Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Redan när 16Mp-kamerorna kom så har det uppmärksammats att man behöver hålla kamerorna stadigt, faktiskt redan på analoga filmtiden så var fotokursen första regel hur man håller en kamera stadigt.

Tips från dom som använt A77-24Mp-D800 med flera 20Mp+ kameror, kräver lite extra omtanke, hög pixelmängd kan orsaka mikroskakningar, snabbare tider är aldrig fel + att hålla stadigt.

på analoga tiden fick jag lära mig att om jag hade ett 50mm objektiv så var tiden 1/125 del ofta väldigt bra. Träning i att hålla stadigt hjälper också mycket. min gamla kMD5D med inbyggd stab kan jag hålla 1/15 med 50mm på.

Med dagens 20Mp+ kameror är tipset att man får plussa på ytterligare snabbare tider än mitt exempel från den analoga tidens exempel, kanske 1/ 250 del på en 20+ och uppåt med 50mm på, med en APS-C får man ju lite crop på C:A 1,5 så 50mm blir 75mm genom att sensorn är mindre än 24x36.

Du vet säkert det mesta av vad jag skrev, men snabbare tider på pixelstinn kamera är relativt nytt.

Alltså, man kan ju göra så. Men vettigast är ju att fundera på vad man ska använda bilden till. Är det random bild som hamnar på webben eller skrivs ut på nåt litet vykortsaktigt papper så behöver man inte göra nånting annorlunda på en D800 än på en gammal D50. Ni behöver inte överdöda hela tiden lixom..

Så då finns det alltså lite empirisk kunskap att falla tillbaka mot. Noterat att trygga 160-dels sekund inte riktigt räcker alla gånger. Tar hellre lite brus än den störande rörelseoskärpan. Men med ISO på auto och Programautomatik så har kameran en aning för hög uppfattning om min stabilitet. Fast man kan ju skruva lite här och där så fixar det sig oftast. Två händer hjälper också, och kunde man få på en optisk sökare så hade det bidragit. För det mesta funkar det ändå väldigt bra, men ett litet OB S är det :)

En kamera som är väldigt lätt, kan vara svårare att hålla stadigt, men vägs ju klart upp av att vara behändig, RX100 är inte superlätt som en del mera vanliga kompakter.

Allt är kompromisser och man vänjer sig ofta även vid sådant som är lite besvärligt med tiden. Fotokonsten är inte superenkel, motvals finns som att en långsam tid och stor bländaröppning ger brusfriare bilder.

Stativ används ofta av yrkesfotografer, men man släpar inte hjärna på stativ inte jag i allafall. Finns mycket att dra upp, som att man kanske är ute och går i skogen blir andfådd och vinglig om något motiv dyker upp, darrhänt kan man bli av mycket.

En kamera som är väldigt lätt, kan vara svårare att hålla stadigt, men vägs ju klart upp av att vara behändig, RX100 är inte superlätt som en del mera vanliga kompakter.

Problemet med lätta kameror upplever jag främst med långa brännvidder, som är snudd på hopplösa att hålla stadigt med lätta kameror utan stöd eller effektiv bildstabilisering. Också min NEX är svår att hålla stadigt med brännvidder över 100 mm om det inte är lite tyngd i objektiven. RX100 har väl dock en ganska bra stabilisering, om jag inte förstått det fel.

Stativ används ofta av yrkesfotografer, men man släpar inte hjärna på stativ inte jag i allafall..

Nja, vete tusan om yrkesfotografer använder stativ så mycket oftare än amatörer (beroende på vad de ägnar sig åt förstås). Hjärnan har de dock oftast i skallen och inte på stativet ;)

Jag har alltid ett pyttelitet Manfrottostativ i min väska, som fungerar utmärkt med mindre kameror som RX100 eller kompakta systemkameror (har även använt det med en gammal analog Hasselblad som balanserade bra på det lilla bordsstativet). Det kräver förstås att det finns något att ställa stativet på (om man inte vill ha grodperspektiv), men ger större kontroll över kompositionen än att bara ställa kameran på bordet.

Problemet med lätta kameror upplever jag främst med långa brännvidder, som är snudd på hopplösa att hålla stadigt med lätta kameror utan stöd eller effektiv bildstabilisering. Också min NEX är svår att hålla stadigt med brännvidder över 100 mm om det inte är lite tyngd i objektiven. RX100 har väl dock en ganska bra stabilisering, om jag inte förstått det fel.

Nja, vete tusan om yrkesfotografer använder stativ så mycket oftare än amatörer (beroende på vad de ägnar sig åt förstås). Hjärnan har de dock oftast i skallen och inte på stativet ;)

Jag har alltid ett pyttelitet Manfrottostativ i min väska, som fungerar utmärkt med mindre kameror som RX100 eller kompakta systemkameror (har även använt det med en gammal analog Hasselblad som balanserade bra på det lilla bordsstativet). Det kräver förstås att det finns något att ställa stativet på (om man inte vill ha grodperspektiv), men ger större kontroll över kompositionen än att bara ställa kameran på bordet.

Har tittat på nya TV-serien med Matias Klum, där kändisar är med och får hjälpa till. tusan han har 3 stora kameror hängande på sig ibland och även stativ. han verkar att vara stark den rackaren, men jag tänker som så att går man några kilometer i stark värme med den arsenalen dinglande på axlarna, så är det nog skönt med stativet som han mycket skickligt manövrerar mot motiven.

Förmodlingen är stativet av mycket hög klass samtidigt som han är väl inkörd på hanteringen, även en trimmad Mattias Klum känner nog av att man kan bli darrig och upphetsad när utrotningshotade djur dyker upp.

Enbildsstativ har jag sedan jag filmade mycket för flera år sedan, och det är väldigt behändigt men kräver lite träning för att få till det.

Det finns så mycket att prata om med just detta att välja dom rätta inställningar, Lennart A. pratar mycket om vad man behöver tänka på när man har 20Mp+ kameror. jag förmodar att Mattias har ganska så snabba tider när han sitter i en vinglig båt och skall upp med den tunga kameran och en liten apa sitter på en gren med skuggor och ljus om vartannat.

Är det inte så att vi under en tid har vaggats in i att lita för mycket på stabilisering och lågljusegenskaperna, ibland så skakar vi också lite mera än brukligt.

Jag har köpt billiga batterier till en annan kamera (A330), de funkar bra men visar full laddning hela tiden - tills dess att de dör. De håller antagligen lika länge som originalen, men man kan inte lita på informationen man får i displayen. Jag tror att samma sak gäller med moderna kameror. Det funkar alltså så länge man har ett backupbatteri till hands...

Är det någon som har några rawfiler att dela med sig av? Gärna några tagna i sämre ljus med lite högre iso då det nog kommer vara den typen av bilder jag kommer ta mestadels.

Det vore kul att få labba lite i LR innan jag skrider till verket :).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar