Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
.. vissa små avstickare funkar väl, men det ni pratar om är ju helt random? Dags att sluta nu kanske? :p
 
Hartblei är ett ukrainskt bolag. Deras "super rotator"-objektiv tillverkas i Ukraina (inklusive optiken), men några av dem använder tysktillverkad Zeissoptik. (Hartblei bygger då själva T/S-mekanismen).

Ukraina, Sydkorea, med amerikanska och kinesiska glastyper. Lådan man får objektivet i trycks och bigas i Spanien.
Leica-kameror (även objektiven) tillverkas i Portugal (förutom kompakterna, som tillverkas i Thailand, det är i stort sett bara mätsökarmekanismen som efterkontrolleras i Tyskland. Klisterlappen som säger "Leica" tillverkas däremot i Tyskland.

Detta är ovidkommande.

Vad det gäller ren bildkvalitet är det bara slutresultatet som räknas, och då kvittar det var något är tillverkat. RX-100 är i stort sett 100% tillverkad i Kina, för övrigt, köper du en RX-100 i Sverige har den aldrig ens hört talas om Japan. Den enda del som tillverkats i Japan är sensorn (Sony Kumamoto), all styrelektonik är Kinesisk (Mitsubishi), Taiwanesisk (TSC) och Koreansk (Samsung).

Inget av detta påverkar att objektivet inte är speciellt bra i kanterna på korta brännvidder. Det hade inte blivit bättre för att objektivet hade tillverkats på månen, det hade varit ganska mediokert iaf.

Om det man fotar inte har något som är viktigt för bildintrycket ute längs kanterna kan ju detta kvitta.
 
Ukraina, Sydkorea, med amerikanska och kinesiska glastyper. Lådan man får objektivet i trycks och bigas i Spanien.
Leica-kameror (även objektiven) tillverkas i Portugal (förutom kompakterna, som tillverkas i Thailand, det är i stort sett bara mätsökarmekanismen som efterkontrolleras i Tyskland. Klisterlappen som säger "Leica" tillverkas däremot i Tyskland.

Detta är ovidkommande.

Vad det gäller ren bildkvalitet är det bara slutresultatet som räknas, och då kvittar det var något är tillverkat. RX-100 är i stort sett 100% tillverkad i Kina, för övrigt, köper du en RX-100 i Sverige har den aldrig ens hört talas om Japan. Den enda del som tillverkats i Japan är sensorn (Sony Kumamoto), all styrelektonik är Kinesisk (Mitsubishi), Taiwanesisk (TSC) och Koreansk (Samsung).

Inget av detta påverkar att objektivet inte är speciellt bra i kanterna på korta brännvidder. Det hade inte blivit bättre för att objektivet hade tillverkats på månen, det hade varit ganska mediokert iaf.

Om det man fotar inte har något som är viktigt för bildintrycket ute längs kanterna kan ju detta kvitta.

Vet inte vad som står på din Sony RX100 men på mitt ex. står det "MADE IN JAPAN" på undersidan. Men det kanske är själva klisterlappen som avses och som trycks i Japan.
I andra sammanhang skulle man nog kalla det ”falsk och missvisande marknadsföring”?
 
Vet inte vad som står på din Sony RX100 men på mitt ex. står det "MADE IN JAPAN" på undersidan. Men det kanske är själva klisterlappen som avses och som trycks i Japan.
I andra sammanhang skulle man nog kalla det ”falsk och missvisande marknadsföring”?

Jag är inte förvånad, att delarna i kameran RX100 kommer från många olika håll, tillverkare och länder, så har det varit inom t.ex. biltillverkningen i många år!

Men, "Made in Japan" innebär fortfarande, att kameran RX100 är ihopsatt i Japan!
Ingen missvisande marknadsföring, bara en verklighet, delar från olika tillverkare kommer till tillverkningslinan, - i Japan!

Om man klagar på, att skärpan i vidvinkelområden inte är speciellt bra i kanterna, glömmer man att objektivet är mycket kompakt i diameter, m.a.o. relativt små linsytor, dessa måste vara mycket svåra att tillverka lika perfekta som större linsytor till objektiv för FF eller 24x36mm film eller studio-mellanformat, - om priset skall bli lagom högt för hela kameran.

Märkligt när några påpekar några optiska fel hela tiden , gång efter gång, på denna kompakta RX100, allt går att tillverka, nästan iaf, till super prestanda, men då blir priset också super högt!

Vem tror, att RX100 skulle gå att sälja till ett pris kanske 10 ggr vad den nu kostar, alltså i Leica prisklass, med Leica super prestanda?

Bara drömmare har det kravet!

Nu är kameran RX100 en suverän kompromiss mellan kompakthet – prestanda – pris!
Räcker inte det?
 
Sen när är Mitsubishi kinesiskt? =)

Deras två största CMOS-fabs ligger i Taiwan respektive på Kinesiska fastlandet, och har alltid gjort så.

Att IKEA är svenskt innebär inte att deras möbler tillverkas i Sverige - eller trodde du det?
Att SONY är japanskt innebär inte att deras produktionsfaciliteter är koncentrerade i Japan. Det enda Sony egentligen GÖR i Japan är forskning och CMOS.
 
Deras två största CMOS-fabs ligger i Taiwan respektive på Kinesiska fastlandet, och har alltid gjort så.

Att IKEA är svenskt innebär inte att deras möbler tillverkas i Sverige - eller trodde du det?
Att SONY är japanskt innebär inte att deras produktionsfaciliteter är koncentrerade i Japan. Det enda Sony egentligen GÖR i Japan är forskning och CMOS.

OKOK, jag fick för mig att du menade att Mitsubishi är ett kinesiskt företag.
 
Sonys egen årsredovisning?

Det de gör i Japan är (var) PS3, TV-apparater (eftersom panelerna tilverkas i Japan) och en del annat. Det beräknas att knappt 50% av Sony's produktion är förlagd i Japan. Av denna produktion är knappt hälften prefab-montering.

Precis som Leica och Zeiss skriver "made in Germany" skriver Sony "made in Japan" eftersom det inte låter lika "bra" med "made in Portugal" (Leica). Osv. Välkommen till massproduktionens underbara värld.
 
Uppdatering

Hej!

Är det någon som vet när adobe tänkte släppa en uppdatering så att lightroom och cs6 kan läsa kamerans RAW-format?
I övrigt är jag sjukt nöjd kameran som jag nu ägt i en vecka :)

/ Alex
 
Ukraina, Sydkorea, med amerikanska och kinesiska glastyper. Lådan man får objektivet i trycks och bigas i Spanien.
Leica-kameror (även objektiven) tillverkas i Portugal (förutom kompakterna, som tillverkas i Thailand, det är i stort sett bara mätsökarmekanismen som efterkontrolleras i Tyskland. Klisterlappen som säger "Leica" tillverkas däremot i Tyskland.

Detta är ovidkommande.

Vad det gäller ren bildkvalitet är det bara slutresultatet som räknas, och då kvittar det var något är tillverkat. RX-100 är i stort sett 100% tillverkad i Kina, för övrigt, köper du en RX-100 i Sverige har den aldrig ens hört talas om Japan. Den enda del som tillverkats i Japan är sensorn (Sony Kumamoto), all styrelektonik är Kinesisk (Mitsubishi), Taiwanesisk (TSC) och Koreansk (Samsung).

Inget av detta påverkar att objektivet inte är speciellt bra i kanterna på korta brännvidder. Det hade inte blivit bättre för att objektivet hade tillverkats på månen, det hade varit ganska mediokert iaf.

Om det man fotar inte har något som är viktigt för bildintrycket ute längs kanterna kan ju detta kvitta.

Ett gammalt tips när man använde normala analogkompakter förr i tiden trots att bästa vidvinkel låg runt 38mm var att man från 38mm då skulle skruva upp lite grann till kanske 45mm så ökade kvaliteten på bilderna. så problemet med softade kanter är både gammalt och mycket vanligt än i dag.

Var det inte så att runt tiden när D3 kom så släppte Nikon ett 24-70 objektiv som tydlingen var ovanligt bra vid 24mm jag mins att alla var så glada att Nikon äntligen hade fått till det med just 24mm läget, optiktillverkare får ständigt jobba med sina vidvinklar och ofta då ändå nödvändigt att blända ner flera steg för till den bästa mitt till kant skärpan.
 
Ukraina, Sydkorea, med amerikanska och kinesiska glastyper. Lådan man får objektivet i trycks och bigas i Spanien.
Leica-kameror (även objektiven) tillverkas i Portugal (förutom kompakterna, som tillverkas i Thailand, det är i stort sett bara mätsökarmekanismen som efterkontrolleras i Tyskland. Klisterlappen som säger "Leica" tillverkas däremot i Tyskland.

Detta är ovidkommande.

Vad det gäller ren bildkvalitet är det bara slutresultatet som räknas, och då kvittar det var något är tillverkat. RX-100 är i stort sett 100% tillverkad i Kina, för övrigt, köper du en RX-100 i Sverige har den aldrig ens hört talas om Japan. Den enda del som tillverkats i Japan är sensorn (Sony Kumamoto), all styrelektonik är Kinesisk (Mitsubishi), Taiwanesisk (TSC) och Koreansk (Samsung).

Inget av detta påverkar att objektivet inte är speciellt bra i kanterna på korta brännvidder. Det hade inte blivit bättre för att objektivet hade tillverkats på månen, det hade varit ganska mediokert iaf.

Om det man fotar inte har något som är viktigt för bildintrycket ute längs kanterna kan ju detta kvitta.

Vilken djup och underbar symbolik: Klisterlappen som säger "Leica" tillverkas däremot i Tyskland." Man frågar sig ju bara varför man då envisas med att trycka klisterlappen i Tyskland. Men det är ju fullständigt självklart! För det är ju inget ljug i det. Lappfan är ju verkligen i så fall tillverkad i Tyskland, men folk tror nog att det gäller själva kameran också och i det ligger väl själva bedrägeriet. Det är verkligen ett mycket cyniskt uttryck för tidens ironi och ett riktigt bra exempel på hur man vrider de sista dropparna ur ett gammalt fint europeiskt varumärke innan det kastas på tidens sophög.

Det är ju bara en helt underbar fintning av Leica! Konsumenten är långt upp på läktaren! Dessutom har de lyckats få konsumenterna att betalat ett våldsamt överpris för deras kamerahus som idag håller en mycket medioker teknisk utvecklingsnivå relativt vilken systemkamerahus som helst. Det är väl den enda systemkameran vad jag vet som år 2012 saknar AF t.ex. De är omsprungna på alla plan utom möjligen när det gäller själva hantverket och den optiska kvaliteten när det gäller objektiv men även objektiven görs ju med en teknik som övergavs av de flesta på 80-talet då AF introducerades.

Leica-hus idag är något så märkligt som ett museiföremål i full serieproduktion och det verkar mer och mer som om kameran är tänkt som rikemansmarkör och posörattribut än kamera i verklig mening. Av det skälet är det ju logiskt med specialdesignade utgåvor av kamerahus i begränsade serier till ännu mer hutlösa priser än de vanliga standardprodukterna betingar.

Jag måste säga att jag inte är imponerad och vördnaden för Leica närmar sig det svassande man ägnar sig åt runt kungahuset. Det verkar inte bättre än att vi behöver lite Hey Baberiba i kamerabranschen också!
 
Senast ändrad:
Vilken djup och underbar symbolik: Klisterlappen som säger "Leica" tillverkas däremot i Tyskland."
Man frågar sig ju bara varför man då envisas med att trycka klisterlappen i Tyskland. Men det är ju fullständigt självklart! För det är ju inget ljug i det. Lappfan är ju verkligen i så fall tillverkad i Tyskland, men folk tror nog att det nog gäller själva kameran också och i det ligger väl själva bedrägeriet.

Det är ju bara en helt underbar fintning av Leica! Konsumenten är långt upp på läktaren!
Dessutom har de betalat ett våldsamt överpris för deras kamerahus som idag håller en mycket medioker teknisk utvecklingsnivå relativt vilken systemkamerahus som helst. Det är väl den enda systemkameran vad jag vet som saknar AF idag t.ex. De är omsprungna på alla plan utom möjligen när det gäller själva hantverket. Leica-hus idag är något så märkligt som ett museiföremål i full serieproduktion.

Taiwan och Kina tycker jag det står på det mesta sedan länge, kläder, skor jag nästan allt. i dag vet vi också att dom skruvar och monterar lika bra som vilken Tysk eller japan som helst.

Vart för förvånad annars när det japanska kärnkraftverket började att krångla, det visade sig att tekniklandet Japan inte hade varit så jäkla hävert med det kärnkraftverket.
 
Taiwan och Kina tycker jag det står på det mesta sedan länge, kläder, skor jag nästan allt. i dag vet vi också att dom skruvar och monterar lika bra som vilken Tysk eller japan som helst.

Vart för förvånad annars när det japanska kärnkraftverket började att krångla, det visade sig att tekniklandet Japan inte hade varit så jäkla hävert med det kärnkraftverket.

Jag skulle vilja se vilket annat kärnkraftverk som helst, var som helst, som pallar för de smällar de fick i Fukuschima. Är det något man däremot borde funderat över är varför man byggt verken på den sida av landet som vätter mot öppna havet och nere på kustslättens lägsta delar. Det var säkert det billigaste alternativet för att säkerställa tillgången på kylvatten men dåligt i alla andra avseenden.
 
Jag skulle vilja se vilket annat kärnkraftverk som helst, var som helst, som pallar för de smällar de fick i Fukuschima. Är det något man däremot borde funderat över är varför man byggt verken på den sida av landet som vätter mot öppna havet och nere på kustslättens lägsta delar. Det var säkert det billigaste alternativet för att säkerställa tillgången på kylvatten men dåligt i alla andra avseenden.

Ja nu pallade inte verket som bevisat är,hade dom inte ovanligt stora problem att få buck med följderna som blev, dom mörklade ju det mesta dom kunde, och ett antal offrade sina liv för att försöka minska dom hemska effekterna, och problem med att kyla ner hade dom trots närheten till havet, har inte till och dom ansvariga blivit dömda i domstol.
 
Vilken djup och underbar symbolik: Klisterlappen som säger "Leica" tillverkas däremot i Tyskland." Man frågar sig ju bara varför man då envisas med att trycka klisterlappen i Tyskland. Men det är ju fullständigt självklart! För det är ju inget ljug i det. Lappfan är ju verkligen i så fall tillverkad i Tyskland, men folk tror nog att det gäller själva kameran också och i det ligger väl själva bedrägeriet. Det är verkligen ett mycket cyniskt uttryck för tidens ironi och ett riktigt bra exempel på hur man vrider de sista dropparna ur ett gammalt fint europeiskt varumärke innan det kastas på tidens sophög.

Det är ju bara en helt underbar fintning av Leica! Konsumenten är långt upp på läktaren! Dessutom har de lyckats få konsumenterna att betalat ett våldsamt överpris för deras kamerahus som idag håller en mycket medioker teknisk utvecklingsnivå relativt vilken systemkamerahus som helst. Det är väl den enda systemkameran vad jag vet som år 2012 saknar AF t.ex. De är omsprungna på alla plan utom möjligen när det gäller själva hantverket och den optiska kvaliteten när det gäller objektiv men även objektiven görs ju med en teknik som övergavs av de flesta på 80-talet då AF introducerades.

Leica-hus idag är något så märkligt som ett museiföremål i full serieproduktion och det verkar mer och mer som om kameran är tänkt som rikemansmarkör och posörattribut än kamera i verklig mening. Av det skälet är det ju logiskt med specialdesignade utgåvor av kamerahus i begränsade serier till ännu mer hutlösa priser än de vanliga standardprodukterna betingar.

Ja, världen är föränderlig, gamla kända märken lever kvar, egentligen är de ett offer för sin egen gångna storhet, idag enbart en myt!
Kvalitén på objektiven från Leica/Leitz lär ändå vara i toppklass, till också toppriser, kanske man inte ser skillnaden på en färdig bild, om den var fotograferad med ett objektiv från Sony, Minolta, Canon, Nikon eller Olympus!

Men, talar du om för betraktaren, denna bild är minsann fotograferad med ett Leica/Leitz objektiv, - då ser alla skillnaden, ja visst sådan skärpa, vilken briljans! :) :)

Panasonic har i sina kameror ”Leica” objektiv, det säljer!
Sony har vissa objektiv märkta ”Zeiss”, det säljer också, men ärligt talat, - allt handlar image, snobbism!
 
Jag skulle vilja se vilket annat kärnkraftverk som helst, var som helst, som pallar för de smällar de fick i Fukuschima. Är det något man däremot borde funderat över är varför man byggt verken på den sida av landet som vätter mot öppna havet och nere på kustslättens lägsta delar. Det var säkert det billigaste alternativet för att säkerställa tillgången på kylvatten men dåligt i alla andra avseenden.

Själva kärnkraftverken klarade både jordbävning och tsunami bra. Inget allvarligt gick sönder, och framförallt släpptes inget radioaktivt material ut då.

Tyvärr var inte reservkraftaggregaten lika tåliga. De var dimensionerade för en lite mindre tsunami än den som kom, så de gick sönder. Eftersom man stoppade kärnkraftverken när jordbävningen inträffade (helt enligt rutinerna, och klokt gjort) så behövdes reservkraftern för att driva pumparna som kyler härden. Utan reservkraft fick man en härdsmälta.

Det är förstås lätt att vara efterklok, men om man hade placerat reservkraftaggregaten på taken till kärnkraftverken så hade man haft intakt reservkraft eftersom byggnaderna var jättestabila.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.