ANNONS
Annons

Sony Alpha - Förväntningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Joi skrev:
har sett test på kameran och den får bra kritik men som jag sa tidigare är det brusigt på högre ISO, 8MP tycks vara den fysiska gräns med APS sensoren men många nybörjare kollar bara på hur många MP kameran har och tror att det är alt.
Sen blir filerna oxå större och då krevs det större minneskort, men tillverkarna (inte alla)
tror att de kan lura kunderna med så mycket MP som möjligt.
Det verkar vara brusigt ja men samtidigt så ska vi invänta seriösa tester & riktiga jämförelser mot andra. Vet inte hur mycket brusupplevelsen förmiskas då man ju inte behöver förstora en 10,2 lika mycket som en 6MP.

Ang. att 8 skulle vara en fysisk övre gräns vet jag inte då Canon lyckats bättre med sin 8 brusmässigt än vad Sonys 6MP presterar. Vill tillägga att jag här pratar petitesser & små brusrutor på Dpreview, m.a.o. sånt folk ofta går på inför köp.

I praktiken så är skillnaderna små & D7D är faktiskt trots sin Sonysensor brusfriare än 20D, detta dock p.g.a. en hårdare brusreducering vilket hämmar detaljåtergivningen något, fortfarande petitesser så jag vet egentligen inte varför jag surrar om detta:)

Tar en bärs till & lyssnar på Ramones istället!

//Larsa
 
ondjultomte skrev:
Frågan är hur mycket bättre är den än 5D? marginellt? Motiverar det prisskillnanden?
Av det jag läst om den så verkar man vara impad över byggkvaliten, om du prioriterar det + antidust så kan den nog va nåt men själv så är jag nöjd med 6 megapixlar på min D7D & kommer inte ens att fundera på att byta bort den mot dess efterföljare om man inte presenterar ett markant utökat dynamiskt omfång samt mindre brus vid höga känsligheter, då blir jag mjuk...

//Larsa
 
Detta var det sämsta jag har sett i bildkvallitet i förhållande till min 3 år gamla G3 jag blir besviken om Sony släpper en sådan med så mycket brus. Det mest förvånande är att alla är så possitiva på något man man inte har sett- tänk om all optik är lika "mindre bra""

Det kanske är mer prisvärt att köpa en km 5:a. som man vet fungerar..........
 
eldaren3 skrev:
Detta var det sämsta jag har sett i bildkvallitet i förhållande till min 3 år gamla G3 jag blir besviken om Sony släpper en sådan med så mycket brus. Det mest förvånande är att alla är så possitiva på något man man inte har sett- tänk om all optik är lika "mindre bra""

Det kanske är mer prisvärt att köpa en km 5:a. som man vet fungerar..........

Jag måste förvånat instämma. Många av exempelbilderna är verkligen av dålig kvalitet. Man undrar ju vilka objektiv man använt och om en annan mer noggrann fotograf skulle tagit skarpare och bättre exponerade bilder. Förvånansvärt platt mycket av det jag sett. Många av exempelbilderna skulle varit ganska dåliga även utan brus de som nu lider av för mycket sånt.
 
eldaren3 skrev:
Detta var det sämsta jag har sett i bildkvallitet i förhållande till min 3 år gamla G3 jag blir besviken om Sony släpper en sådan med så mycket brus.
Jag är också lätt bedrövad över att det ser brusigt ut men hoppas att man löst detta när det är dags för mig att byta, samtidigt så vill jag att Sony ska lyckas nu för systemets skull. Nu ska vi dock vänta på riktiga tester & jämförelser.

eldaren3 skrev:
Det mest förvånande är att alla är så possitiva på något man man inte har sett-
Jag är positiv till ergonomin, bildstabilisatorn & antidusten, detta bara p.g.a. att alla testare varit impade av det så det litar jag på.

eldaren3 skrev:
tänk om all optik är lika "mindre bra""
Med tanke på att det rör sig om beprövad Minoltaoptik + några häftiga Carl Zeiss objektiv så är jag inte ett dugg orolig där.

eldaren3 skrev:
DDet kanske är mer prisvärt att köpa en km 5:a. som man vet fungerar..........
Ingen tvekan om att det är mer prisvärt!!! Pixlar, antidust, lite bättre kvalitetskänsla samt denna dynamikomfångsgrej är vad du får extra på A100. Huruvida du får mer brus vid samma förstoring får vi se...

//Larsa, som själv prioriterar annat än pixlar
 
Senast ändrad:
ondjultomte skrev:
Dessutom kommer nog 5Dan sjunka i pris när A100 kommer ...
Det tror jag inte, den är ganska svår att få tag på och har på senaste tiden gått upp i pris.

fö. så är bilderna på Dpreview tagna med 18-70 3.5-5.6 om jag inte minns fel.
 
Anddje skrev:
Det tror jag inte, den är ganska svår att få tag på och har på senaste tiden gått upp i pris.

fö. så är bilderna på Dpreview tagna med 18-70 3.5-5.6 om jag inte minns fel.

Ajdå ... folk har anat att A100 kanske inte är så bra trots allt? ;)


HM, men det var ju synd. Vanligtvis så sjunker priset på en produkt då det kommer en ny version ...

Iofs har sony ett högt pris och en kvalite som i dagsläget är osäker
 
ondjultomte skrev:
Ajdå ... folk har anat att A100 kanske inte är så bra trots allt? ;)


HM, men det var ju synd. Vanligtvis så sjunker priset på en produkt då det kommer en ny version ...

Iofs har sony ett högt pris och en kvalite som i dagsläget är osäker
Eftersom dom inte tillverkar 5D längre så det bara finns x antal nya på marknaden så tror jag att dom kommer ligga ganska stadigt i pris trots A100. Det finns nog folk som köper dom ändå.
 
Anddje skrev:
Eftersom dom inte tillverkar 5D längre så det bara finns x antal nya på marknaden så tror jag att dom kommer ligga ganska stadigt i pris trots A100. Det finns nog folk som köper dom ändå.

Då går mina drömmar i kras om att köpa en extra billig 5D ... :)
 
ondjultomte skrev:
Då går mina drömmar i kras om att köpa en extra billig 5D ... :)
På Ebay kanske du lyckas, men inte nytt tror jag inte, om man kollar på ac-foto.de som har 5D i lager fortfarande så har den gått från €580 för några veckor sedan till €666 idag.
 
Synd på bruset bara.

"1/160th sec, f7.1, ISO 400
At 400 ISO some colour speckling is starting to appear in the darker areas, but the overall colour rendition is still very good."

"1/250th sec, f8.0, ISO 800
At 800 ISO there is quite a bit of noise across the whole image, and a lot of speckling in the darker areas. Some contrast has been lost."

"Image noise is very well controlled at 100-400 ISO, although it does become something of a problem at 800 and 1600."

Ett arv från 7d? Synd för den vore ju bra i kyrkan.

"The noisy shutter mechanism makes it difficult to take inconspicuous candid shots."
"I did find that the shutter was rather noisy, with the reflex mirror making a loud clack with every shot, however it was explained to me that if the mirror was damped to make it quieter it would transfer vibration to the body which would interfere with the anti-shake system. Surely there would be some way to counteract this?"

Annars verkar den bra.
 
Jo bruset finns dära, men han skriver att det är på samma nivåer som kameror inom samma segment ... alphan kan ju inte utföra under ;)

är ens enda kriterier att det skall vara lågt brus vid höga ISOs får man kanske vända sig annan städers, eller läggs 3 4 gånger per pengar på en annan kamera.
 
Senast ändrad:
Det talas om högt brus, i jämförelse med vad?
Ingen har ännu testat ett färdigt ex. injusterat i produktionsledet!
David Elmfeldt från FS har testat kameran, men det kanske var ett förex., bildernas kvalité var inte alls övertygande, knappast bättre i skärpa än tagna med en kompakt digitalare!

Om en bildsensor av 1/1,8" (7Mp) ger en aning brus vid ISO 400, Canon PowerShot A620, kan väl knappast en bildsensor av APS-C (23.6 x 15.8 mm CCD sensor) 10Mp, på denna Sony A100 ge högre brus?

APS-C bildsensorn blir en parentes i kamerahistorien, likt APS filmen, en fullbildsensor (FF 24 x 36 mm) har mycket bättre möjligheter till stor dynamik och brusfria bilder.
Idag, är den dyr, men om några år säkert nere i en lagom prisnivå, dvs. konsumentkamera segmentet.

Förväntningarna är väl höga på Sony A100, men är den bättre än Canon 350D?
Canon 350D är den bästa D-SLR idag, under 9000:-, med hus och kitzoom, tätt följda av K-M 5D/7D och Pentax ist Dl.
AS i huset, K-M 5D/7D, är suveränt, men bildsensorn i Canon 350D är i en egen klass, bäst bland konsument D-SLR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.