Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Nånsin tänkt så här:

Det krävs en annan sensor är 24x36 för att dra full nytta av ett FF-objekiv :)

Objektiven kostar mer än kameran och dessutom har man oftast fler objektiv än kameroa

/Mats

Det gäller ju då bara objektiv som kan teckna ut mer än cirkeln på en FF med bibehållen kvalitet, och det finns inte så jättemånga sådana :)

Nånsin tänkt så här:

Det krävs en annan sensor är 24x36 för att dra full nytta av ett FF-objekiv :)

Objektiven kostar mer än kameran och dessutom har man oftast fler objektiv än kameroa

/Mats

Jovisst. Redan för längesedan. Tanken kom när jag stod vid min gamla Durst 605 M Color och jag glömt att skifta från mitt 50mm El-Nikkor till ett 60mm SChneider WA (vidvinklig optik för upp till 6x7 utan att man behövde hissa så högt för att få stora förstoringar) och skulle kopiera ett neg från en 120-film.

Registeravståndet stämde naturligtvis inte, men jag noterade att El-Nikkorgluggen lyste ut mer än jag trodde. Märktes även tydligt när kopierade från 135-neg (605:an hade en 6x6 skiva där man fick maska av via 4 ramglage). Kunde alltså få med hela negativet +mellanrum och liten del av intilliggande neg på ömse sidor. Och givetvis lyste det ut även ovanför och under negativet.

"Kantresultaten" blev ju belysta, men inte fullt så skarpa, trots nedbländning medan mittennegativet blev helt skarpt. Men visst hade objektivet större bildcirkel än motsvarande 36mm. Så "full nytta" är inte så bra i östlig västlig riktning (om man utgår från ett horisontellt liggande neg. Däremot i kan nytta hämtas i nordlig och sydlig riktning.

En 36x36mm sensor kan ju aldrig återge mer än där 36mm sätter gränsen horisontellt (enklast att skriva så) fast med ett "FF-objektiv" för småbild kan mer klämmas ur vertikalt så långt rektangelln i cirkeln medger innan hörn uppstår. Och där är vi ungefär nu. Så hur optimistiskt jag än försöker tänka blir det en återvändsgränd här om inte sensorn får ett mer cirkelformat format.

Så visst har jag tänkt på det. Men nu är det gonatt!

//Lennart

Nä, det är ju det det inte gör. Om du vill ha en kvadratisk bild och skär ut den från 24x36 så blir den 24x24, men med en 36x36-sensor får du en kvadrat som är 30,5x305.

/Mats

Okej, det blev inte sängen för några minuter till då. Det skulle ett småbilds objektiv klara. Men utan att ha annat objektiv skulle sensorn logiskt sett inte behövas göras större än 30,5x30,5mm.

Gonatt o sov gott på riktigt!

//Lennart

Okej, det blev inte sängen för några minuter till då. Det skulle ett småbilds objektiv klara. Men utan att ha annat objektiv skulle sensorn logiskt sett inte behövas göras större än 30,5x30,5mm.

Gonatt o sov gott på riktigt!

//Lennart

Jo, för då blir det ju mindre om du har ett förhållande 2/3, du kan ju aldrig få en 24x36-bild då.

Kolla på ritningarna från det gamla inlägget igen.

/Mats

Jo, för då blir det ju mindre om du har ett förhållande 2/3, du kan ju aldrig få en 24x36-bild då.

Kolla på ritningarna från det gamla inlägget igen.

/Mats

Går i sömnen nu! Gjorde det nog under förra inlähgget med. Vi skulle kunna ta ut 30,5x36mm och alla storlekar därunder, Max sidförhållande c.a 2,5/3,1.

Snark!!!

//Lennart

Runda sensorer är nog bara dumt och oprektiskt då de både tar mycke plats och är omöjliga att lösa ut innan det går att tömma varje "hink" separat ner i processorn. Det opraktiska är ju oxå att vi på grund av lathet skulle tvingas att slänga bort 50% av pixlarna för varje bild, lite som att ständigt elda för kråkorna.

En lösning skulle ju vara runda skärmar och runda A-format. Tja...världen har ju gått från att vara platt till rund så varför inte men jag skulle tro att vi har rektangulära objektiv innan... ;-)

X%

X betäms av massa faktorer enligt regenl hur långt är ett snöre.

Orkar inte och har inte utrymme för ett mer detaljerat resonemang just nu, men ska se om jag kan ta fram lite information om dét här vid tillfälle. Det finns mycket forskning och dokumentation om detta, både makro- och mikro-ekonomiskt.

Jag vlil föra fram teorin att sensorkostnaden är en större del av totalkostnaden för en kamera ju större sensorn är. Någon som säger emot?

Naturligtvis måste det finnas plats för nya idéer, men de måste sättas i perspektiv till vad de kostar och ger i affärsnytta. En kvadratisk sensor som inte skulle fungera fullt ut med befintliga objektiv tror jag är svårsåld till de som håller i pengarna just nu, men det ser säkert annorlunda ut om några år :)

Det kan inte vara några större problem att göra en kvadratisk sensor som fungerar med befintliga småbildsobjektiv. Det är ju bara att se till att storleken på kvadraten bestäms av småbildsformatets bilddiagonal (lite drygt 43mm). Då får man en kvadrat med lite drygt 30mm sida.

Det kan inte vara några större problem att göra en kvadratisk sensor som fungerar med befintliga småbildsobjektiv. Det är ju bara att se till att storleken på kvadraten bestäms av småbildsformatets bilddiagonal (lite drygt 43mm). Då får man en kvadrat med lite drygt 30mm sida.

Naturligtvis - det är en sensor på 36x36 mm som skulle bli lite poänglös (tycker jag är bäst att tillägga).

Har tänkt på den kvadratiska sensorn lite mer. Och vid närmare eftertanke så slopar jag tänket på den. Ser hellre att Sony får tummarn ur så gott det går efter naturkatastrofen och redan nu presenterar hur och vad man tänkt sig på FF-sidan med vanlig 24x36 sensor.

För att få ett ordentligt lyft i detaljupplösning räcker inte steget från 24 till 36 Mp. Vill se minst en fördubbling alternativt en sensor som i densitet bygger på den som sitter i NEX-7 och A77. På en FF-area blir det 50+ Mp.

Är medveten om att detta kan medföra andra nackdelar vid bl a högre iso, liten minnesbuffert i förhållande till filernas storlek. Men de nackdelarna kan jag ta eftersom jag tänkt mig en FF som är en direk konkurrent till MF/bakstyckeskamerorna i ett mycket behändigare format.

Sekvenshastighet är underordnat för mig, men för andra som vill ha det kan man ju göra ett höghastighetsläge med croppad storlek. SLT-teknik och EVF kan fixa en rejäl bps.

Men framförallt att kamerans interna mjukvara, signalbehandling närmar sig Nikons. Hellre det än hastighet för min del.

//Lennart

... men med en 36x36-sensor får du en kvadrat som är 30,5x305.
Det är inte säkert att existerande FF-objektiv från Minolta och Sony klarar 30,5mm på höjden. Flera objektiv har rektangulära ljusbafflar, vanligtvis längts bak, som blockerar mer av ljuset i vertikal ledd än i horistontell ledd. Utöver detta har vi alla motljusskydd av "blom"-form som också lockerar mer av ljuset i vertikal ledd.

Har tänkt på den kvadratiska sensorn lite mer. Och vid närmare eftertanke så slopar jag tänket på den. Ser hellre att Sony får tummarn ur så gott det går efter naturkatastrofen och redan nu presenterar hur och vad man tänkt sig på FF-sidan med vanlig 24x36 sensor.

....

//Lennart

Klokt gjort Lennart! Det finns nog även en naturlig förklaring varför ett rektangulärt liggande format som 24x36 är att föredra och det är för att vi lever i på en jord som är väldigt horisontellt utbredd. Våra rum är oftast bredare och längre än dom är höga o.s.v. Detta innebär att ett liggande format är att föredra för majoriteten av alla fotografer. Jag skulle tro att det är bara arkitektfotografer ibland och porträttfotografer oftast som skulle ha någon nytta av ett kvadratiskt format.

Det är inte säkert att existerande FF-objektiv från Minolta och Sony klarar 30,5mm på höjden. Flera objektiv har rektangulära ljusbafflar, vanligtvis längts bak, som blockerar mer av ljuset i vertikal ledd än i horistontell ledd. Utöver detta har vi alla motljusskydd av "blom"-form som också lockerar mer av ljuset i vertikal ledd.

Ja jäklar, det har du rätt i.
Har inte tänkt på det. Det förkastar ju allting . Faktiskt det enda "argumentet" hittills som övertygat mig.

/Mats

Roligt att du observerade detta!

Är f.ö. precis vad man kan förvänta sig. FF-objektiv är optimerade för en större sensor - en APS-C sensor gör dem oftast inte full rättvisa. Objektiv för mindre sensorer behöver ha högre skärpa inom en snävare bildcirkel, så FF-objektiv, som i vissa fall kan vara lite sådär med APS-C sensorer, får plötsligt "glorior" när man sätter dem på FF-kameror... :)
.

Sony fälttestar fullformatare med 102(!) st korslagda AF-sensorer

.
Slängde in en blänkare här om fälttester av Sonys nästa fullformatare.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=143204

Varför en ny tråd om detta, och inte bara posta här istället? kommer säkert att bli det första "påhoppet"...

Enkelt. Våra långa Sonytrådar är chat- och informationstrådar för omkring ETT HALVDUSSIN Sony-intresserade (räknar man med några enstaka gästspelare så kan man kanske få det till ett helt dussin).

Jag har funderat en hel del på olika strukturer på Forumtrådarna. Vill vi att några av de över 150.000 övriga Fotosidan-medlemmarna ska ha någon som helst chans att hitta för dem relevant information om olika Sony-produkter, så är det förstås HELT NÖDVÄNDIGT att sprinkla ut ett antal kortare trådar med information som i huvudsak håller sig till ämnet.

Det finns helt klart behov av chat-trådar av den typ som man kan hitta här på Sony-forumet (tycks vara de allra roligaste trådarna här på Fotosidan, åtminstone om man inte tillhör de allra svåraste fallen av märkestalibaner). Men det finns helt klart också behov av strukturerad information med ämnen som är sökbara.
.

Klipp!

Ja nu reas alphan ut på många ställen.

Jag har varit in på El-giganten i Västerås en del sista tiden. Där har de haft en a850 nedsatt till 15 000:-. Den blev ju aldrig såld så jag gjorde en fräckis och gav ett skambud på halva reapriset. Till min förvåning gick det igenom. KATJING!!!! En fullformatare för 7 500:-.

Efter 3 dagars provande är jag mycket nöjd. Otroligt kompetenta bilder och mycket nöjd trots långsam seriebildstagning o lite brusig på högre iso. Perfekt för landskap, porträtt och produktfoto.

Jag har varit in på El-giganten i Västerås en del sista tiden. Där har de haft en a850 nedsatt till 15 000:-. Den blev ju aldrig såld så jag gjorde en fräckis och gav ett skambud på halva reapriset. Till min förvåning gick det igenom. KATJING!!!! En fullformatare för 7 500:-.

Efter 3 dagars provande är jag mycket nöjd. Otroligt kompetenta bilder och mycket nöjd trots långsam seriebildstagning o lite brusig på högre iso. Perfekt för landskap, porträtt och produktfoto.

Jäklar vilket klipp!
Stort grattis!!!

De här kamerorna är helt makalösa, bara det finns mycket ljus och man behandlar bilderna väl så är de i princip oslagbara, även när det gäller de allra modernaste nysläppta kemerorna från Canon och Nikon som är nästan omöjliga att få tag på verkar det som.

/Mats

Ja, det kallar jag också ett klipp. Gratulerar! Sedan förstår jag ff inte varför Sony inte tillverkar de här kamerorna längre utan att ha en ny FF såväl aviserad som i pipelinen.
Hur har man tänkt sig att sälja sina dyra FF-objektiv utan att ha någon FF-kamera i produktion.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar