ANNONS
Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Ascona75 skrev:
Ps: kom på en tillägg...om dom inte släpper något mer hus på ett bra tag så får dom gärna trolla fram ett VG till A100´an....då kanske den funkar i storlek då jag kände på en 5D och insåg att den var för liten som den var.
I en recension jag läste på Cnet.cn skrev dom att det "skulle vara bra att ha vertikalgreppet, men det finns inte tillgängligt än". Men jag tror att dom bara hittade på, dom skrev endel andra grejer som inte stämde med (t.ex. att A100 ärvt Eye-Start från 5D, kan bli svårt när 5D inte har Eye-Start :p).

Förövringt hade A100 enligt dom bättre spotmätning än 30D, 3% mot 3.5%.

ALPHAN HÄR!

...ja i singapore alltså :) igårkväll hade den inte kommit in på Sony Centre men i morse fanns den. Jag bytte visserligen bort mitt minoltasystem för ett år sen så det blir inget köp, men visst är det en trevlig kamera! pris? sonys butik SG$1499 (fick just hjärnsläpp, minns inte om det var med eller utan kitglugg...)
Den kändes väldigt lätt (vikt- och hanteringsmässigt). Just det, vill ni vara först i sverige att ha en så flyger jag hem snart, sverige på tisdag ;-) mitt kontonummer är...

Mjukvara till A100

Är det någon som vet vilka "mjukvaror" som följer med, speciellt ARW-hanterare.

Har Sony utvecklat egen eller bygger de vidare på KM programvaror?

Nyfiken / Jan-Olof

Photoworld skrev:
photoworld magazine by David Kilpatrick, p3 of the summer 06 edition

... 85mm f1.4 Planar T* ZA and 135mm f1.8 Sonnar T* ZA are suitable for film and future full frame digital sensors

... 16-80mm f3.5-4.5 Vario-Sonnar T* DT is tipped to be the best wide to portrait digital zoom ever made

... a Zeiss 24-70mm f2.8 will be release in 2007

""... 16-80mm f3.5-4.5 Vario-Sonnar T* DT is tipped to be the best wide to portrait digital zoom ever made""

Va i hela friden grundar dom detta på, vem/vilka gissar det & på vilka grunder? Den ser ju inte ut att bli så dyr & jag tackar & tar emot om det är som dom skriver ovan då jag är förbaskat sugen på den! Är dock lätt skeptisk över sådana däringa uttalanden då jag tycker att vissa namn inom optikvärlden verkar få vissa att helt tappa omdömmet...

Men men, jag hoppas ju att dom har rätt:)

//Larsa

Min egen uppfattning om Alphan när jag kände på den i dag var att ergonomin och byggkvalitén håller hög klass. Kanske lite svårare att förstå sig på hur man ändrar vissa inställningar men det löser sig nog efter en titt i instruxen. Trevlig kamera som känns bättre än den ser ut;)

papi skrev:
Min egen uppfattning om Alphan när jag kände på den i dag var att ergonomin och byggkvalitén håller hög klass. Kanske lite svårare att förstå sig på hur man ändrar vissa inställningar men det löser sig nog efter en titt i instruxen. Trevlig kamera som känns bättre än den ser ut;)
Sony är mycket duktiga på detta med kvalitetskänsla, något dom lägger ned mycket arbete på. Jag har en känsla av att denna A100 kan bli den instegsDSLR som håller högst kvalitetskänsla, dock en gissning...

D70S är en instegskamera jag håller högt i känsla, beror dock mer på storlek & grepp + att den har två inmatningsrattar vilket alla DSLR borde ha.

//Larsa

Stämmer

Ja det stämmer med de bilderna som du visade och där verkar inte SONY A100 så överglänsande, men jag må då säga att väldigt mycket har med att göra hur man ställer in det etc. Sedan, VEM det är som gör reportagen. Finns många företag som får betalt för att "recencera ner" produkter.

Har ett lysande exempel, skulle köpa en Plasma Tv, vill ofta vara rätt ny med saker, men inte alltid ekonomin till det bästa. Jag gick in på Elgiganten, hösten 2003 och köpte den absolut BILLIGASTE plasman som de hade, det var av märket "Hyundai" och det var 42". Det som fanns att jfr med var Andersson som Netonnet sålde. Hur som helst, tänkte att så stor skillnad kan det inte vara, så jag köpte denna plasma, kostade 17995:- och helt sant, när jag kom hem, ställde in det rätt, så var det hur bra bild som helst och väldigt prisvärt för min del. Kontentan var att de i butiken säkert inte la ner så mycket på att marknadsföra det, då det var ett lågbudgetmärke och det får de nog inte så mycket betalt för av tillverkaren. Så som sagt, tycker man ska testa själv, för väldigt mycket handlar om (som jag anser det), hur pass man tycker att "det lilla extra" är värt och hur mycket pengar man har. Sedan är det upp till var och en. Kan förvisso avslöja att jag sedan ett år tillbaka köpte en 42" LCD istället, men detta var för att kunna ha den som datorskärm.

BTW: Nu har Sony A100 kommit till Sverige och man kan köpa den utan Svensk bruksanvisning (du kan dock ladda ner gratis från nätet.

Ha de nice

Joi skrev:
Eos 30D o nya pentax k100 har mindre brus.

med mindre detaljer ... beror (förrutom på sensorn så klart) på hur hårt NR jobbar ....

desto större brusreducering i kameran desto mindre detaljer kvar ...

det är alltid trevligare att själv få välja hur hårt med vill använda NR ... med SONY har man iaf ett val ;)

Håller på att vänja mig vid kameran nu. Största kruxet hittils tycker jag är att kamerans power-switch sitter på vänster sida och att det därför inte går att slå på och manövrera kameran med en hand. En lösning är förstås att ha den på hela tiden i strömsparläge, men då måste man stänga av eye-start sensorn för den tenderar aktiveras lite då och då när man hängt på sig kameran. En positiv överraskning är dock att jag aldrig märkt av uppstartstiden vid plåtande.

Visst brusar kameran på ISO1600 men trots att jag var ute och plåtade efter solnedgången har jag inte behövt använda över Auto ISO (100 - 400 för programläge) på grund av bildstabiliseringen. Jag tog dock en testbild på ISO1600 för skoj skull och jag tycker den påminner om bruset från min gamla Nikon D70. När jag ersatt min trasiga bilddator kommer det bli att testa Sonys medskickade brusreduceringsfunktion i RAW-framkallaren...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar