** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Korrekt! Och egentligen vad jag finner vara på gränsen till att ordbajseri. Defocus är enl min åsikt bara ett snyggt namn för en urgammal teknik som folk ska uppfatta som en ny finess.

Från det ena till det andra Rikard. Har inte du och jag gjort lite objektivaffärer med varandra i Växjö resp Ljungby?

Jag trodde att det var någon mjukvaru fix innan jag köpte kameran. Ser dock nu ayy så inte är fallet. Vore coolt med mjukvarufix i kombination med lite ändrat focus plan....

Visst har vi träffats en 70-300 åt ena hållet och en 16-105 åt andra. Har dock kvar min (då dottern tog mitt fina 17-70 och CZ inte höll måttet) :)
Tyckte också att 70-300 inte gjorde sig 100 på 300 :) Men SSM var bra och nära var den bra. Det kanske är ett bättre 1.4x converter somgäller istället....

---
Här är en kort YouTube video-snutt (31 sek) där de har använt denna function. Om du klickar på på pausknappen efter 15 sekunder så kan du se oskärpan i clownens bakgrund.

U-schäckta... Som väl alla vet vid det här laget(?) så har jag beklagligtvis ingen Internetuppkoppling i min bostad, så jag får kuta mellan på bibliotek och Internetcaféer när jag behöver surfa. Jag behövde snabbt få iväg mitt inlägg innan datorn skoningslöst slängde ut mig.

Dessutom är jag tämligen glömsk, tycker jag...

Här kommer inslaget nu. Innehåller inte särskilt mycket information, dock.
http://www.youtube.com/watch?v=RbIxlsmLXfU

Sony nu nr 2 i Japan, enligt BCN Ranking

.
Det var längesedan det fanns något annat än Nikon och Canon-modeller i försäljningstoppen i Japan. Nu har Sony klättrat upp till andra plats, före Nikon D90 men alldeles strax efter Canon Kiss X4 (550D). Det är den svarta Sony NEX-5 som utmanar de etablerade. Den silverfärgade NEX-5 ligger på sjätte plats. BCN anser tydligen att detta är två olika kameror (dvs att det finns fem olika NEX:ar inräknat även de olika färgerna på NEX-3).

Dessutom är både den svarta och silverfärgade NEX:en fortfarande på väg uppåt i Japan, medan försäljningen av såväl 55D som D90 har stagnerat.

De f.n. två "stora" svettas nog en hel del vid det här laget. Det ryktas att Nikons spegellösa ska komma i april i år (med en Sonysensor), och att en NEX-7 kommer kanske två månader senare.

Alla övriga APS-C-modeller från Nikon förutom D3100 faller, liksom alla från Canon förutom 60D (även 7D faller). En del av Panny och Olys spegellösa ökar också. Bäst av dessa är Lunix GF2 på 11.e plats.

Nu har min m42 adapter kommit Yashica 5 cm f=2 testat med. Fick barndomsminnen med MF.....
Dock lite svårt, även svårt att hälla still. Får bli lite macro och stativ senare. Nexen gör sig bra bakom bälgen inte så stor som A700 och LV funkar bra med MF dock ser man vad amn skakar vid 7x och 14x....

Väntar även på en pentagon auto 1,8/50 MC som nog är lite skarpare....

Bilagor

• DSC04214rzfs.jpg
    DSC04214rzfs.jpg
    80.8 KB · Visningar: 575
Och en bild (nex5 iso 800 m42 adapter Yashika f=2.8 50mm) på katten... Då inga hundar finns här inne. Fin färg på sängen va....

Bilagor

• DSC09107besk-red1.jpg
    DSC09107besk-red1.jpg
    90.2 KB · Visningar: 575
Har inte gjort något mer än lägga histogrammet innom gränserna (ljusat upp bilde¨n lite): Är ursel på att fixa skärpa.....

Har inte gjort något mer än lägga histogrammet innom gränserna (ljusat upp bilde¨n lite): Är ursel på att fixa skärpa.....

Nu har jag ju inte sett din katt i verkligheten så jag kan inte avgöra vilken färg som är den verkliga. Här kommer ett exempel dock vad jag menade. Är färgen åt pepparn beror det ju på att jag inte sett denna praktfulla katt i verkligeheten.

Bilagor

• DSC091~2.JPG
    DSC091~2.JPG
    85.4 KB · Visningar: 540
  • DSC09107besknos.jpg
    DSC09107besknos.jpg
    82.2 KB · Visningar: 538
Nu har jag ju inte sett din katt i verkligheten så jag kan inte avgöra vilken färg som är den verkliga. Här kommer ett exempel dock vad jag menade. Är färgen åt pepparn beror det ju på att jag inte sett denna praktfulla katt i verkligeheten.

Nice.
Rätt färg och allt.
Kunde ju bemödat mig att justera detta då jag tilockmed hade raw filer.Han dock ej.... :)

Kör du oskarp mask....

Nice.
Rätt färg och allt.
Kunde ju bemödat mig att justera detta då jag tilockmed hade raw filer.Han dock ej.... :)

Kör du oskarp mask....

Ganska sällan faktiskt då den har en tendens att skärpa upp konturer mest och inte ta fram detaljer i strukturer utan att det kan se överdrivet eller missat ut.

Men visst använder jag oskarp mask när jag tycker det passar. Vanligast är dock "smart skärpa" som ligger precis intill oskarp mask i samma meny i PS. Börja med värdet 100 och testa dig fram. Sedan kan du gå vidare från Standard till Avancerat. Som du ser kan man även ändra riktning på skärpan. Om det nu syns i den här lilla skärmdumpen.
MVH//Lennart

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    62.2 KB · Visningar: 542
Undrar om någon kan rekommendera något bra extra batteri till nex 5an som inte är original men håller bra.

Mvh/Mattias

Har du provat dom, eller bara hittat på nätet?
Just till Sony som har infolithium-tekniken brukar det skilja ganska mycket mellan original och tredjeparts och spridningen mellan olika märken brukar varar rätt stor.

/Mats

Näe, jag har inte provat dessa ännu eftersom min kamera är på garantirep. Men jag skall när den väl är klar. Det är ju inget ekonomiskt ras om de nu inte skulle vara så bra. Skall främst ha dem som reservbatteri eftersom Nexen drar grymt med batteri åtminstone när jag jämför med mina Canon. Jag vet emellertid inte hurvida batteriindikatorn stämmer med hur mycket kraft batteriet har kvar när indikatorn visar 0.

Jovisst, det kanske är trevligt med nya NEX och förhoppningsvis med lite bättre styrningar av funktionerna, men jag börjar äcklas (!!!) av alla dessa ständiga "uppgraderingar" när man redan har en kamera som bara funnits ett drygt halvår på marknaden.

För mig känns det som om pryltänkandet börjat få ett konstant och stenhårt grepp över själva fotograferandet utan att bilderna blir så mycket bättre.

Men jag förstår Sony som vill utveckla ett framgångsrecept.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar