Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Anddje skrev:
Tycker verkligen inte det är så farligt för ett kitobjektiv, det mesta på flaggstången ser ut o vara själva flaggan...

uppförstorat en jäkla massa:

Håller med ...
Jag tycker det verkar som det har blivit "modernt" att leta fel på alphan.. Gryn och kromatisk abberation har man riktat in sig på.
Min kommentar om att Nikons 200 är likvärdig har inte ens bemötts.. Det kan ju bero på att den modellen är höjd till skyarna av sina egna användare. Trots alla problem med randningar osv..
Medan vi gamla KM:are bara letar fel för den kan väl inte vara så bra. Det är ju en Sony,,,,numera...
Det är lite kul att följa debatten. Full av tillförsikt över att Sony är så drivna i sin ambition att ta över kameramarknaden kommer att leverera en brautavhelvete-kamera när det är dags.
 
arnenym skrev:
Håller med ...
Jag tycker det verkar som det har blivit "modernt" att leta fel på alphan..
Gäller inte bara den. Skräckschenarierna målas upp när en ny modell presenteras, Nikon D200 var utsatt för samma sak & då menar jag inte bandningsproblemet (som i & för sig även det gått till överdrift). Du skriver att du inte upplevt det så men när den var i samma tidiga stadium som A200 så var folk extremt brushypokondriska över den också...

Problemet är att det läggs ut bilder av mer eller mindre medelmåttig kvalite på nätet, många tycker att det ser brusigt ut vid höga känsligheter & har inte koll på hur det brukar se ut vid 100% förstoring & 1600 Asa.

Själv så tycker jag faktiskt att det är svårt. Jag tar jättemycket med 1600 Asa på min D7D & skillnaderna i brus varierar kraftigt beroende på exponering, motiv m.m...

På kopian ser det dock oftast förbaskat bra ut! Dock så bryr jag mig inte i pixlarna, drömmer om att Sony byggde den optimala 6:an med bättre kontrastomfång & mindre brus i stället för att pressa in fler pixlar... Inser dock att jag nog får fortsätta att drömma då det inte är en säljande ide.

//Larsa
 
man får hoppas att sony lyckas ta en bit av marknaden nu. Tänker visserligen inte köpa något nu, men kanske senare, när man behöver en ny kamera och har tillräckligt med pengar över för att köpa ersättaren till D7D (eller varför inte det som med Minoltas modellbeteckning skulle ha varit D9D?). Synd bara att det ska stå "SONY" på för då matchar den ju inte den gamla analoga kameran ;-)
 
sweet_bacon skrev:
Vad tror ni om priset? 7500kr för enbart huset är ju ganska dyrt. Funderar på att köpa a100 eller 350d men allt beror på priset just nu då jag är studerande.

350d får man med kitobjektiv, 1gb minne och väska för 7500kr från dustin just nu vilket jag tycker är ett väldigt bra pris. Hoppas verkligen att a100 inte kostar mer än 8000kr med objektiv men jag tror jag hoppas på för mycket. :/
Tänk på att kameran inte är släppt än, den borde sjunka mer, iaf någon/några veckor efter att den släppts
 
Med tanke på att A100 släpps i slutet av juli så bör du köpa en annan kamera om du vill foto i sommar ytvärr ... fast du har ju augusti på dig iofs :)
 
Med tanke på hur Sony klantat sig i sina övriga marknader på sistonde så avstår jag från att röra deras grejor. Detta kan ju iofs vara ett undantag men.. jadu.
 
Skurmedel skrev:
...Med tanke på hur Sony klantat sig...

Antar att du tänker på deras rootkit. Jo, det sänkte iaf mitt förtroende för företaget ganska rejält - Men det blir nog ändå en Sony, om nu priset blir det rätta.
Kanske kameran varit värd lite mer om Sony skött sig bättre?!
 
Som jag skrev i en annan tråd så verkar många inte förstå att Sonys kameraavdelning har ungefär lika mycket att göra med rootkits som Volvos vindrutetorkaravdelning har med däck att göra, Sony BMG och vad nu kameraavdelningen kan tänkas heta är olika företag.
 
Anddje skrev:
Som jag skrev i en annan tråd så verkar många inte förstå att Sonys kameraavdelning har ungefär lika mycket att göra med rootkits som Volvos vindrutetorkaravdelning, Sony BMG och vad nu kameraavdelningen kan tänkas heta är olika företag.

Det har det visst, det har med Sonys ledning att göra, en dålig företagsledning kan göra mycket skada (host enron host). Sony har klantat sig redan med PS3, PSP i viss mån och rootkitsen.. inget av dem är särskilt relaterat men mönstret är ganska tydligt.

Kameran alfa verkar iofs rätt hyffsad men jag väntar och ser om de sköter sig.
 
Anddje skrev:
...Sonys kameraavdelning har ungefär lika mycket att göra med rootkits som Volvos vindrutetorkaravdelning har med däck att göra...

Det är väl samma moderbolag?
Antar att Howard Stringer sitter som VD för koncernen i vilket kameradivision _och_ rootkitdivisionen ingår - eller har jag fel?
Säkert olika styrelser, men olika syn på kunderna?

Edit: Felstavning.
 
Senast ändrad:
Olika syn på kunderna vet vi ju inte, hittils har väl inte sonys kameraavdelning hittat på några hyss, och inte KM heller, de flesta anställda på KM's kameradel är ju Sonyanställda nu. Jag ser ingen anledning att tro att kameran kommer ha nåt rootkit, snarare tvärt om, gissar att ledningen inte blev så glada på Sony BMG efter att dom fick ersätta alla som "drabbats" av rootkit-skivorna.

Men när vi ändå pratar om sånt här:

http://dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=4639&PID=36071
 
Jaha...
Ska man hålla reda på vad Vd:arna har för sig nu också?
Räcker det inte längre med att försöka hålla koll på vad som är bra och dåliga grejer..
Jag börjar bli gammal tror jag.

ps. Vad är rootkit för nåt?
 
arnenym skrev:
...Räcker det inte längre med att försöka hålla koll på vad som är bra och dåliga grejer...

Jorå, visst gör det. Och av den anledningen kan det vara bra att veta _om_ Sony gör bra eller dåliga grejor.
Rootkit=dåliga grejor, speciellt när man inte berättar för sina kunder att sådant installeras.
 
Är det inte bäst att vi håller oss till vad den kommande kameran Sony A100 kan ge oss fotografer?
Jag själv skiter fullständigt i vilka som sitter i ledningen för Sony eller hur andra ärenden har skötts.
Varje division inom alla företag har sitt eget ansvar för utveckling, försäljning och budget, blanda inte in något som absolut inte har med kameradivisionen att göra!
Inom yrkesdelen för biograf-film (kameradiv.) är Sony och Canon marknadsledande, inte av tur, men av skicklighet!

Några kanske vet, att Sony var mycket sena ute med sina mp3 spelare, långt efter de andra drakarna, korkat va, när mp3 nu finns hemma hos de flesta musikdiggare.
Hur kunde de bli så försenade?
Taskig företagsledning?
Inte alls!
Mycket enklare än så, Sony Co Japan har Sony Music, en av världens största intressegrupp för musik på CD, alltså man var rädd att en större lansering av mp3 musik skulle sänka intresset för musik på CD!

Vänta tills Sony A100 kommer ut till försäljning, köp den, eventuellt efter att ha läst en test, gör en utvärdering, då först kan man göra en ärlig kommentar - bra eller dålig!

Nu idag, blir alla diskussioner bara nördiga skitsnack om förväntningar, bara drömmar, inget annat, tyvärr.
 
"Och drömmar är ju ofta trevliga :)
Så jag hoppas på en fortsatt spekulationsdiskussion!

- Helt rätt!
Men eftersom de flesta uttalar sig om kameran, Sony A100, utan att ens ha prövat hur den fungerar, blir åsikterna väl tunna.
Min åsikt är ändå, ligg lågt tills den finns ute till försäljning, Canon och Nikon kan få det hett om öronen om några år, kan alltså, jag har ingen susning vad de har på sina utvecklingsavdelningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.