Bengf
Aktiv medlem
Jag tycker att Sony oftast gör bra saker. Just den här kameran verkar lovande, men jag har varken egen erfarenhet av den eller sett mer än några enstaka recensioner av den, så jag avvaktar med eget omdöme.
Bäst är Sony på att göra bildsensorer. Jag har en kamera med Sonysensor (men kameran är inte en Sonykamera).
Äldre diskussioner angående olika resultat från testare, så tyckte många att man behöver ta del av minst 3 till 4 olika testsajter och sedan forma fram sina egna beslut utifrån dessa.
Nu har vi på kort tid fått recensioner från 3st stora sajter om inte Peter kom med den fjärde som tittar extra på just filmdelen. Vem vet kanske alla fyra är ute och cyklar, men det tror jag inte.
Jag följde Canons S100 ( kompakt ) för jag var intresserad av den, då S90 och S95 fått mycket goda vitsord, S100 fick dock en hel del kritk från flera kända sajter som förvånade mig, och troligtsvis så var Canon skyldiga till det för att dom som ofta just vad gäller lågljusegenskaper lovar alldeles för mycket.
Dom har egenheten att trumma på som tusan att varje ny modell är så mycket bättre vad gäller lågjusegenskaper, S100 var nu bara en liten aning ( enligt Foto ) bättre än S95 som har en Sonysensor, medans S100 har en ny Canonsensor.
Vad menar jag nu med detta, jo att om förväntningarna skruvas upp genom tillskruvade reklamslogans så påverkas även erfarna testare även om dom säger att dom inte gör det.
Och om Anders Persson i Rakvattnet är lite av ett märkesfan så suger han till sig dessa reklamslogans utan att för ett ögonblick vilja se eller notera minusposterna som alla märken brukar få.
Vem kan man lita på, jag är tveksam till Anders Persson i Rakvattnet, det finns en hel del Anders Persson där ute på gator och torg. Lennart Aspman kan ju inte låna till sig alla märken som dimper ner under året och sedan lägga ner en massa testtimmar på dom.
Har du sett testbilderna på iso 1600 mellan Nex 7 och RX100 så klart man funderar, när just den bilden i alla fall uppvisade nära på likvärdiga resultat. Tydlingen skall objektivet som sitter på RX 100 vara av mycket god kvalitet, Made in japan och allt om det nu betyder något.
Sedan tycker jag att man först skall titta på vilken kategori kameran är tänkt att tilltala, En G12 eller G1X skall ju inte lanseras som kompakter utan som betydligt lättare alternativ till större DSLR-modeller, men att man då lugnt kan klämma dit blixtskontakt och stora rattar men inte en för stor sökare för då blir den en vanlig DSLR med mindre sensor. Alla måste kompromissa både tillverkaren och vi köpare.
//Bengt.