Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Var hittar man denna externa laddare? Jag köper alltid 1-2 extra batterier.
Har inte problem, Jag tänker praktiskt.

Enligt Dpreview Sony forum, kostar en extern laddare med passande batteri, inte mera än $15, alltså ca. kr.105:- , frakt tillkommer!
Verkar för billigt, för att vara sant!
Ändå, för de pengarna är det värt ett köp, fungerar det, så är det nästan gratis!

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1009&message=42163555

Här i Sverige har säkert Clas Ohlson en passande extern laddare, men då ingår inget batteri.
 
Läste om dessa texter ovan.

Bättre är väl som vanligt att göra rätt från början. Även om detta nu handlar om korrigering av bilder tagna med en liten kompakt i vidvinkeländen, så kan man väl ändå påminna om att om det är viktigt med bättre kvalitet än den man kan få så kan man ju få det med en systemkamera och tilt/shiftobjektiv. Om man exv. plåtar arkitektur på allvar (och inte bara som semesterhobby), så funkar det faktiskt inte med en kompakt eller annan kamera med för den delen med ett traditionellt vidvinkelobjektiv som man håller/tvingas hålla alltför vinklat mot vertikalplanet. Då är det en riktig systemkamera och tilt/shift-objektiv. Det är därför det vore bra om det även till Sony fanns ett bättre utbud av sådana än det gör. Både Canon och Nikon har sådana.

Sten-Åke, jag vet att Nikon har en tilt/shift vidvinkel, en av de första kom redan under 60-70-talet, men eftersom serien är liten, kundkretsen även liten, så är priset tyvärr inte litet, rättare sagt, - ett svindyrt objektiv nytt, begagnat lär väl gå att köpa något billigare.

RX100 tror jag, har ännu inte köpt den, ger mycket bättre bilder rent praktiskt, än vad teoretiska beräkningar någonsin kan komma fram till, att zoom-objektivet vid 28mm skulle ge alla möjliga optiska fel!

Teori är en sak, men vad som händer i praktiken, efter korrigering i ett lämpligt program, om jag då fortfarande kan se defekterna med mitt öga, då först är jag övertygad, inte förr!
 
Sten-Åke, jag vet att Nikon har en tilt/shift vidvinkel, en av de första kom redan under 60-70-talet, men eftersom serien är liten, kundkretsen även liten, så är priset tyvärr inte litet, rättare sagt, - ett svindyrt objektiv nytt, begagnat lär väl gå att köpa något billigare.

RX100 tror jag, har ännu inte köpt den, ger mycket bättre bilder rent praktiskt, än vad teoretiska beräkningar någonsin kan komma fram till, att zoom-objektivet vid 28mm skulle ge alla möjliga optiska fel!

Teori är en sak, men vad som händer i praktiken, efter korrigering i ett lämpligt program, om jag då fortfarande kan se defekterna med mitt öga, då först är jag övertygad, inte förr!

Vad fasiken, har tilt/shift objektiv hittat in i RX100-tråden nu också?

Det är ju egentligen två funktioner. Tilt som flyttar fokusplanet och vrider fokusplanet så att det inte är vinkelrätt mot bildplanet används för att skapa dessa "miniatyrbilder" bl.a. och gör sig bättre med lite längre brännvidder. Ett enklare alternativ till det är lens-baby och till NEX så finns det sådana adaptrar så att man kan få tilt med vilket objektiv som helst. Det blir tilt, men inte shift.

Shift-funktionen parallell-förflyttar bilden utan förändring av perspektiv eller vinkel. Precis som man kan göra på de flesta hemmabio-projektorena för att flytta bilden utan att drabbas av keystone-effekter. Det är detta som används vid arkitekturfoto där man med ett stativ fotograferar flera bilder med parallell-förflyttning och sedan stitchar ihop det i ett panorama och kan få extremt raka bilder utan förvrängningar.

Det är knappast var mans grej och ganska udda fotografering, så att dra in den jämförelsen med en kompakt vetesjutton om det är så relevant.

Man kommer mycket långt med bra raktecknande vidvinklar också.

Att objektiven kallas tilt/shift trots att det är två olika funktioner är att man sas får tiltfunktionen "på köpet" i shift-objektiven, så det finns inga rena enbart shift-objektiv medan det finns renodlade tiltobjektiv. Det är ändå två helt olika användningsområden.

Dessa objektiv är ganska kostsamma. Sony har som sagt inget eget till sina kameror, men med NEX och en adapter går det alldeles utmärkt att sätta ett Canon eller Nikon med full funktionalitet. NEX-7 är en mycket bättre kamera än någon Canon eller Nikon för detta då det är ett helmanuellt förfarande och man kan ha stor nytta av focus peaking t.ex.

Det är ingen brist alls anser jag att Sony inte har det i A-mount sortimentet. Vill man ha det så finns det tredjeparts alternativ. Dels Arax som är billiga och tillverkas av en kille i Ukraina. Två varianter, 35/2,8 och 85/2,8. Båda två anses optiskt förträffliga, men 35an är lite mer tveksamt byggd pga vajerstyrning av bländaren. Dessa objektiv är i sin mekaniska konstruktion kopior av Canons T/S-objektiv. Nikons är robustare.

Ett inte fullt så billigt alternativ, men absolut högsta klass är objektiven från Tyska Hartblei som också finns till Sony A-mount. ofta är det dessa som används vid högklassig fotografering av just arkitektur även med Nikon och Canon trots att de tillverkarna har egna sådana objektiv i sitt sortiment.


/Mats
 
Att objektiven kallas tilt/shift trots att det är två olika funktioner är att man sas får tiltfunktionen "på köpet" i shift-objektiven, så det finns inga rena enbart shift-objektiv medan det finns renodlade tiltobjektiv. Det är ändå två helt olika användningsområden.

Canon var tidigt ute med tilt/shift, medans tillverkare som Olympus och Nikon hade objektiv med bara shiftfunktionen (Nikons hette PC-Nikkor). Altså tvärtom mot vad du skriver ;)

Tiltfunktionen är inte främst för att göra "miniatyrbilder" utan för att kunna utnyttja Scheimpflugprincipen för att få ett större skärpedjup än vad som går att få med motsvarande normala objektiv. Detta kräver mycket noggranna justeringsmöjligheter och går inte att åstadkomma med Lensbaby eller de flesta enklare tiltadaptrarna.

Vill man göra miniatyrbilder går det alldeles utmärkt att använda en RX100 (eller vilken kamera som helst) och fixa effekten i efterbehandlingen. Precis som det går att korrigera distorsionen i efterhand för att få "normala" bilder går det alldeles utmärkt att förvränga dem :)

_2009-06-06.jpg
En rätt kass bild tagen med ett "riktigt" och dyrt TS-objektiv :)
 
" Vill man göra miniatyrbilder går det alldeles utmärkt att använda en RX100 (eller vilken kamera som helst) och fixa effekten i efterbehandlingen. Precis som det går att korrigera distorsionen i efterhand för att få "normala" bilder går det alldeles utmärkt att förvränga dem "

Apropå olika effekter. Jag vet att RX 100 kan använda/applicera "water color" och "illustration" effekter på stillbilder som redan tagits. Jag kunde få fram funktionen under de första dagarna men nu lyckas jag inte med det. Det ska tydligen fungera i Playback läget, man ska gå in i Menyn och sedan in på Bildeffekt men då startar kameran och man får tillgång till ALLA tillgängliga effekter! Hur ska man gå tillväga??
 
Vad fasiken, har tilt/shift objektiv hittat in i RX100-tråden nu också?

Det är ju egentligen två funktioner. Tilt som flyttar fokusplanet och vrider fokusplanet så att det inte är vinkelrätt mot bildplanet används för att skapa dessa "miniatyrbilder" bl.a. och gör sig bättre med lite längre brännvidder. Ett enklare alternativ till det är lens-baby och till NEX så finns det sådana adaptrar så att man kan få tilt med vilket objektiv som helst. Det blir tilt, men inte shift.

Shift-funktionen parallell-förflyttar bilden utan förändring av perspektiv eller vinkel. Precis som man kan göra på de flesta hemmabio-projektorena för att flytta bilden utan att drabbas av keystone-effekter. Det är detta som används vid arkitekturfoto där man med ett stativ fotograferar flera bilder med parallell-förflyttning och sedan stitchar ihop det i ett panorama och kan få extremt raka bilder utan förvrängningar.

Det är knappast var mans grej och ganska udda fotografering, så att dra in den jämförelsen med en kompakt vetesjutton om det är så relevant.

Man kommer mycket långt med bra raktecknande vidvinklar också.

Att objektiven kallas tilt/shift trots att det är två olika funktioner är att man sas får tiltfunktionen "på köpet" i shift-objektiven, så det finns inga rena enbart shift-objektiv medan det finns renodlade tiltobjektiv. Det är ändå två helt olika användningsområden.

Dessa objektiv är ganska kostsamma. Sony har som sagt inget eget till sina kameror, men med NEX och en adapter går det alldeles utmärkt att sätta ett Canon eller Nikon med full funktionalitet. NEX-7 är en mycket bättre kamera än någon Canon eller Nikon för detta då det är ett helmanuellt förfarande och man kan ha stor nytta av focus peaking t.ex.

Det är ingen brist alls anser jag att Sony inte har det i A-mount sortimentet. Vill man ha det så finns det tredjeparts alternativ. Dels Arax som är billiga och tillverkas av en kille i Ukraina. Två varianter, 35/2,8 och 85/2,8. Båda två anses optiskt förträffliga, men 35an är lite mer tveksamt byggd pga vajerstyrning av bländaren. Dessa objektiv är i sin mekaniska konstruktion kopior av Canons T/S-objektiv. Nikons är robustare.

Ett inte fullt så billigt alternativ, men absolut högsta klass är objektiven från Tyska Hartblei som också finns till Sony A-mount. ofta är det dessa som används vid högklassig fotografering av just arkitektur även med Nikon och Canon trots att de tillverkarna har egna sådana objektiv i sitt sortiment.


/Mats

Varför tilt/shift objektiv har hittat in i RX100-tråden?

Fråga Sten-Åke, det var inte jag som började, han slog till först! :) :)

Mitt svar var på inlägget tilt/shift objektiv, som är ett mycket dyrt objektiv, som många hobbyfotografer använder, däremot RX100:n kommer att användas av seriösa yrkesfotografer vid arkitektur-fotografering, när mycket höga krav ställs på perfekta bilder, utan några optiska fel.
Nej, vänta nu, var det kanske tvärtom, att yrkesfotografer har optiska fel?

PS. Jag kan också hur ett tilt/shift objektiv fungerar, har ett gammalt MF Nikkor, sedan många år. DS
 
Att objektiven kallas tilt/shift trots att det är två olika funktioner är att man sas får tiltfunktionen "på köpet" i shift-objektiven, så det finns inga rena enbart shift-objektiv medan det finns renodlade tiltobjektiv.
Det finns skiftobjektiv som inte har tilt. Däremot är jag osäker på om det finns objektiv som har enbart tilt.

Det är ändå två helt olika användningsområden.
Men man kan kombinera dem.
 
Ett inte fullt så billigt alternativ, men absolut högsta klass är objektiven från Tyska Hartblei
Hartblei är ett ukrainskt bolag. Deras "super rotator"-objektiv tillverkas i Ukraina (inklusive optiken), men några av dem använder tysktillverkad Zeissoptik. (Hartblei bygger då själva T/S-mekanismen).
 
Det finns skiftobjektiv som inte har tilt. Däremot är jag osäker på om det finns objektiv som har enbart tilt.
.

Kanske inte färdiga objektiv, men jag har en adapter som låter mig använda Nikonobjektiv med enbart tilt på Micro 4/3. Men det var en bit från ämnet, sorry....
 
Hartblei är ett ukrainskt bolag. Deras "super rotator"-objektiv tillverkas i Ukraina (inklusive optiken), men några av dem använder tysktillverkad Zeissoptik. (Hartblei bygger då själva T/S-mekanismen).

Är det så? Vad jag förstått är objektiven i sin helhet tillverkade av Hartblei men kvalitetsgodkända av Zeiss vilket utgör Zeiss enda bidrag, ungefär som SonyZeiss. Givetvis kan jag ha fel, men har bestämt för mig att jag läst detta.
 
Är det så? Vad jag förstått är objektiven i sin helhet tillverkade av Hartblei men kvalitetsgodkända av Zeiss vilket utgör Zeiss enda bidrag, ungefär som SonyZeiss. Givetvis kan jag ha fel, men har bestämt för mig att jag läst detta.

Vilka som egentligen tillverkar objektiven, Hartblei eller Zeiss, kan väl vara totalt ointressant, säkert är ändå, absolut det är Sony som tillverkar modell RX100!

Hur mycket skitsnack skall svämma över till sidan för RX100?
Skall vi ta upp också, - vem köpte SAAB Automobil i Trollhättan?
 
Vilka som egentligen tillverkar objektiven, Hartblei eller Zeiss, kan väl vara totalt ointressant, säkert är ändå, absolut det är Sony som tillverkar modell RX100!

Hur mycket skitsnack skall svämma över till sidan för RX100?
Skall vi ta upp också, - vem köpte SAAB Automobil i Trollhättan?

Är du forumpolis som bestämmer vad som får skrivas i tråden? Frågan kan ju absolut vara relevant.
 
Är du forumpolis som bestämmer vad som får skrivas i tråden? Frågan kan ju absolut vara relevant.

Kan faktiskt inte se det relevanta med att diskutera National Electric Vehicle Sweden här.
Inte heller vem som tillverkar vad och var när det gäller tredjepartsobjektiv i en diskussionstråd om en kompaktkamera där det inte går att byta ut objektivet.

Hur skulle det kunna vara relevant?


/Mats
 
Kan faktiskt inte se det relevanta med att diskutera National Electric Vehicle Sweden här.
Inte heller vem som tillverkar vad och var när det gäller tredjepartsobjektiv i en diskussionstråd om en kompaktkamera där det inte går att byta ut objektivet.

Hur skulle det kunna vara relevant?


/Mats

Det var jag som var ute och cyklade. Blandade ihop två diskussioner. Ber Lars om ursäkt och ställer mig i skamvrån :)
 
Är du forumpolis som bestämmer vad som får skrivas i tråden? Frågan kan ju absolut vara relevant.

Knappast någon forumpolis, men de flesta förstår varför de olika trådarna läggs i olika RUBRIKER, helt efter innehåll, för att det skall gå att följa varje inlägg smidigt.

Du kan ju börja en ny tråd, med en egen RUBRIK, - KRÄFTSKIVAN

Tips, lägg inte ditt inlägg om kräftskivan i RUBRIK, - SONY DSC RX100!
Inte speciellt relevant, även om man säkert kan fotografera en kräftskiva med denna kamera!
 
Knappast någon forumpolis, men de flesta förstår varför de olika trådarna läggs i olika RUBRIKER, helt efter innehåll, för att det skall gå att följa varje inlägg smidigt.

Du kan ju börja en ny tråd, med en egen RUBRIK, - Kräftskivan

Tips, lägg inte ditt inlägg om kräftskivan i RUBRIK, - SONY DSC RX100!
Inte speciellt relevant, även om man säkert kan fotografera en kräftskiva med denna kamera!

Tror jag tar tillbaka min ursäkt till dig......
 
Är det så? Vad jag förstått är objektiven i sin helhet tillverkade av Hartblei men kvalitetsgodkända av Zeiss vilket utgör Zeiss enda bidrag, ungefär som SonyZeiss. Givetvis kan jag ha fel, men har bestämt för mig att jag läst detta.

Hartblei sa:
Over the past 4 years, Hartblei has reached significant improvements concerning the quality of their new line of lenses, their efforts supported by Carl Zeiss. The current Superrotators are equipped with lens groups completely "Made in Germany" by Carl Zeiss. These lens groups are being assembled in Germany and embedded into Hartblei barrels made from German special aluminium.

http://www.hartblei.de/en/optics-by-carl-zeiss.htm

De gamla vanliga "super rotator"-objektiven (utan Zeissoptik) tillverkar Hartblei helt själva.
 
http://www.hartblei.de/en/optics-by-carl-zeiss.htm

De gamla vanliga "super rotator"-objektiven (utan Zeissoptik) tillverkar Hartblei helt själva.

Det har ju tydligen ändrats, numera ett nära samarbete med Zeiss och Hartblei är flyttat till Tyskland.

Hartblei sa:
Since March 2009 our lenses have now received full certification of Carl Zeiss. The naming is now "Hartblei-Optics by Carl Zeiss". We offer a steadily growing number of international dealers, there you can test, rent and buy our lenses (and now the new HCam-B1) with full professional service and guarantee.

http://www.hartblei.de/en/about.htm

/Mats
 
ANNONS