Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
... och tänk vilken lång näsa en viss svensk firma kommer att få när det åter finns objektiv i affärerna. Då går det inte att kränga de kvarvarande exemplaren med M/KM logo för fantasipriser.

50/1,4 - 3'805:-
300/2,8 APO (D) SSM - 72'912:-
70-200/2,8 G SPO (D) SSM - 28'532:-

För mig är detta rent skrattretande priser, men jag kanske har för kort minne. :)

Kan avslöja att det är rätt nära de riktpriser som fanns redan innan Minolta la ner. Det ska därför bli intressant att se om priserna kommer att ändras något när det står Sony på dem.

Om inte så lär det ju dröja innan proffsen blir intresserade eftersom det i praktiken innebär att man får kameran på köpet om man köper något annat märke när man är ute efter proffsoptik.

Mvh
Maverick
 
ondjultomte skrev:
Man måste ju relatera denna brusnivå till D5D annars säger det inte så mycket tyvärr ...



Är det fortfarande aug/sep som gäller för denna kamera?

Hadda kanske varet bättre med 8MP och lägre brus, men MegaPixlar tycks sälja bättre trots mer brus.
 
Maverick skrev:Kan avslöja att det är rätt nära de riktpriser som fanns redan innan Minolta la ner. Det ska därför bli intressant att se om priserna kommer att ändras något när det står Sony på dem.
...
Förvisso, men "marknaden" satte lite lägre priser, i kraft av konkurrens, om jag nu inte minns alldeles galet. Jag är, i alla fall i nuläget, tvivlande till att priserna skulle sjunka för att sitter annat namn på linserna, möjligen för att tillgången ökar.

Närvaron av CZ som aktör, kan ju till och med driva upp priserna en aning, särskilt på de objektiv som CZ tillverkar.
 
FILM) (ulltand skrev:
Och 999 USD för ett kit. Enligt Forex: 7 281,31 SEK.
Ska man lägga på moms för att få ett svenskt riktpris?
I så fall hamnar vi på ca 9 000:-. Kan man tänka sig att ett kit ligger på 8 000:- i augusti?
Och i så fall enbart hus på ca 7 000:-.
Dom måste nog ligga lägre än så om dom ska slå sig in på marknaden här, KM/Sony har ju inte samma respekt här i Sverige som C/N, därmed kan C/N ta högre priser och ändå sälja mer av en "sämre" kamera, tyvärr. Hoppas att Sony lyckas slå sig in rejält, dom verkar ju ha kapaciteten iaf. 85 1.4 och 135 1.8 känns som om det är aspiranter på "legendariska" objektiv :)
 
Testbilder med A100 (ISO 1600!!!)
http://www.fotopolis.pl/index.php?n=4418

Dom är tagna med 18-70 3.5-5.6
kommentarerna:
good amount of detail and natural, good colour rendition without pushing contrast and saturation (what they were affarid of since it is Sony),
large ammount of noise at ISO 1600. Still usable but explains why there is no ISO 3200,
good built inn flash with very good measuring (third picture with flash).

Ganska seg server :/
 
Senast ändrad:
Vevo skrev:
Det är just den kommentaren jag hänger upp mig på.
"A precision zoom lens with bright aperture and fast, quiet auto-focus response. Specially designed for the APS-size CCD imager of the Sony® α (alpha) DSLR-A100 camera, this superb G-Series zoom lens covers a broad range of frequent telephoto shooting situations. Its 35mm-equivalent range of 105-300mm zooming, fast f/2.8 aperture and quiet, high-speed SSM (Super Sonic wave Motor) auto-focus precision makes it ideal for long-distance sports and wildlife photography."

Om den nu är fullframe varför skriver de på det här sättet, och vad är i såfall är specialdesignat för APS storlek. Det vill jag veta. Om någon kan hitta en vettig information kring detta så delge gärna det. Det är mycket klumpigt formulerat om det nu är så att den är fullframe.

mvh/Ove

Håller med. Låter rörigt och oklart.
 
Joi skrev:
Hadda kanske varet bättre med 8MP och lägre brus, men MegaPixlar tycks sälja bättre trots mer brus.

Jag tror knappast kameror på dessa nivår säljer på siffor (Mpixlar) Så pass oinsatta är väl inte de täntke kunderna????

Givetvis går brusnivå före pixlarna!
 
ondjultomte skrev:
Jag tror knappast kameror på dessa nivår säljer på siffor (Mpixlar) Så pass oinsatta är väl inte de täntke kunderna????

Givetvis går brusnivå före pixlarna!
Jo, det är dom faktiskt, har hört ganska ofta att 350D är ju bättre än D5D för den har ju 8mp...
 
Anddje skrev:
Jo, det är dom faktiskt, har hört ganska ofta att 350D är ju bättre än D5D för den har ju 8mp...

Hm är det verkligen så illa ? En del har för mycket pengar :/ ...

Det jag har hört är mera en övertygelse att canon är kvalite och bättre än KM/sony
 
ondjultomte skrev:
Hm är det verkligen så illa ? En del har för mycket pengar :/ ...

Det jag har hört är mera en övertygelse att canon är kvalite och bättre än KM/sony
Det blir ju bättre och bättre förstås, fler förstår att skillnaden är mycket liten, men visst låter det häftigare med 8 än 6 ;)
 
På prisnivån 8.300 kr för ett kamerahus vill jag ha försumbar brusnivå i 1600-läget. Med en bra optik vill jag kunna ta de flesta "vardagskort" inomhus utan blixt, eller med hjälp av den inbyggda blixten. Tror att brusnivån kommer att avgöra om A100 blir flipp, eller flopp. Har man´inga KM-objektiv sen gammalt, eller i "fel" brännvidd så hamnar man snabbt på en investering på 10-12.000 kronor och då gäller bara "perfekt" resultat. Jag tror megapixlar säljer, om allt annat är lika bra.
 
joakimgbg skrev:
På prisnivån 8.300 kr för ett kamerahus vill jag ha försumbar brusnivå i 1600-läget. Med en bra optik vill jag kunna ta de flesta "vardagskort" inomhus utan blixt, eller med hjälp av den inbyggda blixten. Tror att brusnivån kommer att avgöra om A100 blir flipp, eller flopp. Har man´inga KM-objektiv sen gammalt, eller i "fel" brännvidd så hamnar man snabbt på en investering på 10-12.000 kronor och då gäller bara "perfekt" resultat. Jag tror megapixlar säljer, om allt annat är lika bra.

Men om A100 har samma/liknande sensor som D200 bådar det ju gott iaf ... D200 ligger ju över 12 000kr för huset!
 
ondjultomte skrev:
Men om A100 har samma/liknande sensor som D200 bådar det ju gott iaf ... D200 ligger ju över 12 000kr för huset!

D200 kostar väl drygt 16.000 för huset? Så får man samma bildkvalitet som den i A100 kan det bli flip... :)
 
Anddje skrev:
large ammount of noise at ISO 1600. Still usable but explains why there is no ISO 3200

Nu gäller ju ovanstående instegsmodellen men en efterföljare till min D7D som har högre brusnivåer än 7D är fullständigt ointressant för mig. Jag har länge efterlyst en hårdare satsning på dynamiskt omfång samt ännu lägre brus, omfånget dock prioriterat. Tyvärr så verkar de flesta prioritera pixlarna så jag har inget större hopp om att min önskan slår in då den inte är tillräckligt säljande...

Det känns mycket tråkigt om det är så att brusnivån på denna nya Alpha är högre vid 1600 Asa än det vi är vana, om den dessutom skulle vara högre än konkurrenternas kommande modeller med lika många pixlar så kan det hämma försäljningen något kopiöst då testarna oftast framhäver bildkvaliteskillnaderna mer än det övriga på kamerorna, detta än hur små skillnaderna är...

Nu ska man väl i och för sig inte måla fan på väggen utan invänta de riktiga testerna...


//Larsa
 
Senast ändrad:
hazard skrev:
Vad jag får ut av det så är de fasta Kalle Z -glugarna "FullFormat" Men 16-80 zoomen är för APS-C. Men inga garantier ;)

Zoomen är märkt DT, så det är väl ingen tvekan om att den har liten bildcirkel.

För de fasta gluggarna specar sony FOV för både 35mm och APS-C. Samt att storlek/vikt pekar mot "FF", även om det inte har så stor inverkan på teleobjektiv.

/Andreas

Citat ur CZ-meddelande på http://www.zeiss.de/C12567A100537AB9/allBySubject/FramedNews4:

Although designed primarily for current and future Sony DSLR cameras, most Carl Zeiss ZA lenses - except the Vario-Sonnar T* DT 3,5-4,5/16-80 ZA - cover the full 35 mm frame and are therefore compatible with existing Alpha-mount cameras in the market. These include the well-known Minolta Dynax and Maxxum SLRs, both digital and analog.

Carl Zeiss ZA lenses will be distributed exclusively through Sony." slut på citat

Verkar faktiskt som om de flesta CZ-objektiven stöder 35mm kameror.
 
tannler skrev:
Förvisso, men "marknaden" satte lite lägre priser, i kraft av konkurrens, om jag nu inte minns alldeles galet. Jag är, i alla fall i nuläget, tvivlande till att priserna skulle sjunka för att sitter annat namn på linserna, möjligen för att tillgången ökar.

Närvaron av CZ som aktör, kan ju till och med driva upp priserna en aning, särskilt på de objektiv som CZ tillverkar.

"Marknaden" sa att en 300/2.8 SSM kostade 65k på scandinavian innan Minolta la ner. Det är väl fortfarande ca 20k mer än vad Canon tar för sitt motsvarande.

En 70-200/2.8 SSM tror jag låg runt 25k så de var förhållandevis dyra redan innan.

Men nu blir det som sagt intressant att se vad det blir för priser. Inte för att jag ska ha nått men iaf...

Mvh
Maverick
 
.Z. skrev:
Nu gäller ju ovanstående instegsmodellen men en efterföljare till min D7D som har högre brusnivåer än 7D är fullständigt ointressant för mig. Jag har länge efterlyst en hårdare satsning på dynamiskt omfång samt ännu lägre brus, omfånget dock prioriterat. Tyvärr så verkar de flesta prioritera pixlarna så jag har inget större hopp om att min önskan slår in då den inte är tillräckligt säljande...

Det känns mycket tråkigt om det är så att brusnivån på denna nya Alpha är högre vid 1600 Asa än det vi är vana, om den dessutom skulle vara högre än konkurrenternas kommande modeller med lika många pixlar så kan det hämma försäljningen något kopiöst då testarna oftast framhäver bildkvaliteskillnaderna mer än det övriga på kamerorna, detta än hur små skillnaderna är...

Nu ska man väl i och för sig inte måla fan på väggen utan invänta de riktiga testerna...


//Larsa

Men just detta är väl saker som kan komma att ändras. Nu är ju testerna gjorda med ett antal prototyper som just gjorts av de viktigaste testsiterna. De har ju inga produktionsex ännu om jag inte fattat det hela fel. De har väl som alltid ett val att göra mellan att undertrycka bruset vid höga ISO eller förlora en del av detaljteckningen. De kanske ändrar sina preferenser under intryck av de tester som görs, vad vet vi.

Sen är det väl kanske så att det är här linjen kommer att dras mellan konsument- och proffssystemen. De som prioriterar lägre brus och ännu fler pixlar kommer kanske få finna sig i att betala för 35mm baserade kameror. Man kan ju alltid dutta lite i Neat Image om man går sönder över bruset. Det är i alla fall en form av möjlig work around till ett överkomligt pris om man nu ändå inte har råd med de dyrare systemen eller har svårt att övertyga frugan om att det är på dessa semesterkassan ska spenderas.

Man kanske ändå får vara glad över att man får ett antal Mega pixel mer tillsammans med en massa annat godis till ett pris som kanske inte ens är högre än vad ens gamla kamera kostade. Bara Sonys (om de nu är de som gjort det) förbättringar av AS (Super Steady Shot) kommer nog att få oss i trans. Handhållna skott med 200 mm objektiv på 1/20 sek är ju näst intill hysteriskt om man får tro det man läser.
 
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh skrev:
Men just detta är väl saker som kan komma att ändras.
Ja vi får hoppas det & om det är så att Alphan har samma sensor som D200 så bör man ju kunna komma ned i samma brusnivå som den & den verkar ju vara klart godkänd, ungefär som D70 fast de fler pixlarna gör ju att man inte behöver förstora så mycket så i praktiken så upplever man det mindre. Så har jag uppfattat det, dock inte helt säker.

Jag kommer dock inte att godta en kamera med mer brus än den jag har, åtminstone inte i samma förstoringsgrad... Detta p.g.a. att jag mycket ofta använder 1600 Asa vid tillfällen som jag alltid drömt om att kunna fota utan blixt eller stativ men inte kunnat. Jag kan inte tänka mig att gå bakåt brusmässigt & värdesätter det klart mer än pixlar.

Men som du säger, vi får hoppas att det kan bli bättre. Åtminstone på en efterföljare till D7D eller dess efterföljare, eller dess efterföljare som kanske kan bli aktuell för mig? Om nåt ska få mig att byta inom ett till två år så ska det vara rejäla förbättringar på kontrastomfångsidan & bruset, annars så kör jag D7D:n tills den rasar. Ok, Det dynamiska omfånget är viktigast men bruset får absolut INTE vara högre, vet inte om jag är konstig på nåt sätt men jag är oerhört ointresserad av pixlar men får jag fler & det inte går ut över nåt annat så ok...

Brusreduceringsprogram använder jag ibland när jag ska göra nåt stort av en brusig bild & det fungerar bra men om bruset är alltför högt, typ när jag nån enstaka gång använt 3200 Asa, så blir det alldeles för detaljfattigt för en A4-kopia. Om de nya 10-megapixlarna är så redan vid 1600 Asa så är det inget för mig.

//Larsa
 
Senast ändrad:
Det blir säkert en "killer" denna Sony A100, med samma bildsensor som Nikon D200, men kommer att bli billigare än Nikon varianten.
Ganska märkligt att dpreview i England, var så snabba i sin publicering av förtesten av Sony A100, nästan motsvarande kamerahus från K-M 5D, har väl ingen sett bli testad av dpreview?
K-M har ofta varit en "underdog", inte lika "fin" att testa som en Canon eller en Nikon.
Men, vi som använder K-M vet hur läget är, en tillverkare med alldeles för lågt satta priser, därför lägre status, men fasen så välgjort , typ perfekt!
Bruset blir inget att bekymra sig över, på de serie producerade Sony A100, Canon 350D är förmodligen det kamerahus Sony vill överträffa,
då måste bruset vara lågt, ha-ha!

Den mjuka designen, på A100, är utan minsta tvekan en kredit till K-M, Sony kan aldrig, ingen annan heller, förändra utgångsmodellen K-M 5D på bara några månader, eftersom produktionen sedan en månad är igång!
K-M 5D var kantig, men togs fram samtidigt med K-M 7D, även den kantig, lanserad hösten 2004.
Den kommande Sony A? (?=200 20Mp) kan bli deras toppmodell, även den ursprungligen från K-M design stuga, kan få en fullformat sensor (FF 24x36mm), kommer under 2007.
Sony har kunnandet och ekonomin för att klara av en chock lansering av ett kamerahus med fullformat sensor, till ett pris långt under konkurrenterna!

Kommer man in allra sist på D-SLR partyt, efter K-M, då måste man ha något som förvånar alla, ha-ha!
Vid inspelning av biograf filmer, med högsta krav på kvalité, med handhållen kamera, är det idag två tillverkare som dominerar, Sony och Canon!

CZ optiken är redan standard i kompakterna från Sony, CZ har ansvarat för konstruktionen, men optiken tillverkas i Japan (av K-M), för att inte en försenad transport från Tyskland eventuellt skall stoppa produktionen.
Viss optik tillverkas även i Kina.
CZ optiken är självklart även ett starkt "kort" i marknadsföringen, Sony måste erbjuda något alldeles extra, mot Canon och Nikon!
Men, 135mm/1,8 optiken, hur kan man få ett habegär på denna klump?
Lägre ljustyrka på en 135:a, ändå ljusstarkt, 2,8, blir hälften så tungt, mycket billigare.
Optiken 135mm/1,8 är en "showstopper", visa vad CZ kan förmå, det vet vi redan sedan flera år tillbaka, de ligger på topp!
 
Hur skall det gå till att ha samma låga brusbild med likvärdig detaljupplösning som exv 350?
Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.