Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu, förstår jag vad du menar, vilket skärpedjup du får, med en bländare på RX100, som motsvarar bl.8 på din systemkamera Canon 40D.

Enklast, jämför skärpedjupet praktiskt på ett lämpligt motiv, olika bländare, på båda kamerorna!

När det gäller exponeringen, på RX100 och 40D, vilket jag trodde du menade först, bör den vara identisk, exp.tid och bländare, vid samma ljus,
Jag kan ha fel, har aldrig kollat om det är någon skillnad, exponeringen blir vad den blir, både på min kompakt och systemkamera, båda ger rätt exponering.

Så mycket är ändå säkert, - bl.8 på RX100:n ger större skärpedjup än vad 40D ger på motsvarande upplevd brännvidd.

Dpreview, i sin preview av RX100, jämförde ekvivalenta bländare mellan RX100 och flera andra kameror - titta på detta.
 
Skitsamma. Beslut taget. Har nu beställt en RX100 från Brunos Bildverkstad. Nu återstår att se hur de levererar och hur RX100 levererar. Spännande värre... :)
 
Micro-HDMI port

Påverkas video kvaliten om man använder den med RX-100 bifogade USB kabeln ( utsignalen matas in via Sony PS3 som är kopplat via HDMI ut till en HD TV ) kontra om man använder utsignalen direkt från kameran via micro-HDMI porten och matar in den direkt till HD TV?

Micro-HDMI porten stödjer Live Out , är det HDMI okomprimerat Live Out, någon som vet?
 
Fantastiskt trevligt

Och som jag har letat...dåligt!!! Jag har varit rättså pepp på rx100 som ett komplement till min a65 sen den släpptes. Hittade en recension här på fotosidan och har läst lite andra recensioner också när jag idag hittade denna ljuvliga tråd...i två timmar i solstolen har jag läst igenom alla 38 sidor ochvältrat mig i all info, ,allt tyckande.

Blev lite orolig där ett tag mellan distorsioner, koreanska bilar och kräftskivor, men nu är det klart, en rx100 blir det :)! Är dock lite nyfiken på om någon tagit lite macrobilder med den, och har erfarenhet/åsikter om detta?

Tackar för underhållande och väldigt inforik läsning!

Josefina
 
Och som jag har letat...dåligt!!! Jag har varit rättså pepp på rx100 som ett komplement till min a65 sen den släpptes. Hittade en recension här på fotosidan och har läst lite andra recensioner också när jag idag hittade denna ljuvliga tråd...i två timmar i solstolen har jag läst igenom alla 38 sidor ochvältrat mig i all info, ,allt tyckande.

Blev lite orolig där ett tag mellan distorsioner, koreanska bilar och kräftskivor, men nu är det klart, en rx100 blir det :)! Är dock lite nyfiken på om någon tagit lite macrobilder med den, och har erfarenhet/åsikter om detta?

Tackar för underhållande och väldigt inforik läsning!

Josefina

:-D , ja det blir nog bra med det.
 
Är dock lite nyfiken på om någon tagit lite macrobilder med den, och har erfarenhet/åsikter om detta?
Josefina

Det är kul att fota macro med den. Och bilden förstoras på lcd skärmen medan man manuellt ställer skärpan, vilket underlättar betydligt.
 

Bilagor

  • ros (1 av 1).jpg
    ros (1 av 1).jpg
    15.3 KB · Visningar: 308

2012-08-08 tipsade jag också om denna test. :) :)

" Nu till ordningen, - inga vidare kommentarer om kräftfester, kärnkraftverk, olika tillverkare av objektiv, samt att sommaren hittills inte har varit annat än regn, blåst, lite sol……:) :) "

"Läs denna riktigt trevliga test.
Utan tvekan, den bästa kompakt kameran någonsin, en given klassiker från Sony!
Make.Believe! "

http://blog.mingthein.com/...06/the-...rative-review/
 
Det är kul att fota macro med den. Och bilden förstoras på lcd skärmen medan man manuellt ställer skärpan, vilket underlättar betydligt.

Säkert en riktigt perfekt kamera, - som alla testare påpekar klarar den säkert 90% av all fotografering som hobbyfotografen är intresserad av, med ett bildresultat som ingen tidigare lika liten kamera har kunnat visa!
Sportfoto, fågelfoto, vildfoto, m.m. då behövs det ett grövre "verktyg", - men det "verktyget" är inte lika lätt och kompakt, alltså den som hela tiden anser att denna lilla avancerade kompakt inte klarar av hans eller hennes krav, skall titta på en annan kamera, typ systemkamera, sensor m43, APS-C eller FF!

Dessutom, RX100 är ännu så här långt, i augusti, ganska svår att få tag på, slutsåld!
Det visar väl vad hobbyfotografen vill ha?
 
Säkert en riktigt perfekt kamera, - som alla testare påpekar klarar den säkert 90% av all fotografering som hobbyfotografen är intresserad av, med ett bildresultat som ingen tidigare lika liten kamera har kunnat visa!
Sportfoto, fågelfoto, vildfoto, m.m. då behövs det ett grövre "verktyg", - men det "verktyget" är inte lika lätt och kompakt, alltså den som hela tiden anser att denna lilla avancerade kompakt inte klarar av hans eller hennes krav, skall titta på en annan kamera, typ systemkamera, sensor m43, APS-C eller FF!

Dessutom, RX100 är ännu så här långt, i augusti, ganska svår att få tag på, slutsåld!
Det visar väl vad hobbyfotografen vill ha?

Och yrkesfotografen som alltid vill ha kameran med sig.
 
Sportfoto, fågelfoto, vildfoto, m.m. då behövs det ett grövre "verktyg",

Det beror på vilken sport och var sporten äger rum. Jag har t.ex. fotat kanotpolo med den vilket fungerade utmärkt. Kontinuerlig autofokus och upp till 10 bild/sek hjälper bra till.
 

Bilagor

  • kanotpolo (1 av 1).jpg
    kanotpolo (1 av 1).jpg
    26.2 KB · Visningar: 362
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.