Sten-Åke, jag vet att Nikon har en tilt/shift vidvinkel, en av de första kom redan under 60-70-talet, men eftersom serien är liten, kundkretsen även liten, så är priset tyvärr inte litet, rättare sagt, - ett svindyrt objektiv nytt, begagnat lär väl gå att köpa något billigare.
RX100 tror jag, har ännu inte köpt den, ger mycket bättre bilder rent praktiskt, än vad teoretiska beräkningar någonsin kan komma fram till, att zoom-objektivet vid 28mm skulle ge alla möjliga optiska fel!
Teori är en sak, men vad som händer i praktiken, efter korrigering i ett lämpligt program, om jag då fortfarande kan se defekterna med mitt öga, då först är jag övertygad, inte förr!
Vad fasiken, har tilt/shift objektiv hittat in i RX100-tråden nu också?
Det är ju egentligen två funktioner. Tilt som flyttar fokusplanet och vrider fokusplanet så att det inte är vinkelrätt mot bildplanet används för att skapa dessa "miniatyrbilder" bl.a. och gör sig bättre med lite längre brännvidder. Ett enklare alternativ till det är lens-baby och till NEX så finns det sådana adaptrar så att man kan få tilt med vilket objektiv som helst. Det blir tilt, men inte shift.
Shift-funktionen parallell-förflyttar bilden utan förändring av perspektiv eller vinkel. Precis som man kan göra på de flesta hemmabio-projektorena för att flytta bilden utan att drabbas av keystone-effekter. Det är detta som används vid arkitekturfoto där man med ett stativ fotograferar flera bilder med parallell-förflyttning och sedan stitchar ihop det i ett panorama och kan få extremt raka bilder utan förvrängningar.
Det är knappast var mans grej och ganska udda fotografering, så att dra in den jämförelsen med en kompakt vetesjutton om det är så relevant.
Man kommer mycket långt med bra raktecknande vidvinklar också.
Att objektiven kallas tilt/shift trots att det är två olika funktioner är att man sas får tiltfunktionen "på köpet" i shift-objektiven, så det finns inga rena enbart shift-objektiv medan det finns renodlade tiltobjektiv. Det är ändå två helt olika användningsområden.
Dessa objektiv är ganska kostsamma. Sony har som sagt inget eget till sina kameror, men med NEX och en adapter går det alldeles utmärkt att sätta ett Canon eller Nikon med full funktionalitet. NEX-7 är en mycket bättre kamera än någon Canon eller Nikon för detta då det är ett helmanuellt förfarande och man kan ha stor nytta av focus peaking t.ex.
Det är ingen brist alls anser jag att Sony inte har det i A-mount sortimentet. Vill man ha det så finns det tredjeparts alternativ. Dels Arax som är billiga och tillverkas av en kille i Ukraina. Två varianter, 35/2,8 och 85/2,8. Båda två anses optiskt förträffliga, men 35an är lite mer tveksamt byggd pga vajerstyrning av bländaren. Dessa objektiv är i sin mekaniska konstruktion kopior av Canons T/S-objektiv. Nikons är robustare.
Ett inte fullt så billigt alternativ, men absolut högsta klass är objektiven från Tyska Hartblei som också finns till Sony A-mount. ofta är det dessa som används vid högklassig fotografering av just arkitektur även med Nikon och Canon trots att de tillverkarna har egna sådana objektiv i sitt sortiment.
/Mats