Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
resten av serien...

Bilagor

• språng-1-6.jpg
    språng-1-6.jpg
    17.8 KB · Visningar: 635
  • språng-1-7.jpg
    språng-1-7.jpg
    19.8 KB · Visningar: 642
  • språng-1-8.jpg
    språng-1-8.jpg
    17.4 KB · Visningar: 642
  • språng-1-9.jpg
    språng-1-9.jpg
    16.2 KB · Visningar: 644
  • språng-1-10.jpg
    språng-1-10.jpg
    13.7 KB · Visningar: 639
Tack. Har du följande AF på denna serie?

Ja om jag mins rätt så hade jag det, det går inte att se i exif.
Men dessa bilder kanske inte säger så mycket ändå då de
är tagna med bländare 5,6 och 10,4 (motsv. 28 mm).

Skärpedjupet är ju ganska stort då. Hur som helst så blev
dessa bilder helt okej.

Jag har ingen aning om hur det görs i RX100, men det var inte så svårt att hitta i manualen till NEX, så ett tips är att börja leta där ;)

Byt till engelska språket i kameran så hittar du Focus Peaking. :)

Tror att (som så ofta händer med Sydostasiatiska produkter) att översättningarna ibland kan vara vädigt svåra att förstå, ifall man inte sjäv redan vet bättre. Tror att det i de svenska NEX-menyerna och manualerna kallas för Kontur- eller Kontrast-(nånting).
.

I somras (Juli) såg jag en reklamfilm med denna kamera i fokus, bland annat såg man en kille som var på ett bibliotek eller i en bokhandel och tog en bild av en sida i en bok.
Som bakgrundsmusik var det Kavinsky med låten Nightcall. Någon som vet vilket film jag menar?
Skulle vilja kolla den igen.

Ja om jag mins rätt så hade jag det, det går inte att se i exif.
---
Har du provat med att använda dig av Sonys egna medlevererade bildbehandlingsprogram - på CD-skivan som heter Application Software for RX100 (eller nåt)? Har läst någonstans att Sonys program kan hämta ut betydligt mer information ur filerna än vad Adobes program kan / gör.

En del tycker att Sonys RAW-koverter (som finns på denna skiva eller kan laddas ner från deras supportsidor) ger finare färger etc än Adobes program. Åtminstone de tidigare versionerna av Adobes programvara, de använde sig tydligen av någon enkel standardalgoritm som gjorde att bilderna blev blaha (vilket naturligtvis också drog ner betygen i alla tester). Däremot är ju Sonys användargränsnitt mera primitivt än Adobes (i och för sig inte så förvånande - Adobe sysslar ju enbart med programvaruutvecking.
.

Senast ändrad:
Har du provat med att använda dig av Sonys egna medlevererade bildbehandlingsprogram - på CD-skivan som heter Application Software for RX100 (eller nåt)? Har läst någonstans att Sonys program kan hämta ut betydligt mer information ur filerna än vad Adobes program kan / gör.

En del tycker att Sonys RAW-koverter (som finns på denna skiva eller kan laddas ner från deras supportsidor) ger finare färger etc än Adobes program. Åtminstone de tidigare versionerna av Adobes programvara, de använde sig tydligen av någon enkel standardalgoritm som gjorde att bilderna blev blaha (vilket naturligtvis också drog ner betygen i alla tester). Däremot är ju Sonys användargränsnitt mera primitivt än Adobes (i och för sig inte så förvånande - Adobe sysslar ju enbart med programvaruutvecking.
.
Det där brukar vara det vanliga påståendet när en programvara inte exakt replikerar kamerans jpeg-utseende och dessutom en vanlig uppfattning från folk som inte lärt sig hantera Lightroom/Camera Raw fullt ut. Sony's Image Data Converter är en bedrövlig raw-konverterare och jag har svårt att se hur bilderna skulle kunna bli bättre än med ACR.

Hoppas ni följer Ming Thein som bl a skriver om RX100 och även testat kameran. Noterar att han delar min uppfattning om svårigheter att undvika skakningsoskärpa. Mycket pixlar i liten kamera och skakningshjälpen räcker inte riktigt till...
http://blog.mingthein.com/author/mingthein/

Hmmm...min ovetenskapliga bedömning är att få bilder blir oskarpa med RX100. Tycker att bildstabiliseringen gör ett utmärkt jobb.

Hoppas ni följer Ming Thein som bl a skriver om RX100 och även testat kameran. Noterar att han delar min uppfattning om svårigheter att undvika skakningsoskärpa. Mycket pixlar i liten kamera och skakningshjälpen räcker inte riktigt till...
http://blog.mingthein.com/author/mingthein/

Redan när 16Mp-kamerorna kom så har det uppmärksammats att man behöver hålla kamerorna stadigt, faktiskt redan på analoga filmtiden så var fotokursen första regel hur man håller en kamera stadigt.

Tips från dom som använt A77-24Mp-D800 med flera 20Mp+ kameror, kräver lite extra omtanke, hög pixelmängd kan orsaka mikroskakningar, snabbare tider är aldrig fel + att hålla stadigt.

på analoga tiden fick jag lära mig att om jag hade ett 50mm objektiv så var tiden 1/125 del ofta väldigt bra. Träning i att hålla stadigt hjälper också mycket. min gamla kMD5D med inbyggd stab kan jag hålla 1/15 med 50mm på.

Med dagens 20Mp+ kameror är tipset att man får plussa på ytterligare snabbare tider än mitt exempel från den analoga tidens exempel, kanske 1/ 250 del på en 20+ och uppåt med 50mm på, med en APS-C får man ju lite crop på C:A 1,5 så 50mm blir 75mm genom att sensorn är mindre än 24x36.

Du vet säkert det mesta av vad jag skrev, men snabbare tider på pixelstinn kamera är relativt nytt.

Redan när 16Mp-kamerorna kom så har det uppmärksammats att man behöver hålla kamerorna stadigt, faktiskt redan på analoga filmtiden så var fotokursen första regel hur man håller en kamera stadigt.

Tips från dom som använt A77-24Mp-D800 med flera 20Mp+ kameror, kräver lite extra omtanke, hög pixelmängd kan orsaka mikroskakningar, snabbare tider är aldrig fel + att hålla stadigt.

på analoga tiden fick jag lära mig att om jag hade ett 50mm objektiv så var tiden 1/125 del ofta väldigt bra. Träning i att hålla stadigt hjälper också mycket. min gamla kMD5D med inbyggd stab kan jag hålla 1/15 med 50mm på.

Med dagens 20Mp+ kameror är tipset att man får plussa på ytterligare snabbare tider än mitt exempel från den analoga tidens exempel, kanske 1/ 250 del på en 20+ och uppåt med 50mm på, med en APS-C får man ju lite crop på C:A 1,5 så 50mm blir 75mm genom att sensorn är mindre än 24x36.

Du vet säkert det mesta av vad jag skrev, men snabbare tider på pixelstinn kamera är relativt nytt.

Så då finns det alltså lite empirisk kunskap att falla tillbaka mot. Noterat att trygga 160-dels sekund inte riktigt räcker alla gånger. Tar hellre lite brus än den störande rörelseoskärpan. Men med ISO på auto och Programautomatik så har kameran en aning för hög uppfattning om min stabilitet. Fast man kan ju skruva lite här och där så fixar det sig oftast. Två händer hjälper också, och kunde man få på en optisk sökare så hade det bidragit. För det mesta funkar det ändå väldigt bra, men ett litet OB S är det :)

ANNONS