Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Ren snålhet vad gäller objektivlocket. Man får med ett när man köper ett dubbelkit samt även med kombot 18-200 zoom.

Jag fick med ett när jag köpte Sonys egna adapter (A mount i fronten och E-mount som bakre objektivlock)

Lär finnas att köpa via Sony för det facila priset av 70SEK (tror jag det var). Löjligt!!!!!
 
70 kr. Hutlöst!

Provade just konica-objektivet. Hade hunnit bli mörkt, så jag testade bara utanför huset på ISO 1600.

Lätt att sätta exponeringen, men ovant utan AF. Finns dock en fantastiskt noggrann avståndsskala, betydligt bättre än de snudd på oanvändbara på dagens objektiv. Nästan ett helt varv från 2,5 till 50 m.

Resultat verkar ju i allafall lovande.

entre-nex-konica200_400.jpg


/Mats
 
Fasiken, vet inte om det helt enkelt var bättre förr. De här objektiven är ju superfint byggda i stål och även ljusstarka och vad jag har för mig så var de på den tiden (runt 1975) väldigt bra optiskt. Ingen aning hur bra dom står sig idag

Inte särskilt bra och det beror främst på att de saknar antireflexbehandling på många linsytor, till skillnad från alla nya objektiv. Mot dagens proffsgluggar står de sig slätt, men i många fall duger de förstås bra. Skärpan är ofta riktigt bra, men det är ju bara en parameter. Kontrast och CA är två andra. Mekaniskt är de ofta helt suveräna men oljan är ofta seg med trög fokusring som följd..
 
Inte särskilt bra och det beror främst på att de saknar antireflexbehandling på många linsytor, till skillnad från alla nya objektiv. Mot dagens proffsgluggar står de sig slätt, men i många fall duger de förstås bra. Skärpan är ofta riktigt bra, men det är ju bara en parameter. Kontrast och CA är två andra. Mekaniskt är de ofta helt suveräna men oljan är ofta seg med trög fokusring som följd..

Så är det nog.
Kul att prova i alla fall, en nostalgitripp kan man säga.

Fokuseringen löper fint, men bländaren som är fjäderstyrd åt ena hållet kärvar en aning, så man måste peta till lite på styrningen för att den ska gå tillbaka. Ställer man upp den på max så stannar den sällt där i alla fall. 85an är trög i fokuseringen.



/Mats
 
jahaja. Så var en snäll tjej jag känner här och snappade upp den söta rosa bilden av Nex skyddet och satte in på sin Facebook sida.. . Inte fasen tänkte jag på detta att Nettan skulle snappa upp den snygga bilden då jag berättade vikka hyss ni håller på med... Hehehe.. Asså alvar .. Jag har inte garvat så gott på länge..
 
jahaja. Så var en snäll tjej jag känner här och snappade upp den söta rosa bilden av Nex skyddet och satte in på sin Facebook sida.. . Inte fasen tänkte jag på detta att Nettan skulle snappa upp den snygga bilden då jag berättade vikka hyss ni håller på med... Hehehe.. Asså alvar .. Jag har inte garvat så gott på länge..

Ja, tänk så det kan gå! Men för att återvända till allvaret så har jag alltså sett liknande bilder i reportage från internationella fotoutställningar.

Och då har det inte kallats för lite oskyldigt, kamratligt skämtande med varandra utan KONST av fotografer som sålt sina verk för nästan astronomiska summor. Ger lite perpektiv på det hela.

Jag har faktiskt haft 5 st utställningar med monterade bilder i storlek 30x40 och större på dels konsthallar och ateljéer. Vanligtvis mellan 30-50 bilder åt gången. Till och med föregångna av vernissager. Men inte fan kallar jag mig konstnär. Dessutom var det mest på analoga tiden och svartvita bilder med dokumentära teman. Jag satte i alla fall höga priser på dem för jag räknade inte med att sälja direkt utan helt enkelt bara ha glädjen av att veta att folk kom för att titta på bilderna.

Jag gjorde bl a en svit om 30 bilder som jag kallade "Folkhemska bilder" (som jag förresten håller på att försöka scanna in från gamla Tri-X negativ och publicera på FS. Har bara hunnit bli 4 st i det albumet ännu så länge. Men ihop med den utställningen hade jag en ganska "svart" utställning om utanförskap.
Därifrån är denna bild hämtad. Tog den genom ett skyltfönster med en analog Nikon F4s 1996. Jag prissatte den samma år till 1900:- i format 30x40 o endast kartongmonterad.

Den köptes av en man i frikyrklighetens högborg Jönköping per brev och förskottsbetalning 2 veckor efter utställningen avslutats. Så vad som rubriceras som konst eller skämt eller en ganska flack bild ryckt ur sitt sammanhang verkar vara ganska svävande.

Finns vissa paralleller till en viss manipulerad bild här. Här är länken till den.

www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1107168
 
Ja, tänk så det kan gå! Men för att återvända till allvaret så har jag alltså sett liknande bilder i reportage från internationella fotoutställningar.

Och då har det inte kallats för lite oskyldigt, kamratligt skämtande med varandra utan KONST av fotografer som sålt sina verk för nästan astronomiska summor. Ger lite perpektiv på det hela.

Det bara måste vara en skröna men för många år sedan sades i ett TV-program att någon av misstag sålt en pannå som någon torkat av penslarna på typ. Det visar väl bara på att konst är väl ingen konst (att få till). Det kan t.o.m. bli konst av sånt som blir till bara av rent misstag eller helt utan avsikt i förbifarten.
 
Det bara måste vara en skröna men för många år sedan sades i ett TV-program att någon av misstag sålt en pannå som någon torkat av penslarna på typ. Det visar väl bara på att konst är väl ingen konst (att få till). Det kan t.o.m. bli konst av sånt som blir till bara av rent misstag eller helt utan avsikt i förbifarten.

Behöver inte vara en skröna. Låter för sannolikt för att vara det. För att återgå till s k fotografisk konst har jag sett bilder som i mina ögon ser ut att kommit till när en treåring lekt med pappas gamla Rolleiflex 6x6 och råkat komma åt utlösaren samtidigt som kameran oskarpt var riktad mot en obäddad säng nedanför ett fönster. Bilden givetvis med sned horisont.
Var någon spansk etablerad fotograf som stod för det verket. Jag har glömt namnet och tänker för min egen sinnesfrids skull låta det vara glömt.

Men å andra sidan sägs ju konst vara det som betraktaren ser som konst alternativt tro vara konst. Låt en ko skita på en målarduk och pinka själv på den efteråt samt rör ut sörjan och låt torka. Lägg därefter ett lager lack över och få någon riktigt etablerad konstnär att signera verket. Jag garanterar att den s k kultureliten kommer att hylla skapelsen, även om de tycker att den ser fan ut. Det handlar här om ett vanligt konstruktionsfel i hjärnan hos människan som skapar en kollektiv åsikt där utlåtandet blir översvallande. Allt beroende på behov att tillhöra en grupp och rädsla för att bli utstött om avvikande åsikt framförs.

Den bajsande kossan må vara ett harmlöst exempel, men samma "konstruktionsfel" har bäddat för dikataturer.

Nåväl vad detta har att göra med NEX vet jag inte direkt. Men säga vad man vill om den. Den framkallar känslor i alla fall. Verkar vara en kamera man älskar eller ser som ett missfoster. Själv ser jag den som en mycket kompetent och transportabel kamera som rätt spakad ger fantastiska resultat.
 
För den som vill följa Sonys presskonferens på CES-mässan:

http://www.ustream.tv/sonyelectronics

Sas det något om NEX-7? Min dator kraschade mitt i snacket om 3D-TV.

Bevakar NEX-7 via Hypezoo men jag upptäckte sen att det stod:
Hypezoo har stängt. Sidan finns enbart kvar i demonstrationssyfte och information om release datum m.m. kan vara felaktig.

I december stod det "Kommer denna månad" och nu står det "0 - 2 månader kvar". Vet inte om det ger en något trovärdigt hum om när den kommer.

Ska nämligen till London i mars och har den inte kommit till dess vet jag inte vad jag gör. Får väl överväga en NEX-5 då. Känns dock trist om den sen kommer så fort jag är tillbaka...
 
Tja!

Ny på sidan här.
Är en snubbe som tycker det är roligt o Fota men långt från duktig.
Köpt mej en Sony nex-3 med ett 18-55 objektiv.

Min fråga är först o främst om nån kan guida mej lite genom att ställa in den.

Skulle vilja ha en av inställningarna ligga i kameran då man vill ta en bild på nått specielt.
o svårt för mej o förklara va ja menar riktigt.

men vill veta lite hur man ställer in för o kunna ta kort på tex en blomma o fokusera på just blomman så allt annat runt om blir lite suddigt eller hur man ska förklara det...

hoppas någon förstår va ja menar o kanske skulle vilja skriva lite tip o inställningar så man kan få lite hjälp på vägen...

mvh robin
 
Ojsan Robin. Tror du måste plugga manual. Läsa på nätet. Och sedan göra en hel del eget trail and error fotande. Ev om du vill komma snabbt fram besöka biblioteket och läta böcker om hur kameror fungerar osv. Därför via text så här så kan det snabbt bli en bok innan du ändå ifrån noll erfarenhet till att förstå kameran och hur dom uppför sig och varför..

För jag läser dig såsom du är helt ifrån noll i erfarenhet.. ?
 
Sas det något om NEX-7? Min dator kraschade mitt i snacket om 3D-TV.

Typ hela presskonferensen var ju om 3D-TV. Blev knappt nåt annat (jo, 3D-vidokamera, 3D-Playstation, 3D-goggles)

NEX7 nämndes inte alls. Fel mässa för det.

Bevakar NEX-7 via Hypezoo men jag upptäckte sen att det stod:

I december stod det "Kommer denna månad" och nu står det "0 - 2 månader kvar". Vet inte om det ger en något trovärdigt hum om när den kommer.

Bara rykten helt utan substans. Verkar vara bland de mest lösa ryktesspridinngarna av alla. Den här siten www.sonyalpharumors.com sysslar specifikt med rykten om sony systemkameror om du är intresserad, men det är mycket snack och sällan att det stämmer (förrän typ 1 vecka innan eller så).


Ska nämligen till London i mars och har den inte kommit till dess vet jag inte vad jag gör. Får väl överväga en NEX-5 då. Känns dock trist om den sen kommer så fort jag är tillbaka...

Du bör definitivt börja planera för vad du ska göra. Det kommer garanterat INTE att släppas någon A77 till mars. NEX5 är inte dålig. Elgiganten reade ut den i mellandagarna för 4500 kr. inkl. 18-55 zoom. De kan möjligen fortfarande ha det priset, såg en annons om deras "januarirea" som dem kallar det, men vet inte säkert. Värt att kolla i alla fall.


/Mats
 
Ojsan Robin. Tror du måste plugga manual. Läsa på nätet. Och sedan göra en hel del eget trail and error fotande. Ev om du vill komma snabbt fram besöka biblioteket och läta böcker om hur kameror fungerar osv. Därför via text så här så kan det snabbt bli en bok innan du ändå ifrån noll erfarenhet till att förstå kameran och hur dom uppför sig och varför..

För jag läser dig såsom du är helt ifrån noll i erfarenhet.. ?


Tack för svar!
Nej Men helt från noll är jag inte Torbjörn.

Har haft endel systemkameror mm så helt bakom flötet är jag inte..

men denna sony är helt ny för mej .
Och tycker det blir så jäkla snygga bilder när man tar o fokuserar på just en detalj , det va ditt ja ville komma.!
Om nån kunde gayda lite hur man ska ställa in den för att den ska just fokusera på en viss punkt.
7
Mvh
 
Tack för svar!
Nej Men helt från noll är jag inte Torbjörn.

Har haft endel systemkameror mm så helt bakom flötet är jag inte..

men denna sony är helt ny för mej .
Och tycker det blir så jäkla snygga bilder när man tar o fokuserar på just en detalj , det va ditt ja ville komma.!
Om nån kunde gayda lite hur man ska ställa in den för att den ska just fokusera på en viss punkt.
7
Mvh

Robin, jag rekommenderar att du köper den här pdf-handboken av Gary Friedman http://friedmanarchives.com/NEX-3-5/index.htm

Under 200 kr och det är helt riskfritt med pengarna tillbaka-garanti. Bara på engelska dock i dagsläget, så om inte det är ett oöverstigligt hinder kan jag garantera att du blir helnöjd .


/Mats
 
Nu har jag i princip bestämt mig för att köpa en Nex-5 (och förbannar såklart min ingen reklam tack-skylt på dörren som innebar att jag missade kanonerbjudandet på Elgiganten).

Vad jag undrar är vad ni anser, ska jag välja med pannkaksobjektivet eller med standardobjektivet?

Och jag märker även att ni andra har köpt adaptrar, är detta prisvärt och något som behövs? Åker nämligen till USA i vår och tänkte i så fall kanske kolla på adapter + något nytt objektiv där, om det är billigare. Vad ska jag i så fall leta efter?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.