det finns väl en hel massa proffs som inte är reportagefotografer åt kvällspressen. Det som ska tryckas i små format på dassigt tidningspapper eller visas på löpet på en webbsida behöver knappast någon högre klass. Reklamfoto däremot behöver det, liksom annan typ av studiofoto, olika sportarrangemang osv.
Kolla på OS-invigningen bland de fotografarerna som bevakar den och har betalt 6-siffriga belopp för att få plats innanför skranket. Då spelar det ingen roll att två kameror med objektiv kostar några hundra tusen spänn. Tror knappast du ser så många stå där med kompakter som RX100
/Mats
Vem betalar kamerorna till " de fotografarerna som bevakar den och har betalt 6-siffriga belopp" ?
De själva?
Knappast!
Du måste göra en skillnad på yrkesfotografer och hobbyfotografer.
Hobbyfotografen skall betala sin egen utrustning, med dessutom skattade pengar!
Du själv, för att ta ett aktuellt exempel, är hela tiden tvungen, att avyttra några av dina nuvarande fotoprylar, för att kunna köpa något nytt, nu en Sony A77 med kitzoom för nu låga 13 000 spänn, så var den senaste planen, tror jag av tidigare texter.
Kamerahuset Sony A99:n var även ett tänkbart köp, när den kommer, den låg även i dina tidigare planer, tror jag av tidigare texter, - men den FF D-SLT kostar en aning mera .....
Hade du inte en uppfattning tidigare, att foto-hobbyn inte är så dyr, jämfört med andra hobbyn?
Är den inte dyr, bör det väl innebära att foto-hobbyn är fixad med eget inarbetat kapital, m.a.o. egna likvida medel?
Bäst så iaf, med egna likvida medel, - köpa - sälja - köpa - sälja - köpa - sälja - köpa, - nej, jag skulle bli yr i skallen, om det skulle ske privat, även om jag skulle kunna ta förlusterna på några "lakan", räknat på några år!!!