Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker den är smidig att använda. Lätt att hitta i menyer etc. Och det stora hjulet kring objektivet kan ges olika funktion beroende på fotosituation. Tycker nog inte att automatiken imponerar helt. Men med lite manuellare val funkar det mesta. Inte prövat följande AF som i alla kommentarer fått sisådär betyg. AF i övrigt är som regel träffsäkert och snabbt. Sitter och längtar efter ny dator med Lightroom så jag kan pröva RAW vars främsta finess lär vara större dynamiskt omfång enligt vad som sägs ( eller åtminstone ser det så ut). Rekommenderar en halsrem eftersom den är så liten och greppet bara ok. Eller kanske en rejäl handlovsrem, personligen tycker jag man dänger kameran i allsköns bröte om kameran dinglar runt handen. Men det funkar säkert för en del. Slutligen är kameran i stort ljudlös vilket jag uppskattar!
 
Tycker den är smidig att använda. Lätt att hitta i menyer etc. Och det stora hjulet kring objektivet kan ges olika funktion beroende på fotosituation. Tycker nog inte att automatiken imponerar helt. Men med lite manuellare val funkar det mesta. Inte prövat följande AF som i alla kommentarer fått sisådär betyg. AF i övrigt är som regel träffsäkert och snabbt. Sitter och längtar efter ny dator med Lightroom så jag kan pröva RAW vars främsta finess lär vara större dynamiskt omfång enligt vad som sägs ( eller åtminstone ser det så ut). Rekommenderar en halsrem eftersom den är så liten och greppet bara ok. Eller kanske en rejäl handlovsrem, personligen tycker jag man dänger kameran i allsköns bröte om kameran dinglar runt handen. Men det funkar säkert för en del. Slutligen är kameran i stort ljudlös vilket jag uppskattar!

Köp originalväskan till RX100, - du får då bra grepp om plutten och skydd mot inbrott, nej, jag menar stötar. :) :)
 
Importdeklarationsavgift

Köpte ett liknande kit via Amazon - något dyrare dock. Idag kom avin, då ska jag pröjsa 100 kr till posten och 50 till tullverket. Tull är helt ok - men vad gör posten som är värt 100:- ?

Skriver en Importdeklarationsavgift!

När en försändelse transporteras av Posten eller av ett kurirföretag ingår även att de tulldeklarerar varan. För detta tar de ut en avgift. För att få reda på hur mycket avgiften är kan du kontakta Posten eller det kurirföretag som har transporterat försändelsen.

Länk till Posten hittar du nedan:
http://www.tull.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

Kolla också Lågvärdeförsändelser.
 
Men är inte den gjord i plast - borde det inte vara läder? ;--))

Äkta konstläder, skräddarsydd, passar därför perfekt, inte billig, men absolut den som passar bäst, kameran är inte heller billig, så det jämnar ut sig. :)

Dessutom, det finns även ett stort urval av självhäftande beklädnader till kameran, skräddarsydda, ger ett perfekt grepp över hela kamerans sidor, precis det som var standard på gamla analoga kameror.
 
Tröttsamt...

Har skummat igenom en del inlägg i denna tråd. Helt klart intressant när man går igenom diverse tekniska spec, jämförelser av skärpa etc etc.
Men när diskussionerna handlar mer om vem som har rätt än att ge en informativ och bra läsning tycker jag man kan försöka ta lite bra bilder och hävda sig där i stället!
Inte en enda har publicerat en bild med denna kamera förutom jag och någon till, vilket jag tycker är lite tråkigt.
Se så, ut och plåta nu :)
 
Har skummat igenom en del inlägg i denna tråd. Helt klart intressant när man går igenom diverse tekniska spec, jämförelser av skärpa etc etc.
Men när diskussionerna handlar mer om vem som har rätt än att ge en informativ och bra läsning tycker jag man kan försöka ta lite bra bilder och hävda sig där i stället!
Inte en enda har publicerat en bild med denna kamera förutom jag och någon till, vilket jag tycker är lite tråkigt.
Se så, ut och plåta nu :)

Kan hålla med. Jag har publicerat 25+ bilder. Skulle vara kul att se fler....
 
Ännu mer sjukt bra bilder. Tack.
Hur tycker du kameran är att använda?
Lätt att ställa fokus/ändra fokuspunkt?
Har sett allt från macro till vanliga bilder.

Förutom att den är liten och därmed lite svår att greppa har jag bara positivt att säga. Autofokusen är blixtsnabb. Som med alla kameror tar det ju lite tid innan handhavandet sitter, jag är ju van med Nikon. Men jag tycker Sony har lyckats jättebra med menyer och funktioner. Lättlärd kanske man kan uttrycka det.....:)
 
Säger det samma har kört nikon i flera år och har inte ens kollat i manualen ännu för Sony, och det funar ändå;)

Mer och mer nöjd för varje dag.....skulle dock inte sälja min DSLR pågrund av denna kamera, finns andvändingsområden för båda helt klart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.