Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunnar D skrev:
Eller så köper man en spritt spångandes ny 7D för 5900:- och stuntar i när Sony får tummarna ur ;-)
Hmm, var hittar man dem? Skulle inte sitta illa med ett till hus & A100 intresserar mig inte ett dyft, fin instegskamera annars...

//Larsa, som håller ergonomi före pixlar...
 
Att tänka i nya banor

LCD-displayen som övriga DSLR har tycker jag tar värdefull plats på ovansidan och dessutom är informationen i monitorn mycket tydligare, speciellt för 55+ med ett åldersseende.

LCD-displayerna är oftast alldeles för liten text, för att kunna läsa måste jag ha glasögon på. Med KN D 7D behöver jag inte glasögon för att se informationen hur kameran är inställd. Dessutom kan jag ju själv bestämma detaljeringsgraden av information.

Är väl bara fotografer som inte kan tänka i nya banor som inte ser fördelen med informatiionen i en redan befintlig monitor.

/ Jan-Olof
 
kanon

Synd ba att alla säger så olika ang när den ska komma. En del säger mitten av Aug, en del slutet och en del i början. Vad ska man tro på? Dessutom lär den väl vara slut grymt länge om man inte förhandsbeställer den??

Kommer köpa den, den är ju vad jag läst och sett, bättre kvalitetsmässigt än 350D och d70, men jag kan ju ha fel!?

A ja, håller på lära mig iaf.


Tack för mig
 
Re: kanon

sharadkingboy skrev:
Synd ba att alla säger så olika ang när den ska komma. En del säger mitten av Aug, en del slutet och en del i början. Vad ska man tro på? Dessutom lär den väl vara slut grymt länge om man inte förhandsbeställer den??

Kommer köpa den, den är ju vad jag läst och sett, bättre kvalitetsmässigt än 350D och d70, men jag kan ju ha fel!?

A ja, håller på lära mig iaf.


Tack för mig
Första datumet från Sony var 28:e Juli, sedan har jag sett 18:e Augusti med, men jag läste tidigare idag om en förhandsbeställare i USA som fått sin idag.
 
Om man vill veta mer om Sony Alpha - Webbinarium på torsdag

https://sonyeurope.webex.com/sonyeurope/mywebex/default.php?Rnd2607=0.4482179113363772

(klipp från inbjudan)

...Hej ,

Du är en uppskattad kund för oss på Sony och vi vill därför informera dig om att vi kommer att anordna nästa webbinarium i juli och samtidigt ge dig en personlig inbjudan till den första visningen av Sonys nya exklusiva digitala SLR-kamera, α 100.


SONYS EXKLUSIVA WEBBINARIUM:


En chans att se och lära dig mer om den nya D-SLR från Sony.

Presentationen hålls av Yann Salmon Lagagneur, en av Sonys experter på digital bildteknik, och Sonys produktteam.


· Varför D-SLR? Fördelar med digitala spegelreflexkameror
· Varför Sony D-SLR? Beskrivning av α 100:s unika funktioner
· Linser och andra tillbehör
· Frågestund

Som vanligt är webbinariet en chans för dig att få all information direkt från en av Sonys produktexperter på D-SLR, ställa komplicerade tekniska frågor eller få svaret på en enkel fråga du alltid undrat över. Sony tar också gärna emot feedback på webbinariet.


Dagordning:


Titel: Ta dina foton till nästa nivå...
Datum: Torsdagen den 20 juli 2006
Tid: 12:30 GMT-tid (London), 13:30 centraleuropeisk tid
Längd: 1 timme

Du som inte tidigare har deltagit i något av våra webbinarium kommer att märka att det är lätt att följa presentationen på datorn och ställa frågor online. Ljudet skapas via den lokala telefonledningen.

PS. Webbinariet kommer att arkiveras så du har möjlighet att se det vid ett senare tillfälle om du inte kan delta när det sänds live.

Anmäl dig här

Vi hoppas du har möjlighet att delta
Med vänlig hälsning

Ditt Sony-team för digital bildteknik...
 
Re: kanon

sharadkingboy skrev:
Synd ba att alla säger så olika ang när den ska komma. En del säger mitten av Aug, en del slutet och en del i början. Vad ska man tro på? Dessutom lär den väl vara slut grymt länge om man inte förhandsbeställer den??

Kommer köpa den, den är ju vad jag läst och sett, bättre kvalitetsmässigt än 350D och d70, men jag kan ju ha fel!?

A ja, håller på lära mig iaf.


Tack för mig

Några som förbeställt har redan fått sin kamera ink kit ... men här i europa lär det väl dröja lite extra lång tid som vanligt då .. :/
 
Det är ju fortfarande brusnivåerna som spökar. Om jag nån gång ska köpa en efterföljare till min D7D så kommer jag aldrig att godta mer brus, pixlarna räcker idag men brusnivåerna får gärna bli ännu bättre vid höga känsligheter.

Tråkigt när testare också skriver att "de flesta kommer nog inte att använda mer än Iso 400". Må så vara men vi är oerhört många som använder 800-1600 också.

Ja ja, vi får hoppas att det inte är så illa eller att Sony lyckas bättre med efterföljande större modeller...

//Larsa
 
boek100 skrev:
Här kommer en ny recension av a-100.

http://www.cameralabs.com/reviews/SonyA100/

Denna test är gjord med ett produktionsexemplar, så den visar lite mer vad kameran går för

Ojoj! Det var rejäl skillnad på himlen mellan A100 och 350D! Är det DRO-funktionens förtjänst kanske?

A100:
http://www.cameralabs.com/reviews/SonyA100/images/results/SonyA100_1870_covage_wide.jpg

350D:
http://www.cameralabs.com/reviews/Canon1855EFS/images/results/Canon1855_350D_covwide_QT.jpg

"Below are examples of both lenses zoomed-out to their widest focal lengths, taken from exactly the same position and just moments apart"
 
Sony A100 Webseminar

Så har jag sutit med en telefonlur tryckt mot örat (öronen) i en timma och vad nytt fick jag höra? Inget - kanske en sak jag hade kunnat räkna ut själv - att Sonys RAW-format inte är kompatibelt med nuvarande MRW. Sony kommer dock att bifoga en nyutvecklad RAW-hanterare.

Vi får hoppas den är lika bra som nyligen, till Adobe sålda, RSP.

/ Jan-Olof

PS. Ungefär 280 deltagare från SWE
 
aha.. Nu hajar jag...

Alla preview-nissar rackar ner på A-100 i jämförelse med Canon 350D.

Ja jag vet att det är en guldkamera som jag velat ha sen ett par år tillbaka... *dreaming*

Men nu har jag hitta min polare i A-100 o tänker bara köpa..

Nu går de sista filmrullarna Fuji 200 ut o sen sällar jag mig till er andra digitalfreaks.

Hoppas bara att jag inte slutar använda kameran med den eftertänksamhet jag alltid haft innan jag tar bilden... Den s.k konstnärliga ådran i fotograferandet. Måla med ljus!!

Blir jag en annan man med feta minneskort o en jäkla massa bara-trycka-av-bilder?

Hur som helst så tror jag asmycket på Sony o vad dom kommer med senare.

A-100:an fick mig att lämna in min näst sista rulle förra veckan.
Fast om jag ska vara ärlig så älskar jag min Minolta Dynax 5 o för allt den gett mig så jag hoppas jag inte helt sviker den... ;-)

Men det är en annan historia...


//MATS//
 
Hittade idag på en fotohandlares sida i usa att ett maxxum (dynax) 7D hus går på 4300:-
Om man nu inte orkar vänta på A100 ; )
visst....om man inte känner någon eller kan få butiken att skicka som gåva tillkommer väl momsen.....men man blir sugen : )

Bara ett sido inlägg i det hela.

Mvh.
 
HÄRJEDALEN skrev:
aha.. Nu hajar jag...

Alla preview-nissar rackar ner på A-100 i jämförelse med Canon 350D.

Ja jag vet att det är en guldkamera som jag velat ha sen ett par år tillbaka... *dreaming*

Men nu har jag hitta min polare i A-100 o tänker bara köpa..

Nu går de sista filmrullarna Fuji 200 ut o sen sällar jag mig till er andra digitalfreaks.

Hoppas bara att jag inte slutar använda kameran med den eftertänksamhet jag alltid haft innan jag tar bilden... Den s.k konstnärliga ådran i fotograferandet. Måla med ljus!!

Blir jag en annan man med feta minneskort o en jäkla massa bara-trycka-av-bilder?

Hur som helst så tror jag asmycket på Sony o vad dom kommer med senare.

A-100:an fick mig att lämna in min näst sista rulle förra veckan.
Fast om jag ska vara ärlig så älskar jag min Minolta Dynax 5 o för allt den gett mig så jag hoppas jag inte helt sviker den... ;-)

Men det är en annan historia...


//MATS//


då kan vi inte ha läst samma texter :) jag har läst alla previews/reviews jag hittat på nätet 10 st kanske totalt? De är mycket positiva till denna kamera ...


canon kommer ju med en ersättare till 350D snart, eller borde iaf, den är så gammal ...

samma sak med nikon och deras D50 ..

I dagsläget är A100n den bästa instegs modellen ...

Har man väldigt ont om pengar kan man kika på en billig D50 iofs ...
 
ondjultomte skrev:
canon kommer ju med en ersättare till 350D snart, eller borde iaf, den är så gammal ...

samma sak med nikon och deras D50 ..

Hehe, det går fort att bli gammal när det gäller kameror, 350D är ändå bara litet över ett år gammal, och D50 är väl ganska mycket nyare.

Men Nikon har ju redan berättat att dom släpper D80, och Canon måste släppa något nytt för att hänga med, det blir väldigt spännande att se vad som ska konkurrera med A100.
 
ondjultomte skrev:
canon kommer ju med en ersättare till 350D snart, eller borde iaf, den är så gammal ...
Undrar om Canon gör en tavla då & försöker slå 10MP så att bruset ökar? Ergonomin försämrar dom väl som vanligt, dom har ju för vana att göra det på nya modeller...

Ja ja, vad gör det då det är pixlarna som säljer...

//Negative Larsa, som duckar:)
 
.Z. skrev:
Undrar om Canon gör en tavla då & försöker slå 10MP så att bruset ökar? Ergonomin försämrar dom väl som vanligt, dom har ju för vana att göra det på nya modeller...

Ja ja, vad gör det då det är pixlarna som säljer...

//Negative Larsa, som duckar:)
Om vi nu ska förvandla detta till "C&N - Förväntningar" så tror jag dom håller sig på 8 faktiskt. Dom har ju 30D att tänka på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.