På A77 kan man ställa in låg brusred vid Jpeg, ingen kamera kommer undan utsmetning vid Jpeg, Även Bruskungarnas kung Nikon D7000 smetar ut detaljer vid lite högre iso. Foto tog jämförelsebilder vid Iso 3200 mellan A77 och D7000 med Jpeg-inställning. A77 uppvisade mer detaljer än D7000 och var något skarpare, inget dåligt betyg måste jag säga, för det var en mycket kritikerrosad modell A77 fick tampas med. Men D7000 med sina 16Mp och Raw-framkallning lär ju vara något i hästväg.
//Bengt.
Jo, Nikon D7000 är bra.
Fotograferar man i raw-format ger alla kamerorna som har den sensorn med fritt blås i princip identiskt resultat, dvs. Sony A580, NEX-5N, Pentax K-5, Nikon D5100.
De andra som har SLT-spegeln ligger aningen efter, dvs A55, A37, A57, för att de får lite mindre ljus pga SLT-spegeln. De där laboratoriemässigt uppmätta små skillnaderna från DxO mm. som påvisar att Pentaxen är lite bättre är bara att strunta i. Det är i praktiken helt försumbart.
Fotograferar man i raw så är det som lagras i filen precis det data som sensorn registrerat. Plockar man upp den i raw-konverteraren och bara klickar "open" för att konvertera det till en tiff och lyfta in i bildbehandlaren så görs en del förinställda påläggningar, bl.a. brusreducering. Där kan det skilja lite mellan olika kameror baserat på olika default-profiler. Brusreduceringen är alltid pålagd en bit som standard, men det går att ändra.
I Raw-konverteraren kan man välja nivå på brusreduceringen för luminans och färgbrus och hur den ska hantera detaljerna. I ACR finns alltid ett standardvärde för color-noise inställt redan från början. Där är det bara att zooma in till 100% och titta på något skuggigt område av intresse och dra i reglagen åt olika håll tills man får den bästa kompromissen, för det är det som det handlar om.
Vill man vara extremt noga kan man göra bara det lilla enkla i raw-konverteraren och sedan arbeta med detta inne i Photoshop. Det finns mycket mer att hämta där om man är skicklig och har satt sig in i programmets lite mer avancerade justeringar. Framförallt kan man arbeta selektivt för olika delar av bilden på ett noggrannare sätt och med de olika färgkanalerna Rött/Grönt/Blått separat och där plocka städa bort bruset i den blå kanalen och framhäva detaljerna och kontrast i den gröna som fått mer än dubbelt så mycket ljus och inte har samma brusnivåer.
Usch, jag låter som en expert vilket jag alls inte är
, har inte kommit riktigt dit än själv, men moderskeppet har en kurs som heter Mästerjusteraren där allt det här gås igenom. Har bara tittat igenom kursen ett par gånger utan att jobba så mycket praktiskt med det.
Otroligt hur mycket mer man kan sträcka en bild än det som kamerans konverterare och även raw-konverteraren klarar.
Fotograferar man i raw så kan man alltid ta hand om sina bilder igen vid ett senare tillfälle. Dels utvecklas rawkonverterarna med nya processer och algoritmer och så utvecklas man ju själv och blir skickligare. Därför kan man redan nu enkelt konvertera en raw-bild oavsett hur långt man kommit och vilket program man har, men att man spar originalet, det förändras eller förstörs ju inte och sedan kan man senare göra nya bättre versioner av sina allra bästa bilder.
Vet inte om jag har sagt det förut, men jag tycker det är totalt korkat att fotografera i något annat format än raw. Vill man inte pilla alls så kan man göra ett macro eller script som autokonverterar alla bilder i en mapp till jpeg med standardinställningar så får man snabbt jpegar om man vill, eller så ställer man in jpeg+raw i kameran, men man är rädd om och arkiverar raw-filerna så att man alltid har det oförstörda materialet kvar.
Hoppas att Sony kommer med en icke-reversibel firmware-upgrade där de tagit bort aternativen att välja bildformat med endast jpeg. Så idiotiskt att inte fotografera iraw helt enkelt på alla sätt.
Fotosidan kunde införa en funktion som scannar igenom EXIF på alla bilder och kollar vilka som inte har varit original i raw och sedan lista alla dessa personer på någon hall-of-shame sida och om man publicerar fler än fem "enbart jpeg" så får man kontot avstängt.
(Tror tyvärr inte att det går att se i EXIF vilka lagringsformat kameran var inställd på från början iofs)
/Mats