Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Trams.
Den här kameran kommer till mer än 999 promille köpas och användas av privatpersoner för att "ta kort" med. En och annan person som är fotograf till yrket kommer säkert också att köpa den, men för dedicerade fotograferingsuppdrag som utförs av proffsen kommer andra kameror att användas.

Proffskameror rent generellt som begrepp är dumt, men för en kompaktkamera i synnerhet. De enda kameror som nog faktiskt köps mer av yrkesfolk är nog snarast Canon 1DX och Nikon D4, samt möjligen 5DmkIII och D800. Med proffskamera ska is fall räknas in att den täcks av serviceavtal mm. Det här är ingen proffsutrustning även om det är världens bästa kompaktkamera.

var kan man läsa din definition av begreppet?
Knappast att det är utrustningen som är proffs. I händerna på en professionell fotograf så blir en mobiltelefon det också.

/Mats


Terry Richardson plåtar bara med kompaktkamera...
 
Trams.
Den här kameran kommer till mer än 999 promille köpas och användas av privatpersoner för att "ta kort" med. En och annan person som är fotograf till yrket kommer säkert också att köpa den, men för dedicerade fotograferingsuppdrag som utförs av proffsen kommer andra kameror att användas.

Proffskameror rent generellt som begrepp är dumt, men för en kompaktkamera i synnerhet. De enda kameror som nog faktiskt köps mer av yrkesfolk är nog snarast Canon 1DX och Nikon D4, samt möjligen 5DmkIII och D800. Med proffskamera ska is fall räknas in att den täcks av serviceavtal mm. Det här är ingen proffsutrustning även om det är världens bästa kompaktkamera.

var kan man läsa din definition av begreppet?
Knappast att det är utrustningen som är proffs. I händerna på en professionell fotograf så blir en mobiltelefon det också.

/Mats

Avancerad kompakt är ett bättre namn på RX100, inte pro kamera! :) :)

En kompis till mig använder i sitt jobb, som yrkesfotograf, 2 kameror Canon 5D, massa gluggar till, - men privat använder han sin lilla lilla Canon G9, de du!

Tycker det räcker med tunga kameror, med allsköns prylar till fotouppdragen, - privat skönt med något lätt och som ändå ger bra bilder!
Mannen eller kvinnan bakom kameran gör bilden, kvittar vilken kamera man håller i handen!
Erfarenheten är det viktigaste och bildsinnet, inte att glömma bort!
 
Trams.
Den här kameran kommer till mer än 999 promille köpas och användas av privatpersoner för att "ta kort" med. En och annan person som är fotograf till yrket kommer säkert också att köpa den, men för dedicerade fotograferingsuppdrag som utförs av proffsen kommer andra kameror att användas.

Proffskameror rent generellt som begrepp är dumt, men för en kompaktkamera i synnerhet. De enda kameror som nog faktiskt köps mer av yrkesfolk är nog snarast Canon 1DX och Nikon D4, samt möjligen 5DmkIII och D800....

Du har missförstått mig. Jag har inte talat om proffskameror i allmänhet. Jag har endast talat om KOMPAKTkameror. Dvs små kameror med fast objektiv.

I den kategorin tillhör RX100 och LX7 utan tvivel proffskategorin. Och med det uttrycket menar jag personligen att deras bildkvalité och deras olika möjligheter ställer dem på minst en nivå högre än vanliga kompakter som du köper på Elgiganten för 1000-2000 kr och som det finns en mängd av.

Jag menar också, i motats till dig, att vanliga "privatpersoner", svenssons, köper normalt INTE en kompaktkamera för 5500-6000kr, utan de köper betydligt billigare kompaktkameror. Det är mest mer seriöst intresserat fotofolk som köper denna typ av kameror.

Men du Mats, låt nu inte också detta bli en fjäder som förvandlas till en höna.
 
Avancerad kompakt är ett bättre namn på RX100, inte pro kamera! :) :)

En kompis till mig använder i sitt jobb, som yrkesfotograf, 2 kameror Canon 5D, massa gluggar till, - men privat använder han sin lilla lilla Canon G9, de du...

Precis, när han fotograferar privat så är han inte proffs och använder således inte jobbutrustningen.

Jag jobbar med datorer och servrar, speciellt lite kraftfullare bladservrar, san-storage, cluster och sånt. Det betyder ju inte nödvändigtvis att det är sånt jag behöver privat (fast nu är jag lite nördig så jag råkar ha sånt grejs hemma också, men det är en annan sak).


/Mats
 
Du har missförstått mig. Jag har inte talat om proffskameror i allmänhet. Jag har endast talat om KOMPAKTkameror. Dvs små kameror med fast objektiv.

I den kategorin tillhör RX100 och LX7 utan tvivel proffskategorin. Och med det uttrycket menar jag personligen att deras bildkvalité och deras olika möjligheter ställer dem på minst en nivå högre än vanliga kompakter som du köper på Elgiganten för 1000-2000 kr och som det finns en mängd av.

Jag menar också, i motats till dig, att vanliga "privatpersoner", svenssons, köper normalt INTE en kompaktkamera för 5500-6000kr, utan de köper betydligt billigare kompaktkameror. Det är mest mer seriöst intresserat fotofolk som köper denna typ av kameror.

Men du Mats, låt nu inte också detta bli en fjäder som förvandlas till en höna.

Vad jag menade var dels att jag tycker begreppet proffskameror i allmänhet är dåligt, men i synnerhet när det gäller kompakter för det är definitivt inte professionell fotoutrustning.

Sen tror jag du har tokfel när det gäller vad Svensson köper.
Kompakteerna för 1000-2000 kommer snart inte att finnas alls. Ingen kommer att köpa dem när man iPhone/HTC/Samsung telefon klarar uppgiften bättre och har andra användningsområden också. Svensson slösar nåt enormt och köper en massa coola prylar och en prislapp på 5000 kr avskräcker inte.

Men oavsett detta och du skulle ha rätt i målgruppen så köps inte kameran för att användas i yrkesutövning av professionella fotografer. Så är det bara, men nog om detta från min sida nu.

Jag är bara så utled på det där uttrycket som inte säger ett smack. På Expert rear de ut gamla Canon 550D och kallar den för proffskamera. Och det stämmer väl i så fall för den ligger i alla fall närmare professionell utrustning än någon kompaktkamera gör.


/Mats
 
Underligt skulle jag inte säga att det är, utan snarare rätt ballt. Att en liten kompaktare jämförs med systemare säger ju bara hur passa bra den egentligen är. :)


Ja ska man fotografera tegelväggar, där skärpan är kritisk, kanske man ska
använda andra kameror?
Alla kameror har svagheter på olika sätt, det gäller bara att vara medveten om
hur man hanterar dessa.
Har länge fotograferat med bra kompakter, Rollei, Minox, Nikon Ti35, Contax T3,
när det var analogt.
Nu på senare tid, när de digitala blivit bättre, Canon G9, Lumix GF1 och nu
RX100, som jag hoppas att jag får med mig i fickan, GF1:an var med ett tag men
har legat på hyllan, då jag börjat plåta med mobilen (N8), som har sina klara begränsningar.

Kombinationen snabb, portabel med hög kvalitét har alltid känns intressant för mig.
 
Vad jag menade var dels att jag tycker begreppet proffskameror i allmänhet är dåligt, men i synnerhet när det gäller kompakter för det är definitivt inte professionell fotoutrustning.

Sen tror jag du har tokfel när det gäller vad Svensson köper.
Kompakteerna för 1000-2000 kommer snart inte att finnas alls. Ingen kommer att köpa dem när man iPhone/HTC/Samsung telefon klarar uppgiften bättre och har andra användningsområden också. Svensson slösar nåt enormt och köper en massa coola prylar och en prislapp på 5000 kr avskräcker inte.

Men oavsett detta och du skulle ha rätt i målgruppen så köps inte kameran för att användas i yrkesutövning av professionella fotografer. Så är det bara, men nog om detta från min sida nu.

Jag är bara så utled på det där uttrycket som inte säger ett smack. På Expert rear de ut gamla Canon 550D och kallar den för proffskamera. Och det stämmer väl i så fall för den ligger i alla fall närmare professionell utrustning än någon kompaktkamera gör.


/Mats

Expert rear ut "gamla" Canon 550D och kallar dessa självklart för pro kameror, eftersom de själva är experter, eller har jag fel? :) :)

Jag misstänker, att vad vi idag kallar konsumentkameror, faktiskt skulle ha varit yrkeskameror, om de hade varit till försäljning för 7-10 år sedan, med tanke både på bildkvalitén och tekniken inne i kameran, lätt att bli "teknikblind" i dessa digitala tider!

Jag gillar inte heller ordet, pro kamera, en yrkesfotograf kan ta perfekta bilder även med den billigaste instegs-systemkameran, - men en yrkes-systemkamera är kraftigare byggd, tål ett tufft stressigt liv, allt är optimerat!
Yrkes-systemkameran ger inte automatiskt därför bättre bilder, än instegs-systemkameran, nej, nej, kan göra det, det beror på fotografen!

RX100 kommer inte enbart bli populär bland konsumentfotografer, lika ofta kommer den att köpas av yrkesfotografer, som en utmärkt "back-up" kamera, användas i jobbet och privat, min åsikt iaf

Så var det under den analoga kameraeran, små kameror 35mm (FF) var vanliga som "back-up" hos yrkesfotograferna, som Minox 35, Olympus XA, Nikon 35 ti, Minolta/Leica CL.

Synen på stora klumpiga systemkameror har sakta förändrats mot smidigare, lättare kameror, Sony NEX, ett typexempel, säljes både till konsument- och yrkesfotografer, där kom Sony med en unik kamera, i sin egen nisch!
Säljer mycket bra!

Canon visar nu på måndag, 23/7, sin "variant" av typ Sony NEX:n!

Elefanterna bland kameror är snart ett minne blott, stendöda inom några år!
 
Elefanterna bland kameror är snart ett minne blott, stendöda inom några år!
Nej nej och återigen nej. Möjligtvis att man har fimpat spegeln, men tjockkamerorna "behövs" för bland annat sport och fågelfotografer som vill ha möjlighet att kunna montera en 600 eller 800:a på kameran, tror du man kan göra det på ett minihus och få balans? Många vill ha ett stort grepp, topdisplay,lååång batteritid,riktig vädertätning etc etc. Småkamerorna är supertrevliga och har bildkvalité som räcker till och blir över. Men alla fotar inte bara stilleben i mysigt och soligt väder.
 
Nej nej och återigen nej. Möjligtvis att man har fimpat spegeln, men tjockkamerorna "behövs" för bland annat sport och fågelfotografer som vill ha möjlighet att kunna montera en 600 eller 800:a på kameran, tror du man kan göra det på ett minihus och få balans? Många vill ha ett stort grepp, topdisplay,lååång batteritid,riktig vädertätning etc etc. Småkamerorna är supertrevliga och har bildkvalité som räcker till och blir över. Men alla fotar inte bara stilleben i mysigt och soligt väder.

Fåglar?

När fåglarna skall ställa krav på vilka kameror, som skall användas, för att de skall ställa upp för fotografering, - då hoppar jag av från min fotohobby!
 
Nej nej och återigen nej. Möjligtvis att man har fimpat spegeln, men tjockkamerorna "behövs" för bland annat sport och fågelfotografer som vill ha möjlighet att kunna montera en 600 eller 800:a på kameran, tror du man kan göra det på ett minihus och få balans? Många vill ha ett stort grepp, topdisplay,lååång batteritid,riktig vädertätning etc etc. Småkamerorna är supertrevliga och har bildkvalité som räcker till och blir över. Men alla fotar inte bara stilleben i mysigt och soligt väder.

Långa ljusstarka teleobjektiv med enastående optiska prestanda är stora och tunga, vilket inte kommer att ändras. Däremot med bättre kamerateknik så minskar behovet och enklare mindre ljusstarka lättare och mindre objektiv kan ge motsvarande bildprestanda. Fast, då har man ju tagot bort utvecklingen eftersom de stora objektiven på nya kameror ger ännu bättre kvalitet och därför kommer de att även fortsättningsvis vara efterfrågade och fylla ett behov.

Det där med balans och liten kamera. Det är en föreställning som gäller bara om man lever kvar i gammaldags mekanisk teknik med optisk sökare som en del tillverkare envisas att fortsätta med ytterligare ett tag till. Det gör att enda stället man kan titta är längst bak i ekipaget och då blir "balans" viktigt, men det är förbaskat dumt egentligen.

Med elektronisk sökare så kan man placera den precis var som helst! Bara att ha lite längre sladd. Man skulle t.ex. kunna ha ekipaget på axeln med sökaren mitt på och skjuta som med ett gammalt Carl-Gustaf raketgevär eller så. Då spelar det ingen roll hur stor eller liten kameran är, men det är ju förstås bättre ju mindre och lättare den är. Montera objektiv å kameran är också lite fel, det är snarare så att man monterar på en kamera på objektivet. Speciellt om man har RIKTIGT STORA OBJEKTIV :)

Du blir lite låst Mahdad om du föreställer dig att lösningar med gammaldags mekaniska tröskverk sätter begränsningarna bara för att du råkar ha en sådan kamera med gammaldags teknik själv. :)


/Mats
 
Du blir lite låst Mahdad om du föreställer dig att lösningar med gammaldags mekaniska tröskverk sätter begränsningarna bara för att du råkar ha en sådan kamera med gammaldags teknik själv. :)

/Mats
Jag har en J1 och en NEX-F3 också, så jag har inte bara kameror med gammaldags teknik. Allt handlar ju inte om lösningar eller om hur smart kameran är, många föredrar en kamera med ett ett riktigt grepp och bra ergonomi framför små och lätta kameror. Tjockkameror har funnits länge, och kommer att finnas lika länge till, det är mest Sonyfantasterna som tänker på det viset just för att det är Sony som kommer med nya lösningar, som en tröst typ för att dom inte kan vara med och konkurrera med giganternas yrkeskameror, ser inte direkt att det är några canikon användare som skriver att tjockkamerorna är på väg att dö ut, det är en gamla kameror med begränsningar blabla... Förstår du vad jag menar? ;-)
 
Jag har en J1 och en NEX-F3 också, så jag har inte bara kameror med gammaldags teknik. Allt handlar ju inte om lösningar eller om hur smart kameran är, många föredrar en kamera med ett ett riktigt grepp och bra ergonomi framför små och lätta kameror. Tjockkameror har funnits länge, och kommer att finnas lika länge till, det är mest Sonyfantasterna som tänker på det viset just för att det är Sony som kommer med nya lösningar, som en tröst typ för att dom inte kan vara med och konkurrera med giganternas yrkeskameror, ser inte direkt att det är några canikon användare som skriver att tjockkamerorna är på väg att dö ut, det är en gamla kameror med begränsningar blabla... Förstår du vad jag menar? ;-)

Jag förstår vad du menar!

Det kommer, om bara några år, vara mängder med begagnade "tjockkameror" till salu, där priset avgöres av deras vikt, - högre vikt ger ett lägre pris, relativt mot de med lägre vikt!

Sony kommer inte med nya smarta lösningar, för att trösta sig själva, när du tror det är orsaken, varför de inte tillhör giganterna inom yrkeskameror, stillbild.
Yrkeskameror är inte den största marknaden, visserligen bra image med hög kvalité i den divisionen, - men konsumentdivisionen är mångdubbelt mycket större.

Canon har först nu hängt på, med en ny kompakt systemkamera, lanseras troligen imorgon!
 
Jag har en J1 och en NEX-F3 också, så jag har inte bara kameror med gammaldags teknik. Allt handlar ju inte om lösningar eller om hur smart kameran är, många föredrar en kamera med ett ett riktigt grepp och bra ergonomi framför små och lätta kameror. Tjockkameror har funnits länge, och kommer att finnas lika länge till, det är mest Sonyfantasterna som tänker på det viset just för att det är Sony som kommer med nya lösningar, som en tröst typ för att dom inte kan vara med och konkurrera med giganternas yrkeskameror, ser inte direkt att det är några canikon användare som skriver att tjockkamerorna är på väg att dö ut, det är en gamla kameror med begränsningar blabla... Förstår du vad jag menar? ;-)

Äh, det där var väl onödigt. Märkte du inte den avsedda skämtsamma tonen?
Riktiga systemkameror har absolut sitt berättigande och kommer att ha det länge till. Pluttkamerorna, vare sig de är kompakter eller EVIL ersätter inte en riktig kamera och funkar inte för allt.

Jag har visserligen Sony systemkamera nu och planerar att skaffa en till om den som kommer om några månader verkligen håller måttet och lever upp till mina förväntningar vill säga, annars blir det ett annat märke. Jag är rätt less på att utmålas som "fantast", "taliban", "märkesbög" och allt skit som skrivs. Det stämmer helt enkelt inte och om Canon såljer tusen gånger så många kameror som Sony skiter jag i, jag har inga egna intressen i någon tillverkare. Personligen gillar jag innovation och nytänkande och Sony har en del roliga saker helt klart och just nu när den nya tekniken med SLT/EVF håller på att mogna så är det lite spännande.

Det där med balans är såklart viktigt, men om man lyfter blicken lite och försöker se möjligheterna med EVF så kan en vara just att man kan flytta monitorn/sökaren egentligen vart man vill. Inte aktuellt just och kommer dröja innan någon så lösning finns i praktiken om det öht kommer.

Ska krydda mina inlägg med mer ironiparnteser, smileys mm, samt vara tydligare.
Todde inte du också skulle angripa mig på detdär sättet. Lite provocerande skriver jag såklart avsiktligt, men det är inget blodigt allvar och jag ser inget behov att försvara Sony för dåliga saker eller kompensera för dålig försäljning som tröst eller vad du skrev.


/Mats
 
Äh, det där var väl onödigt. Märkte du inte den avsedda skämtsamma tonen?
Riktiga systemkameror har absolut sitt berättigande och kommer att ha det länge till. Pluttkamerorna, vare sig de är kompakter eller EVIL ersätter inte en riktig kamera och funkar inte för allt.

Jag har visserligen Sony systemkamera nu och planerar att skaffa en till om den som kommer om några månader verkligen håller måttet och lever upp till mina förväntningar vill säga, annars blir det ett annat märke. Jag är rätt less på att utmålas som "fantast", "taliban", "märkesbög" och allt skit som skrivs. Det stämmer helt enkelt inte och om Canon såljer tusen gånger så många kameror som Sony skiter jag i, jag har inga egna intressen i någon tillverkare. Personligen gillar jag innovation och nytänkande och Sony har en del roliga saker helt klart och just nu när den nya tekniken med SLT/EVF håller på att mogna så är det lite spännande.

Det där med balans är såklart viktigt, men om man lyfter blicken lite och försöker se möjligheterna med EVF så kan en vara just att man kan flytta monitorn/sökaren egentligen vart man vill. Inte aktuellt just och kommer dröja innan någon så lösning finns i praktiken om det öht kommer.

Ska krydda mina inlägg med mer ironiparnteser, smileys mm, samt vara tydligare.
Todde inte du också skulle angripa mig på detdär sättet. Lite provocerande skriver jag såklart avsiktligt, men det är inget blodigt allvar och jag ser inget behov att försvara Sony för dåliga saker eller kompensera för dålig försäljning som tröst eller vad du skrev.


/Mats
Jag hade absolut inte som avsikt att angripa dig på nåt sätt, om du upplevde det så så ber jag hjärtligt och ärligt om ursäkt. Du är en riktigt rolig och trevlig medlem som jag verkligen gillar, och jag kallar absolut inte dig för fantast eller märkestaliban, tycker faktiskt att du är ärlig och inte skriver massa felaktigheter. Dessutom har du vettiga argument gällande debatterna. Det jag menar är att det är mest Sonysidan som tycker att tjockkamerorna har mycket brister och att dom är en utdöende ras. Återigen ber jag om ursäkt för att mitt inlägg blev fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.