Jag förstår det där. Det finns såklart de som inte är så intresserade och felaktigt tror att det är svårt eller tar en massa tid eller nåt.
Visst, ska man "knäppa kort" och lägga upp på bloggen eller fejjan i 600x400 pixel direkt från mobilen osv, så duger det ju - ofta.
För den som köper en mer avancerad kamera och har ett intresse av foto och vill få det bra så är det en annan sak. Där bland "oss" så finns det många som tror att det är så avancerat eller svårt av nån anledinng. Istälet försämrar det
Det blir bättre och tar faktiskt mindre tid och är enklare att skapa sin blid utifrån en raw-fil än att göra om en jpeg som kameran har genererat, så det där om att "inte ha tid" att fixa med raw är ju strunt.
Eftersom ALLA bilder ändå ska bearbetas, de ska rätas upp, beskäras, skalas ner, justeras i ljus och färg och läggas på skärpefilter så är det mindre jobb att börja med raw. Fotograferar man noga och det är en enkel publicering är det minimalt jobb, men det blir inte obefintligt.
Har man raw-filen så är processen kortare och enklare.
Sen lagrar man såklart i jpeg, ofta flera versioner Raw-filen är ju ingen bild, utan bara binärdata som måste omvandlas och skapas en bild av.
Finns det någon som inte behandlar sina bilder alls?
Ok, finns säkert, men förmodligen är de samma personer som inte tänker när de fotograferar heller och inte har nån vidare koll på utsnitt, skärpa, vad som syns i bakgrunden eller komposition osv. Nätet är fullt av usla bilder. Så de som gör så får väl fortsätta då, det är en lukrativ kundgrupp och speciellt de som köper kompaktkameror, men också systemkameror med kitobjektiv och sedan aldrig utökar det.
Däremot för oss som huserar här t.ex. och ändå harvar i jpegträsket är det ju bara märkligt. Förutom att ge mindre möjligheter och mer krångel vid efterbearbetning så blir det ju också besvärligare och kräver fokus på massa annat vid fototillfället.
Men det känns lite som de ja vue, att det här har dryftats förr på något sätt...
Vi släpper det. Jag har hittat mitt sätt. Om andra vill göra på fel sätt så får man göra det.
/Mats