avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Nu har jag i princip bestämt mig för att köpa en Nex-5 (och förbannar såklart min ingen reklam tack-skylt på dörren som innebar att jag missade kanonerbjudandet på Elgiganten).
Vad jag undrar är vad ni anser, ska jag välja med pannkaksobjektivet eller med standardobjektivet?
Och jag märker även att ni andra har köpt adaptrar, är detta prisvärt och något som behövs? Åker nämligen till USA i vår och tänkte i så fall kanske kolla på adapter + något nytt objektiv där, om det är billigare. Vad ska jag i så fall leta efter?
Rojnemark tipsade just om att den går att köpa från Amazon.co.uk till samma pris som rean på Elgiganten. Det verkar ju bra.
Funderade lite på det där du frågade om att köpa ett objektiv till NEX i USA.
En rolig sak du kan köpa är ett manuellt FishEye-objektiv. T.ex. Samyang 8mm FishEye. Verkligen roligt objektiv och inte speciellt dyrt, c:a 3000 kr i Sverige och säkert billigare i USA.
Säljs också under andra namn som Bower eller Vivitar.
Finns till alla större märken, så om du senare funderar på att köpa en systemkamera så köp objektivet till just den kameran och sedan en billig adapter. Om du funderar på att köpa en Sony Alpha köper du objektivet med sådan fattning och sen en adapter. (Fast då inte sonys dyra originaladapter, det borde finnas en enklare manuell sådan också). Har du inga planer alls på en DSLR kanske du ska köpa med Canon-fattning eftersom det märket är störst och därmed lättast att sälja till. Eller välj det som är billigast inklusive adapter.
FishEye är riktigt roligt! Man kan ta riktigt kreativa bilder med det och att filma är också kul. Beskär man en aning får man ett vältecknande rakt vidvinkel. Manuell fokus gör inget på ett sånt här objektiv, det är i princip alltid skarpt från 50 cm till oändlighet.
/Mats