Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker jämförelser med kameror uppåt i storlek är ganska meningslösa i ett rent praktiskt perspektiv.

Däremot är det lite tröttsamt att se hur vissa framhärdar i att RX100 skulle ge bättre bilder än en iaf halvmodern APS-kamera. Som exempel kostar en D5100 mindre än en RX100, och det finns inte en enda punkt där denna kamera inte slår kompaktkameran. Detta med den 18-105VR-glugg som medföljer i kittet.

Skärpa över hela bildytan, på alla brännvidder (rättare sagt "bildvinklar") RX100 kan visa. Lägre brus på alla ISO-tal. Mycket högre verklig upplösning i en verklig bild, trots 4MP "lägre" pixelupplösning. Mycket högre färgnogrannhet. Minst 1-2Ev större DR på alla ISO. Snabbare AF. Mer exakt AF. 1000 bilder på en laddning, och en 10ggr starkare inbyggd blixt.

Undantaget skulle möjligtvis vara den automatiska vitbalansen, men där har jag inte belastat RX100 nåt speciellt än - så det är svårt att säga.
...................

Men samma sak gäller ju när man sen jämför D5100 med D800, och ännu senare D800 med en PO P65+. Frågan är vad det är värt, och hur stort det medhavda paketet får vara...

Om man vill ha en kompakt kamera så får man väl säga att en RX100 utan tvekan är den kamera som ger allra mest och bäst bildkvalitet per gram släpad vikt (eller kubikcentimeter volym att packa/stoppa i fickan). Ska bli kul att se vad LR/ACR kan göra med råfilerna.
 
Nedan, åsikter från några erfarna fotografer, som har testat RX100.
Mina egna åsikter har jag tidigare skrivit.

3/7 2012 www.digitalversus.com/digital-camera/sony-cyber-shot-rx100-p13445/test.html

The Verdict:

”The Sony Cyber-shot RX100 takes pictures that are often comparable in quality to an SLR or a mirrorless camera. In fact, depending of what lens you use, the RX100 can even prove superior. Although there’s scope for nit-picking, as far as expert compacts go, only the much bulkier Canon G1X isn’t completely crushed by this new arrival. Sony has raised the stakes for its competitors: from now on, this is the kind of quality we’ll expect from expert compacts!”

6/7 2012 www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx100/sony-rx100A.HTM

Bra, att du informerar oss alla, på FS forum, ingen kände tidigare till att RX100 är riktigt bra för att vara en kompaktkamera ;)

Efter att ha testat RX100 ett antal gånger nu så vet jag personligen att dess bildkvalité inte mäter sig med en DSLR med APS-C sensor....skillanden är faktiskt många gånger rätt stor och märkbar.
 
Är ju fan sjukt bra bilder du tagit.
Är ju perfekt vardagskamera eller resedito om man inte vill/kan ta större kamera med.

Hehe, tack Michael. Men det var nog kameran som presterade mer än jag. Men, jag är faktiskt ganska nöjd med den lilla saken. Fyller mina behov som fetkamera- komplement helt ok. Kul som attan att alltid ha en schysst kamera i fickan, alla mobiler till trots....;-)
 
Jag kommer till 90 % köpa denna kamera, har inte så bråttom just nu ändå så jag avvaktar till Photokina den 18/9 för att se, mest på kul, om någon annan släpper en kompakt med lika stor sensor.

Köpte du väskan som hör till?
Nåt extra batteri eller så?
 
Nej, ingen väska än så länge. Ska kollas upp. Och nej, inget extra batteri. Testar runt lite först men troligtvis kompletterar jag med ett batteri. Labbar just nu med ett Eye-Fi card för direktöverföring av bilderna till min Ipad. Det tar ju lite extra ström så ytterligare ett batteri är nog inte fel. Plus för USB-laddning, funkar ju i bilen oxå.
 
Bra, att du informerar oss alla, på FS forum, ingen kände tidigare till att RX100 är riktigt bra för att vara en kompaktkamera ;)

Efter att ha testat RX100 ett antal gånger nu så vet jag personligen att dess bildkvalité inte mäter sig med en DSLR med APS-C sensor....skillanden är faktiskt många gånger rätt stor och märkbar.

Du glömde att tillägga att Sony säljer väldigt lite med kameror, och att Canon säljer som tusan.

( PS, repeterar igen, finns ingen annan märkestråd på fotosidan som så öppet redovisar och påtalar alla fel och tillkortakommande som i en Sonytråd)- Att så många testsajter TROTS ALLT redovisar så pass många goda och överraskande bra resultat med RX100 har alldrig någonsin varit så totalt betydelselösa som i fallet RX100.

Nu vill jag banne mig se samma konsekventa nagelfarande kommentarer om alla märken, Att ständigt undvika Canon/Nikon i tron att alla dessa modeller alltid är guds gåva till fotonördarna ökar inte trovärdigheten när ni glatt och villigt öser kritik mot en uppkomling.
 
( PS, repeterar igen, finns ingen annan märkestråd på fotosidan som så öppet redovisar och påtalar alla fel och tillkortakommande som i en Sonytråd)- Att så många testsajter TROTS ALLT redovisar så pass många goda och överraskande bra resultat med RX100 har alldrig någonsin varit så totalt betydelselösa som i fallet RX100.
Fast i fallet Sony RX100 kan det nog vara bra om en och annan påpekar att den även har en del tillkortakommanden. Om man läser alla superlativer i de tester som du refererar till, får man uppfattningen att kameran är mycket bättre än vad den de facto presterar i svårare situationen. Under goda ljusförhållanden och på optimal bländare är den precis så bra som sägs, men vitsen med en liten fickkamera är just att kunna ha med den i alla möjliga och omöjliga situationer, och då upptäcker man snabbt att det kan bli mindre bra också.
 
Fast i fallet Sony RX100 kan det nog vara bra om en och annan påpekar att den även har en del tillkortakommanden. Om man läser alla superlativer i de tester som du refererar till, får man uppfattningen att kameran är mycket bättre än vad den de facto presterar i svårare situationen. Under goda ljusförhållanden och på optimal bländare är den precis så bra som sägs, men vitsen med en liten fickkamera är just att kunna ha med den i alla möjliga och omöjliga situationer, och då upptäcker man snabbt att det kan bli mindre bra också.

Det är väl ingen tvekan om att kameran innehåller kompromisser. Nu är jag ju lite "part i målet" eftersom jag investerat i denna lilla följeslagare. Men, min känsla påminner lite om den analoga tiden med ett fett Pentax-system kompletterat med en Minox 35 GL (där kan man snacka om liten fullformatare.....), en bra känsla.

Oftast ger det sig ganska snart om en produkt håller måttet och lever upp till förväntningarna. Nu har jag använt kameran i några veckor och har i stort sett bara bra vibbar. Precis som du påpekar så är ju vitsen med en liten kamera att den ska finnas till hands. Alternativet kan ju vara att inte ha någon kamera alls, eller att ständigt bära på ett större system. Dyr, javisst. Den är svettigt prissatt men för min del tog jag det. Om den sedan är prisvärd gentemot andra kameror, oavsett kategori, kan ju alltid diskuteras. Litenheten har väl också sitt pris.

Vad gäller debatten Sony vs Resten av kameravärlden avhåller jag mig kommentarer. För mig är det skit samma vad det står på kameran. Jag har nu Nikon, Canon och Sony och har varit inne på både Samsung och Ricoh. Alla märken har både bra och dåliga lösningar. Den sandlådan borde vi alla kunna stanna utanför.

Om du missat mitt förra inlägg så finns det en länk till lite bilder (som får tala för sig själva på både ont och gott) på min blogg.
 
Du glömde att tillägga att Sony säljer väldigt lite med kameror, och att Canon säljer som tusan.

( PS, repeterar igen, finns ingen annan märkestråd på fotosidan som så öppet redovisar och påtalar alla fel och tillkortakommande som i en Sonytråd)- Att så många testsajter TROTS ALLT redovisar så pass många goda och överraskande bra resultat med RX100 har alldrig någonsin varit så totalt betydelselösa som i fallet RX100.

Nu vill jag banne mig se samma konsekventa nagelfarande kommentarer om alla märken, Att ständigt undvika Canon/Nikon i tron att alla dessa modeller alltid är guds gåva till fotonördarna ökar inte trovärdigheten när ni glatt och villigt öser kritik mot en uppkomling.

Du har rätt Bengt!

Leaflet visade tidigare hur förbaskat bra RX100 presterar, vi är många med samma egna erfarenheter, - inte bara de kunniga testarna runt Internet.

En person tyckte att RX100:n gav bilder som passade för webben (ha-ha!), men knappast mera, den andra negativa kommentaren, från en annan person, ”….att dess bildkvalité inte mäter sig med en DSLR med APS-C sensor....skillanden är faktiskt många gånger rätt stor och märkbar”

Omdömen är subjektiva, frågan är bara hur mycket sämre bildkvalitén är från RX100 jämfört med en ”basic level” D-SLR/D-SLT APS-C, - när det blir frågan om format A4, större format kan ibland bli aktuellt för hobbyfotografen, men då ligger man ändå inte med näsan alldeles inpå bilden/tavlan!?
Pixel-peeping är inget jag gör på bilder från RX100, den har sina klara fördelar (mycket kompakt och mycket bra bildkvalité), nackdelar finns om man går upp i höga ISO (en D-SLR /D-SLT APS-C är här bättre)!

Det är inte bara kameran, de negativa skall klaga på, har de glömt fotografen??
Många har lämnat FS forum, då bara fototeknik diskuteras, man blir trött för mindre, - är det allt fotografering handlar om?

När man hittar fler nackdelar än fördelar på en kamera, kvittar vilken modell, - då skall man sälja den snabbt, innan den blir omodern, - bättre än att bara gnälla på FS forum!
 
Har man varit van vid en ANNAN kompaktkamera (som enda fotoverktyg) är ju kameran ett ganska märkbart steg uppåt. Många kan nog tänka sig att slanta upp lite för att slippa släpa på en "storkamera".

Dels för att den för dem känns för avancerad och svårskött (deras intryck, inte mina!) och dels rätt och slätt därför att den är lätt att ha med sig.

Jämför den med andra kompaktkameror, då har jag inga problem med att ta till lite superlativ. Jämför den med krav justerade efter utrustningens storlek, samma sak där.
...............

Körde en APS-kamera med 105/2.8 tidigare, och visst kan man säga att skillnaden mellan RX100 och denna större kombination blev mer än bara "märkbar" så fort solen började sjunka bakom trädtopparna.

Skillnaden är ju ganska naturlig, konstigt vore det annars. 1.5Ev försvinner pga en mindre sensor, 1.5Ev försvinner pga att objektivet på kompakten är ca F5.0 på längre brännvidder. Sammanlagt 3Ev förbättring, vilket ju är som att kunna sänka från ISO3200 till ISO400. Så fort man blir slutartidsbegränsad gör detta en ganska stor skillnad i flexibilitet, detta dikterar ju när man KAN ta bilder.

Bara en halvtimme tidigare hade jag lika gärna kunnat använda kompakten som den stora kameran - till det jag gjorde hade RX100 klarat "lägsta-kravet" för bildkvalitet i applikation med mycket god marginal, t.o.m med ganska god säkerhetsmarginal.
 
[...] Men, min känsla påminner lite om den analoga tiden med ett fett Pentax-system kompletterat med en Minox 35 GL (där kan man snacka om liten fullformatare.....), en bra känsla. [...]

[...] Om du missat mitt förra inlägg så finns det en länk till lite bilder (som får tala för sig själva på både ont och gott) på min blogg.

Tjusiga bilder Per! De visar med all önskvärd tydlighet vad RX100 kan prestera under bra förhållanden. Själv tog jag med mig kameran första kvällen på en pubrunda med polarna, men blev tyvärr allt annat än nöjd med resultatet. I dagsljus ger den däremot stundtals fantastiskt resultat med tanke på storleken.

Apropå storlek, så var jag tvungen att leta fram min gamla Minox när du nu nämnde den. Kan konstatera att kamerorna är nästan exakt lika stora. Minoxen är lite rundare om magen om man säger så, men har å andra sidan ett helt infällt objektiv.

Jag köpte min Minox redan på 80-talet, när jag sett bilder av Christer Strömholm som han tagit med en Minox 35 GT i nattklubbsmiljö. Tri-X gällde då, och en modern kamera av samma snitt á la RX100 borde kunna överträffa det resultatet med råge, nu sådär 25 år senare...
.
 

Bilagor

  • F30-120817_1942.jpg
    F30-120817_1942.jpg
    78.4 KB · Visningar: 394
Nu vill jag banne mig se samma konsekventa nagelfarande kommentarer om alla märken, Att ständigt undvika Canon/Nikon i tron att alla dessa modeller alltid är guds gåva till fotonördarna ökar inte trovärdigheten när ni glatt och villigt öser kritik mot en uppkomling.

Sony är ingen uppkomling på digitalkameramarknaden. Man har tillverkat digitalkameror minst lika länge som någon annan.
 
Tjusiga bilder Per! De visar med all önskvärd tydlighet vad RX100 kan prestera under bra förhållanden. Själv tog jag med mig kameran första kvällen på en pubrunda med polarna, men blev tyvärr allt annat än nöjd med resultatet. I dagsljus ger den däremot stundtals fantastiskt resultat med tanke på storleken.

Apropå storlek, så var jag tvungen att leta fram min gamla Minox när du nu nämnde den. Kan konstatera att kamerorna är nästan exakt lika stora. Minoxen är lite rundare om magen om man säger så, men har å andra sidan ett helt infällt objektiv.

Jag köpte min Minox redan på 80-talet, när jag sett bilder av Christer Strömholm som han tagit med en Minox 35 GT i nattklubbsmiljö. Tri-X gällde då, och en modern kamera av samma snitt á la RX100 borde kunna överträffa det resultatet med råge, nu sådär 25 år senare...
.

Oj, kul att se en jämförelse på storleken. Hade för mig att Minoxen var mindre. Jag ångrar som satan att jag sålde av min på 90-talet......:-(
 
Det är väl inte så konstigt att eventuella negativa aspekter med en RX100 tas upp i en tråd som handlar om just den kameran? Vill man tycka illa om t.ex. Canon EOS-M (att den är överprissatt, ful eller annat) så finns det en tråd som handlar om den kameran (och där är det inte enbart positiva omdömen om den kameran, trots att den heter Canon).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.