alfin
Aktiv medlem
Oj, kul att se en jämförelse på storleken. Hade för mig att Minoxen var mindre. Jag ångrar som satan att jag sålde av min på 90-talet......:-(
Well, make me an offer I can't refuse!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Oj, kul att se en jämförelse på storleken. Hade för mig att Minoxen var mindre. Jag ångrar som satan att jag sålde av min på 90-talet......:-(
Fast i fallet Sony RX100 kan det nog vara bra om en och annan påpekar att den även har en del tillkortakommanden. Om man läser alla superlativer i de tester som du refererar till, får man uppfattningen att kameran är mycket bättre än vad den de facto presterar i svårare situationen. Under goda ljusförhållanden och på optimal bländare är den precis så bra som sägs, men vitsen med en liten fickkamera är just att kunna ha med den i alla möjliga och omöjliga situationer, och då upptäcker man snabbt att det kan bli mindre bra också.
Sony är ingen uppkomling på digitalkameramarknaden. Man har tillverkat digitalkameror minst lika länge som någon annan.
Sony har alltid gjort fina kompaktkameror. Just den här kameran siktar väl mer in sig på kvalitetsultrakompaktkameramarknaden än på att konkurrera med just Canons G-serie och andra kameror i den klassen.
Jag tycker dock fortfarande att det är fånigt att kräva att man måste klaga lika mycket på Canon och Nikon som man klagar på Sony RX100 när man ger ett omdöme om den sistnämnda kameran. Vi kan väl klaga på andra kameror i trådar avsedda för dessa kameror och hålla oss till RX100 i den här?
(Vissa jämförelser blir förstås ändå oundvikliga.)
...................Jag tycker dock fortfarande att det är fånigt att kräva att man måste klaga lika mycket på Canon och Nikon som man klagar på Sony RX100 när man ger ett omdöme om den sistnämnda kameran. Vi kan väl klaga på andra kameror i trådar avsedda för dessa kameror och hålla oss till RX100 i den här?
(Vissa jämförelser blir förstås ändå oundvikliga.)
Nu börjar det dyka upp en och annan test som förmår se skogen trots alla träd och inte bara vräker ur sig onyanserade lovord.
http://diglloyd.com/blog/2012/20120819_7-SonyRX100-review.html
Han tar bl a upp problemen med objektivet, som trots att det är märkt Carl Zeiss har en del övrigt att önska, inte minst vad gäller kantskärpa och distorsion. Det sker väldigt mycket distorsionskorrektion i kamerans jpeg-läge och även Sony's raw-konverterare har algoritmer inlagda för att korrigera objektivet.
Vi får väl se hur väl detta går att hantera i Lightroom och ACR när de programmen kan hantera kamerans raw-filer.
Jaaa, det måste väl få vara en självklarhet att få klaga på en RX100 i ett RX100-forum som detta.
Vi har inga som helst krav på opartiskhet eller ens saklighet i forum som dessa även om det vore bra om man höll det senare kravet lite högre om man ska kunna ha en meningsfull diskussion. Vi är inte Sveriges Radio eller Television. Det skulle väl vara förödande för ett forum som dettas vitalitet om man inte fick skriva här för att man misstänks vara partisk kramare av ett annat märke än Sony och har olika negativa synpunkter på RX100. Ibland ligger det ju faktiskt en del i kritiken och hallelujamöten leder inte kunskapen framåt men det gör faktiskt polemik i sina bästa stunder.
Nu äger Peter en Canon och försvarar den med hull och år i alla lägen. Helt okej för mig, PMD känner extra starkt för sin Olympus, StenÅke för sin Nex 7 inge konstigt med det.
Om jag känner något extra för min Olympus så är det i så fall för min OM-2 från mitten av 1970-talet. Fast mest klappar nog mitt hjärta för mina gamla kameror från före kriget.
Moderna digitala kameror är bara verktyg, men oftast väldigt bra sådana.
Beställde för en vecka sedan ett litet handgrepp till RX100 för 275 kr och fick just reda på att det är på väg med posten! Jag tror det blir en dramatisk förbättring i handhavande av kameran.
http://www.kleptography.com/rf/#camera_rx100
Hjälp!
Jag har en s100 från cyberphoto liggande på posten...har sån beslutsångest. Vill eg ha bästa tänkbara bildkvalitet. Man blir lätt kräsen med kameror som 5D2.
MEN s100 är i mått och vikt, stor som min gamla ixus 7 och redan det är i största laget för att vara riktigt fickvänligt. Hur mycket större och tyngre är och känns sonyn i praktiken?! Ska man skicka tillbaka s100:an och pröjsa nästan det dubbla för den lite större sonyn eller ska man nöja sig?!
(köpte dessutom en evamarine påse till s100:an, verkar inte finnas till Sonyn...än.)
Beslutsångest : |
S100 är en trevlig och bra kamera, jag har för mig att RX100 är C:A 40gram tyngre och tjockare än S100.
Har kikat en del på S100, men när RX100 dök upp så valde jag den, RX100 är väl runt 2000Kr dyrare S100 har funnits ett tag och gått ner lite i pris.
S100 kan jag tänka passar bättre i bröstfickan, Men det som avgjorde för mig var att RX100 har klart större sensor, 20Mp som är bra vid beskärning, klart bättre lågljusegenskaper än S100. RX100 går ju att stoppa i ett mjukt fodral av vad som helst, kanske en barnstrumpa eller liknande.
EOS-H som är lite av filmspeciallister var imponerade av RX100, vill ej skriva fullt ut av vad dom sa, vilket kan misstolkas på sidorna.
//Bengt.
Här misstolkas det mesta ändå....;-). Vad sa dom?