ANNONS
Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Vevo skrev:
Men om jag slänger en CZ 85/1,4 i ryggen på dig, blir du glad då ;0)))
Abslut inte! Jag har redan ont i ryggen:)

Jodå Ove, jag är inte helt okänslig inför dessa "praliner" men känner att det är åt skogen för mycket pengar. Jag har ju idag bara budgetobjektiv som jag tycker presterar mycket bra med tanke på vad jag gett för dem...

Minolta 50/1.7 500kr, 70-210/4.0 600kr, Cosina 17-35/3.5-4.5 800kr (det var väl dyrt:)) samt en KM 28-75/2.8 som följde med kameran. Jag tror inte att jag vill ge mer än 4-5000 kronor för ett objektiv & då ska det vara ett som jag verkligen kommer att använda mycket typ den Tamron 17-50/2.8 som jag funderar på.

//Larsa

Det hade dom ju. Skrev att funktionen för bättre dynamiskt omfång verkade fungera bra. Självklart hinner dom inte göra en större test och självklart vill dom spara godbitarna till papperstidningen. Snabbt jobbat ändå.

Slowfinger skrev:
Det hade dom ju. Skrev att funktionen för bättre dynamiskt omfång verkade fungera bra. Självklart hinner dom inte göra en större test och självklart vill dom spara godbitarna till papperstidningen. Snabbt jobbat ändå.

Två snabba bilder räknar jag inte .. :) förvisso vill de nog inte berätta för mycket inför nästa utgivning

En längre och mer detaljerad förhandstitt hittar du i nästa nummer (6/06) av tidningen som utkommer den 21 juni.

.Z. skrev:

Jodå Ove, jag är inte helt okänslig inför dessa "praliner" men känner att det är åt skogen för mycket pengar. Jag har ju idag bara budgetobjektiv som jag tycker presterar mycket bra med tanke på vad jag gett för dem...

Minolta 50/1.7 500kr, 70-210/4.0 600kr, Cosina 17-35/3.5-4.5 800kr (det var väl dyrt:)) samt en KM 28-75/2.8 som följde med kameran. Jag tror inte att jag vill ge mer än 4-5000 kronor för ett objektiv & då ska det vara ett som jag verkligen kommer att använda mycket typ den Tamron 17-50/2.8 som jag funderar på.

//Larsa
Man blir ju lätt avis på dina klipp. Men du har ju faktiskt ett gäng BRA gluggar så du kan vara nöjd.
Hmm... vill inte tänka på vad min gluggar kostat. Nu pratar vi om något annat ;0)) *visslandes*

mvh/Ove

.Z. skrev:

//Larsa

Avdelning "Vem som gjort bästa kapet" så ...

Konica Minolta Dynax 7D m Sigma 18-50mm f/3.5-5.6 DC = 5.995:- Experterbjudandet 24 februari
Tokina AF 28-70 AT-X 1:2,8 + Sigma 75-300 4.5-5.6 APO + Sigma 400mm f/5.6 APO och en Cullman kameraväska på köpet = 1.500:-
Minolta AF 70-210mm f/4 + Minolta 50/1.4 + Minolta AF 35-70/4 (Macro) = 2.500:-
Dessutom 3 piratbatteri med laddare och 2 GB San Disk ultra II = 1.800:-
4GB SanDisk extrem III = 2.100:-

Har med andra ord lagt 13.895:- på en utrustning som om det hade stått C eller N på betingat ett pris av närmare 40.000:- Som grädde på moset så tar jag antagligen tekniskt bättre bilder med denna utrustning än med en D70s eller 350D.

Nu är det bara så att jag har gått förlorat mig i Sony A100 med 18-200, att ha som resekamera. sedan är det bara att erkänna att CZ-objektiven har en stor dregelfaktor. Något roligt, har ni noterat att blixtarna har sjunkit rejält i pris!

KM D 7D får hänga med tills Sony har kommit med en ersättare, gärna ful frame / Jan-Olof

ondjultomte skrev:
Kännt på är rätta ordet .. inte provat som KB skrev ... De har istort sätt bara rapporterat om synintryck samt hur kamera känns i handen. lite synd .. de kunde knäppt lite test bilder åtminstående.

Det blir lätt ordklyveri.

Jag har provat kameran i en dryg timme. Det är mer än att bara känna på.

Men jag vet att folk alltid vill ha mer.

/magnus

froderberg skrev:
Det blir lätt ordklyveri.

Jag har provat kameran i en dryg timme. Det är mer än att bara känna på.

Men jag vet att folk alltid vill ha mer.

/magnus

Av det goda kan man aldrig få nog! :)

Hur är din personliga uppfattning om A100 vs 5D ?

JOLidman skrev:
Avdelning "Vem som gjort bästa kapet" så ...
KM D7D hus med tre extra batterier och den långa utlösaren, MAF20/2,8, MAF50/1,7, MAF50/2,8M1:1, MAF28-85/3,5-4,5 och Tokina AT-X 80-200/2,8 = 9300:-. Sammantaget har jag lagt strax under 16000:- på utrustning som över disk kostade närmare 60K när det begav sig. Skrattar hela vägen till banken, överge märket bara, skicka grejorna till mig - ;-)

ondjultomte skrev:
Hur är din personliga uppfattning om A100 vs 5D ?

D5D var den bästa kameran i sin klass. A100 är en klockren uppgradering. Det enda frågetecknet är brusegenskaperna, men alla behöver ju inte köra på höga iso.

Hur ofta behöver man använda så höga ISO ? Är väl inte så ofta där man har så dåliga ljusförhållanden väl? inomhus utan blixt? kvällar?

ondjultomte skrev:
Hur ofta behöver man använda så höga ISO ? Är väl inte så ofta där man har så dåliga ljusförhållanden väl? inomhus utan blixt? kvällar?

Det beror helt på vad man gillar att plåta. Jag kör ofta iso 1600 och 3200. Andra jag känner kör aldrig över iso 400.

Men hur brusegenskaperna är vill jag inte uttala mig om förrän vi testat den på riktigt.

ondjultomte skrev:
inomhus utan blixt? kvällar?
Ja bland annat. Vissa använder sällan höga ISO, jag gör det mycket ofta.

En mulen vinterdag så kan man också ha stor användning av det om man vill använda lite snabbare slutartider.

//Larsa

millimeter skrev:
Men APS är ju 2x3.

Jag är nog lite sifferdyslektiker. Så fort jag nämner siffror blir det fel. En fullframe är väl lite kortare på långsidan i stil med 4x3 ?
Eller har jag fattat helt fel.
Ja, jag skulle vilja ha det bredd x längdförhållande som det är på kompakter och som det var på filmerna...
Tycker att det är lättare och blir bättre kompositioner då:
F.ö så får jag nog tyvärr fel om att sony inte skulle vara så dumma att dom presenterar en bruskamera. Alla bilder jag har sett har varit fruktansvärt brusiga. Iofs så använder man inte 1600 så ofta och man använder väl inte 10mp bilderna i full förstoring heller så ofta, men det känns lite surt....

I Oves gallup är jag 5 och skulle vart 4 om inte det vore för bruset.

Senast ändrad:
arnenym skrev:
Jag är nog lite sifferdyslektiker. Så fort jag nämner siffror blir det fel. En fullframe är väl lite kortare på långsidan i stil med 4x3 ?
Eller har jag fattat helt fel.
Ja, jag skulle vilja ha det bredd x längdförhållande som det är på kompakter och som det var på filmerna...
Tycker att det är lättare och blir bättre kompositioner då:
F.ö så får jag nog tyvärr fel om att sony inte skulle vara så dumma att dom presenterar en bruskamera. Alla bilder jag har sett har varit fruktansvärt brusiga. Iofs så använder man inte 1600 så ofta och man använder väl inte 10mp bilderna i full förstoring heller så ofta, men det känns lite surt....

Kameran skulle kanske blivit "för" bra med låga brusnivåer i höga ISO ....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar