Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket pris går de för? Jag ska inte köpa men är nyfiken.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Allt beror på skicket och riktigt intresserade köpare, som bjuder över varandra, - inte riktigt i klass med gamla Leica M modeller, få serier modell, som kan nå upp till miljoner kronor, så mycket skall man inte behöva betala för en Agfa Klick, från 1959.

Kolla på auktioner i USA och Frankrike, även Schweiz, där finns det samlare som kan betala fantasipriser.
 
Testade min nya leksak RX100 i helgen. Känner mig nöjd med bildkvalitén så här långt. Bilderna är normalt redigerade. Allt i JPEG.
 
Kameran är slutsåld på alla platser jag har besökt, suck!
Kanske Antes Bilverkstad i Katrineholm har kvar några, såg att deras pris var lägst i Sverige!
 
Är det så illa att Sony inte ens har en riktig laddare ens som tillbehör??
Hur 17 ska man kunna ladda under semestern?
 
Är det så illa att Sony inte ens har en riktig laddare ens som tillbehör??
Hur 17 ska man kunna ladda under semestern?

Vad är det som inte funkar under semestern?

Var lite orolig först - har dåliga erfarenheter av kameror med inbyggd laddare, men då har de haft specialkontakter - men när jag fick hem min Rx100 insåg jag hur smidigt det är att ladda den med samma sladd som jag laddar telefonen med (eller från datorn). Och ska jag ut och resa sliter jag bara med en sån här så har jag med ström till jobb-iPhonen också.
 
Fördrar kunna ladda separat och använda kameran under tiden


//Bussmicke
www.bussmicke.se

Otroligt, vad mycket problem några tycks ha, innan ens ha inhandlat denna RX100!

Antingen laddar man batteriet, som tillverkaren har tänkt sig eller så köper man ett extra batteri, som laddas i en extern laddare eller laddar båda batterierna, en efter en, i samma laddare eller så laddar man båda batterierna, en efter en, i kameran eller så köper man ett tredje batteri, om reservbatteriet skulle komma bort eller så köper man en annan kamera!

Svårare än så är det inte!
 
Fördrar kunna ladda separat och använda kameran under tiden
Ja, det är ju en sak - enklare om du skriver vad du menar.

Finns sedan ett bra tag separat laddare för en 50-lapp på Ebay för de som plåtar dygnet runt. För mig, som om jag vet att jag ska plåta ett par tusen bilder utan uppehåll hellre hugger systemkameran, är det en fröjd att slippa ha en laddare till liggande på skrivbordet.

Och med en sån här i fickan kan jag ladda kameran (och telefonen) varthelst i världen det finns ett USB-uttag.

EDIT: satt och slöskrev inlägget (förgrômmade OS!) medan LB hann svara, ber om ursäkt för redundansen.
 
Det är klart att antalet pixlar gör skillnad...

Tar man den mängd distortion som RX100 ger och projicerar ner den (inga pixlar får förstoras, enbart förminskning är godkänd) skär man bort ca 30% av sensorytan (den i hörnen). Detta lämnar 14MP med bra pixelinnehåll. Det ser jag inte som ett problem.

Ett betydligt större problem är att objektivet är riktigt riktigt dåligt i vidvinkeldelen på stora bländare, så dåligt att hörnen är ganska oanvändbara. Detta beror på comatisering och en ganska stor mängd astigmatism - inte på distortionen.

Hade det BARA varit distortionen som skulle korrigeras, då hade allt varit frid och fröjd. 14MP är mer än tillräckligt i de allra flesta sammanhang. Tyvärr är distortionen också komplex, det är en minst andragradskorrigering som gäller om man inte vill att projektionen ska få raka linjer att se ut som fiskmåsar i silhouette (mustachformad distortion).

Läste om dessa texter ovan.

Bättre är väl som vanligt att göra rätt från början. Även om detta nu handlar om korrigering av bilder tagna med en liten kompakt i vidvinkeländen, så kan man väl ändå påminna om att om det är viktigt med bättre kvalitet än den man kan få så kan man ju få det med en systemkamera och tilt/shiftobjektiv. Om man exv. plåtar arkitektur på allvar (och inte bara som semesterhobby), så funkar det faktiskt inte med en kompakt eller annan kamera med för den delen med ett traditionellt vidvinkelobjektiv som man håller/tvingas hålla alltför vinklat mot vertikalplanet. Då är det en riktig systemkamera och tilt/shift-objektiv. Det är därför det vore bra om det även till Sony fanns ett bättre utbud av sådana än det gör. Både Canon och Nikon har sådana.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.