avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
I den här tråden finner jag minst två som uttrycker besvikelse på dess bildkvalité efter att ha använt den.
Till och med hos expertrecensenter (från sådana som faktiskt har testat den) börjar man finna vissa försiktigt kritiska synpunkter på bildkvalitén:
"The camera's image quality is nothing short of excellent, but my experience so far is that JPG quality is somewhat disappointing, especially at higher ISO." källa
Och vad ska man säga om den här bilden. Högerklicka på bilden och klicka "original" och titta sedan utmed kanterna.
Det ser ju inte klokt ut.
Jag kunde ge betydligt fler exempel, och då främst på bilder där partier är märkligt utsmetade med få detaljer bevarade.
Men missförstå mig inte. Jag vill gärna att denna kamera ska vara utmärkt, och kanske är den det trots allt, kanske finns det godtagbara förklaringar till bilder med dålig bildkvalité. Jag hoppas det, för jag har ännu inte tagit ställning till RX100. Jag vill nämligen först se fler tester och framför allt raw-tester.
Ja som exempel på nån som tycker den är kass drar du fram det här:
"The camera's image quality is nothing short of excellent..."
Ok, om det är det dåliga och det skiljer mycket, hur är då de bra?
Är det engelskan du har problem med, eller? Han säger alltså att bildkvaliten inte är något annat än alldeles enastående.
Sen om det finns nån brist i jpegomvandlaren kan väl kvitta, sånt skit använder man ju inte ändå och den målgruppen sånt vänder sig till ser ingen skillnad ändå och har säkert ingen koll på exponering och eftterbehandling heller.
/Mats