Vad jag menade var dels att jag tycker begreppet proffskameror i allmänhet är dåligt, men i synnerhet när det gäller kompakter för det är definitivt inte professionell fotoutrustning.
Sen tror jag du har tokfel när det gäller vad Svensson köper.
Kompakteerna för 1000-2000 kommer snart inte att finnas alls. Ingen kommer att köpa dem när man iPhone/HTC/Samsung telefon klarar uppgiften bättre och har andra användningsområden också. Svensson slösar nåt enormt och köper en massa coola prylar och en prislapp på 5000 kr avskräcker inte.
Men oavsett detta och du skulle ha rätt i målgruppen så köps inte kameran för att användas i yrkesutövning av professionella fotografer. Så är det bara, men nog om detta från min sida nu.
Jag är bara så utled på det där uttrycket som inte säger ett smack. På Expert rear de ut gamla Canon 550D och kallar den för proffskamera. Och det stämmer väl i så fall för den ligger i alla fall närmare professionell utrustning än någon kompaktkamera gör.
/Mats
Expert rear ut "gamla" Canon 550D och kallar dessa självklart för pro kameror, eftersom de själva är experter, eller har jag fel?
Jag misstänker, att vad vi idag kallar konsumentkameror, faktiskt skulle ha varit yrkeskameror, om de hade varit till försäljning för 7-10 år sedan, med tanke både på bildkvalitén och tekniken inne i kameran, lätt att bli "teknikblind" i dessa digitala tider!
Jag gillar inte heller ordet, pro kamera, en yrkesfotograf kan ta perfekta bilder även med den billigaste instegs-systemkameran, - men en yrkes-systemkamera är kraftigare byggd, tål ett tufft stressigt liv, allt är optimerat!
Yrkes-systemkameran ger inte automatiskt därför bättre bilder, än instegs-systemkameran, nej, nej, kan göra det, det beror på fotografen!
RX100 kommer inte enbart bli populär bland konsumentfotografer, lika ofta kommer den att köpas av yrkesfotografer, som en utmärkt "back-up" kamera, användas i jobbet och privat, min åsikt iaf
Så var det under den analoga kameraeran, små kameror 35mm (FF) var vanliga som "back-up" hos yrkesfotograferna, som Minox 35, Olympus XA, Nikon 35 ti, Minolta/Leica CL.
Synen på stora klumpiga systemkameror har sakta förändrats mot smidigare, lättare kameror, Sony NEX, ett typexempel, säljes både till konsument- och yrkesfotografer, där kom Sony med en unik kamera, i sin egen nisch!
Säljer mycket bra!
Canon visar nu på måndag, 23/7, sin "variant" av typ Sony NEX:n!
Elefanterna bland kameror är snart ett minne blott, stendöda inom några år!