Det utspelas ett märkligt psykologiskt fenomen i denna tråd. Folk som inte ens rört vid kameran uttrycker lovord efter lovord över den. Jag kan förstå det till viss del, för ytligt sett ger den verkligen ett strongt intryck.
Inte ett dugg märkligt. När det kommer något nytt och överraskande som är bra och som man är intresserad av kan man lätt bli begeistrad över det. Med all rätt, för det finns ju material att utvärdera, bilder t.ex., samt andras beskrivningar om hur kameran är att hantera skrivna av personer som tidigare gett mycket relevanta omdömen om andra modeller och har skaffat sig ett visst förtroende.
Att det förekommer både bra och dåliga bilder beror nog knappast på att det är skillnad mellan olika exemplar av kameran, utan skillnad på fotograferna och bildbehandlarna. Bara att strunta i de dåliga bilderna och grunda sin bedömning på de bästa för det visar vad kameran kan prestera. Usla bilder går att ta med alla kameror.
Det märkliga, men tyvärr ack så vanliga dock, är att det alltid varenda gång hoppar in gnällare som letar fel på det ena och det andra och säger att det finns andra som är bättre. men när man frågar om vilken han syftar på så kommer inget svar. jag ska nog bara tiga i fortsättningen för det blir bara en massa tjafs.
Det finns inte någon kamera som är bäst på allting. Den här lilla kamerans största fördel är dess smidighet så att den alltid kan tas med och ändå ge bra bildkvalitet. förut har det varit ett val, liten kamera och dåliga bilder eller stor kamera och bra bilder (talar om teknisk kvalitet nu, man kan såklart ta fräcka bilder av sämre teknisk kvalitet med en annan enkel kompakt som ändå har visst värde).
Jag ser den dock inte som ett substitut som helt kan ersätta t.ex. min DSLR med 500mm teleobjektiv, eller en FF-kamera med ett bra vidvinkel för en mäklarfotograf, eller en studiokamera osv., men tack vare relativt hög kvalitet blir den ett bra komplement till fotografer som också har annan utrustning.
jag är sugen på den till max, men inte "istället för" mina andra kameror, utan som komplement.
Har idag en liten Canon-kompakt just för detta, men den räcker inte till så att jag släpar med mig den stora kameran alltsomoftast ändå, vilket är lite jobbigt i en del situationer. Funderade på en NEX, men de blir inte heller tillräckligt små. Den här känns rätt perfekt som komplement för min del.
/Mats