Advertisement

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
philip svensson skrev:
hade inte heller sett den i silver... men det stod ju på hemsidan "EXCLUSIVE TO JESSOPS" men jag kan inte tänka mig att det är bara en återförsäljare som säljer den i Silver
Kan hända att de är enda återförsäljaren i Europa/UK, finns en tråd om det på dpreview eller om det var dyxum...

Objektiven tror jag släpps samtidigt som huset, men vissa släpps inte förrens i höst.

http://maxxumeyes.com/Alpha.htm
Bara fasta som listas där dock.

Vad tror ni om kameran egentligen? :) Är den bättre bildkvalitetsmässigt än en D70 eller 350D? Sensorn är ju faktiskt från en bättre kamera iallafall. Är inte endel saker och ting optikrelaterat som endel tog upp om exempelbilder?

Är starkt inne på köpa kameran vid release, känns som hög upplösning, "antiskaksystemet/damm" kommer bra till hands. Har dessutom två objektiv som ligger från en Minolta som kan dammas av då framöver.

Vad anser ni? Hur ligger de till med tillbehör, finns extrablixtar? Filter?

Feedback skrev:
Vad tror ni om kameran egentligen? :) Är den bättre bildkvalitetsmässigt än en D70 eller 350D? Sensorn är ju faktiskt från en bättre kamera iallafall. Är inte endel saker och ting optikrelaterat som endel tog upp om exempelbilder?

Är starkt inne på köpa kameran vid release, känns som hög upplösning, "antiskaksystemet/damm" kommer bra till hands. Har dessutom två objektiv som ligger från en Minolta som kan dammas av då framöver.

Vad anser ni? Hur ligger de till med tillbehör, finns extrablixtar? Filter?
Alla testbilder jag har sett, från de största testsiterna mm. är tagna med kitobjektiven, Sony skickade ut A100 med 18-70 och 75-300 kitobjektiven till testarna, enda som jag vet om som inte använde dom är dpreview som gjorde ett test med 50/1.4.

Antiskaksystemet är väldigt bra att ha, antidamm är nog smidigt med.

Angående tillbehör så finns nog allt du kan vilja ha och lite till ;)
Det finns 4 olika orginalblixtar har jag för mig + tredjepartstillverkare, filter är samma för alla objektiv, förutom att storleken kan variera och vissa dyra telen och vidvinklar har andra filterdesigner än "vanliga".

finns inte den gamla budgetvarianten kvar? (2500 har jag för mig att den hette eller heter) förmodligen finns det ingen marknad för en sådan budget blixt när sigmas inte kostar mycket mer men...?

Nej jag tror inte dom sålde så många 2500:eek:r när sigmas som kostar 2000 spänn har samma funktioner som 5600:an typ...

Jämförelser

Jag har kikat ganska mycket på marknaden angående A100 och jämfört den med många kameror.

Närmast i jämförelse är enligt min ringa mening Nikon D200 och Canon EOS 30d. Ser man till vad husen presterar så har de olika styrkor men är i genomsnitt väldigt lika. Använde www.dustinhome.se som har bra möjligheter att ställa upp dem sida vid sida. Läst recensioner här på fotosidan och kollat andra säljsiter på nätet.

Det hänger slutligen på testerna på linjeproduktions A100 för mitt slutval men det ser ju bra ut (dpreview). Bildkvalitet & brus.

Optiken vet vi ju vad Sony tänker ge ut, som det sagts tidigare i tråden så bör det komma ut en flaggskeppsutmanare också eftersom en del av optiken kostar lika mycket som A100 huset i sig.

Re: Jämförelser

Lan skrev:
Jag har kikat ganska mycket på marknaden angående A100 och jämfört den med många kameror.

Närmast i jämförelse är enligt min ringa mening Nikon D200 och Canon EOS 30d. Ser man till vad husen presterar så har de olika styrkor men är i genomsnitt väldigt lika. Använde www.dustinhome.se som har bra möjligheter att ställa upp dem sida vid sida. Läst recensioner här på fotosidan och kollat andra säljsiter på nätet.

Det hänger slutligen på testerna på linjeproduktions A100 för mitt slutval men det ser ju bra ut (dpreview). Bildkvalitet & brus.

Optiken vet vi ju vad Sony tänker ge ut, som det sagts tidigare i tråden så bör det komma ut en flaggskeppsutmanare också eftersom en del av optiken kostar lika mycket som A100 huset i sig.

Att jämföra prestanda sida vid sida är som du säkert vet ganska vanskligt. Sensorns storlek och har ganska lite med slutresultatet att göra.

Alphan är ju försenad, och elaka rykten säger att man har kallat tillbaka kamerorna, för att just kameran presterat ett allt för dåligt slutresultat.

Den som lever får se.

/Adam

Re: Re: Jämförelser

Tyckaren skrev:

Den som lever får se.

/Adam

Va bra då! Då tar Sony sitt ansvar redan innan dom börjat sälja dom.

Mer detaljerad förhandstitt

I Kamera & Bild 5/06 står följande att läsa.

DET FÖRSTA INTRYCKET av nya Sony A100 är att den är väldigt lik Konica Minolta Dynax 5D, men aningen proffigare.

.....................................

En längre och mer detaljerad förhandstitt hittar du i nästa nummer (6/06) av tidningen som utkommer den 21 juni.

Fick tidningen igår och jag hittar ingen "mer detaljerad förhandstitt". Finns det någon orsak eller kan det vara som Adam Hilmersson skriver?

Alphan är ju försenad, och elaka rykten säger att man har kallat tillbaka kamerorna, för att just kameran presterat ett allt för dåligt slutresultat.

Mycket nyfiken / Jan-Olof

som har en beställning liggande sedan 9 juni.

.

Kollar man på översiktsidan för dslr på sonystyle.com (sonys onlinebutik) så står det:
"Expected to ship on or before July 28th, 2006"
klickar man på kameran (för mer info) så står det:
"Expected to ship on or before August 18th, 2006".

den som väntar på något gott...?
(Jag har också lagt en beställning på den)

Så fel det kan bli ...

Var ju #7/06 som kom igår, 14 juli, i "6/06 fanns mycket riktigt en detaljerad förhandstitt.

Göran S och övriga på K & B - ber om ursäkt.

Nyfiken / Jan-Olof

Leverans av Sony A100

På Cyberphoto står följande under lagerstatus.

Beräknas in i lager: mitten av augusti

Ni som väntar och väntar, fullständigt över öronen bekymrade över att kameran blir försenad, har ni ingen kamera alls nu att fotografera med, nu när vädret är toppen.
Själv är jag ute och seglar, skiter fullständigt i om Sony A100 kommer nu eller då!
Har självklart med mig en annan kamera!
Den som blir först med Sony A100:an vinner racet?
Hysteriska förväntningar?

Undviker att fota mellan 10:00 och 14:00 vilket blir 11:00 - 15:00 med sommartid. Föredrar morgon- eller kvällsljuset.

Som just nu sitter och redigerar bilder med ett öga på Fotosidan / Jan-Olof

Eller så köper man en spritt spångandes ny 7D för 5900:- och stuntar i när Sony får tummarna ur ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar