Jo, jag vete sjutton om det där faktiskt inte är katastrof. Distorsionen på vidvinkel är väldigt kraftig på den här kameran och det duger inte om man är ute efter ett visst mått av teknisk kvalitet tyvärr.
Korrigering i programvara efteråt suger! Det sabbar detaljering väldigt mycket, oavsett om det görs i kameran eller någon raw-konverterare eller photoshop (PS är bättre på det än ACR tycker jag), det kan inte komma i närheten av kvaliteten man får om det är optiskt rätt från början. programmet måste sträcka och dra och skapa pixlar genom interpolering där det inte finns någon information, det blir aldrig bra tyvärr. Det är långt ifrån så enkelt som att "nähä, objektivet förvränger då fixar man det i post, same-same".
Jag fotograferade nyligen en lägenhet inför försäljning och använde fisheye för att få med mycket och få det att se rymligt ut för att sedan beskära och räta upp med ACR/Photoshop. Jäklar vad det sabbar skärpa och detaljering i kanterna, blir utsmetat.
http://hemnet.sfd.se/BildLista/Default.aspx?objgid=OBJ27364_1116093357
(Jag är inte det minsta stolt över de där bilderna, men det var bråttom och på kvällen. Ska ta nya i helgen är det tänkt).
Det är högst troligt anledningen till att det är så utemetat i hörnen på de där bilderna som Light tidigare länkade till och jag kommenterade med felaktigt antagande att det var taget på full glugg. Bildkvaliten i kanterna är helt enkelt kass verkar det som.
Den här kameran presterar helt enkelt inte bra i kanterna på vidvinkel om det måste korrigeras. Det finns ju motiv där förvrängningar inte märks och då är det bättre med att det böjs en aning än korrigeras med utemetning som följd.
Kameran är som helhet ändå mycket bra, främst tack vare litenheten och ger fin kvalitet vid filmning, men kantskärpan i vidvinkelläget och den snabbt fallande ljusstyrkan är plumpar i protokollet helt klart som degraderar den från fantastisk till mycket bra enligt min åsikt.
/Mats