Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Joi skrev:
smaken är som baken, brusig på ISO 1600
dammfilteret funkar inte, läs
mera på http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=468

Har inte läst testet ordentligt utan bara ögnat igenom det men en sak jag störde mig på va när dom jämför bruset har dem A100 Pentax K100 och sen tar dom en Canon 5D hur meningslöst som helst. När man testar prestandan i familjebilar som V70 och 9-5 så brukar man inte ta med en Ferrari. Den som kikar på en A100 e nog inte samma kund som kan tänka sig en 5D.

En annan intressant grej i detta testet: http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page23.asp

är att skärpan i bilden e betydligt bättre på A100 än 30D och även färgerna känns bättre syns väldigt tydligt på "hjärter dam" och siffrorna på gråskalan även på kortet med alla färger ser det betydligt bättre ut på A100. Någon som är mer kunnig på området som har någon fundering kring detta???

//Micke
 
Senast ändrad:
Hej alla! :)

Var har ni köpt era Sony A100 kameror? Är i stort intresse att investera mig en nu efter helgen.
 
Köpte min på Sony Center vid Akademibokhandeln i Stockholm.

Tyvärr verkar Sony inte leverera till riktiga kamerabutiker än på ett tag, så vill man ha kameran nu får man stå ut med, förvisso trevliga, men elektronikkedjenivå-okunniga försäljare som t.ex. undrar varför inte deras blixtskoblixtar duger när man frågar efter en adapter för att kunna avfyra studioblixtar...

(btw, någon sådan adapter verkar inte finnas i Sverige, eller ens i Sonys sortiment!, men den finns som en gammal Konica Minolta pryl med beteckningen FS-1100 och går att beställa från utlandet)
 
wsaar skrev:
(btw, någon sådan adapter verkar inte finnas i Sverige, eller ens i Sonys sortiment!, men den finns som en gammal Konica Minolta pryl med beteckningen FS-1100 och går att beställa från utlandet)
Dra iväg ett mail till den här snubben och kolla om han har några kvar (FS-1100 kopior med PC som enligt uppgift fungerar perfekt)
http://www.pbase.com/digital_initiatives/image/25169818

Annars är det enda att välja på orginal FS-1100 (finns 2 versioner varav bara den ena, en specialmoddad, har PC) eller Minolta PCT-1000 (bara PC, ingen blixtsko).

Fördelen med FS-1100 eller kopian är ju då att man kan montera andra blixtar/fjärrutlösare på (funkar bara manuellt.)
 
Senast ändrad:
vilket föredrar ni 10MP och mycket brus på höga ISO eller 8MP och litet brus på ISO 1600-3200?
Jag tycker det är i allafall bättre med 8MP och
litet brus, det går utmärkt att interpolera från 8MP till 12MP eller mera om man behöver det.
 
Joi skrev:
vilket föredrar ni 10MP och mycket brus på höga ISO eller 8MP och litet brus på ISO 1600-3200?
Jag tycker det är i allafall bättre med 8MP och
litet brus, det går utmärkt att interpolera från 8MP till 12MP eller mera.
Jag har hellre mindre MPx och bättre brusegenskaper, men så har jag helst bra ergonomi och sökare, så då kan jag leva med marginellt högre brus.
 
Joi skrev:
vilket föredrar ni 10MP och mycket brus på höga ISO eller 8MP och litet brus på ISO 1600-3200?
Jag tycker det är i allafall bättre med 8MP och
litet brus, det går utmärkt att interpolera från 8MP till 12MP eller mera om man behöver det.

Tur att tråden bara handlar om vad vi inbitna minoltafans har för förväntningar på A 100:an.
För man skulle kunna tro att någon försöker starta ett Canon vs Sony -krig!
Det är klart att en brusfri bild är att föredra oavsett antal megapixlar.
Sen är den viktiga frågan om kameran brusar så det stör i mitt användande av bilderna.
 
Jag skulle nog föredragit både Canonbrus och kanske också Canonergonomi (i alla fall i avseendet att powerknappen sitter på rätt sida för att tillåta enhandsmanövrering av kameran och att LCD-skärmens och sökarens placering är designad för folk som faktiskt har näsor). Samtidigt är jag ungefär lika beredd att köpa ett hus utan stabilisering som att köpa ett hus utan autofokus (oavsett hur många fina, dyra, objektiv en tillverkare säljer med jättebra objektivspecifik AF inbyggt i varje).

Att döma utifrån min egen användning av ISO1600 - 6400 under två år med en D70 är jag dock också ganska övertygad om att stabiliseringen kommer befria mig från att behöva använda så höga ISO. Jag tror också att de extra megapixlarna kommer göra sig fint när jag beskär ut och förstorar delar av bilder, även om 8 megapixlar säkert också oftast kunnat vara fullt tillräckligt.
 
wsaar skrev:
Jag skulle nog föredragit både Canonbrus och kanske också Canonergonomi (i alla fall i avseendet att powerknappen sitter på rätt sida för att tillåta enhandsmanövrering av kameran och att LCD-skärmens och sökarens placering är designad för folk som faktiskt har näsor). Samtidigt är jag ungefär lika beredd att köpa ett hus utan stabilisering som att köpa ett hus utan autofokus (oavsett hur många fina, dyra, objektiv en tillverkare säljer med jättebra objektivspecifik AF inbyggt i varje).

Att döma utifrån min egen användning av ISO1600 - 6400 under två år med en D70 är jag dock också ganska övertygad om att stabiliseringen kommer befria mig från att behöva använda så höga ISO. Jag tror också att de extra megapixlarna kommer göra sig fint när jag beskär ut och förstorar delar av bilder, även om 8 megapixlar säkert också oftast kunnat vara fullt tillräckligt.
Jag hänger på mig kameran, slår på den och sen är den beredd att fota när jag är det. Den längsta tiden den har varit påslagen var 6 dagar! Men det var extremt! Varför ska man slå av den hela tiden?
 
arnenym skrev:
Jag hänger på mig kameran, slår på den och sen är den beredd att fota när jag är det. Den längsta tiden den har varit påslagen var 6 dagar! Men det var extremt! Varför ska man slå av den hela tiden?
Jag brukar slå av den när den inte ska användas på en stund, tar ju bara nån sekund att starta upp den, men eftersom dom går ner i energisparläge efter en stunds inaktivitet är det ju onödigt egentligen.

Jag stör mig inte heller på power-slidern's placering, men det är väl för att jag är van, och jag har aldrig saknat att kunna manövrera med en hand.
 
arnenym skrev:
Jag hänger på mig kameran, slår på den och sen är den beredd att fota när jag är det. Den längsta tiden den har varit påslagen var 6 dagar! Men det var extremt! Varför ska man slå av den hela tiden?
Om du går omkring med kameran hängd på dig påslagen så måste du ha slagit av eye-start focusen?

Den funktionen gör ju annars den här kameran speciellt olämplig att köra i standby läge eftersom den väcker kameran varje gång sökaren guppar upp lite mot kroppen.
 
Anddje skrev:
Jag stör mig inte heller på power-slidern's placering, men det är väl för att jag är van, och jag har aldrig saknat att kunna manövrera med en hand.
Personligen har jag snabbt lyft kameran till ögat några gånger och förberett att slå på den och ta bilden, som jag brukade göra med min D70, men insett att jag måste föra upp andra handen och slå på den. Antar att det är en vanesak och har som tur är bara missat träningsbilder (av förbikörande bilar) än så länge... behöver dock lära mig göra det snabbare inför resan i september, då resor brukar medföra den sortens ögonblicksbilder.
 
wsaar skrev:
Om du går omkring med kameran hängd på dig påslagen så måste du ha slagit av eye-start focusen?

Den funktionen gör ju annars den här kameran speciellt olämplig att köra i standby läge eftersom den väcker kameran varje gång sökaren guppar upp lite mot kroppen.

Jo, den måste vara avstängd. Glömde att tala om att jag har en D5d och den har ju inte den funktionen. Tänkte för övrigt ha den kameran kvar ett tag till. Jag är väldigt nöjd med den. Jag ska antagligen köpa en A100 när tidens tand ätit ner priset en bit.
Jag har inte lagt den funktionen på minnet som användbar för mig. Eftersom jag oftast, när jag tar ögonblicksbilder aldrig hinner att ta av glasögonen och jag har fått för mig att den inte fungerar då..
 
wsaar skrev:
Personligen har jag snabbt lyft kameran till ögat några gånger och förberett att slå på den och ta bilden, som jag brukade göra med min D70, men insett att jag måste föra upp andra handen och slå på den. Antar att det är en vanesak och har som tur är bara missat träningsbilder (av förbikörande bilar) än så länge... behöver dock lära mig göra det snabbare inför resan i september, då resor brukar medföra den sortens ögonblicksbilder.
Tips, jag brukar slå på kameran samtidigt som jag lyfter den, inte när jag redan håller den mot ögat.
Slår du på den med vänsterhanden samtidigt som du tar tag i den med högerhanden och börjar lyfta så är den redo att användas när du fått upp den till ögat.
 
Bruset är istortsätt likadant som på D200/D80 i RAW , eventuella skillnader i tester beror ofta på att bilderna är tagna i JPEG och då applicerar kameran NR påegen hand ...

Det är alltså inte så illa som folk tror :) men visst brusar det med 10MP ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.