Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Undersökning

FILM) (ulltand skrev:
Jag är nr 1!

Följer snacket om nya Sonyn med stooort intresse.

Jag tillhör också #1 Var på väg att köpa 5D men snappade upp nyheten om den anlakade alphan... hoppas den blir bättre än 5D nu så att det motiverar prisskillnaden
 
arnenym skrev:
F.ö så får jag nog tyvärr fel om att sony inte skulle vara så dumma att dom presenterar en bruskamera. Alla bilder jag har sett har varit fruktansvärt brusiga. Iofs så använder man inte 1600 så ofta och man använder väl inte 10mp bilderna i full förstoring heller så ofta,
Jag använder 1600 ofta. Undrar hur man upplever en A100-bild tagen vid 1600 i samma förstoring som en D7D/5D-bild vid samma känslighet? Man behöver ju inte förstora lika mycket så jag bara undrar?

//Larsa
 
Sony DSLR

... och så var en order lagd på A100 och 18-200.

Nu är det bara att sätta sig ner och vänta, får väl nöja mig med 7D så länge som jag iofs är helsåld på.

Julklapp - önskar mig ett CZ 16-80 !!!

Melior de cinere surgo / Jan-O.
 
JOLidman skrev:
gärna ful frame / Jan-Olof
Varför inte en snygg:)

Blir nog fint med en A100 som kompakt alternativ till din 7D Jan-Olof!

När du får den vill vi gärna se lite bildjämförelser mot din 7D vid olika känsligheter...

//Larsa
 
Grisen i säcken ...

Ja du Larsa - tänk vilka konsekvenser ett borttappat L kan få ;-)

Väntan kommer att bli lång, 2 månader plus att CP kom med brasklappen "Det brukar ju bli förseningar" när jag la beställningen.

Kameran är jag inte ett dugg orolig för medan objektivet 18-200 är ett stort frågetecken. Är naturligtvis införstådd med begränsningarna på ett sånt här bränviddsomfång, 18-200 är ju drygt 11 ggr.

Är beredd att kompromissa för att få en utrustning som jag kan släpa med mig överallt utan att den tar för stor plats eller väger för mycket.

Alternativet hade varit Canon PowerShot A620 och då hade jag förlorat RAW bränviddsomfånget, "Motsvarande 35-140 mm på 35mm kamera".
 
Re: Grisen i säcken ...

JOLidman skrev:
objektivet 18-200 är ett stort frågetecken. Är naturligtvis införstådd med begränsningarna på ett sånt här bränviddsomfång, 18-200 är ju drygt 11 ggr.
Är väl mest en fråga om vad man ska göra med bilderna, för skärmvisning & mindre kopior så kan jag inte tänka mig annat än att skärpan kan räcka & ljusstyrkan får man ju ta...

Jag funderar dock på om inte 18-125 skulle vara lämpligare? Har ingen egen erfarenhet av någon av dem men har läst en del om att det är på de längre brännvidderna som 18-200:an börjar tappa skärpa.

För egen del så skulle jag faktiskt till ett sånt där kompakt paket valt Sigma 17-70/2.8-4.5 men den kanske du tycker blir för kort?

//Larsa
 
Re: Re: Grisen i säcken ...

.Z. skrev:

För egen del så skulle jag faktiskt till ett sånt där kompakt paket valt Sigma 17-70/2.8-4.5 men den kanske du tycker blir för kort?

//Larsa

Har du inte sett vad jag önskar mig av Jultomten - CZ 18-80 !!!

Ljusstark normal har jag ju redan, Tokina AF 28-70 AT-X 1:2,8 och är nöjd med den, nackdel, den väger, speciellt tillsammans med KM D7D.
 
Hm så SONY lägger priset på nästan 10 000 Kr för sin alpha???? hm nejtack :) då blir det en 5D istället för mindre än halva priset ...

Kommer priset ligga på 10 000 kommer de inte sälja många kameror alls ...


Vem nämnde 7200Kr för förbokning?
 
ondjultomte skrev:
Hm så SONY lägger priset på nästan 10 000 Kr för sin alpha???? hm nejtack :) då blir det en 5D istället för mindre än halva priset ...

Kommer priset ligga på 10 000 kommer de inte sälja många kameror alls ...


Vem nämnde 7200Kr för förbokning?
den kostar $999 att förboka på deras engelska site som det finns länkar till tidigare i tråden, det blev då iaf ca 7200kr dock utan skatt och prylar. tvivlar på att dom där priserna kommer hålla särskilt länge...
 
Rekomenderade ingångspriset på D7D i Sverige var 14995, jag tror det var väldig få som fick betala det priset. Så $999 är nog bara en fiktiv siffra, i handeln så blir priset säkert $200 mindre.
 
Rätt pris avgör kunden

$999-100 vid förbeställning för hus och objektiv blir 6.570:- (dollar = 7.30) och sedan tillkommer säkert lite exklusivitet i form av extra skatter för den svenska marknaden.

Jag räknar med stax under 8.000:- (7.995:- ???) för de första på den svenska marknaden, någon gång i augusti.
 
har sett test på kameran och den får bra kritik men som jag sa tidigare är det brusigt på högre ISO, 8MP tycks vara den fysiska gräns med APS sensoren men många nybörjare kollar bara på hur många MP kameran har och tror att det är alt.
Sen blir filerna oxå större och då krevs det större minneskort, men tillverkarna (inte alla)
tror att de kan lura kunderna med så mycket MP som möjligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.