Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, den är i fokus och har ett fokusplan.
Problemet är att ingen del av motivet befinner sig i det planet som fokus ligger på :)


/Mats

Exakt, inte fel på kameran!

Fotografen skulle ha tagit några steg framåt, då hade skärpan varit "mitt i prick", samtidigt som fotografen troligen hade ramlat ner i vattnet!
Det får man ta, om bilden skall bli perfekt!
 
Det går att ladda upp bilder som ser ok ut i forumet, men det går nog inte att skilja en bild tagen med RX100 från en tio år gammal IXUS om man gör rätt :)
 
Zoomreglaget löst?

Jag diggar min nya RX 100 som fått jobba på bra under ett bröllop i helgen. Jag märkte från början att zoomreglaget kändes något löst och glappigt. Jag har läst på ett annat forum att andra har detta "problem". Ska det vara så? Någon annan som märkt av det?
 
Hur länge räckte batteriet? Extrabatterier?

Vad skall du med batterier till, när du troligen ännu inte har köpt kameran?

Enligt Sony själva räcker ett laddat batteri till 330 exponeringar, vilket för en hobbyfotograf är fullt tillräckligt, under en dags fotografering.
Jag köpte min RX100 med en elegant original väska art. nr. LCJ-RXA.
 
Det där med batteritid blir intressant. Jag har ett Eye-Fi card i min RX100 just nu för direktöverföring av bilderna till Ipad. Lär väl suga en del batteri antar jag. Utvärdering pågår.....
 
Oskarpt? Ur fokus? Ni vet inte vad ni pratar om. Skickar ett litet litet utsnitt (100%) av den förra bilden så ser ni kanske lite bättre. Men, som sagt, det format som tillåts gör ändå inte rättvisa åt originalet.
 

Bilagor

  • kanotpolo (1 av 1).jpg
    kanotpolo (1 av 1).jpg
    28.7 KB · Visningar: 365
Vad skall du med batterier till, när du troligen ännu inte har köpt kameran?

Enligt Sony själva räcker ett laddat batteri till 330 exponeringar, vilket för en hobbyfotograf är fullt tillräckligt, under en dags fotografering.
Jag köpte min RX100 med en elegant original väska art. nr. LCJ-RXA.


Om man inte gör annat med kameran ja men kollar man lite på hur bilderna blev eller gör annat räcker inte batteriet.
I min OM-D räcker inte batteriet en hel dag
 
Om man inte gör annat med kameran ja men kollar man lite på hur bilderna blev eller gör annat räcker inte batteriet.
I min OM-D räcker inte batteriet en hel dag

Nu är min kamera helt ny, tagit några testbilder, som du skriver, om man tittar på de bilder man har tagit, gång efter gång, bör batteriet kanske klara mindre antal exponeringar, - om det blir 200 exponeringar per laddning är jag mer än nöjd, filmning är totalt ointressant, även "leka" pro med kravet på 100-tals bilder per laddning/dag.
En klart avstressande kamera, knappt jag märker att den hänger över axeln, så lätt är den, fotograferade personer tror att det är en svart tändsticksask, rena spionkameran! :) :)
 
Oskarpt? Ur fokus? Ni vet inte vad ni pratar om. Skickar ett litet litet utsnitt (100%) av den förra bilden så ser ni kanske lite bättre. Men, som sagt, det format som tillåts gör ändå inte rättvisa åt originalet.

Var inte menat som nån kritik, nu när man ser detta så förstår jag vad du menar.
 
Nu är min kamera helt ny, tagit några testbilder, som du skriver, om man tittar på de bilder man har tagit, gång efter gång, bör batteriet kanske klara mindre antal exponeringar, - om det blir 200 exponeringar per laddning är jag mer än nöjd, filmning är totalt ointressant, även "leka" pro med kravet på 100-tals bilder per laddning/dag.
En klart avstressande kamera, knappt jag märker att den hänger över axeln, så lätt är den, fotograferade personer tror att det är en svart tändsticksask, rena spionkameran! :) :)

Jag är sjukt sugen men måste betala klart ett annat inköp först men sen slår jag nog till.
 
Det står i fotosidans beskrivning av RX100: "Dubbelt så stor sensor jämfört med Canon S100 ...". Men jag har läst på flera ställen att sensorn är 2,7 gånger så stor som S100. Beskrivningen borde därför ändras, men hur?
 
Det står i fotosidans beskrivning av RX100: "Dubbelt så stor sensor jämfört med Canon S100 ...". Men jag har läst på flera ställen att sensorn är 2,7 gånger så stor som S100. Beskrivningen borde därför ändras, men hur?

Spelar det någon roll hur exakt stor sensorn är på RX100, i förhållande till andra sensorer?
Det räcker att veta, den är på 1", ger perfekta resultat tillsammans med en mycket fin optik..
Vad Fotosidan anger bryrs sig inte kameran om! :) :)
 
Spelar det någon roll hur exakt stor sensorn är på RX100, i förhållande till andra sensorer?

Att fotosidan jämför med en annan kamera i sin beskrivning av RX100 kan man förvisso tycka är lite besynnerligt, men nu är det dock så det ligger till. Och då tvingas man förhålla sig till det, men en sak man kan göra nu är ändå att se till att det åtminstone är korrekta fakta som återges. Och det tror jag inte det är nu.
 
Att fotosidan jämför med en annan kamera i sin beskrivning av RX100 kan man förvisso tycka är lite besynnerligt, men nu är det dock så det ligger till. Och då tvingas man förhålla sig till det, men en sak man kan göra nu är ändå att se till att det åtminstone är korrekta fakta som återges. Och det tror jag inte det är nu.

Vad spelar det för roll egentligen, om en annan kamera jämföres på fel sätt?
Påverkar det resultatet på bilder från RX100?
Vad viktigare är, undersök om skruvarna på RX100 är i samma dimension som på S100!
 
Vad viktigare är, undersök om skruvarna på RX100 är i samma dimension som på S100!

Jo, det har jag också undrat över alltsedan RX100 kom ut. Jag misstänker att de inte är det, åtminstone är det nog inte samma kvalité på skruvarna, och det om något borde i så fall omnämnas i beskrivningen.

Men visst, du har rätt, låt oss strunta i om den fakta som fotosidan presenterar är korrekt eller inte, sånt är ju inte coolt det minsta, det viktiga är ju ändå att leksaken levererar och rockar fett!
 
Fotosidan jämförde förstås med Canon S100 för att RX100 är en direkt konkurrent till S100. Inget konstigt alls. S100 är väl en av de bättre kamerorna i minikompaktkamerasegmentet så det är ju inte alls ointressant att jämföra den nya utmanaren med den.

Och visst är det bra om faktauppgifterna är korrekta. Det är väl bara att kontakta redaktionen med en rättelse?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.