ondjultomte
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Hur skall det gå till att ha samma låga brusbild med likvärdig detaljupplösning som exv 350?
Mikael
Detaljupplösning?
En kamera har ju en viss upplösning samt kännslighet (brusnivå)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
macrobild skrev:
Hur skall det gå till att ha samma låga brusbild med likvärdig detaljupplösning som exv 350?
Mikael
.Z. skrev:
Ja vi får hoppas det & om det är så att Alphan har samma sensor som D200 så bör man ju kunna komma ned i samma brusnivå som den & den verkar ju vara klart godkänd, ungefär som D70 fast de fler pixlarna gör ju att man inte behöver förstora så mycket så i praktiken så upplever man det mindre. Så har jag uppfattat det, dock inte helt säker.
Jag kommer dock inte att godta en kamera med mer brus än den jag har, åtminstone inte i samma förstoringsgrad... Detta p.g.a. att jag mycket ofta använder 1600 Asa vid tillfällen som jag alltid drömt om att kunna fota utan blixt eller stativ men inte kunnat. Jag kan inte tänka mig att gå bakåt brusmässigt & värdesätter det klart mer än pixlar.
Men som du säger, vi får hoppas att det kan bli bättre. Åtminstone på en efterföljare till D7D eller dess efterföljare, eller dess efterföljare som kanske kan bli aktuell för mig? Om nåt ska få mig att byta inom ett till två år så ska det vara rejäla förbättringar på kontrastomfångsidan & bruset, annars så kör jag D7D:n tills den rasar. Ok, Det dynamiska omfånget är viktigast men bruset får absolut INTE vara högre, vet inte om jag är konstig på nåt sätt men jag är oerhört ointresserad av pixlar men får jag fler & det inte går ut över nåt annat så ok...
Brusreduceringsprogram använder jag ibland när jag ska göra nåt stort av en brusig bild & det fungerar bra men om bruset är alltför högt, typ när jag nån enstaka gång använt 3200 Asa, så blir det alldeles för detaljfattigt för en A4-kopia. Om de nya 10-megapixlarna är så redan vid 1600 Asa så är det inget för mig.
//Larsa
Antar att du menar att Sony måste göra en aggressivare hantering av bruset på bekostnad av detaljupplösning? I någon av previewerna som länkas till här så nämns "utsmetning" medan i testbilderna som länkas till så visas högt brus???macrobild skrev:
Mikael
Först var vi chockade av beskedet att KM lägger ner, sedan förväntansfulla när vi mindes att det fanns ett joint venture-avtal sedan förra sommaren, sedan juvenilt övergivna i och med mörkläggningen från Sony, för att nu vara uppspelta som barn på julafton. Metamorfos - någon?.Z. skrev:
... jag & vi ska nog lugna oss lite & inte bli alltför hypokondriska...//Larsa
Ja om inte någon av de andra släpper en bomb i segmentet innan denna ska utnämnas så tror jag också att den blir vald till det.tannler skrev:
Sony Alpha100 är i mina ögon en starkt kandidat till epitetet "Årets semi-prokamera", utan att vi sett dess samlade potential.
Jag vill inte vara cynisk, men det finns en annan aspekt - alla kameror dör. Vad ska vi ta oss till när våra KM D7D har avlidit och alla andra begagnade D7D likaså? Sluta plåta, byta system, eller bita i det sura och använda "den brusiga sk-t-n"?.Z. skrev:
...
... konstant vägrar, den dagen det är dags, att byta till en kamera som brusar mer än den jag idag har...
...
//Larsa
Usch vad mycket brus ... förvisso 1600 ... men ändåhazard skrev:
För de som undrar över brusnivåer, så finns det bilder tagna med 1600ISO på följande länkar:
http://crew.tweakers.net/Remy/DSC09652.JPG
http://crew.tweakers.net/Remy/DSC09651.JPG
Obs, stora bilder, inget för modemanvändare. Länkar från dpr.
Re Oves undersökning så är jag väl ungefär på 4.8
/Andreas
Det vore trevligare och mer lättkomponerat med en förminskad variant av fullframens 2x3 förhållande.[/B]
Jag förväntar mig att brusbiten ska vara löst när min D7D dör, hoppas åtminstone...tannler skrev:
Jag vill inte vara cynisk, men det finns en annan aspekt - alla kameror dör. Vad ska vi ta oss till när våra KM D7D har avlidit och alla andra begagnade D7D likaså? Sluta plåta, byta system, eller bita i det sura och använda "den brusiga sk-t-n"?
.Z. skrev:
Jag förväntar mig att brusbiten ska vara löst när min D7D dör, hoppas åtminstone...
//Larsa
Idag så exponeras det ju ofta så ofantligt mycket mer än på filmtiden så därför så slits DSLR:erna ofta hårt.ondjultomte skrev:
Appropå det, hur länge brukar mekaniken i kamerahus hålla?
.Z. skrev:
Idag så exponeras det ju ofta så ofantligt mycket mer än på filmtiden så därför så slits DSLR:erna ofta hårt.
Jag för min del är ganska så lugn men självfallet så blir det mer än med film. Jag skulle tippa att jag, om jag fortsätter i denna takt med ca 5-6000 eponeringar per år kommer att kunna ha min i många år, om inget oförutsett händer alltså...
Värre då för dom som tar flera tusen exponeringar i månaden...
//Larsa
6. Har D7D & är inte intresserad av den nya optik som Sony släpper utan kikar i stället på billigare tredjeparttillverkares alternativVevo skrev:
Jag tror att det finns olika kategorier av köpare.
Vilken tillhör du
1. Ska gå från kompakt(digital) till DSLR och har inget tidigare system att bygga vidare på.
2. Har ett annat system men överväger att byta till Sony Alpha-100 med tillhörande optik.
3. Har Minolta analog kamera med tillhörande optik och vill ha ett DSLR-hus Alpha-100.
4. Har en KM 5/7D och vill uppgradera mitt hus.
5. Har Minolta/KM men är endast intresserad av optiken i dagsläget.
mvh/Ove