Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast i fallet Sony RX100 kan det nog vara bra om en och annan påpekar att den även har en del tillkortakommanden. Om man läser alla superlativer i de tester som du refererar till, får man uppfattningen att kameran är mycket bättre än vad den de facto presterar i svårare situationen. Under goda ljusförhållanden och på optimal bländare är den precis så bra som sägs, men vitsen med en liten fickkamera är just att kunna ha med den i alla möjliga och omöjliga situationer, och då upptäcker man snabbt att det kan bli mindre bra också.

Självklart är det inte fel att påpeka saker som är mindre bra, för att ha den storlek på sensor som RX100 har +mängden pixlar så tycker jag att den presterar ovanligt bra på rimligt höga Iso-tal,

En anledning till att RX100 trots allt då har fått goda vitsord är ju för att den presterar ovanligt bra på lite högre iso. Canon S100 som exempel presterar ju ganska bra på iso-400 och även hyggligt på iso-800.

S100 har av Foto fått utmärkelsen världens bästa fickkompakt. Nu finns det inga tvivel om att vad det gäller lågljusegenskaper så presterar RX100 betydligt bättre.

Erfarna Foto skrev när dom testade G12 att den i flera motivsituationer levererade bilder av DSLR-klass

G12 rår inte på RX100 men den är duktig ändå. Optimal bländare finns för alla objektiv ovasett fabrikat, mängder av medföljande kitoptik till systemare presterar sällan bra på största bländare.

Att studera Bilder i 100% blir allt mera ifrågasatt speciellt när mängden pixlar har ökat, Det finns flera på tråden som kan detta mycket bättre än jag.

Längre tid, Stor bländare, mycke ljus kommer in, mindre brus på bilderna, Fotokonsten är full av motsatser som kolliderar med varandra och ställer till det för oss, för snabb tid minskar skakoskärpa, många pixlar ger problem med mikroskakningar, snabba tider minskar detta.

Samma testsajter som gett omdömmena till RX100, har ju gjort det även till Canon/Nikon, tycker du att även dom kamerorna har fått för mycket beröm, liksom är förskönade, påtalar du i Canontrådar likaledes som i Sonytråden.

Kan i och för sig förstå om du griper in för att några blir väldigt uppspelta över lovorden för RX100, men hur uppspelta är inte många av dom nya D800 ägarna eller MkIII.
 
Sony är ingen uppkomling på digitalkameramarknaden. Man har tillverkat digitalkameror minst lika länge som någon annan.

Visst det går bra att stryka ordet, det andra jag skrivit gäller lika väl. Många har väntat på att Sony någon gång skulle släppa en kompakt som är lite mera avancerad och klarar Raw, och att så gott det går kunna matcha tex Canon´s G-serie, flera så kallade halvprokompakter eller hur man nu skall döpa dom, har under lång tid ändå använt en bara lite större sensor än dom mera vanliga folkkompakterna som är betydligt billigare än dom.

Nikon V1-J1 var väl först med denna sensorstorlek, men är också en ganska så ny modell ( 2011)- Canon´s G-serie började väl med G1 eller hur det nu var, rätta mig om jag har fel. vet inte om dom stoppat vid G12 och byter till G1X.
 
Sony har alltid gjort fina kompaktkameror. Just den här kameran siktar väl mer in sig på kvalitetsultrakompaktkameramarknaden än på att konkurrera med just Canons G-serie och andra kameror i den klassen.

Jag tycker dock fortfarande att det är fånigt att kräva att man måste klaga lika mycket på Canon och Nikon som man klagar på Sony RX100 när man ger ett omdöme om den sistnämnda kameran. Vi kan väl klaga på andra kameror i trådar avsedda för dessa kameror och hålla oss till RX100 i den här?
(Vissa jämförelser blir förstås ändå oundvikliga.)
 
Sony har alltid gjort fina kompaktkameror. Just den här kameran siktar väl mer in sig på kvalitetsultrakompaktkameramarknaden än på att konkurrera med just Canons G-serie och andra kameror i den klassen.

Jag tycker dock fortfarande att det är fånigt att kräva att man måste klaga lika mycket på Canon och Nikon som man klagar på Sony RX100 när man ger ett omdöme om den sistnämnda kameran. Vi kan väl klaga på andra kameror i trådar avsedda för dessa kameror och hålla oss till RX100 i den här?
(Vissa jämförelser blir förstås ändå oundvikliga.)

Kräva eller måste, man kan lika väl fråga varför dom inte vill klaga, eller är det så enkelt att det inte finns något att klaga på.

Upprinnelsen till att några går i mot superlativen om RX100 är väl flera av oss skyldig till, ( inte du pmd ) att för denna gång hålla med dom flesta testarna, för att dom höjde RX100 ganska så högt och det var inte bara en testsajt, Även Kamera & Bild till och med toppklassar kameran.


RX100 är väl mest lik Nikon´s V1 ( samma sensorstorlek men mindre pixlar ) vet inte riktigt var man placerar in RX100 om man skall jämföra. Så förbaskat liten är den inte om man nu jämför med S100 eller så skiljer väl en 40 gram ungefär ( S100 är lättare ) vem skall man jämföra med som har samma pixeltal, väger lika mycket, har samma mått , saknar blixtsko OSV.
 
Nu börjar det dyka upp en och annan test som förmår se skogen trots alla träd och inte bara vräker ur sig onyanserade lovord.

http://diglloyd.com/blog/2012/20120819_7-SonyRX100-review.html

Han tar bl a upp problemen med objektivet, som trots att det är märkt Carl Zeiss har en del övrigt att önska, inte minst vad gäller kantskärpa och distorsion. Det sker väldigt mycket distorsionskorrektion i kamerans jpeg-läge och även Sony's raw-konverterare har algoritmer inlagda för att korrigera objektivet.

Vi får väl se hur väl detta går att hantera i Lightroom och ACR när de programmen kan hantera kamerans raw-filer.
 
...................Jag tycker dock fortfarande att det är fånigt att kräva att man måste klaga lika mycket på Canon och Nikon som man klagar på Sony RX100 när man ger ett omdöme om den sistnämnda kameran. Vi kan väl klaga på andra kameror i trådar avsedda för dessa kameror och hålla oss till RX100 i den här?
(Vissa jämförelser blir förstås ändå oundvikliga.)

Jaaa, det måste väl få vara en självklarhet att få klaga på en RX100 i ett RX100-forum som detta.

Vi har inga som helst krav på opartiskhet eller ens saklighet i forum som dessa även om det vore bra om man höll det senare kravet lite högre om man ska kunna ha en meningsfull diskussion. Vi är inte Sveriges Radio eller Television. Det skulle väl vara förödande för ett forum som dettas vitalitet om man inte fick skriva här för att man misstänks vara partisk kramare av ett annat märke än Sony och har olika negativa synpunkter på RX100. Ibland ligger det ju faktiskt en del i kritiken och hallelujamöten leder inte kunskapen framåt men det gör faktiskt polemik i sina bästa stunder.
 
Nu börjar det dyka upp en och annan test som förmår se skogen trots alla träd och inte bara vräker ur sig onyanserade lovord.

http://diglloyd.com/blog/2012/20120819_7-SonyRX100-review.html

Han tar bl a upp problemen med objektivet, som trots att det är märkt Carl Zeiss har en del övrigt att önska, inte minst vad gäller kantskärpa och distorsion. Det sker väldigt mycket distorsionskorrektion i kamerans jpeg-läge och även Sony's raw-konverterare har algoritmer inlagda för att korrigera objektivet.

Vi får väl se hur väl detta går att hantera i Lightroom och ACR när de programmen kan hantera kamerans raw-filer.

Folk måste börja använda sitt förnuft och se lite mer kritiskt på varumärkesloggor och andra lappar vars avsikt bara är att göra det möjligt för företag att ta mer betalt för skräpet än vad det egentligen är värt, vare sig det står Sony, Zeiss, Leica eller "Made in Germany" eller möjligen "Made in Japan" på dem. Allt är inte diamanter som glittrar. Det kan faktiskt vara "kattguld" lika gärna. En tavla kan i värsta fall vara vacker fast den är målad med skit.
 
Jaaa, det måste väl få vara en självklarhet att få klaga på en RX100 i ett RX100-forum som detta.

Vi har inga som helst krav på opartiskhet eller ens saklighet i forum som dessa även om det vore bra om man höll det senare kravet lite högre om man ska kunna ha en meningsfull diskussion. Vi är inte Sveriges Radio eller Television. Det skulle väl vara förödande för ett forum som dettas vitalitet om man inte fick skriva här för att man misstänks vara partisk kramare av ett annat märke än Sony och har olika negativa synpunkter på RX100. Ibland ligger det ju faktiskt en del i kritiken och hallelujamöten leder inte kunskapen framåt men det gör faktiskt polemik i sina bästa stunder.

Jo helt ritktigt, men saken är den att i inlägg 632 svarade jag Peter, och PMD svarade på den utan att ana bagrunden till varför jag skrev som jag gjorde. Peter och jag brukar tjivas i bland om vissa saker och när jag vid flertalet gånger berömde Canonkameror i Sonytråden, ( vid denna tid var Peter Sonyägare ) så reste Peter ragg och skällde på mig vid flera tillfällen i stil med att Canon inte var så märkvärdiga.

Nu äger Peter en Canon och försvarar den med hull och år i alla lägen. Helt okej för mig, PMD känner extra starkt för sin Olympus, StenÅke för sin Nex 7 inge konstigt med det.

Men jag kan sakna problemet med att vara mera konsekvent vilket givetvis kan vara svårt. Samma testare som testat RX100 har ju också testat övriga märken. Men så klart får favoritkameran goda betyg i en test så måste den testaren vara bra. får den dåliga betyg så är det testarens
fel.

Det finns många exempel där förserieexemplar har fått risiga betyg, bland annat 7D, D90 fick risiga betyg i Råd och Rön. A77 testades i den andra tidningen Digital Foto som har lite konstigheter för sig, A77 var bestyckad med gamla 18-70 objektivet av alla objektiv.

DXO gillas inte av många Canonägare, medans Nikonägare gillar DX0 desto mera,
 
Nu äger Peter en Canon och försvarar den med hull och år i alla lägen. Helt okej för mig, PMD känner extra starkt för sin Olympus, StenÅke för sin Nex 7 inge konstigt med det.

Om jag känner något extra för min Olympus så är det i så fall för min OM-2 från mitten av 1970-talet. Fast mest klappar nog mitt hjärta för mina gamla kameror från före kriget.

Moderna digitala kameror är bara verktyg, men oftast väldigt bra sådana.
 
Om jag känner något extra för min Olympus så är det i så fall för min OM-2 från mitten av 1970-talet. Fast mest klappar nog mitt hjärta för mina gamla kameror från före kriget.

Moderna digitala kameror är bara verktyg, men oftast väldigt bra sådana.

Jag kan inte se några fel med att få en trevlig känsla för sin kamera, är det inte så att det under åren har funnits saker som vi gillat extra bra, så varför inte också en kamera.
 
Hjälp!
Jag har en s100 från cyberphoto liggande på posten...har sån beslutsångest. Vill eg ha bästa tänkbara bildkvalitet. Man blir lätt kräsen med kameror som 5D2.

MEN s100 är i mått och vikt, stor som min gamla ixus 7 och redan det är i största laget för att vara riktigt fickvänligt. Hur mycket större och tyngre är och känns sonyn i praktiken?! Ska man skicka tillbaka s100:an och pröjsa nästan det dubbla för den lite större sonyn eller ska man nöja sig?!

(köpte dessutom en evamarine påse till s100:an, verkar inte finnas till Sonyn...än.)

Beslutsångest : |
 
Hjälp!
Jag har en s100 från cyberphoto liggande på posten...har sån beslutsångest. Vill eg ha bästa tänkbara bildkvalitet. Man blir lätt kräsen med kameror som 5D2.

MEN s100 är i mått och vikt, stor som min gamla ixus 7 och redan det är i största laget för att vara riktigt fickvänligt. Hur mycket större och tyngre är och känns sonyn i praktiken?! Ska man skicka tillbaka s100:an och pröjsa nästan det dubbla för den lite större sonyn eller ska man nöja sig?!

(köpte dessutom en evamarine påse till s100:an, verkar inte finnas till Sonyn...än.)

Beslutsångest : |

S100 är en trevlig och bra kamera, jag har för mig att RX100 är C:A 40gram tyngre och tjockare än S100.
Har kikat en del på S100, men när RX100 dök upp så valde jag den, RX100 är väl runt 2000Kr dyrare S100 har funnits ett tag och gått ner lite i pris.

S100 kan jag tänka passar bättre i bröstfickan, Men det som avgjorde för mig var att RX100 har klart större sensor, 20Mp som är bra vid beskärning, klart bättre lågljusegenskaper än S100. RX100 går ju att stoppa i ett mjukt fodral av vad som helst, kanske en barnstrumpa eller liknande.

EOS-H som är lite av filmspeciallister var imponerade av RX100, vill ej skriva fullt ut av vad dom sa, vilket kan misstolkas på sidorna.

//Bengt.
 
S100 är en trevlig och bra kamera, jag har för mig att RX100 är C:A 40gram tyngre och tjockare än S100.
Har kikat en del på S100, men när RX100 dök upp så valde jag den, RX100 är väl runt 2000Kr dyrare S100 har funnits ett tag och gått ner lite i pris.

S100 kan jag tänka passar bättre i bröstfickan, Men det som avgjorde för mig var att RX100 har klart större sensor, 20Mp som är bra vid beskärning, klart bättre lågljusegenskaper än S100. RX100 går ju att stoppa i ett mjukt fodral av vad som helst, kanske en barnstrumpa eller liknande.

EOS-H som är lite av filmspeciallister var imponerade av RX100, vill ej skriva fullt ut av vad dom sa, vilket kan misstolkas på sidorna.

//Bengt.

Här misstolkas det mesta ändå....;-). Vad sa dom?
 
Nu kommer Androidkamerorna - hur många jublar över det?

Läste i DN idag att Nikon nu kommer med kompaktkameror med Android och tillgång till apppar och allt. Väntat ja - men efterlängtat?

Diskussionen i den artikeln uteslöt inte heller ett intåg av Android-funktioner i de billigare segmenten tjockkameramarknaden heller.

Det här tror jag nog kan bli en rätt stor snackis i en rätt nära framtid.
 
Jag har ingen aning om hur många som har längtat efter Androidkameror, men de kan nog bli intressanta om inte kameratillverkarna har gjort något som förhindrar Androidappar att manipulera kamerans funktioner.
 
Här misstolkas det mesta ändå....;-). Vad sa dom?

Ja kan man svara bra på det, är själv inte så kunnig inom filmkonsten vad gäller systemkameror, någon tipsade om EOS-H och att dom skulle vara duktiga på att bedömma filmfunktioner i dslr-kameror.

Dom var mycket imponerade av RX100 och dess filmfunktion, då jag själv nu äger en RX100 så blir man lätt part i målet, och kan framstå som märkesfantast vilket jag inte är. visst nämde dom andra märken och att RX100 var bättre rustad. Man alla kan själva klicka in på EOS-H och bilda sig en egen uppfattning.

//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.