Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Anddje skrev:
Om vi nu ska förvandla detta till "C&N - Förväntningar" så tror jag dom håller sig på 8 faktiskt.
& det gör dom rätt i enligt mig... Såvida dom inte lyckas med en 12:a med bibehållna brus & dynamiskt omfångsegenskaper.

För övrigt så drömmer jag om en finslipning av den gamla 6:an, klart mindre brus & ett utökat dynamiskt omfång men jag får nog drömma...

//Larsa
 
.Z. skrev:
& det gör dom rätt i enligt mig... Såvida dom inte lyckas med en 12:a med bibehållna brus & dynamiskt omfångsegenskaper.

För övrigt så drömmer jag om en finslipning av den gamla 6:an, klart mindre brus & ett utökat dynamiskt omfång men jag får nog drömma...

//Larsa
En Sony A10 med 6-8mpx och FF skulle inte vara helt fel ;)
 
aaa, läste fel, my foul, tyckte det stod sony a100 och eftersom den mig veterligen bygger på mer eller mindre 5D, så känns det som att det vore mer eller mindre en 5D om man gått ner till 6Mpix
 
sharadkingboy skrev:
aaa, läste fel, my foul, tyckte det stod sony a100 och eftersom den mig veterligen bygger på mer eller mindre 5D, så känns det som att det vore mer eller mindre en 5D om man gått ner till 6Mpix
Nu när A100 är här får den här tråden användas till att hitta på om "A10" som borde släppas om ca ett år enligt Sony. :)

Jag tror dock inte dom går ner under 10mpx, men en Canon 5D-konkurrent till bra pris vore trevligt.

/Anders, som försöker välja vad som ska få följa med på semester, någon som har en 10-1000/1.2 som väger under 1kg att låna ut?
 
Anddje skrev:
Nu när A100 är här får den här tråden användas till att hitta på om "A10" som borde släppas om ca ett år enligt Sony. :)

Jag tror dock inte dom går ner under 10mpx, men en Canon 5D-konkurrent till bra pris vore trevligt.

/Anders, som försöker välja vad som ska få följa med på semester, någon som har en 10-1000/1.2 som väger under 1kg att låna ut?


Detta är OT, jag vet, men finns det 10-1000 med F 1.2???
 
sharadkingboy skrev:
Detta är OT, jag vet, men finns det 10-1000 med F 1.2???
Hehe, nej. Men jag skulle defintivt vilja ha ett, kan inte ta med alla fotoprylar på semestern så jag måste välja, kan inte ta 35-70/4:an som jag gärna vill ha, för då får jag ingen vidvinkel, så jag får ta 18-70:an istället (som enligt mig är mycket sämre) :(
Sen måste man välja mellan 28/2.8 och 50/1.7 med, telet lär få stanna hemma tyvärr :(
 
sharadkingboy skrev:
aaa, läste fel, my foul, tyckte det stod sony a100 och eftersom den mig veterligen bygger på mer eller mindre 5D, så känns det som att det vore mer eller mindre en 5D om man gått ner till 6Mpix
Ok. Dessutom så spånade Anders om full frame, alltså en större sensor i 24x36-format typ det Canon har på några av sina dyrare kameror. Dessa ger lägre brus än sensorerna som Sony tillverkar till KM, Nikon & Pentax. Dom är dock i dagsläget klart dyrare att tillverka & Sony har ingen sådan...

//Larsa
 
Anddje skrev:
Hehe, nej. Men jag skulle defintivt vilja ha ett, kan inte ta med alla fotoprylar på semestern så jag måste välja, kan inte ta 35-70/4:an som jag gärna vill ha, för då får jag ingen vidvinkel, så jag får ta 18-70:an istället (som enligt mig är mycket sämre) :(
Sen måste man välja mellan 28/2.8 och 50/1.7 med, telet lär få stanna hemma tyvärr :(
Heregud Anders, köp dig en Sigma 17-70/2.8-4.5. Mer behöver du inte!

Ja köpa & köpa. Vet att det inte är så lätt men själv så vill jag ha en sån där CZ 16-80, ja såvida den inte kommer till korta mot nämnda Sigma för då blir det en sån, oberoende av kvalitetskänsla:)

Zoomar i dessa brännvidder måste ju vara perfekta semesterzoomar för oss som inte vill försaka allt för mycket i bildkvalite, hyfsad ljusstyrka får man ju (allt är relativt) & själv så kommer jag att nästa sommar ha en av dessa med mig på min MC-semester + min 70-210/4.0. I år så släpade jag på en massa men använde bara 19-35 (till 99%) samt 70-210 vid nåt enstaka tillfälle, 50:an & 28-75:an låg bara i väskan...

//Larsa
 
Senast ändrad:
Anddje skrev:
Jag tror dock inte dom går ner under 10mpx, men en Canon 5D-konkurrent till bra pris vore trevligt.
Vid fullframe så finns det nog ingen anledning att gå ned under 10MP men jag är tyvärr inte så säker på att Sony kommer med FF inom en tid. Har en känsla av att det kommer en efterföljare till D7D med samma sensor som A100, efter det så får vi se...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Heregud Anders, köp dig en Sigma 17-70/2.8-4.5. Mer behöver du inte!

Ja köpa & köpa. Vet att det inte är så lätt men själv så vill jag ha en sån där CZ 16-80, ja såvida den inte kommer till korta mot nämnda Sigma för då blir det en sån, oberoende av kvalitetskänsla:)

Zoomar i dessa brännvidder måste ju vara perfekta semesterzoomar för oss som inte vill försaka allt för mycket i bildkvalite, hyfsad ljusstyrka får man ju & själv så kommer jag att nästa sommar ha en av dessa med mig på min MC-semester + min 70-210/4.0. I år så släpade jag på en massa men använde bara 19-35 (till 99%) samt 70-210 vid nåt enstaka tillfälle...

//Larsa

Jo, men jag känner inte för att lägga pengar på ett sådant, även om det sigmat är väldigt billigt.

Jag sparar de pengarna istället till något ännu roligare, kanske en Zeiss ;)

Tror att det får bli 18-70 för vidvinkeln, 50/1.7 för ljusstyrka, 1.5x TC, och sen ska jag kanske försöka snika med antingen ölburken eller blixten :)

Telekonverter är nog trevligt att ha med, väldigt liten och förvandlar 50/1.7 till en 75/2.5 och ger lite macrofunktion.

Lagringen är iaf säkrad i form av en 40GB hårddisk med kortläsare :)
 
.Z. skrev:
Vid fullframe så finns det nog ingen anledning att gå ned under 10MP men jag är tyvärr inte så säker på att Sony kommer med FF inom en tid. Har en känsla av att det kommer en efterföljare till D7D med samma sensor som A100, efter det så får vi se...

//Larsa
Ja, såvida det inte händer något extremt på sensorfronten blir det nog så, hoppas bara dom ser till att minska bruset ordentligt från A100.

Det är ju ganska bra iaf att A100 är så "komplett" som den är, med i stort sett alla funktioner som finns idag, så det enda dom kan förbättra till nästa är själva bildkvalitén från sensorn och ergonomin. Förutom att finjustera endel funktioner kanske.

Vi får nog en 5D/7D igen, ganska lika, men ändå mycket skillnad ;)
 
Anddje skrev:
Jag sparar de pengarna istället till något ännu roligare, kanske en Zeiss ;)
Ungefär så resonerar jag också. En hake är bara att för min del så måste Zeissen vara bättre än Sigman för att den ska vara intressant, bara att invänta & se...

Anddje skrev:
och sen ska jag kanske försöka snika med antingen ölburken eller blixten :)
Om jag vore tvingad att välja så bleve det helt klart blixten. Har haft den monterad hela semestern & använt den jättemycket både till upplättning & blandljus på kvällarna.

Beror ju mest på hur & vad man fotograferar vad du väljer...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Ungefär så resonerar jag också. En hake är bara att för min del så måste Zeissen vara bättre än Sigman för att den ska vara intressant, bara att invänta & se...


Om jag vore tvingad att välja så bleve det helt klart blixten. Har haft den monterad hela semestern & använt den jättemycket både till upplättning & blandljus på kvällarna.

Beror ju mest på hur & vad man fotograferar vad du väljer...

//Larsa
Jo jag lutar åt blixten, ska rådgöra med far min lite, ska semestra i spanien, och det kan ju hända att det är tillräckligt ljust för att fota med 50mm:ern utan blixt även på kvällen såhär mitt i sommaren.

Upplättningsblixt är ju dock bra att ha i solen, så där vinner blixten en massa poäng över telet.

Det är lite jobbigt att man inte får HSS-möjlighet med den inbyggda blixten, det skulle vara bra, då vinner externa, i upplättningssyfte, bara på att den är starkare.

Åker inte förrens om en vecka, så jag har lite tid att grubbla på det.
 
Anddje skrev:
Jo jag lutar åt blixten, ska rådgöra med far min lite, ska semestra i spanien, och det kan ju hända att det är tillräckligt ljust för att fota med 50mm:ern utan blixt även på kvällen såhär mitt i sommaren.

Upplättningsblixt är ju dock bra att ha i solen, så där vinner blixten en massa poäng över telet.

Åker inte förrens om en vecka, så jag har lite tid att grubbla på det.
Blixt är ett måste exempelvis på stranden i dessa länder, som upplättning alltså. För övrigt så är det ju förbaskat mörkt där nere på kvällarna:)

När jag var uppe i Norrland på MC-semestern så behövde inte AS arbeta överhuvudtaget på kvällarna utomhus & blixten kunde jag stänga av...

Var i Egypten våren -05 & körde konstant blixt på dagarna. Vi var ute på en sandö mitt på dagen & där fick jag köra +2 på blixten som upplättning för att ansikten inte skulle bli kolsvarta!!!

Bilderna blev väl inte så super (ser lite konstgjort ut) men dom blev i alla fall av, utan blixt så hade man inte sett några ansikten alls...

//Larsa
 
Senast ändrad:
.Z. skrev:
Blixt är ett måste exempelvis på stranden i dessa länder, som upplättning alltså.

För övrigt så är det ju förbaskat mörkt där nere på kvällarna:) När jag var uppe i Norrland på MC-semestern så behövde inte AS arbeta överhuvudtaget på kvällarna utomhus...

Var i Egypten våren -05 & körde konstant blixt på dagarna. Vi var ute på en sandö mitt på dagen & där fick jag köra +2 på blixten som upplättning för att ansikten inte skulle bli kolsvarta!!!

Bilderna blev väl inte så super (ser lite konstgjort ut) men dom blev i alla fall av, utan blixt så hade man inte sett några ansikten alls...

//Larsa

Ojoj, jag tror att blixten får följa med :p

Tror att telet får stanna hemma då, det är lite synd, men man överlever nog.

Den slutgiltiga upplösningen på dramat kommer väl nästa vecka när det är dags att packa, även om man ska försöka släpa på så lite som möjligt så blir det lätt ganska mycket, t.ex. de avtonade filtren + hållare för att kunna fota landskap :p

Tacka vet jag AS och digitalt iaf. Inget stativ och inga filter för att korrigera vitbalans och prylar.
 
Anders, jag har nyss åkt inlandsbanan och hade med mig en del prylar (läs mer än nödvändigt). Det som jag använde överlägset mest var 17-35mm. Mitt 100-300mm användes en del också.
Om jag skulle packa min väska igen så skulle jag nog bara plocka med mig 17-35mm, 100-300mm, stativ, blixt och Cokin-filter (ND och avtonade gråfilter)
Mitt 28-70mm använde jag kanske till ett 30-tal bilder. Mest i 50-70 läget på 2,8 för skärpedjupets skull. Vid närmare eftertanke så hade jag fixat det dessa bilder med 100-300mm.
Det är inte lätt att minimera packningen.
Lycka till ;0))

mvh/Ove
 
Om vi skall drömma vidare om efterföljarna så hoppas jag på följande.

Efterträdaren till 7D som en del kallar A10 hoppas jag att dom inte ändrar något rent utseendemässigt på huset då det är skönt som det är.

Hoppas naturligtvis på att det blir full frame (ja jag vill att mina objektiv skall vara det jag köpte dom som ha ha) och 12,5 då eftersom Canon ligger där med sin 5´a.
Minst 5 bps måste dom upp i för att det skal kännas lönt också.
Gärna vädertätat med : )

Och spånar vi vidare på en A1 (hm hette inte en Canon det?) så hoppas man ju på ett proffshus baserat på 9´an med mååååååånga pixlar, bps, ff och vädertätning.
Inte för att jag någonsin kommer att få råd med ett sådant, men det behövs i familjen om dom skall vara seriösa.

Mvh.

Ps: kom på en tillägg...om dom inte släpper något mer hus på ett bra tag så får dom gärna trolla fram ett VG till A100´an....då kanske den funkar i storlek då jag kände på en 5D och insåg att den var för liten som den var.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.