Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför sa du inte det från början? Då är saken biff =)

Mahdad, vi är bara tidiga exempel Per, Anders och jag och ett antal till, på folk som i princip bara använder våra CSC-system nu och låter våra tjockkameror samla damm på hyllan. Anders har t.o.m. en D3 om han numera mest använder till att ta bilder av sin NEX enligt egen skämtsam anmärkning. Fler och fler ser vitsen med detta och ju fler som gör det ju färre nya tjockkameror säljs. Är det konstigare än så?

Det är inte "installerad bas" som är de viktiga utan vad folk köper de närmaste åren. Vi får se hur snabbt det går.
 
Mahdad, vi är bara tidiga exempel Per, Anders och jag och ett antal till, på folk som i princip bara använder våra CSC-system nu och låter våra tjockkameror samla damm på hyllan. Anders har t.o.m. en D3 om han numera mest använder till att ta bilder av sin NEX enligt egen skämtsam anmärkning. Fler och fler ser vitsen med detta och ju fler som gör det ju färre nya tjockkameror säljs. Är det konstigare än så?

Det är inte "installerad bas" som är de viktiga utan vad folk köper de närmaste åren. Vi får se hur snabbt det går.

Om jag går till mig själv så tänker jag såhär, jag är varken en bra eller dålig fotograf. Vet såklart hur en kamera fungerar. JAG skulle mycket väl klara mig med min NEX som huvudkamera, jag fotar inte sport eller fåglar eller djur i rörelse, så jag behöver inte nåt annat än min NEX som ger sjukt fina filer. Men sen finns det dom som står och fotar fotboll i ösregn, fotar isbjörnar i -40 grader från flera hundra meters håll. Därför tror jag att tjockkameror kommer att finnas länge till, för det finns dom som behöver dom även om du och jag kanske inte gör det.
 
Mahdad, vi är bara tidiga exempel Per, Anders och jag och ett antal till, på folk som i princip bara använder våra CSC-system nu och låter våra tjockkameror samla damm på hyllan.

Oftast stämmer det att det är min CSC-kamera jag använder nästan uteslutande.
Fast just nu är det mitt senaste nyförvärv, en Contax II från 1939, som blir mest använd.
Omväxling förnöjer. :)
 
Jag hade absolut inte som avsikt att angripa dig på nåt sätt, om du upplevde det så så ber jag hjärtligt och ärligt om ursäkt. Du är en riktigt rolig och trevlig medlem som jag verkligen gillar, och jag kallar absolut inte dig för fantast eller märkestaliban, tycker faktiskt att du är ärlig och inte skriver massa felaktigheter. Dessutom har du vettiga argument gällande debatterna. Det jag menar är att det är mest Sonysidan som tycker att tjockkamerorna har mycket brister och att dom är en utdöende ras. Återigen ber jag om ursäkt för att mitt inlägg blev fel.

Lugnt. Behöver ju inte överdriva åt andra hållet också :)

Ser att Per försöker hälla så mycket bensin på brasan han kan också!

Sanningen är att ingen riktigt vet, vissa verkar tro att en kompaktkamera kan ersätta allt i foto och videoväg för alla situationer, inkl RED *IMAX video-kameror till Mamiya/Phase One, för att inte tala om snabbare reportagekameror som Canon 1D X och Nikon D4 utrustade med 600/4 teleobjektiv.

Givetvis inte så. Däremot tror jag att Larsborg kommer att få rätt i en detalj och det är högarna med begagnade DLSRer för att många byter till småkameror. Det gäller målgruppen som köper instegs systemkameror med kitobjektiv och sen har de mest liggande i skåpet och som tar fram dem till julafton och 50-årskalaset, men upptäcker att den är för klumpig att ta med på semestern. Dessa personer som inte är intrresserade av fotografi egentligen, utan köpt sin Canon 450D, Nikon D3100 eller liknande i tron att en avancerad kamera skulle ge dem bättre bilder upptäcker att en modern kompakt gör jobbet bättre. So what att det finns högvis med såna kameror för en spottstyver på Tradera och blocket, knappast nån som vill ha dem ändå, bara att skicka till elektronikskroten.

Jag tror att de här avancerade kompakterna med egenskaper och prestanda ungefär som RX100 kommer att sjunka lite i pris till kanske 4000 kr. Kamerorna i telefonerna blir ett snäpp bättre än idag och dagens billiga 1000-3000 kr kompaktkameror kommer inte att finnas kvar alls. Inte heller särskilt många enklare videokameror med inbyggd zoom kommer att finnas kvar.

De med lite mer ambitioner och fotografer som använder stora systemkameror kompletterar de med dessa små spegellösa systemkameror som t.ex. Sony NEX. Vinnare i det segmentet kommer att vara Canon strax före Sony. Micro Four Thirds kommer att finnas kvar lite decimerade, medan Nikon får det väldigt svårt med sitt 1-system och kommer nog att lägga ned det helt.

Sony kommer att ta en rejält större andel av de större systemkamerorna, men yrkesfotograferna kommer att köra Canon och Nikon. Nikon tar marknadsandelar från Canon bland proffsen och Sony tar andelar främst från Canon bland de mer avancerade systemkamerorna med FF-sensor framförallt.

Pentax kommer att ligga kvar på ungefär samma andel ytterligare ett par steg efter Sony. De har ännu mer uppförsbacke att kämpa med, trots bra kameror och att även de kommer med en FF-kamera.

Nåt sånt tror jag. Stora systemkameror kommer att leva kvar i högsta välmående, men de enklare modellerna ersätts av kompakter.

Så tror jag ungefär..., fast ingen vet ju riktigt vad som händer.

Jag tror och hoppas att Sonys kommande FF blir alldeles rasande bra med upplösning och detaljering som 5Dmk3 och D800, men prestanda i klass med 1DX och D4. Det är egentligen en mycket mycket större nyhet än A77 var, men det är tyst som i graven om den, för att det passar inte Sony att basunera ut den så mycket och bjuda på läckor, de behöver fokus kring A77. Mycket välregisserat spel med marionetter som SAR och vi här på fotosidan och andra liknande fora runt om i världen.


/Mats
 
Lugnt. Behöver ju inte överdriva åt andra hållet också :)

Ser att Per försöker hälla så mycket bensin på brasan han kan också!

Sanningen är att ingen riktigt vet, vissa verkar tro att en kompaktkamera kan ersätta allt i foto och videoväg för alla situationer, inkl RED *IMAX video-kameror till Mamiya/Phase One, för att inte tala om snabbare reportagekameror som Canon 1D X och Nikon D4 utrustade med 600/4 teleobjektiv.

Givetvis inte så. Däremot tror jag att Larsborg kommer att få rätt i en detalj och det är högarna med begagnade DLSRer för att många byter till småkameror. Det gäller målgruppen som köper instegs systemkameror med kitobjektiv och sen har de mest liggande i skåpet och som tar fram dem till julafton och 50-årskalaset, men upptäcker att den är för klumpig att ta med på semestern. Dessa personer som inte är intrresserade av fotografi egentligen, utan köpt sin Canon 450D, Nikon D3100 eller liknande i tron att en avancerad kamera skulle ge dem bättre bilder upptäcker att en modern kompakt gör jobbet bättre. So what att det finns högvis med såna kameror för en spottstyver på Tradera och blocket, knappast nån som vill ha dem ändå, bara att skicka till elektronikskroten.

Jag tror att de här avancerade kompakterna med egenskaper och prestanda ungefär som RX100 kommer att sjunka lite i pris till kanske 4000 kr. Kamerorna i telefonerna blir ett snäpp bättre än idag och dagens billiga 1000-3000 kr kompaktkameror kommer inte att finnas kvar alls. Inte heller särskilt många enklare videokameror med inbyggd zoom kommer att finnas kvar.

De med lite mer ambitioner och fotografer som använder stora systemkameror kompletterar de med dessa små spegellösa systemkameror som t.ex. Sony NEX. Vinnare i det segmentet kommer att vara Canon strax före Sony. Micro Four Thirds kommer att finnas kvar lite decimerade, medan Nikon får det väldigt svårt med sitt 1-system och kommer nog att lägga ned det helt.

Sony kommer att ta en rejält större andel av de större systemkamerorna, men yrkesfotograferna kommer att köra Canon och Nikon. Nikon tar marknadsandelar från Canon bland proffsen och Sony tar andelar främst från Canon bland de mer avancerade systemkamerorna med FF-sensor framförallt.

Pentax kommer att ligga kvar på ungefär samma andel ytterligare ett par steg efter Sony. De har ännu mer uppförsbacke att kämpa med, trots bra kameror och att även de kommer med en FF-kamera.

Nåt sånt tror jag. Stora systemkameror kommer att leva kvar i högsta välmående, men de enklare modellerna ersätts av kompakter.

Så tror jag ungefär..., fast ingen vet ju riktigt vad som händer.

Jag tror och hoppas att Sonys kommande FF blir alldeles rasande bra med upplösning och detaljering som 5Dmk3 och D800, men prestanda i klass med 1DX och D4. Det är egentligen en mycket mycket större nyhet än A77 var, men det är tyst som i graven om den, för att det passar inte Sony att basunera ut den så mycket och bjuda på läckor, de behöver fokus kring A77. Mycket välregisserat spel med marionetter som SAR och vi här på fotosidan och andra liknande fora runt om i världen.


/Mats

Märkligt vad mycket text, om andra totalt ointressanta kameror och sensorformat, som plötsligt har slirat in på den lilla Sony RX100:n egen sida!
Canon 450D, Nikon D3100, Sony NEX, Canon 5Dmk3 och Nikon D800, Nikon 1DX, Nikon D4, Sony A77, FF, ........., !

Vi som har intresse av att "köra en liten sportvagn" löser säkert inte en biljett egen till en "bussfärd"!
 
RX100 en kort recension

Fick min i fredags. Galet nöjd. Har en Nikon D7000 (som jag varit mycket nöjd med) med 50mm 1.8 - tycker ärligt att RX100 levererar i nivå (i vissa fall bättre när det gäller precision i exponering) med D7000 upp till ISO 800 - vilket i min värld är galet imponerande. Hade en Olympus XZ-1 i ett par veckor för ett halv år sedan men sålde den. Tyckte den var bedrövlig. Förstår inte hur folk kan vara nöjda med den. Den inbygga brusreduceringen gjorde att alla bilder tagna från ISO 400 och uppåt såg ut som att de var animerade. RX100 är grymt snabb, grymt enkel att använda både i auto-lägen och mer avancerat (extremt bra möjligheter att personifiera knappar etc.) och tar mycket bra bilder. Och då menar jag INTE i förhållande till sin storlek utan rent generellt. For the record - ovan är baserat på 100% JPEG.

Säljer min D7000 asap och tar steget över på full-format på systemkameran. Mycket intresserad av att se vad A99 kan erbjuda. Sony är verkligen på gång och är faktiskt just nu den överlägset mest innovativa spelaren på denna marknad.
 
De flesta DSLR-ägare skulle egentligen haft en riktigt bra kompakt i stället. De hade varit mycket gladare då, och dessutom antagligen tagit fler och bättre bilder.

Detta gäller inte nödvändigtvis den genomsnittlige fotosidan-medlemmen, men vi tillhör ju en liten skara med ett stort intresse för hobbyn / yrket fotografering.

Nu är kompakter så bra att DSLR ligger långt över den genomsnittlige vardagsfotografens behov. Detta är tråkigt för oss (många kunder ger starkare ekonomi och bättre utvecklingsmöjligheter), men bra för fotograferingskonsten i största allmänhet.
 
Ett tips är att de flesta Media Markt i Sverige har RX100 i lager. Om man vill känna och klämma lite. Ser mörkt ut på prisjakt. Vi har nog 5-6st på hyllan här i Västerås där jag jobbar..

Hade ett ex hemma en helg för att testa. Var väldigt nöjd med den förutom det som jag faktist vill ha, korta skärpedjupet. Det må vara en stor sensor men ändå inte tillräckligt fast f1.8. Brusnivåerna och detaljrikedomen från Zeiss-optiken var dock världsklass. Har inte kunnat se hur rawmaterialet blir, inget stöd i Lightroom ännu. Lär ju ta en stund också.
 
Photography Blog kom igår med en rätt utförlig recension.

"The Sony Cyber-shot DSC-RX100 takes a clear shot at the popular Canon PowerShot S-series and in most ways clearly beats it, resulting in the best pocket camera that avid photographers can currently buy."
 
Photography Blog kom igår med en rätt utförlig recension.

"The Sony Cyber-shot DSC-RX100 takes a clear shot at the popular Canon PowerShot S-series and in most ways clearly beats it, resulting in the best pocket camera that avid photographers can currently buy."

Jag såg också deras test, nog kan man säga, - Sony trodde några få på, när de tog över K-M kameradivision, för några år sedan, de är nu på väg att ligga i täten!

Läs min tidigare länk ovan!

Kanske bäst, att redan nu köpa en RX100, innan hela tillverkningen ligger efter i efterfrågan, runt i världen, vem vet, - det kan snart bli flera månaders leveranstid! :) :)
 
De flesta DSLR-ägare skulle egentligen haft en riktigt bra kompakt i stället. De hade varit mycket gladare då, och dessutom antagligen tagit fler och bättre bilder.

Detta gäller inte nödvändigtvis den genomsnittlige fotosidan-medlemmen, men vi tillhör ju en liten skara med ett stort intresse för hobbyn / yrket fotografering.

Nu är kompakter så bra att DSLR ligger långt över den genomsnittlige vardagsfotografens behov. Detta är tråkigt för oss (många kunder ger starkare ekonomi och bättre utvecklingsmöjligheter), men bra för fotograferingskonsten i största allmänhet.

Jag sålde min Canon 7D med alla objektiv, blixt och stativ för att köpa en bra kompakt istället.
Det blev en RX100 och jag tror inte att jag kommer att sakna systemkameran så ofta

...å så blev det lite pengar över :)
 
Jag sålde min Canon 7D med alla objektiv, blixt och stativ för att köpa en bra kompakt istället.
Det blev en RX100 och jag tror inte att jag kommer att sakna systemkameran så ofta

...å så blev det lite pengar över :)

Det var ju ganska extremt om man får säga så, men så länge du är nöjd med resultaten var det nog ett bra alternativ. Det är nog rätt många som sitter på systemkameror som används alldeles för sällan, och då spelar det ingen roll hur bra de råkar vara i situationer som aldrig uppstår :)

Man kanske inte däremot generellt kan säga att det går att ersätta en bra systemkamera med flera objektiv och blixt med en kompaktkamera för 6000:-, men det är onekligen lite skoj att det gör det för vissa behov.
 
Jag sålde min Canon 7D med alla objektiv, blixt och stativ för att köpa en bra kompakt istället.
Det blev en RX100 och jag tror inte att jag kommer att sakna systemkameran så ofta

...å så blev det lite pengar över :)

Inte för att låta elak, men du får det att låta som att du bytte upp dig och fick pengar över. Det är väl inte riktigt så. Men om den räcker för dina behov så är det ju bara onödigt att bära runt på tyngre utrustning.
 
Jag sålde min Canon 7D med alla objektiv, blixt och stativ för att köpa en bra kompakt istället.
Det blev en RX100 och jag tror inte att jag kommer att sakna systemkameran så ofta

...å så blev det lite pengar över :)

Pengar över, när RX100:n kostar nästan 6000 spänn? :) :)
 
Hur fungerar det här med extern blixtstyrning? Det var det allra bästa med Olympus XZ-1 tyckte jag iaf... Man kunde ta en eller två stora externa skoblixtar i sina fotställ och ställa upp som man ville, sedan var det bara att mata på, utan sladdar och på full exponeringsautomatik

Någon som provat 100'an med någon av Sony mer kompetenta skoblixtar trådlöst än?
 
Inte för att låta elak, men du får det att låta som att du bytte upp dig och fick pengar över. Det är väl inte riktigt så. Men om den räcker för dina behov så är det ju bara onödigt att bära runt på tyngre utrustning.

Då tolkade du mig fel. En kompakt kan aldrig fullt ut ersätta en systemkamera där man har en drös med objektiv att välja på (om medel finns), som bäst lämpar sig för varje tillfälle. Fördelen med en kompakt är att den kan vara med vid i princip varje tillfälle, allt som krävs är en ficka. Jo jag tror att den kommer att den räcka för mina behov.
 
Det var ju ganska extremt om man får säga så, men så länge du är nöjd med resultaten var det nog ett bra alternativ. Det är nog rätt många som sitter på systemkameror som används alldeles för sällan, och då spelar det ingen roll hur bra de råkar vara i situationer som aldrig uppstår :)

Man kanske inte däremot generellt kan säga att det går att ersätta en bra systemkamera med flera objektiv och blixt med en kompaktkamera för 6000:-, men det är onekligen lite skoj att det gör det för vissa behov.

Nu var det ju inte så att jag sålde systemkameran och resten av grejerna pga att det
lanserades en ny kompaktkamera, det hade jag redan bestämt mig för tidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.