Photocon
Aktiv medlem
Nu har jag i princip bestämt mig för att köpa en Nex-5 (och förbannar såklart min ingen reklam tack-skylt på dörren som innebar att jag missade kanonerbjudandet på Elgiganten).
Vad jag undrar är vad ni anser, ska jag välja med pannkaksobjektivet eller med standardobjektivet?
Och jag märker även att ni andra har köpt adaptrar, är detta prisvärt och något som behövs? Åker nämligen till USA i vår och tänkte i så fall kanske kolla på adapter + något nytt objektiv där, om det är billigare. Vad ska jag i så fall leta efter?
Mitt personliga råd: Köp kitet med normalzoom 17-55. Pancakeobjektivet är faktiskt ingen höjdare. 17mm-området på standardzoomen är bara ett halvt steg ljussvagare men tecknar bättre och sedn har du ju de andra brännvidderna i zoomen att tillgå.
Ang adapter: har du redan andra objektiv som du tycker är bra så varför inte? Men annars kommer det fler objektiv till NEX framöver. De är redan aviserade.
Råd: Avvakta med adapter tills du bekantat dig med kameran och se vilka ytterligare behov du kan tänkas ha..
Själv skaffade jag en adapter för Sonys andra objektiv (A-mount) därför att de är ljusstarka och det fungerar bra med att sätta exempelvis en 50/1.4 (som dock måste fokuseras manuellt) på NEX utan att den blir överlastad. Vidare kan den använda Sonys andra objektiv med SAM och SSM-drift med AF.
Du har dock alltid s k MF-assist så du kan ställa skärpan manuellt via förstorad sökarbild..