Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Ja vi får hoppas det & om det är så att Alphan har samma sensor som D200 så bör man ju kunna komma ned i samma brusnivå som den & den verkar ju vara klart godkänd, ungefär som D70 fast de fler pixlarna gör ju att man inte behöver förstora så mycket så i praktiken så upplever man det mindre. Så har jag uppfattat det, dock inte helt säker.

Jag kommer dock inte att godta en kamera med mer brus än den jag har, åtminstone inte i samma förstoringsgrad... Detta p.g.a. att jag mycket ofta använder 1600 Asa vid tillfällen som jag alltid drömt om att kunna fota utan blixt eller stativ men inte kunnat. Jag kan inte tänka mig att gå bakåt brusmässigt & värdesätter det klart mer än pixlar.

Men som du säger, vi får hoppas att det kan bli bättre. Åtminstone på en efterföljare till D7D eller dess efterföljare, eller dess efterföljare som kanske kan bli aktuell för mig? Om nåt ska få mig att byta inom ett till två år så ska det vara rejäla förbättringar på kontrastomfångsidan & bruset, annars så kör jag D7D:n tills den rasar. Ok, Det dynamiska omfånget är viktigast men bruset får absolut INTE vara högre, vet inte om jag är konstig på nåt sätt men jag är oerhört ointresserad av pixlar men får jag fler & det inte går ut över nåt annat så ok...

Brusreduceringsprogram använder jag ibland när jag ska göra nåt stort av en brusig bild & det fungerar bra men om bruset är alltför högt, typ när jag nån enstaka gång använt 3200 Asa, så blir det alldeles för detaljfattigt för en A4-kopia. Om de nya 10-megapixlarna är så redan vid 1600 Asa så är det inget för mig.

//Larsa

Håller helt med dig! Jag tycker också brusnivån är bra mycket viktigare än antalet pixlar. Jag vet inte men jag tycker faktiskt att man redan idag kan få fantastiskt fina bilder i utskrifter ända upp till A3-format från D7D på en hyfsat modern skrivare (i mitt fall en Epson Stylus Photo R1800 (5760 x 1440 dpi) som verkar göra bra interpolleringar om det behövs). Det viktiga för mig är att bilderna är skarpa och rätt exponerade med ett passande skärpedjup för motivet så att de håller för formatet. Det kan man faktiskt få även med D7D:s 6 Megapixel! Jag kommer att klara mig bra länge än med vad D7D förmår prestera!

Sen kan man säkert se skillnader mot andra system (kamera - rawkonverterare - skrivare) än det jag har, men jag tror att det är av marginell betydelse på det avstånd man normalt betraktar en A3 (om det nu finns nåt sånt normalavstånd). Luppstudier är ofta mer av akademiskt än praktiskt värde i vardagen. Annars är ju inte minst en korrekt exponering viktig, för det är ju när man ökar ljuset i en underexponerad bild vid eventuell efterbehandling som bruset kommer.

Kommer ihåg den förundran det väckte här på FS, under den värsta pixelhysterin för nåt år sen, att nån fransman kunnat ta så fantastiska 6 Mp bilder av en gorilla med sin Nikon av äldre modell. Det spelar ju ganska stor roll om man kan hålla kameran still och lägga fokus helt rätt också och det kunde den här killen i dessa utan tvekan fantastiska bilder. Vi som har 7D har ju hela tiden hjälp av AS med den biten och AS är ju en av de saker som lär ska bli ännu bättre i nya A100. Jag tror faktiskt det kommer att minska behovet att gå upp på ISO 1600 som man kanske har nån enstaka gång idag. Idag så tycker jag att gränsen för det acceptabla i D7D går vid ISO 800. Annars kräver det mer avancerad efterbehandling.

Sen är det ju självfallet så att ännu fler pixlar, bättre bruskontroll och ännu bättre omfång (som ju AS100 också har förbättrat i jämförelse med D7D och D5D) samt en vässad AS ger både bättre detaljåtergivning och skarpare bilder med lägre brus vid ännu längre slutartider. Det kommer att öppna för ännu mer extrema möjligheter än de vi redan idag har med AS att ta handhållet vid löjligt långa slutartider.

Det en A100 skulle ge mig framförallt är väl bättre möjligheter att slarva. Med fler pixlar och ännu bättre kompensering för skakningsoskärpa än idag, så kan man ju beskära och delförstora bättre än D7D:s 6 Mp räcker till. Annars räcker D7D:s kapacitet väldigt långt redan idag, om man anstränger att göra rätt från början. Jag känner faktiskt inget hysteriskt uppgraderingsbehov ännu! Jag kommer vänta på uppföljaren till D7D istället, annat vore ren kapitalförstöring i dagsläget tycker jag!
 
macrobild skrev:
Hur skall det gå till att ha samma låga brusbild med likvärdig detaljupplösning som exv 350?
Mikael
Antar att du menar att Sony måste göra en aggressivare hantering av bruset på bekostnad av detaljupplösning? I någon av previewerna som länkas till här så nämns "utsmetning" medan i testbilderna som länkas till så visas högt brus???
Har själv inte fått testbildslänken att funka så jag vet inte jag & vi ska nog lugna oss lite & inte bli alltför hypokondriska...

Vad jag eftersöker är brusnivåer i nivå med D200 eftersom denna Sony verkar ha samma sensor som den. Du som testat D200 en del Mikael, den hanterar väl bruset ganska så bra eller?

//Larsa
 
.Z. skrev:
... jag & vi ska nog lugna oss lite & inte bli alltför hypokondriska...//Larsa
Först var vi chockade av beskedet att KM lägger ner, sedan förväntansfulla när vi mindes att det fanns ett joint venture-avtal sedan förra sommaren, sedan juvenilt övergivna i och med mörkläggningen från Sony, för att nu vara uppspelta som barn på julafton. Metamorfos - någon?

I det perspektivet är det svårt att hålla sig för skratt inför all den oro som avspeglas i denna tråd - att Sony inte skulle klara av att tjippa plippen, muffa tucken, eller hunna limpen. Sansa oss nu va!

Sony kommer kanske inte att nå det uppsatta målet mätt i marknadsandel, men de kommer definitivt att producera en kamera som det är värt att skriva hem om, kanske inte den överlägset bästa i alla tekniska aspekter, med definitivt den bästa produkten sammantaget. Självklart kommer det att finnas utrymme för förbättringar, men redan från start kommer det att vara en mycket duglig produkt. Varför skulle den inte? Visst är utrymmet för förbättringar i själva konceptet KM D5D, begränsat, men detta är ju bara den första kameran - a hands on proof of intent to amaze the crowd.

Kom ihåg att den ideala kameran, den som täcker allas samtliga behov, inte existerar - och heller aldrig kommer att existera - den skulle vara på tok för dyr - såväl att ta fram, som att tillverka, och att köpa. Sony Alpha100 är i mina ögon en starkt kandidat till epitetet "Årets semi-prokamera", utan att vi sett dess samlade potential.
 
tannler skrev:
Sony Alpha100 är i mina ögon en starkt kandidat till epitetet "Årets semi-prokamera", utan att vi sett dess samlade potential.
Ja om inte någon av de andra släpper en bomb i segmentet innan denna ska utnämnas så tror jag också att den blir vald till det.

Ingen av de andra kan som jag ser det släppa en instegs 10megapixlare med antidust & bildstabilisering, den som känns närmast där är Pentax som likt Sony (KM) inte har objektiv med stabilisering & dessutom har ett samarbete med Sony (sensorer). Ok, glömde Oly & där vet man ju faktiskt inte...

C & N kanske kan få in antidust men jag är tveksam till stabilisering i huset, åtminstone i detta stadium.

Allt det jag räknar upp ovan är ju klart säljande & imponerar även på dessa Jurys som väljer kameror (tycker personligen att det blir lite fåniga val emellanåt, inget ont om Alphan för det!), sen att vi är vissa som prioriterar annat än pixlar var ju en annan sak...

Du har helt rätt i att vi inte ska oroa oss, brukar själv gapa om denna hypokondri som härjar inom kameravärlden idag så jag håller med. Är bara det att jag konstant vägrar, den dagen det är dags, att byta till en kamera som brusar mer än den jag idag har... Man får hoppas på att endera pixelhysterin är över då eller att man fått bukt med brusnivåhöjningar vid fler pixlar endera genom förbättringar av 1,5-sensorerna, fullframe eller andra lösningar.

Jag har sagt det förrut men säger det igen, jag skulle inte tveka en sekund att välja en 6MP med lägre brus & bättre kontrastomfång än vad jag har idag i stället för en 10-12megapixlare med sämre eller oförändrade värden där.

//Larsa
 
Håller med om att det kan vara kul att läsa en sån här tråd. Osäkerheten på vad som ska komma skapar inlägg fyllda av överoptimism och i nästa inlägg fullständig förtvivlan....
Jag tänker tillbaka på mitt första inlägg jag gjorde i tråden om att KM lägger ner. Det går att ringa på min sony eriksson lika bra som det gjorde på bara Eriksson. Nu har inte heller jag lyckats hålla mig sådär cool hela tiden, ty även jag har varit orolig för att min kamerainvestering skulle skita sig ordentligt.Och mina humörsvängningar har precis som för många andra fått utlopp i forumet.
Nu känns det rätt så bra.
Med tanke på CZ-gluggarna och satsningarna där så tror jag faktiskt inte att Sony kastar bort ett sånt här viktigt tillfälle att komma in på marknaden genom att presentera en kamera med uppenbara brusproblem eller andra problem.
Synd bara att man envisas med APS-formatet, -i höjd/breddförhållandet på sensorn. Det vore trevligare och mer lättkomponerat med en förminskad variant av fullframens 2x3 förhållande.


Larsa: Hav tålamod när du laddar hem bilderna. Det verkar som dom ligger på en gammal 28k-modems-server!!
 
Undersökning

Jag tror att det finns olika kategorier av köpare.

Vilken tillhör du

1. Ska gå från kompakt(digital) till DSLR och har inget tidigare system att bygga vidare på.

2. Har ett annat system men överväger att byta till Sony Alpha-100 med tillhörande optik.

3. Har Minolta analog kamera med tillhörande optik och vill ha ett DSLR-hus Alpha-100.

4. Har en KM 5/7D och vill uppgradera mitt hus.

5. Har Minolta/KM men är endast intresserad av optiken i dagsläget.



Jag faller under kategorin 5. Mera CZ åt mig ;0))


mvh/Ove
 
.Z. skrev:
...
... konstant vägrar, den dagen det är dags, att byta till en kamera som brusar mer än den jag idag har...
...
//Larsa
Jag vill inte vara cynisk, men det finns en annan aspekt - alla kameror dör. Vad ska vi ta oss till när våra KM D7D har avlidit och alla andra begagnade D7D likaså? Sluta plåta, byta system, eller bita i det sura och använda "den brusiga sk-t-n"?

Jag tror inte att Sony är så f-rb-nn-t korkade att de skjuter sig själva i foten genom att underlåta att hantera bruset, men jag lär nog aldrig få se dem vända sig mot strömmen i pixelracet och marknadsföra/utbilda bort suget efter fler pixlar, till förmån för dymanik och lågt brus - men visst hade det varit befriande med en sådan kampanj.

När DiMage 7Hi fick 66% fler pixlar på samma sersoryta ( och döptes om ) gjordes det undersökningar om brusnivån och föga förvånande uppvisade sensorerna ett brus som var omvänt proportionellt mot pixelarean. Att med mjukvara trixa bort detta förhållande är bara dumt och ger plastelinakludd istf detaljrikedom/upplösning.

-------------

Jag är väl en mix av fyra och fem - lite kluven.
 
tannler skrev:
Jag vill inte vara cynisk, men det finns en annan aspekt - alla kameror dör. Vad ska vi ta oss till när våra KM D7D har avlidit och alla andra begagnade D7D likaså? Sluta plåta, byta system, eller bita i det sura och använda "den brusiga sk-t-n"?
Jag förväntar mig att brusbiten ska vara löst när min D7D dör, hoppas åtminstone...

//Larsa
 
Om det bara är senssorn som byts ut på ersättaren till D7D så står jag över denna generation.
Jag lägger hellre pengarna på en CZ 138/1.8. Det är stor dräggelfaktor på den gluggen, och vilken fokusring!

Så i Owes gallup blir jag en klockren 5:a.
 
ondjultomte skrev:
Appropå det, hur länge brukar mekaniken i kamerahus hålla?
Idag så exponeras det ju ofta så ofantligt mycket mer än på filmtiden så därför så slits DSLR:erna ofta hårt.

Jag för min del är ganska så lugn men självfallet så blir det mer än med film. Jag skulle tippa att jag, om jag fortsätter i denna takt med ca 5-6000 eponeringar per år kommer att kunna ha min i många år, om inget oförutsett händer alltså...

Värre då för dom som tar flera tusen exponeringar i månaden...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Idag så exponeras det ju ofta så ofantligt mycket mer än på filmtiden så därför så slits DSLR:erna ofta hårt.

Jag för min del är ganska så lugn men självfallet så blir det mer än med film. Jag skulle tippa att jag, om jag fortsätter i denna takt med ca 5-6000 eponeringar per år kommer att kunna ha min i många år, om inget oförutsett händer alltså...

Värre då för dom som tar flera tusen exponeringar i månaden...

//Larsa

Finns det inget standardiserat mättal för "hållbarheten"?
T.ex. hårddiskar mäts ju i bl.a. MTBF, Mean Time Before Failure.

Håller ett hus för 50 000 "tagningar" eller exponeringar som du skrev.
 
Min D7D har gått exakt 25990 exponeringar och funkar klockrent (peppar peppar). Den har varit inne en gång för att bländaröverföringsarmen behövde en justering. I övrigt har den bara gått som tåget.
Jag har haft den sedan 20 december 2004 och jag hoppas att jag kan klämma ur ytterliggare 25000 exponeringar ;O

mvh/Ove
 
Re: Undersökning

Vevo skrev:
Jag tror att det finns olika kategorier av köpare.

Vilken tillhör du

1. Ska gå från kompakt(digital) till DSLR och har inget tidigare system att bygga vidare på.

2. Har ett annat system men överväger att byta till Sony Alpha-100 med tillhörande optik.

3. Har Minolta analog kamera med tillhörande optik och vill ha ett DSLR-hus Alpha-100.

4. Har en KM 5/7D och vill uppgradera mitt hus.

5. Har Minolta/KM men är endast intresserad av optiken i dagsläget.
mvh/Ove
6. Har D7D & är inte intresserad av den nya optik som Sony släpper utan kikar i stället på billigare tredjeparttillverkares alternativ:)

Nä allvarligt talat så vill jag bara att denna satsning ska gå bra så att jag har nåt att byta till när det är dags. Ska i sommar förmodligen köpa en Tamron 17-50/2.8, sen så är jag ganska så nöjd!

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.