Lugnt. Behöver ju inte överdriva åt andra hållet också
Ser att Per försöker hälla så mycket bensin på brasan han kan också!
Sanningen är att ingen riktigt vet, vissa verkar tro att en kompaktkamera kan ersätta allt i foto och videoväg för alla situationer, inkl RED *IMAX video-kameror till Mamiya/Phase One, för att inte tala om snabbare reportagekameror som Canon 1D X och Nikon D4 utrustade med 600/4 teleobjektiv.
Givetvis inte så. Däremot tror jag att Larsborg kommer att få rätt i en detalj och det är högarna med begagnade DLSRer för att många byter till småkameror. Det gäller målgruppen som köper instegs systemkameror med kitobjektiv och sen har de mest liggande i skåpet och som tar fram dem till julafton och 50-årskalaset, men upptäcker att den är för klumpig att ta med på semestern. Dessa personer som inte är intrresserade av fotografi egentligen, utan köpt sin Canon 450D, Nikon D3100 eller liknande i tron att en avancerad kamera skulle ge dem bättre bilder upptäcker att en modern kompakt gör jobbet bättre. So what att det finns högvis med såna kameror för en spottstyver på Tradera och blocket, knappast nån som vill ha dem ändå, bara att skicka till elektronikskroten.
Jag tror att de här avancerade kompakterna med egenskaper och prestanda ungefär som RX100 kommer att sjunka lite i pris till kanske 4000 kr. Kamerorna i telefonerna blir ett snäpp bättre än idag och dagens billiga 1000-3000 kr kompaktkameror kommer inte att finnas kvar alls. Inte heller särskilt många enklare videokameror med inbyggd zoom kommer att finnas kvar.
De med lite mer ambitioner och fotografer som använder stora systemkameror kompletterar de med dessa små spegellösa systemkameror som t.ex. Sony NEX. Vinnare i det segmentet kommer att vara Canon strax före Sony. Micro Four Thirds kommer att finnas kvar lite decimerade, medan Nikon får det väldigt svårt med sitt 1-system och kommer nog att lägga ned det helt.
Sony kommer att ta en rejält större andel av de större systemkamerorna, men yrkesfotograferna kommer att köra Canon och Nikon. Nikon tar marknadsandelar från Canon bland proffsen och Sony tar andelar främst från Canon bland de mer avancerade systemkamerorna med FF-sensor framförallt.
Pentax kommer att ligga kvar på ungefär samma andel ytterligare ett par steg efter Sony. De har ännu mer uppförsbacke att kämpa med, trots bra kameror och att även de kommer med en FF-kamera.
Nåt sånt tror jag. Stora systemkameror kommer att leva kvar i högsta välmående, men de enklare modellerna ersätts av kompakter.
Så tror jag ungefär..., fast ingen vet ju riktigt vad som händer.
Jag tror och hoppas att Sonys kommande FF blir alldeles rasande bra med upplösning och detaljering som 5Dmk3 och D800, men prestanda i klass med 1DX och D4. Det är egentligen en mycket mycket större nyhet än A77 var, men det är tyst som i graven om den, för att det passar inte Sony att basunera ut den så mycket och bjuda på läckor, de behöver fokus kring A77. Mycket välregisserat spel med marionetter som SAR och vi här på fotosidan och andra liknande fora runt om i världen.
/Mats