Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja kan man svara bra på det, är själv inte så kunnig inom filmkonsten vad gäller systemkameror, någon tipsade om EOS-H och att dom skulle vara duktiga på att bedömma filmfunktioner i dslr-kameror.

Dom var mycket imponerade av RX100 och dess filmfunktion, då jag själv nu äger en RX100 så blir man lätt part i målet, och kan framstå som märkesfantast vilket jag inte är. visst nämde dom andra märken och att RX100 var bättre rustad. Man alla kan själva klicka in på EOS-H och bilda sig en egen uppfattning.

//Bengt.

Bra svarat, Bengt!
Kameran har gjort många fotografer/testare förbluffade, men här på FS forum vill några inte höra talas om detta "verktyg", alltså här gäller devisen, - känna till men inte påverka andra!
 
Bra svarat, Bengt!
Kameran har gjort många fotografer/testare förbluffade, men här på FS forum vill några inte höra talas om detta "verktyg", alltså här gäller devisen, - känna till men inte påverka andra!

Nog är det så, fick rådet en gång att kolla minst 3st testsajter för att få en någorlunda bra uppfattning om en kameramodell, ( sålla bort ambassadörerna får man nog göra eller i varje fall se upp, dom två giganterna på markanden har väldigt många ambassadörer ) Nu har jag nog läst 4-5 olika testare, men bäst som sagt att alla får bilda sig en egen uppfattning.
 
Bra svarat, Bengt!
Kameran har gjort många fotografer/testare förbluffade, men här på FS forum vill några inte höra talas om detta "verktyg", alltså här gäller devisen, - känna till men inte påverka andra!

De flesta här är väl tämligen överens om att det är en mycket bra kamera, men att den som andra kameror med små sensorer och objektiv har en del nackdelar jämfört med större kameror? En del recensioner på nätet, som den Bengt hänvisade till, går lite till överdrift när de säger att den helt kan ersätta många systemkameror från Olympus, Panasonic och Sony (alltså spegellösa kameror med MFT- eller APS-sensor).
 
Ken är rolig. Så Rx100 är horribel för att den har så liten sensor, men Fuji x10 som är ett par centimeter större i varje riktning men har exakt hälften så stor sensor är toppen?

Ken är en fåntratt, men han har rätt i att storleksangivelsen för små sensorer är horribelt inexakt ;)
 
De flesta här är väl tämligen överens om att det är en mycket bra kamera, men att den som andra kameror med små sensorer och objektiv har en del nackdelar jämfört med större kameror? En del recensioner på nätet, som den Bengt hänvisade till, går lite till överdrift när de säger att den helt kan ersätta många systemkameror från Olympus, Panasonic och Sony (alltså spegellösa kameror med MFT- eller APS-sensor).

Det är klart den kan. Det beror på vilka behov man har. Det fanns en tid då jag övervägde att köpa en 6x7 cm kamera för att ersätta min 6x4.5 cm Mamiya.
Istället ersattes den av digitala sytemkameror från Canon, allt från 10D till 1ds mk 3 ochen hög L-gluggar. Nu håller dessa på att kännas gammeldags och ersätts av OM-D och GH2 ( micro 4/3j.
Behoven ändras och kamerorna blir bättre och bättre och mindre och mindre.
Det är klart att den nya Sonyn kan ersätta systemkameror om den fyller fotografens behov.
Hur kan någon påstå något annat, utan att känna till alla människors behov?
Jag har just ställt min 5D mk2 mot OM-D i studion. Gissa vem som vann?
 
Det är klart den kan. Det beror på vilka behov man har. Det fanns en tid då jag övervägde att köpa en 6x7 cm kamera för att ersätta min 6x4.5 cm Mamiya.
Istället ersattes den av digitala sytemkameror från Canon, allt från 10D till 1ds mk 3 ochen hög L-gluggar. Nu håller dessa på att kännas gammeldags och ersätts av OM-D och GH2 ( micro 4/3j.
Behoven ändras och kamerorna blir bättre och bättre och mindre och mindre.
Det är klart att den nya Sonyn kan ersätta systemkameror om den fyller fotografens behov.
Hur kan någon påstå något annat, utan att känna till alla människors behov?
Jag har just ställt min 5D mk2 mot OM-D i studion. Gissa vem som vann?

Jag missade att lägga till att den faktiskt inte kan ersätta såna kameror vad gäller bildkvalitet i alla situationer. Om den gör det för dig är du bara att gratulera :)

Edit: ska tillägga att min NEX i många situationer är bättre än min Nikon D3, så jag är väl medveten om att stora kameror inte alltid "vinner" ;)
 
Beställde för en vecka sedan ett litet handgrepp till RX100 för 275 kr och fick just reda på att det är på väg med posten! Jag tror det blir en dramatisk förbättring i handhavande av kameran.

http://www.kleptography.com/rf/#camera_rx100

Nu har jag fått mitt lilla handgrepp som var rätt pilligt att få exakt på plats. Det förbättrar greppet avsevärt, om än inte dramatiskt som jag trodde innan. Man får dessutom hålla kameran på ett lite annorlunda sätt, mer med handen kupad eller hur man nu ska beskriva det. Om det var enbart till det bättre är jag ännu inte överens med mig själv om.

Men för alla er som nu slänger ut era digitala fullformatare, digitala mellanformatsbakstycken och studiovideokameror för detta lilla unikum till kompaktkamera, så är ett handgrepp kanske ett bra tillbehör. ;-)
 
Här är en annan filteradapter. Förefaller att monteras på ett bättre ställe på objektivet, med en magnetring (den jag länkade till i posten ovan fästs med dubbelhäftad tejp).

Denna som CheesyCam skriver om verkar komma först med deras polarisations- och ND-filter med magnetfäste. Vet inte ifall det kommer en ring även för vanliga filter, och jag tror inte att produktionen är igång ännu.

Länk:
http://cheesycam.com/nd-or-cpl-filters-for-sony-rx100/
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.