utan på NEX-7 och hoppas på detta.

Anledningen till att jag inte har köpt någon NEX-5 beror på att jag vill ha full manuell filmkontroll vilket alla rykten verkar påstå att NEX-7 ska komma med.

NEX-5 har för övrigt stigit i pris hos Elgiganten igen. Hur jag gör inför Londonresan återstår att se. Är dock inte sugen på att köpa en systemkamera bara för Londonresan om det inte är den jag vill ha. Jag har ändå velat ha en systemkamera i flera år. Fast självklart vore det kul att ha en systemkamera med på resan.
 
Hej, och välkommen till Fotosidan!

Tolkar dig som att du vill ha huvudmotivet skarpt och sedan ha oskärpa i för- och bakgrund för att isolera/framhäva huvudmotivet. Det finns några olika parametrar som man spelar med för att åstadkomma detta.
1) Välj en stor bländare (1:2,8 är en stor bländare, 1:11 är en liten - det är bråktal, som du ser).
2) Välj lång brännvidd och kort fotograferingsavstånd (egentligen - välj en stor avbildningsskala).

NEX:arna har ett läge man kan ställa in som kallas för "Background blurr", B'kground defocus" eller något liknande. Du får kika i manualen. Denna funktion är till för den (förmodligen rätt stora) grupp av människor som inte är intresserade av att lära sig något om bländare och slutare och hur dessa påverkar bildresultatet, utan helst bara vill trycka på en knapp, och då "få så fina bilder som möjligt".


Rekommenderar också varmt, i likhet med Mats Lillnor, att du köper Gary Friedmans NEX PDF-bok. Säker på att du kommer att finna den vara värd varenda krona. Gary är den mest begåvade fotopedagog jag för min del någnsin har stött på!



Tack så mycket!

Suttit lite nu o klurat o pillat o nu börjar ja fatta mej på den kameran.

mvh
 
Man ser en intresant sak här i Finland, det är väldigt många som köpt sin NEX5 i slutet på året och nu håller de på att sälja bort dessa. Nåt som inte passar in här? Många av dessa användare behåller gärna eller tar i byte t.ex LX3/5 eller Samsungs EX1 typens kompakt kameror istället för dessa Sony Nex typens kompakta kameror och då finns det många som är både professionella eller väldigt hängivna fotografer i denna grupp.
 
Man ser en intresant sak här i Finland, det är väldigt många som köpt sin NEX5 i slutet på året och nu håller de på att sälja bort dessa. Nåt som inte passar in här? Många av dessa användare behåller gärna eller tar i byte t.ex LX3/5 eller Samsungs EX1 typens kompakt kameror istället för dessa Sony Nex typens kompakta kameror och då finns det många som är både professionella eller väldigt hängivna fotografer i denna grupp.

Intressant! Men det verkar ju som om de söker i stort samma sak som NEX erbjuder men kanske inte gillar (eller tagit sig tid att verkligen vänja sig vid) kamerans menyer eller handhavande. Rent bildresultatmässigt talar ju mycket till fördel för NEX.

Annars ser man ju lite av en retrotrend med lite större kompakter och APS-C sensor, "mekaniska" rattar och även fast optik.
 
Hej på er allihopa,
Är flång ny här och funderar på en NEX och har en fråga:
Via Amazon i UK får man ju en NEX-5 med 18-55 för 400 pund. Plus att de har en hel del trevliga tillbehör som objektivadaptrar och annat för spottstyvrar i sammanhanget. Finns det några stora nackdelar att skicka efter en kamera från England?
Det verkar ju helt klart prisvärt menar jag.

/Daniel
 
Hej på er allihopa,
Är flång ny här och funderar på en NEX och har en fråga:
Via Amazon i UK får man ju en NEX-5 med 18-55 för 400 pund. Plus att de har en hel del trevliga tillbehör som objektivadaptrar och annat för spottstyvrar i sammanhanget. Finns det några stora nackdelar att skicka efter en kamera från England?
Det verkar ju helt klart prisvärt menar jag.

/Daniel

jag ser inga nackdelar i alla fall. Det är ju exakt samma kamera, Amazon är pålitliga, priset är bra och garantin gäller fullt ut. Får säkert ingen svensk brux, men det fick inte jag heller när jag handlade på elgiganten. Då pundet bara ligger strax över 11 kr. så blir det med växlingsavgifter sisådär 4500 kr. Det är taget ju, slå till bara.

En sak att kolla är att de verkligen skickar till Sverige, det är ine alltid så. Frakten kan också dröva och ibland bli dyr.


/Mats
 
jag ser inga nackdelar i alla fall. Det är ju exakt samma kamera, Amazon är pålitliga, priset är bra och garantin gäller fullt ut. Får säkert ingen svensk brux, men det fick inte jag heller när jag handlade på elgiganten. Då pundet bara ligger strax över 11 kr. så blir det med växlingsavgifter sisådär 4500 kr. Det är taget ju, slå till bara.

En sak att kolla är att de verkligen skickar till Sverige, det är ine alltid så. Frakten kan också dröva och ibland bli dyr.


/Mats

Tack för snabbt svar Mats!
Beställde skrymmande julklappsstövlar till frun därifrån och de kom på 3 dagar till ok fraktkostnad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.