Annons

Sony DSC RX100

Produkter
(logga in för att koppla)
Micke, med tanke på att RX100 nyligen lanserades, dess potential och prestanda så får nog 5490:- att betraktas som överkomligt.

Tänkte mest att den redan sjunkit 500:- och att man inte vet vad som kommer där...

Menade inte att låta som en sån där som hela tiden undrar om man ska vänta eller köpa nu. Funderade mest. Jag har inte bråttom då jag precis köpt OM-D. Har Canon G12 som får hänga med ett tag till.
Då jag Inte har bråttom att köpa tänkte jag vänta och se vad som kommer där Innan jag bestämmer mig för Vad jag ska köpa. Det är inte skrivet i sten vad jag ska köpa än utan bestämmer mig i höst.
 
Ja har du?? X10 har jag använt/testa tidigare o den är allt annat än snabb o inte det minsta imponerande när det gäller dess funktioner....RX100 testade jag som hastigast i butik i dag när jag va om hämtade ut ett objektiv till mitt m43-system.

Ja, X10 har jag som vardagskamera sedan i höstas. Däremot har jag inte provat RX100. Så det hade varit intressant att höra mer om skillnaderna mellan dem när det gäller snabbhet och "funktioner".
 
Portabel ljud och bild

Kul?
Om nu alla redan vet att RX100:n ger en överlägsen bildkvalité, varför då testa den mot en Nokia 808?

Testa istället själv, vilken som bäst går att ringa samtal med!

Tror Nokia är bättre att ringa med. :)

Om nu alla redan vet...
Vore kul att se skillnaden i kvalité, 37Mp mot 20Mp, ja ja, jag vet att det inte bara handlar om pixlar.
Ideén med kameran är att man alltid ska ha den med OCH få relativt bra bilder.
Visst N808 är säkert hypad men som sagt mobilen har man ju alltid med sig.
Tror att det finns en liten marknad för riktigt bra kameramobiler.

Vem vet,kanske jag gör ett test själv, bara jag nu kan få tag på en N808, RX100 är
redan beställd, hoppas få den i veckan.

GF1:an med 20:an är för klumpig att ta med -för mig...annars ger den ju fina kort.
Har blivit att ta bilder med N8:an, men den har ju sina begränsningar.
 
De flesta har väl även läst denna test, - så mycket skitsnack som Sony har fått tidigare av besserwissrar från Canon och Nikon ägare, nu får de försöka hitta några fel på RX100:n!

Det får mig att tänka på, när Sony Walkman slog igenom, i slutet av 1970-talet, - en sådan liten bandspelare är bara för tonåringar, våra rullbandspelare är ändå mycket bättre!
Vi vet alla vad som sedan hände …… :) :)

http://www.eoshd.com/content/8499/sony-rx100-review
 
De flesta har väl även läst denna test, - så mycket skitsnack som Sony har fått tidigare av besserwissrar från Canon och Nikon ägare, nu får de försöka hitta några fel på RX100:n!

Det får mig att tänka på, när Sony Walkman slog igenom, i slutet av 1970-talet, - en sådan liten bandspelare är bara för tonåringar, våra rullbandspelare är ändå mycket bättre!
Vi vet alla vad som sedan hände …… :) :)

http://www.eoshd.com/content/8499/sony-rx100-review

Ja det är dags att tänka om när det gäller kamerafabrikat.
Sony levererar precis som Panasonic.

Nikon och Canon borde förstått att en liten kamera med stor sensor och
ljuskänslig optik är attraktivt för entusiaster.
 
I inlägg 243 gav jag bildexempel på oroväckande distorsion från RX100. Jag fick en förklaring på det, men varken då eller nu är jag helt säker på att förklaringen håller fullt ut. Jag fick nu se att andra börjar upptäcka samma sak. Länk.
 
Uj... det där var en hyfsat kraftig distorsion. Som han skrev vore det nog bra om Lightroom (och andra råkonverterare) får stöd för att automagiskt korrigera distorsionen från RX100 - annars blir det mycket manuellt pillande ...
 
I inlägg 243 gav jag bildexempel på oroväckande distorsion från RX100. Jag fick en förklaring på det, men varken då eller nu är jag helt säker på att förklaringen håller fullt ut. Jag fick nu se att andra börjar upptäcka samma sak. Länk.

Man kan inte få allt, för under 6000:- när kameran är så liten. :)

Allvarligt talat, det är väl ingen katastrof, korrigeringsprogram för optiska förvrängningar kommer snarast även till denna kamera, det kan vi räkna med, tills dess fungerar tydligen JPEG bättre.
 
Det gör det säkert på Photokina, år 2020, också!
Nya modeller kommer alltid, priserna sjunker, så har det alltid varit, ingen plötsligt ny tendens!

Man får alltid betala mer om man köper en alldeles nyintroducerad modell. Om man väntar något halvår eller år så brukar priset sjunka en del.
 
Någon som vet var man kan hitta RAW-filer för nedladdning?
Vore kul att titta med egna ögon hur de ser ut.

Har bara hittat 2 st. här och de är ju givetvis låg-ISO.
Skulle vilja kolla på filer som är 1600, 3200 och 6400.
 
I inlägg 243 gav jag bildexempel på oroväckande distorsion från RX100. Jag fick en förklaring på det, men varken då eller nu är jag helt säker på att förklaringen håller fullt ut. Jag fick nu se att andra börjar upptäcka samma sak. Länk.

En riktigt bra presentation på den optiska förvrängningen, vid brännvidden 28mm, - JPEG ok, RAW behöver korrigeras.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx100/sony-rx100A4.HTM

Det är därför jag föredrar brännvidden 35mm, den ger inga optiska förvrängningar, tecknar rakt.
 
Hittade ett norskt test av RX100. Skulle tro att denna kamera precis som NEX7 och OM-D blir betydligt `mänskligare´ när hypen har lagt sig.

Som jag ser det är denna kameras största företräde storleken. En relativt stor sensor i en mycket kompakt kropp. Själv gillar jag fortfarande min LX3 och då speciellt 24mm som jag nästan alltid använder. Det ryktas att Pana har något på gång. Tänk en m43 sensor i ett LITET hus med fast 24-40/2 optik ;))
Den som lever får se;)

/Stephan



http://www.akam.no/artikler/sony-rx100/110749/3
 
Hittade ett norskt test av RX100. Skulle tro att denna kamera precis som NEX7 och OM-D blir betydligt `mänskligare´ när hypen har lagt sig.

Som jag ser det är denna kameras största företräde storleken. En relativt stor sensor i en mycket kompakt kropp. Själv gillar jag fortfarande min LX3 och då speciellt 24mm som jag nästan alltid använder. Det ryktas att Pana har något på gång. Tänk en m43 sensor i ett LITET hus med fast 24-40/2 optik ;))
Den som lever får se;)

/Stephan



http://www.akam.no/artikler/sony-rx100/110749/3

Visserligen kanske jag är part i målet, har flera kameror från Minolta och Sony, - men inte kan jag se i denna test, att RX100 skulle vara "hypad" till skyarna, utan en klar anledning?

Inga kameror, om de inte har en sensor APS-C eller FF, klarar av så högt som ISO 3200, att återge en perfekt bild, eventuellt med sensor m43, kan för lite om m43.

Men, med sansad inställning på känslighetem, dvs. ISO 100-400-800-1600, tycker jag RX100:n ger perfekta bilder, dessutom kör man sedan in sig på den, t.ex. ställer skärpningen på rätt nivå, då undrar jag vilken kamera, som kan slå denna lilla juvel?
 
Du har alltså slängt cash på disken?

Säkert väl placerade pengar! Inte något överpris, 5500:-!

Köp av hemelektronik är konsumtion och inte placeringar. Det är få prylar som ökar i värde med tiden. Minns att jag var imponerad av Canons Ixus 100 inte S100 och köpte den ganska ny för 3000:- Ett år senare låg den på 1500:- och 18månader senare på 1000:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=403511

Gissa om jag kände mig blåst?
 
Köp av hemelektronik är konsumtion och inte placeringar. Det är få prylar som ökar i värde med tiden. Minns att jag var imponerad av Canons Ixus 100 inte S100 och köpte den ganska ny för 3000:- Ett år senare låg den på 1500:- och 18månader senare på 1000:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=403511

Gissa om jag kände mig blåst?

"Säkert väl placerade pengar! Inte något överpris, 5500:-! "

Här menade jag placera pengar = lägga pengar på = köpa, inte det du skrev placera = öka i värde.

Bäst att lägga pengar på en produkt från Sony, än på något annat märke! :) :)
Inte alltid en kamera snabbt går ner i pris, Sony HX9V kostade vid introduktionen, tidigt 2011 hela 4000:-, därefter hösten 2011 ca. 3500:-, för att sedan stanna på ca. 3000:- under en lång tid, idag tror jag den har gått ner till strax under 3000:-, lär vara en av de bäst säljande långzoomare någonsin hos Sony.

Klart man blir blåst, när man köper en kamera från Canon!
 
Köp av hemelektronik är konsumtion och inte placeringar. Det är få prylar som ökar i värde med tiden. Minns att jag var imponerad av Canons Ixus 100 inte S100 och köpte den ganska ny för 3000:- Ett år senare låg den på 1500:- och 18månader senare på 1000:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=403511

Gissa om jag kände mig blåst?

Jamen det är väl ingen skillnad mot de som "placerat" sina pengar i fonder heller i väldigt många fall. Undrar vad som egentligen ger minst förluster jag.

Det är nog många som känt sig ordentligt blåsta som följt bankernas säljares råd okritiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.